Kunstkonsum i storbyene Egil Bjørnsen, Seniorforsker Emma Lind, Forsker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Motivasjonsgruppenes HVEM HVA HVOR
Advertisements

Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Den vesle gutten og julenissetoget
I.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Evaluering av fire spesialiserte korttidsenheter Elektronisk spørreskjemaundersøkelse til ledere av 10 bestillerkontor i Oslo og 4 tjenestekontor på nedre.
Bokanmeldelser..
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Nye rusmidler, nye trender- hvilke konsekvenser ? Statistikk 2003
Hønefoss politistasjon
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
I dette shoppingcenteret hadde kvinner en unik mulighet til å velge seg ut en passende make blant forskjellige menn.....
Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan.
Godt verktøy er halve jobben
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Hva er aktivitet og deltakelse?
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
EVALUERING AV OPPLEVELSESKORTET I KRISTIANSUND
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Med sekken full av penger!
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
Kan jeg eller kan jeg ikke?
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Asylmottak og nærmiljø
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
”Vi strekker oss litt lengere” Personalsjef, kollega og medmenneske
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Kapittel 10 På treningssenteret.
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Oslo barnevernsamband Barn i barneverninstitusjon og tilsyn utfordringer og anbefalinger Torill Tjelflaat Barnevernets utviklingssenter i Midt-Norge.
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
Hvordan finne den rette Jesuskirka 22. april 2007 Maren og Sven Weum.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Akerselvaprosjektet Maktesløse maktutøvere - Private vekteres erfaringer med å arbeide i det offentlige rom.
100 lure ord å lære.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Og.
Bokollektivet Målgruppe:
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Fritid med Bistand.
Lindorffkonferansen 2014 Bergen
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal? Hva kan kommunen bidra med for at det skal bli enda bedre?
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Utskrift av presentasjonen:

Kunstkonsum i storbyene Egil Bjørnsen, Seniorforsker Emma Lind, Forsker

Kunstkonsumet i storbyene Noen hovedresultater • Demografisk informasjon • Noen brukertypologier Konsekvenser / anbefalinger

Rapportens innhold En gjennomgang av tidligere norsk publikumsforskning Resultater fra en studie av brukere av det offentlig finansierte kunsttilbudet i Bergen, Oslo, Kristiansand, Stavanger og Trondheim En studie av et utvalg ikke-brukerne de sammen byene En gjennomgang av noen publikumsutviklingstiltak Anbefalinger

Først – litt om metode Har ikke foretatt et representativt utvalg blant hele befolkningen Har gått rett på brukerne Kan derfor være noen skjevheter (f.eks. stor overvekt av kvinner) Vi skal være varsomme med å generalisere for mye – målet er mer finmasket kunnskap MEN, vi kommer tett på brukerne

Hovedresultater - brukere Stor overvekt av kvinner (men kan være skjevheter) Bruken øker med alderen for de fleste kunstarter (unntakene; rytmisk musikk og samtidsdans) Betydelig høyere utdannelsesnivå enn resten av befolkningen Få har ikke hjemmeværende barn Ingen med ikke-vestlig kulturell bakgrunn

Kulturkjerringene ‘ Kjerringa reiser seg. Kjerringa har kjepp. Ikke bare det. Kjerringa har full jobb og ganske god lønn, ikke så god lønn som mannen da, men det skulle bare mangle. Pensjonen er heller ikke like god. Hun var jo hjemme noen år. Men nå har barna blitt voksne og hun har altså både penger og tid. Penger nok til å kjøpe klær på Design Forum. Ha fargerike artige klær. Og fordype seg i kulturen som de andre lager. Ellisiv Lindkvist

Kulturkjerringene Over 46. Høyt utdannet innen pedagogikk/lærerutdanning, samfunnsvitenskap eller humaniora Gift eller samboer Ingen hjemmeboende barn God økonomi Tilhører politisk på venstresiden

Alder

Alder fordelt på institusjon

Utdannelsesnivå

Hjemmeværende barn

Ikke vestlig kulturell bakgrunn INGEN !!!

Typologier basert på frekvens Super-brukere«Av og til» brukereSjeldne brukere

Typologier basert på behov De forutsigbare Oppdageren

Ikke-brukerne (3 grupper) Barn boende hjemme Unge mennesker (under 30) Uten høyere utdannelse

Foreldre med hjemmeboende barn Selve livsfasen er barrieren Flere hadde vært storforbukere før de fikk barn Foretrekker å bruke fritiden på aktiviteter sammen med barna – særlig ut i skog og mark Har dårlig samvittighet på begge fronter

Foreldre med hjemmeboende barn «Jeg er kulturbruker, men er vel mer eller mindre ikkepraktiserende» «Det med unger er interessant. Det har jo endret seg. Da vi bodde i Bergen brukte vi mye voksenkultur – vi så blant annet alle forestillingene til Carte Blanche. Etter at vi flyttet til Kristiansand og ungene blitt større har jeg knapt sett et menneske danse på de 8 årene vi har bodd her. Det savner jeg. Den voksenkulturbiten. Hvis en setter vekk ungene for å gå ut å gjøre noen voksen ting, får jeg litt dårlig samvittighet. Da velger man heller kulturtilbud der man kan ta med ungene».

Unge mennesker (under 30) Mer kresne I forhold til fritidsaktiviteter pga. mangel på kjøpekraft Opptatt av trening (og friluftsliv) Gjør bruk av fritidstilbud hvor det er mulig å være sosiale Avskriver ikke kunsttilbudet, men det har ikke førsteprioritet

Unge mennesker (under 30) «Jeg går ikke på de vanskelige tingene men heller på lavterskelting. Opplevde å se et moderne operastykke i Østerrike på skolen, men det var jo møkka-kjedelig. Ga meg ikke noe lyst til å se opera»

De uten høyere utdannelse Pris er barriere (delvis fordi kunstbesøket oppleves som del av en større happening (inkl. restaurant, bar, taxi, barnevakt osv.) Et stort mindretall av disse føler kunstarenaene som fremmedgjørende Mange som rett og slett ikke er interessert Negative forventninger Prioriterer igjen friluft

De uten høyere utdannelse «Ikke noe som har fristet nok» «Kjenner ikke til tilbudene» «Er ikke vant til å bruke det, eller så får jeg ikke tid» «Ikke noe av interesse som blir satt opp» «Ikke nok i område av interesse»

Betydelige barrierer Tid Kostnad Identitet og gjenkjennelse Fysisk nærhet

Kulturpolitiske utfordringer Publikumsutvikling (hva slags – hvor langt kan vi strekke oss) Kulturelt lederskap (hva slags ledere trenger institusjonene i det 21st århundre)? Kunstnerisk program og genre Digitale kontaktflater

Kunstinstitusjonenes utfordringer Riktig tidspunkt og visningssted/spillested? Kunnskap om publikum Branding Kontinuitet

Våre anbefalinger (kommunen) Vurder hvilke institusjoner og tiltak som skal ha inkludering på dagsorden Vurder om eventuelle nye tiltak, altså i forhold til de gruppene som ikke gjøre seg bruk av tilbudet i dag Definer klare publikumsmål for de institusjonene som mottar støtte Kunnskap om publikum Branding Kontinuitet

Våre anbefalinger (kommunen) Vurder styrerepresentasjonen nøye Vurder om det er kunstneriske genre som mottar lite støtte i dag men som allikevel er kunstneriske verdig og som bør motta mer støtte Vurder om flere kunstaktiviteter skal finne sted i bydelene Kunnskap om publikum Branding Kontinuitet

Våre anbefalinger (kommunen) Vurder om institusjonene behøver ny formidlingskompetanse som kan jobbe ved siden av kunstneriske ledelse Vær klar på hvilke digitale strategier som forventes av de ulike institusjonene Kunnskap om publikum Branding Kontinuitet

Våre anbefalinger (kunstinstitusjonene) Vær helt klar på hva formålsparagrafen er, og om inkludering er en av hovedmålsettinger Dersom inkludering er en målsetting, vurder om institusjonene skal iverksette målrettet publikumsutvikling Opparbeid god kunnskap om institusjonenes eget publikum, hvem de er og deres preferanser Evaluer alle publikumsutviklingstiltak

Våre anbefalinger (kunstinstitusjonene) Vurder om endring i visningssted/spillested og tidspunkt/åpningsstider kan hjelpe med inkludering Gjør en brand-revisjon Ikke gjennomfør publikumsutviklingsstunts Vurder spesielle tiltak for barnefamilier og spesielt barneforledre, både analogt og digitalt.