Offentlige anskaffelser 7 Avslutning av konkurranser Førstelektor Ingun Sletnes Offentlige anskaffelser 7 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Tre måter å avslutte konkurranser Avlysning Alle bud forkastes Tilbud velges og kontrakt tildeles En del av kommunen
Avlysning av konkurransen eller totalforkastelse av alle bud Hjemmel foa §§ 13-1 og 22-1 Hva er avlysning Hva er totalforkasting av alle bud? I all hovedsak like regler i del II og del III En del av kommunen
Krav til «saklig grunn» ved avlysning eller totalforkasting Hva kan være saklig grunn? Total vurdering – skjønn Typesituasjoner avlysning; - oppdragsgiver brutt anskaffelsesreglene, for eksempel kunngjøringsreglene, eller gjort feil i beskrivelsen av kriterier for valg av tilbud - oppdragsgivers behov har endret seg - manglende konkurranse Typesituasjoner totalforkasting - alle bud er for høye - tilbudene er ikke egnet En del av kommunen
Valg av tilbud (tildeling av kontrakt) Hjemmel, se foa §§ 13-2 og 22-2 I hovedsak like regler To tildelingsalternativer - det økonomisk mest fordelaktige tilbud - pris Ett av disse to må nevnes i kunngjøringen Hvis ikke noe er sagt - pris En del av kommunen
Tildeling etter ”det økonomisk mest fordelaktige tilbudet” Ikke et snevert økonomibegrtep kriterier skal ha tilknytning til kontraktsgjenstanden og ikke for vage For eksempel kvalitet, pris, teknisk verdi, estetiske og funksjonsmessige egenskaper, miljøegenskaper, driftsomkostninger, rentabilitet, kundeservice, teknisk bistand, eller tid for levering eller ferdigstillelse Miljø- og livssykluskostnader Alle kriterier som vil bli lagt til grunn skal oppgis i kunngjøringen eller konkurransegrunnlaget – betydning? Kriterier som er opplyst skal benyttes må benyttes I samsvar med de grunnleggende kravene En del av kommunen
Prioritering og vekting under tildelingskriteriet ”det økonomisk mest fordelaktige tilbudet” Etter § 13-2 skal vektingen oppgis i kunngjøring/konkurransegrunnlag der oppdragsgiver har bestemt det på forhånd Etter § 22-2 skal oppdragsgiver angi den relative vektingen for hvert kriterium, kan angis for et område ”med passende maksimalt utslag”, hva menes med det? En del av kommunen
Grensen mellom kvalifikasjonskrav og krav til tilbudet To atskilte vurderingstemaer – ikke nytt Liniakis – betydning Kan ikke bruke samme vurderingstema begge steder – betydning Kvalitetskrav ved vurdering av tilbud ok så lenge det er oppdragsspesifikk kompetanse som etterspørres, knytter seg til tilbudet
Tilbakemelding til tilbyderne om tildelingsbeslutning Se foa §§ 13-3 og 22-3 Like regler over og under terskelverdiene Alle deltakerne skal ha melding før kontrakt eller rammeavtale inngås Hva menes med å inngå kontrakt? Melding skal gis innen ”rimelig tid” – hva menes? Hvorfor slike regler? Meldingen inneholde begrunnelse og fastsette klagefrist En del av kommunen
Kravet til rimelig tid Intern beslutning Kontraktsslutning Karensperiode En del av kommunen
Forslag til nye regler om karensfrist EU-direktiv om håndhevelse bestemmer minimumsfrist på 10 eller 15 dager avhengig av kommunikasjonsform Gjelder over terskelverdiene I utredning fra 2010 foreslår flertallet den samme minimumsfristen for anskaffelser over terskelverdiene For anskaffelser under terskelverdiene og for uprioriterte tjenester foreslår utvalget at det fortsatt å operere med begrepet rimelig tid – her er vi ikke forpliktet etter håndhevelsesdirektivet En del av kommunen