Trygge organisasjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Vernetjenesten i Kristiansund
Norges Musikkhøgskole
”Upassende” seksuell atferd hos barn i førpubertet
FRA BEKYMRING TIL HANDLING
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Barn og unges rett til deltakelse
Oppgaver for tillitsvalgte
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Utdanningsforbundet Trondheim
GRUPPEARBEID FORVENTNINGER.
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Vernetjenesten i Kristiansund
Forebyggende arbeid kan skje på ulike felt. Forebygging må tas på alvor med tanke på å spare barn og unge for de lidelser det er å bli utsatt for ulike.
HelART i Ulåsen barnehage
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Roller Arbeidsgiver – Arbeidstaker – Verneombud (AML) AMU
Superbrukere Omsorgspartner Inger Lise Andersen.
Fritid med Bistand.
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Kjønnslemlestelse i Norge Innlegg på Childwach/Barneforum sitt seminar om kjønnslemlestelse Kjell Erik Øie Statssekretær
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Homofile og lesbiske arbeidstakere
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
Alle barn har rett til utdanning!. ”Hjelp skal ikke være gaver, men hjelp til selvhjelp mellom likeverdige, der alle bidrar etter evne ut fra en følelse.
Barn på flukt Presentasjon fra Redd Barna Norge.
Informasjon om skolehelsetjenestetilbudet på 3. trinn Veiing og måling Helseopplysning med tema helse, vennskap, trøbbel og vonde hemmeligheter.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
SEKSUELLE OVERGREP Kjennetegn og Fakta Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Hvordan forebygge mobbing?
INFORMASJON OM BARNEVERN
Verktøy for å kartlegge holdninger
Formålet med opplæringen er å vise hvorfor terrorhandlinger er en trussel mot demokratiske verdier. I opplæringen skal det også informeres om radikalisering.
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Forbundets etiske retningslinjer
NTNUs prosedyrer for håndtering av trakasseringssaker
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Valgfag innsats for andre
Samarbeid og medbestemmelse
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Radikalisering og voldelig ekstremisme
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Agnes Giertsen, Helsesøster/ høgskolelektor &
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
KONFLIKTTRAPPA Gjør det verre Gjør det bedre
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte om
Når ansatte i velferdstjenestene blir slått, hetsa og tråkka på – hvem tar ansvaret? Inger Marie Hagen.
Utskrift av presentasjonen:

Trygge organisasjoner Workshop for ledere i frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner www.lnu.no/trygg

Kompetansemateriell: Trygge organisasjoner Et workshophefte for å holde kurs for ledere og ansatte i barne- og ungdomsorganisasjoner. Heftet er laget for at man raskt kan sette seg inn i temaet og at organisasjonen dermed selv kan holde en workshop i forbindelse med samlinger og kurs. Heftet går både gjennom handlingsplaner og forebyggende tiltak i organisasjonen. Mål: Bruk heftet til å holde workshop på sentrale og lokale ledersamlinger og sammen vurdere organisasjonen og lage og evaluere tiltak og rutiner i både sentralledd og lokallag.

Kompetansemateriell: Trygge og tilstede En veiviser for barne- og ungdomsorganisasjonene i møte med grenseoverskridende seksuell atferd. Heftet er laget for ledere og ansatte i hele organisasjonen. Målet med heftet er å kunne utvikle og henvise til handlingsplaner dersom organisasjonen står overfor en seksuelt grenseoverskridende hendelse. Heftet beskriver hvordan man varsler og går videre med saker, helt fra medlem og lokalledernivå til den sentrale ledelse i organisasjonen. Mål: Ledere skal kunne vite hvordan de skal gå fram om de har mistanke eller får kjennskap til at medlemmer har blitt utsatt for seksuelt grenseoverskridende handlinger.

Kompetansemateriell: Skapende samtaler Et verktøy om åpenhet, organisasjonskultur og medlemmers trygghet. Heftet er laget for ledere som vil lære mer om trygge organisasjoner og jobbe med temaet med medlemmene i lokallagene. Heftet viser til sjekklisten for trygge organisasjoner og gå særlig inn på de siste punktene om hvordan man kan skape gode samtaler og aktiviteter for å fokusere på samhandling og organisasjonskultur. Mål: Ledere skal kjenne til sjekklisten for trygge organisasjoner og kunne holde små aktivitets og samtaleopplegg for medlemmene for å sikre en trygg, god og åpen organisasjonskultur.

Kompetansemateriell: Du er ikke alene Et en brosjyre om seksuelle overgrep og grenseoverskridelser. Dette er en brosjyre for medlemmer i barne- og ungdomsorganisasjoner om hvordan du som venn skal forholde deg til at noen betror seg til deg. Hovedfokus her er at du skal lytte, bringe saken videre til en voksen, og støtte vennen din til å få hjelp. Mål: Medlemmer skal vite hvordan de kan snakke med jevnaldrende om seksuelt grenseoverskridende atferd og hvor de kan gå videre for å få hjelp.

Trygge organisasjoner fordi: 5 % av alle barn og unge utsettes for grove seksuelle overgrep Overgriper er ofte en som er i nær relasjon til den utsatte Det er viktig med fokus på overgrep mellom unge Seksuelle overgrep skjer i norske barne- og ungdomsorganisasjoner Svært få organisasjoner har satt fokus på tiltak og handlingsplaner for å forebygge grenseoverskridende seksuell atferd

Trygge organisasjoner fordi: Organisasjoner som ikke har en bevisst holdning til forebyggende arbeid, eller som ikke har en handlingsplan kan bli handlingslammet. Erfaring viser at dette kan skje dersom de står overfor grenseoverskridende atferd, eller mistanke om overgrep FNs barnekonvensjon som ble en del av norsk lov i 2003, sier i artikkel 34 at alle barn har rett til å bli beskyttet fra alle former for seksuell utnytting eller misbruk Likestillingslovens paragraf 8a sier at det ikke er tillatt å utsette en annen for seksuell trakassering. Ledelsen i organisasjoner har ansvar for å forebygge og å søke å hindre at seksuell trakassering skjer

Trygge organisasjoner fordi: Straffelovens kapittel 19 har bestemmelser om hvordan det norske samfunnet forstår seksuelle overgrep og reagerer på disse. Loven har særlig strenge strafferammer ved seksuelle overgrep overfor barn under 16 år, når det er bruk av vold eller trusler om vold, i forbindelse med overgrep og når overgrepet utføres av en person som står i et nært slektskapsforhold, et overmaktsforhold, avhengighetsforhold eller et nært tillitsforhold til den utsatte I følge straffelovens § 139 er det straffbart å ikke forhindre lovbrudd dersom man sitter på informasjon og vet at det er risiko for at et overgrep kan skje igjen LNU har laget en forebyggende sjekkliste for trygge organisasjoner

Trygge organisasjoner fordi: LNU oppfordrer medlemsorganisasjonene til å ta barns trygghet alvorlig og ha en plan for hvordan organisasjonen skal forebygge overgrep og andre grenseoverskridende seksuelle handlinger Alle meldinger og betroelser om seksuelle overgrep eller grenseoverskridende atferd skal tas på alvor Ingen som får tips eller betroelser om mulige overgrep skal sette i gang etterforskning på egenhånd. Det er bare politiet som kan etterforske en sak. Ved mistanke om overgrep skal beredskapsgruppe og øverste leder i organisasjonen varsles. Disse kan iverksette tiltak, og eventuelt kontakte barnevern eller politi

DEL 1 Overgrep skjer i barn og unges fritid Håndtering i frivillige organisasjoner Lovverk Risikoanalyse Hvor går grensene? Unge ledere Mobbing og trakassering Organisasjonskultur Oppsummering

Gruppearbeid Diskutere fram en handlingsplan i case eksempelet. Bruk gjerne veiviseren ”Trygg og tilstede”. Kan lastes ned fra www.lnu.no/trygg Presentere for alle hva gruppen har kommet fram til. Tilbakemelding fra kursdeltakere. Dersom gruppa er ferdig før tida er det bare å prøve en av de andre case oppgavene.

Del 2: Sjekkliste for trygge organisasjoner Lederrekruttering Politiattest Generelle ledertreningskurs Kurs for ledere om forebygging og håndtering Egenerklæringsskjema Retningslinjer Informasjon til medlemmer, tillitsvalgte og ledere om handlingsplan Beredskapsplan Medlemsundersøkelser, tiltak for organisasjonskultur Kurs og samtaler med medlemmer om organisasjonskultur

Trygghetstiltak i organisasjonen Idémyldring om tiltak 4 ulike forslag til gruppearbeidet. Planlegging og gjennomføring av tiltak. Plenumsdiskusjon og tiltak settes inn i skjema. Planlegge og evaluere tiltak Evaluering av skjema. Avtale samlet evaluering etter gjennomføring. Evaluering av workshopen.

Siste side