”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

i:SEE Conceptual Learning DA
Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
Hvordan er et atom bygd opp?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
”MATEMATIKK TEMALINJAL 3 –
1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
”NORSK RETTSKRIVING 2” Sammensatte språklyder
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
HVA ER GRUNNLEGGENDE BEGREPER ? HVORFOR ER DE VIKTIGE ?
Hvordan lage spill i power point?
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Kap 5 The discounted cash flow approach
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Oppstart Hoveddel Avslutning Hver elev taster et 7-sifret tall. Det skal ha fire tall før komma og tre sifre etter komma og det skal ikke inneholde.
”TALL-LINJEN” Positive og negative tall
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Telling, antall og symboler for antall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE
Grunnleggende matematikk
Eksempel på oppgaveløsning
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Mer grunnleggende matte: Forberedelse til logistisk regresjon
Brøk - fra hele til mange deler.
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Utvidelser av tallområdet:
Komplekse tall Naturlige tall
Målene for regning og bruk av regnestrategier
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
”NORSK RETTSKRIVING 1” Stemt og ustemt konsonant
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
i:SEE Conceptual Learning DA
”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon
i:SEE Conceptual Learning DA
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Addisjon og subtraksjon
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Statistikk og sannsynlighetsregning
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Sannsynlighet og kombinatorikk
Brøk, desimaltall og prosent
Tallære Matematikk 1 A1A/A1B jan
M4 onsdag 22. okt.
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Matematikk LUB Elise Klaveness
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Matematikk LUB Elise Klaveness
Tallregning Basale regneregler Anslå svar. Vurdere rimelighet.
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Brøkrekning Korleis rekne med brøk.?. Eit undervisningsopplegg. Laga av elevar ved Laga av elevar ved Ytre Solund skule Ytre Solund skule.
Volum og Tetthett Volum = størrelsen på et område av et rom Eksempler: ● størrelsen av vannet i en plast bøtte ● størrelsen av plasten i en plast bøtte.
C. Celle (i et regneark) Forklaring og synonymer Ruta i et regneark. A3 forteller hvor cella er plassert. A er kolonnen, 3 er raden Setninger med ordet.
Matematikk - utvidet form. Mål for timen Du skal kunne kjenne igjen plassverdien til et siffer og skrive et tall på utvidet form.
Brøk, desimaltall og prosent Matematikk i uke 40, 2008 Avd. for Lærerutdanning, HVE.
Desimaltall.
Brøk Regneartene.
Prosent.
Brøkbegrepet Brøk er ikke no spøk! Samling uke 44
Regnearter og negative tall
Brøk – prosent – desimaltall
Garderobe for en reise Vigdis Stokkelien ( )
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Om brøk, det delte og det hele.
Misoppfatninger knyttet til brøk B – Samarbeid
Brøk/prosent/desimaltall
Utskrift av presentasjonen:

”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER” i:SEE ”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER” Det hele og delen av noe kan beskrives på forskjellige måter i:SEE Conceptual Learning DA

For å se denne presentasjonen Da enkelte av bildene i denne presentasjonen inneholder animasjoner anbefaler vi sterkt å velge funksjonen ”Lysbildefremvisning” eller ”Slide show” på verktøylinjen for å få det riktige utbytte av den ! i:SEE Conceptual Learning DA

Gode verktøy for å lære brøk, desimal og prosent. Veiledning til bruk av Cuisenairestavene Brøk-, desimal- og prosentplater Mattelinjalen 2 – Siffer og desimaltall i:SEE Conceptual Learning DA

Brøk, desimal og prosentplatene bruker vi når vi skal beskrive hele tall eller deler av et tall som brøk desimaltall %. i:SEE Conceptual Learning DA

Brøk – hele tall og deler av tall Det hele (eller en hel) som brøk skrives med likt tall i teller og nevner. Eksempel: 10/10. Deler av det hele (eller deler av en hel) som brøk Brøk betyr brudd, det vil si et hele som brekkes i like store deler. Se at brøkplatene er delt opp i like store deler. Se at størrelser på delene er ulike alt etter hvor mange deler den hele brøkplaten er delt opp i. Å regne med brøk betyr at vi ser hvor mange like deler et hele kan deles opp i. Eksempel: 6/6 deles opp i 6 like store deler. Hver del utgjør 1/6. Bruk brøkplaten som er delt i 6-deler og se at 1/6 + 2/6 + 2/6 = 5/6. i:SEE Conceptual Learning DA

i:SEE Conceptual Learning DA Brøk med ulik nevner Regning med flere brøker med ulik nevner handler om å finne en felles nevner. Eksempel: 1/3 + 2/6 + 1/2 har ulike nevnere. Bruk brøkplatene og finn 3-deler, 6-deler og 2-deler. Delene har ulik størrelse og ulik nevner. For å addere dem må vi gjøre delene like i størrelse, dvs. finne felles nevner. Hvordan finne fellesnevneren slik at delene i brøkene kan deles i like store deler? Finn tallet som går opp i nevnerne 3, 6 og 2. Tallene 3 og 2 går opp i 6. Felles nevner blir 6. Finn brøkplatene som er delt i 3, 6 og 2. forts. i:SEE Conceptual Learning DA

i:SEE Conceptual Learning DA Brøk med ulik nevner forts. Legg brøkplatene ved siden av hverandre og se at 1/2 er det samme som 3/6, og at 1/3 er det samme som 2/6. Alle de nevnte brøkene kan deles opp i 6-deler. Vi utvider brøken 1/3 ved å multiplisere med 2 over og under streken. Det blir 2/6. 1/2 utvides ved å multiplisere med 3 over og under brøkstreken. Det blir 3/6. Regnestykket blir 2/6 +2/6 + 3/6 = 7/6. Det blir over en hel og kalles en uekte brøk, der teller er større enn nevner. I uekte brøker deler vi nevneren på telleren. Vi får et blandet tall. 7 : 6 = 1 hel og 1/6. i:SEE Conceptual Learning DA

Omregning fra brøk til desimaltall Brøken 3/5 er omgjort til desimaltall slik: Alternativ 1: Brøken må først utvides slik at den får en nevner lik 10, 100, 1000, etc. For å utvide nevner i 3/5 til 10 må vi multiplisere nevner og teller med 2 slik: 3 * 2 = 6 5 * 2 10 Vi får da desimaltallet 6 ti-deler, som skrives 0,6. Skriv tallet på riktig plass på M2 som vist på bildet. 6 i:SEE Conceptual Learning DA

Omregning fra brøk til desimaltall Brøken 3/5 er omgjort til desimaltall slik: Alternativ 2: 3 dividert med 5 = 0,6 Her står 6 på tidelsplassen. Skriv tallet på riktig plass som vist på bildet. 6 i:SEE Conceptual Learning DA

Desimaltall– hele tall og deler av tall Det hele (eller en hel) som desimaltall skrives med et tall på 1-erplassen og med én eller flere nuller etter desimalkomma. Eksempel: 1,000. forts. 1 i:SEE Conceptual Learning DA

Desimaltall– hele tall og deler av tall forts. Deler av det hele (eller deler av en hel) som desimaltall skrives med en null på 1-erplassen og med ett eller flere tall etter desimalkomma. Eksempel: 0,123. Det betyr at vi har 0 hele, 1 på 10-delsplassen (som heter desi) 2 på 100-delsplassen (som heter centi), og 3 på 1000-delsplassen (som heter milli). 1 2 3 i:SEE Conceptual Learning DA

Omregning fra desimaltall til brøk Omregning fra 0,6 til 6/10 til 3/5. 6 i:SEE Conceptual Learning DA

Omregning fra desimaltall til brøk Hvordan regner jeg om 0,6 til brøk ? I tallet 0,6 er det null 1’ere og seks 10-deler Finn de oransje brøkplatene og tell seks 10-deler. Skriv det som brøk. Kan vi regne dette om til tre femdeler ? Finn brøkplatene med femdeler. Legg dem ved siden av hverandre Ser du at 6/10 = 3/5 ? Divider 6/10 over og under brøkstreken med 2, og du får 3/5. Du kan dele og gange med det samme tallet i teller og nevner, da forkorter eller utvider du brøken. i:SEE Conceptual Learning DA

Omregning fra desimaltall til % og ‰ Eksempel: Omregning fra 0,2 til 20% og til 200 ‰. 2 Her ser vi at: 2 tideler er det samme som 20 hundredeler, eller 20 av hundre deler = 20% 20 hundredeler er det samme som 200 tusendeler, eller 200 av hundre deler = 200‰ i:SEE Conceptual Learning DA

Omregning fra desimaltall til % og ‰ Prosent betyr ’i forhold til 100’. Derfor multipliserer vi med 100 når vi vil finne prosenten av et tall. Desimaltallet 0,2 er omgjort til prosent: 0,2 * 100 = 20%. Og motsatt, prosenttallet 20% er omgjort til: desimaltall: 20% : 100 = 0,2 brøk: 20/100 som forkortes til 1/5. Fra desimaltall til ‰ : Promille betyr ’i forhold til 1000’. Derfor multipliserer vi med 1000 for å finne promillen av et tall. Desimaltallet 0,2 er omgjort til promille: 0,2 * 1000 = 200‰. Og motsatt, promilletallet 200‰ er omgjort til: desimaltall: 200‰ : 1000 = 0,2 brøk: 200/1000 som forkortes til 1/5. i:SEE Conceptual Learning DA

i:SEE Conceptual Learning DA Prosent og promille Det hele (eller en hel) som prosent skrives 100%. Prosent betyr ’i forhold til 100’. Derfor multipliserer vi med 100 når vi vil finne prosenten av et tall. Deler av det hele (eller deler av en hel) som prosent skrives som et tall som er mindre enn 100%. Det hele (eller en hel) som promille skrives 1000‰. Promille betyr ’i forhold til 1000’. Derfor multipliserer vi med 1000 når vi vil finne promillen av et tall. Deler av det hele (eller deler av en hel) som promille skrives som et tall som er mindre enn 1000‰. i:SEE Conceptual Learning DA

Desimaltall, brøk og prosent Ved hjelp av disse platene kan eleven lære å regne om fra brøk til desimaltall og fra desimaltall til prosent og promille. Eleven lærer å regne med tideler, hundredeler, tusendeler. tideler heter desi, hundredeler heter centi, og tusendeler heter milli. For prosentregning og flere eksempler se ”Veiledning til bruk av Cuisenairestavene”. i:SEE Conceptual Learning DA