Mobil læring - Hva er mulig? Aleksander Dye Systemutvikler ved NKI Fjernundervisning avdeling for Forskning og Utvikling www.nki.no Presentasjon på konferansen: “Norsk konferanse om utdanning og læring - NKUL 2006” Trondheim 11. - 13. mai 2006 11. mai 2006
Agenda Om NKI Fjernundervisning From E-Learning to M-learning Mobile Education - A Glance at The Future Mobile Learning: The Next Generation Of Learning Mobile Learning in Mainstream Education Spørsmål og svar 11. mai 2006
NKI Fjernundervisning, www.nki.no Skandinavias største fjernundervisningsinstitusjon Bærekraftig nettbasert utdanning siden 1987 Nærmere 60.000 kurspåmeldinger siden starten Solgte nettbasert utdanning for ca 58 millioner i 2005 VGS til Master Fjernundervisning via brev, nett eller kombinertundervisning 473 kurs på nettet pr. 9. Mai 2006 Ca 14.000 aktive studenter Ca 6900 aktive nettstudenter i 35 land (Ca 70 % kvinner) 11. mai 2006
NKI Fjernundervisning, www.nki.no Studiestart hver dag - Alltid ledige studieplasser Studentene har alle individuelle progresjonsplaner Eksamen på lokale skoler og ambassader – gode resultater NKI Fjernundervisning skal legge forholdene til rette for at studentene kan nå sine læringsmål gjennom optimal individuell fleksibilitet i et læringsfellesskap der studentene skal være en ressurs for hverandre uten å være avhengige av hverandre. 11. mai 2006
Mobil læring… 11. mai 2006
Mobil læring – med tekniske byrder 11. mai 2006
Mobil læring – hvor skal vi? 11. mai 2006
“From E-Learning to M-learning” (2002) Lese kursmateriellet Ta notater Skrive/besvare og levere oppgaver inkludert vedlegg Kunne bidra aktivt i forum Sende og motta e-post til medelever og lærer(e) Motta rettede oppgaver fra lærer http://learning.ericsson.net/mlearning2/project_one/ 11. mai 2006
Teknisk løsning Teknologi: Kursinnhold og kommunikasjon: PDA Nedlastbart kursinnhold Mobiltelefon Online forumtilgang for å lese og skrive “Mobilt” tastatur E-post kommunikasjon med vedlegg 11. mai 2006
Konklusjoner Mobiltelefon og PDA Hybrid; PDA med mobiltelefonteknologi Fleksibilitet Teknologien – fungerte godt og blir bedre Et system - mobile og andre studenter Tastatur Kommunikasjonskostnader Mulige løsninger for mobil læring i fremtiden: Mobiltelefon og PDA Hybrid; PDA med mobiltelefonteknologi Bærbar PC med mobil tilkobling Andre løsninger (?) 11. mai 2006
Mobile Education -A Glance at The Future (2002) "Computers will in the future not have to weigh more than 1.5 tons” -Popular Mechanics 1949 Hurtig gjennomgang av konklusjoner Hele dokumentet med referanser finnes på: http://www.dye.no/articles/mobile_education-full.pdf 11. mai 2006
Teknologier som påvirker mLæring Kommunikasjonskostnader Skjem, lagring og lyd WLAN 11. mai 2006
Enhetens egenskaper Direkte Internett tilgang Lokal lagringsmulighet Brukervennlighet ”Global Roaming” 11. mai 2006
Arbeidssituasjonen til studenten Fleksibilitet Studiemuligheter utenfor studiested Disiplin 11. mai 2006
Arbeidssituasjonen til læreren Fleksibilitet Forventet svartid - fritid og arbeidstid Støttesystemer til lærer og studenter 11. mai 2006
”M-learning – the next generation of learning” (2005) Løsninger for å øke fleksibiliteten for nettbasert fjernundervisning. NKI opprettet og testet et ”alltid pålogget” bredbåndsmiljø med 10 mobile studenter http://learning.ericsson.net/mlearning2/ 11. mai 2006
”Alltid pålogget” Målet: Tilpasse kurs for nåværende og kommende mobile enheter. Mobil læring var her definert som kursing via trådløse enheter – Personlige Digitale Assistenter – PDA ”Alltid pålogget” simulerer fremtiden 11. mai 2006
”Alltid pålogget” Bruk av fremtidsrettet teknologi Tilgang til ressurser på Internett til en hver tid Synkron kommunikasjon E-post ADSL gir forutsigbare kostnader Høy båndbredde gir rask nedlasting Oppgaver og tester på nettet Åpner for samarbeid mellom mobile lærende 11. mai 2006
Teknisk løsning Trådløst nettverk (802.11g) HP iPAQ med WLAN (trådløst nett) og ”mobilt, sammenleggbart”-tastatur 11. mai 2006
Utvikling av kursene Demo kurs - Salg og Service (første år) - SPICE 604 (Specialization Program in International Online Education, andre år) Alle kurs som NKI tilby over Internett er nå tilgjengelige via PDA 11. mai 2006
Layout ved bruk av Cascading Style Sheets, (CSS), og @media-types Media-types gir kontroll over utseende basert på mediet som kaller, som f.eks. PDA, mobiltelefon eller en vanlig PC skjerm. Vi endret vårt rammeverk ved å fjerne tabeller i koden og lagt til div-tagger som er plassert ved bruk av stilark (css) Tekststørrelsen er også økt for å bedre lesbarheten på PDA Bilder og illustrasjoner er fortsatt en utfordring Mindre størrelse = lavere lesbarhet /*css for skjerm*/ @media screen{ #pageContent { margin-left: 3px; font-size: 94%; padding: 0px; width:80%; } #courseMenu { margin-top: 0px; float: right; width: 18%; } /*END css for skjerm */ }@media handheld{ /* css for håndholdt */ #pageContent { margin-top: 1px; margin-left: 1px; font-size: 120%; padding: 0px; width: 95%; } #courseMenu { margin-top: 0px; width: 18%; } /* END css for håndholdt */ } 11. mai 2006
Eksempler 11. mai 2006
Eksempler 11. mai 2006
Synkron kommunikasjon Microsoft MSN Messenger Pocket Skype (IP telefoni, øyeblikksmeldinger) 11. mai 2006
Flash på PDA - Oppgavetyper 11. mai 2006 Drag-and-drop oppgaver, - Førstehjelpskurs Multiple-choice oppgaver, - Fra kurset Salg og Service Båtsertifikat - Kjør båten gjennom farlig farvann 11. mai 2006
Video og syntetisk tale på PDA Video på PDA Syntetisk tale på PDA Skjermdump fra et videoklipp 11. mai 2006
Konklusjon Skriv ett sted, publiser overalt Vurdere om dette er kostnadseffektivt før man starter Skriv ett sted, publiser overalt Grafikk er fortsatt et problem på små skjermer Tenk universell tilrettelegging Alltid pålogget gir oss: Lettere tilgang til kursmateriell og applikasjoner Flere kommunikasjonsmuligheter Bedre kontroll over kostnadene når man henter informasjon fra Internett 11. mai 2006
Noen resultater fra utprøvingen Bakgrunns spørsmål Fleste lite tekniske Yngre enn 24 og over 50, men og kvinner De fleste høyt utdannet Studerte på jobb og under reise
Noen resultater fra utprøvingen 86% Utstyret var lett å bruke (Veldig enig + Enig) 70% Mobil læring var moro 61% mLæring øker kvaliteten på eLæring 67% Læringsmål kan bli nådd ved bruk av mobil læring
Noen resultater fra utprøvingen 76% Tilgang til kursmateriell var lett 73% Navigasjonen var lett 78% Grafikk og illustrasjoner var nødvendig 80% mLæring øker tilgangen
Mobile Learning in Mainstream Education (2007) Bruk av mobil teknologi i kurs som er allment tilgjengelige How-to guide for utvikling av kurs SMS/MMS kommunikasjon Påminnelser om eksamensdatoer Resultater Bruk av oppgaver Lær og lære http://www.ericsson.com/mlearning3 11. mai 2006
Spørsmål Q&A Se gjerne vår nettside for mer informasjon: Presentasjonen er tilgjengelig fra: http://www.dye.no/articles/ Se gjerne vår nettside for mer informasjon: www.nki.no www.nettskolen.com 11. mai 2006