Prosjektsamhandling Halvor Jensen NTI Nestor AS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ørnulf Wiig Installasjon AS
Advertisements

Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Labore Fravær -en oversikt over produktet
Er datasikkerhet viktig for deres firma ? Hva ville dere gjøre hvis alle data plutselig ble borte ved: •Tyveri ? •Brann ? •Datahavari ? •Menneskelig svikt.
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
Produktopplæring CRM MBS 10 Merete L. Nylund. Agenda  Kontaktperson.  Nytt rapportvindu.  Endringer i dokumentmodulen.  User Satisfaction.  Timeregistrering.
Presentasjon av prosjektet Hva er målet med BIM i prosjektet? BIM har vært benyttet helt fra oppstarten Hvem er med og hva bidrar de ulike prosjektdeltagerne.
Programvare fra Uni Pluss
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
© 2004 Gabler & Partners AS Hva koster en pensjonskasse  Pensjonskasse på mill  Driftskostnader 5 mill  Datasystem, oppgjør, utbetalinger, ledelse,
Hvem er vi?  InOut  Bygger merverdi rundt brukt IT-utstyr  Levert 70 Skolelinux-installasjoner  TeleComputing  Norges største leverandør av driftstjenester.
Flåtestyring via PC og internett
BIS PP Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
«Mennesker i samspill» - Presentasjon for EBA
Operasjonsavdelingene og T-DOC Trondheim, 22. september 2009
Avdeling i Varberg, Sverige Partner med IBM
E-handel.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
29.aug.2011 Klyva. Fra gutterom… TIL GRÜNDERDRØM! • Gjennombruddet: ”Rørlegger Bergen” • MaxResultat.no i des • Skreddersydde nettløsninger og strategier.
Mange har opplevd at det virkelig gikk galt
Uni Eiendom FDV – Status for produktet
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Steinkjer, Frosta, Levanger, Verdal, Stjørdal, Malvik og Trondheim, STFK, NTFK Det Digitale Trøndelag –II (DDT-II)
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
Intranettløsning for små og store organisasjoner.
Felles kravspesifikasjon for Oslo kommune 2012 FDV leveransekrav
Helen Knutsen Prosjektansvarlig Undervisningsbygg Oslo KF
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Krisestøtteverktøy DSB-CIM
IN320 Statoil Hjemmekontor Gruppe1 1 Statoil Hjemmekontor -Ett Lite Skritt Videre.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Løsning hos RSH Norge En gjennomgang av løsning hos Reitan Servicehandel Norge Edvard Gundersen – ProfitBase AS Løsningsarkitekt.
Software Requirements Elicitation
KF PROSJEKTET.
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Elektronisk dokumentutveksling i ePhorte - EDU
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Fjernstyring av PCer med NTRconnect Svein/ALEPH brukermøte 2007.
Felles vegmodell i åpent format Utgangspunkt: –Standard krav til å utarbeide og levere 3D digital vegmodell eksisterer ikke i dag. Verken i Vegvesenets.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Strategiweekend Vatnar Ungdomssenter Fredag 4. – 5. april 2008 Hjelpemidler for å få til en effektiv kommunikasjon.
Alt henger sammen med alt
DIPS og Erfaringer med OFU Rolf Dahl Seksjonssjef / Partneransvarlig.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Mads Lomholt, USIT Trådløst nett ved UiO Muligheter og begrensninger Lynkursdagene 2009.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
UiO Programkiosk: Ny portal og tilgang fra Mac og Linux
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Brukerundersøkelse for formater og tjenester Metereologisk Institutt, Norsk Polarinstitut og Havforskningsinstituttet med hjelp av Sjøkartverket.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Webinar - Prosjektarbeid og samhandling
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Salgspresentation.
Camilla Hall-Henriksen
ATEA.
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektsamhandling Halvor Jensen NTI Nestor AS Halvor.jensen@nestor.no Telefon: 920 87 760

Agenda Utfordringer i forhold til prosjektsamhandling, internt og eksternt Autodesk fokus på prosjektsamhandling fra planlegging, prosjektering, bygging og forvaltning Hvordan kan vi levere verdiskapning i forhold til prosjektsamhandling? Oppsummering og videre fremdrift

“Utfordringen” Bristende kommunikasjon mellom organisasjoner i et prosjekt er direkte årsak til mange av de problemer som oppstår i et byggs livssyklus. Det er også den største enkelt faktoren som påvirker kostnader, prosjekteringstid og kvalitet. Year after year, when owners are asked to comment on the most important change they would like to see in the construction industry in the next five years, the answer is the same. They want to see improved communication and collaboration between owner, architect/engineer design team, and construction manager, more team work, and increased use of technology. Source: FMI/CMAA Sixth Annual Survey of Owners 2005

Eiendomsbesitterens utfordringer. Hva holder dere våken om natten… Bristende kommunikasjon i prosjektet Uklarheter i forhold til ansvar og roller Flere datasystem og filformater Ingen eller mangelfull standard for prosjektering og rapportering Vanskeligheter i forhold til informasjonsdeling Lang distribusjonstid på dokumenter For lang tid å finne og rette opp feil For mye papirdokumenter – 4-5% av den totale prosjektkostnaden These are the top owner concerns based on the annual survey. Facilitate a discussion of the top concerns. Which ones resonate with the group? Source: FMI/CMAA Sixth Annual Survey of Owners 2005

Kommunikasjon Er det en intern eller ekstern utfordring Intern kommunikasjon Ledelse Prosjektledere Planleggere Interne ingeniør/arkitekter Jurister og økonomer Ekstern kommunikasjon Bestillere Myndigheter Arkitekter, Ingeniører Konsulenter Byggherrer Entreprenører Jurister Diverse underleverandører Informasjon som skapes og håndteres internt Complexity and data ownership… When you think about where communication and documentation is created and managed in the construction process it is clear that the vast majority happens outside of your organization. Focusing on controlling your internal employees and processes hardly scratches the surface of the root cause of construction risk. Informasjon som skapes og håndteres eksternt

Samhandling i en prosjektportal

En bedre måte å samarbeide på! Nåværende situasjon Prosjektportal

Projektets informasjonssyklus Planlegging Prosjektering Bygging Forvaltning Mer Kunnskap More impactful… but harder to measure. Mindre Tidigt Tid Sent

Autodesk Buzzsaw Prosjektoversikt og kostnader Egenskaper Overgripende innsikt og prosjektkontroll Aktivitets logg Automatisk meldingshåndtering Fordeler Klargjør ansvar og pågående aktiviteter Raskere håndtering av kristiske problem Øker muligheten for å påvirke prosjekttid, kvalitet og kostnader Dashboards Let’s consider the features and benefits of Buzzsaw in greater detail. What exactly do we mean when we say that you’ll have better visibility into your projects? Specifically, Buzzsaw allows designers and project managers to check on the status of a project overall, or even individual tasks, any time they want. We call it real-time progress monitoring, and we do this with online dashboards – both executive-level and project-level – activity logs and automatic notifications. By getting everyone on the same page, responsibilities and next steps are clear. When issues arise, it’s much easier to resolve them quickly. With Buzzsaw, you know who on the team has reviewed or commented on any of the designs and documents in the system, resulting in increased team accountability for keeping the job on schedule. The net result: response times are shorter, and projects get delivered on-time and on-budget. “På et prosjekt med 1 ½ års byggetid reduserte vi kopikostnadene med et større beløp enn driftskostnadene på Autodesk Buzzsaw..” Arnliot Worren, Daglig Leder Jønsson og Worren AS

Autodesk Buzzsaw Lett å komma igang Egenskaper Automatisk web-basert installasjon Intuitivt brukergrensesnitt “dra & slipp” Support for alle fil-typer Avanserte søkefunksjoner Fordeler Enkel og rask prosjektstart Digital kommunikasjon i forhold til dokumenter og tegninger Raskt og enkelt å involvere andre og nye aktører i prosjektet. Intuitive User Interface ”Vi sparer utvilsomt tid, møter, utskrifter, forsendelser med mer, og prosjektsamhandlingen er veldig effektivt. Spesielt når det gjelder så store mengder informasjon som skapes i et stort prosjekt. Opplæringstiden var lik 0, Buzzsaw fungerer veldig bra.” Prosjektleder Knut Bjørgum i Snøhetta

Prosjektportal

Prosjekt oversikt og status

Enkel skrittvis prosjektstart

Oversiktelig og enkel brukeradministrasjon

Enkel og oversiktelig tilgangskontroll

Sporbarhet gjennom aktivitetslogg

Håndterer aller filtyper og grafikk

Versjonshåndtering

Innkjøps og anbudshåndtering

Prosess og arbeidsflyt

Autodesk Buzzsaw Enkel, alltid tilgjengelig og skreddersydd for prosjekter.. Enkelt – Produktiv direkte Enkelt å installere og vedlikeholde Lett å lære Håndterer og deler prosjektinformasjon “on-demand” Alltid tillgjengelig – kobler sammen mennesker, prosesser og informasjon Tillgjengelig med seneste prosjekt informasjon “hvor som helst og når som helt Kontrollerer tilgang med rollebaserte rettigheter Markedsledene World Wide - raskt voksende i Norge Mer enn 900 kunder Mer enn 10 000 ulike prosjekter Mer enn 300 000 registrerte brukere Valerie

Referanser

Norske Buzzsaw referanser Statens Vegvesen IKEA Jønsson & Worren COWI AS Jernbaneverket FMC Kongsberg Skanska Bærum Kommune Statoil Dr. Ing. Aas-Jakobsen

Lønnsomt "papirfritt" byggeprosjekt i Ålesund Utfordringen: En stor utfordring med byggeprosjekter generelt har med kommunikasjonen mellom byggherre, prosjekterende og entreprenører å gjøre. Tegninger og andre prosjektdokumenter skal utveksles hele tiden.. Fordeler: Fin interaktiv prosess mellom aktørene, hvor både konstruktører, prosjekterende, entreprenører spiller på lag med byggherren. Nærmest papirløst prosjekt Vi har nå brukt Buzzsaw et års tid med svært god erfaring og fikk med oss en rekke fordeler under veis. Blant annet har vi redusert papirmengden enormt. - Arnljot Worren. Resultat: Medført en betydelig kvalitetssikring, 4-5 % redusert Papir kost og reduseret avvik og spart tid. Reduserer både budtjenester og møtevirksomhet Økt omsettning fra 25 til 50 millioner på et år (3,2 ansatte) Company Description: Website: Please include: Industry segment: Company size: Number of seats if known: Partner apps used: Previous system displaced: All current Autodesk products used: Image description:

Fordeler: Utfordringen: Resultat: Buzzsaw har egen e-postserver som blant annet gjør dette svært enkelt, oversiktlig og sikkert. Katalog- og filstrukturen er dessuten veldig lik Windows, slik at man kjenner seg fort igjen. Dra-og-slipp filer og kataloger fungerer begge veier Resultat: Company Description: Website: Please include: Industry segment: Company size: Number of seats if known: Partner apps used: Previous system displaced: All current Autodesk products used: Image description:

Lysaker Stasjon Cowi og Jernbaneverket Utfordring: Dette er et stort prosjekt med mange aktører fra byggherre, til konsulenter, entreprenører, myndigheter osv. Enklere tilgjengelighet på alle nivå og bedre samhandling mellom de ulike aktørene var derfor meget viktig for dette prosjektet Hvorfor Buzzsaw: Enkelt å ta I bruk Enkelt å administrere, fleksibelt Leverer det er prosjekt av denne typen trenger Trygt og stabilt, vi har ikke support og driftsstans Prosjekthotellet sparer oss for masse manuelt papirarbeid i form av kopiering, forsendelse og arkivering. Ikke bare tegninger og dokumenter, men også alle prosjektstyrende dokumenter. All informasjon om godkjennelser, beslutninger og fremdrift er tilgjengelig på Buzzsaw. Alt man i praksis trenger Toralf Celius, ansvarlig for Buzzsaw i Prosjektet Resultat: Spart mye tid Redusert kostnader Bedre kvalitet Bedre og mer effektiv samhandling Company Description: Website: Please include: Industry segment: Company size: Number of seats if known: Partner apps used: Previous system displaced: All current Autodesk products used: Image description:

Oppsummering

Hvordan kan Autodesk Buzzsaw gi dere verdi Full kontroll og styring av deres prosjekter Komplett prosjektinformation fra idé, prosjektering, bygging til forvaltning. Gjenbruk av tidligare prosjekt og kunnskap Stor påvirkning på kostnader, tidsplaner og kvalitet i prosjektering og bygging. Stabil og langsiktig leverandør med lokal support Beste prosjektportal for håndtering av konstruksjonsdokumentasjon