Hvorfor trenger du lærebok når du har Internett? Frode Lundgren 9. juni 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
vi presenterer SLIDEPLAYER.NO
Advertisements

HVA ER ?.
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Heidi Sitara Fjeldvig Renate Gulbrandsen
HVA ER ?.
Bokanmeldelser..
Publisering på internett
Webhotell, e-post, nettsted, innholdsredigering og rollebasert innhold
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Nyhetsfôring med RSS ALEPH brukermøte 2006
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005
Pilotprosjektet så langt
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Introduksjon til Internett
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Powerpoint, noen kreative tips v/ Terje Høiland april 2007
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
Surfing sosiale medier - kjendiser Om du lurer på om sosiale medier er noe for deg kan du titte på en del av inneholdet før du bestemmer deg. Vi skal se.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
SkrivBIB - et verktøy for forskere, studenter og bibliotekarer.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Muntlige presentasjoner
Sammensatte tekster.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
NEWS Et uvurdelig hjelpemiddel i hverdagen. Hva skal vi gjennom i dag Hva er news? Hva brukes news til? Programmer og grupper Noen ord og uttrykk Noen.
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Opprette Gmail-konto Lage iGoogle-side
Mandag 8. November Powerpoint..
En enkel introduksjon Geir H. Hansen & Martin Setek SUAF-SO USIT jQuery.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
10 regler for å skrive for web
Struktur Nå Internett Uavhengig systemer bygd opp over tid.
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Powerpoint v/ Terje Høiland
Grunnkurs i webpublisering
7. Typography, Readability & Legibility Lesbarhet.
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
SMS – System for Byggmakker Lade Gruppe 31E Av Olaf R.A. Nykrem & Audun Håberg.
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
TDT4851 Eksperter i Team, vår 2009: Samarbeid over internett.
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
2003 Ontopia AS1 Tanker om standarder for e-læring Emnekart og published subjects Lars Marius Garshol, utviklingsleder Ontopia,
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Digital startpakke kurs 3
PIMS Process Management – PIMS PM
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Tips for bruk av sosiale medier
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Gode venner som hjelper andre
Nye IKT-løsninger fra skolestart 2015
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor trenger du lærebok når du har Internett? Frode Lundgren 9. juni 2006

Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Agenda •Det vanskelige spørsmålet? •Internett som kilde til informasjon •Nye trender på Internett •Oppsummering/konklusjon

Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Et spørsmål om medium Vil datamaskinen erstatte læreboken? –Elektronisk informasjon er fremtiden (?) •lenket informasjon •fritekstsøk i teksten •innhold kan oppdateres fortløpende •mulighet for multimediainnhold (lyd, video,...) •mm. –Boken/papiret har (enn så lenge) en del fordeler •fungerer (nesten) overalt og alltid •bedre for øyne (oppløsning, lys, mm.) •statisk innhold •enklere oversikt og hopp i innhold •mm.

Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Et spørsmål om kvalitet Trenger vi autorative kilder til informasjon? –Internett har mangfoldet •uante mengder informasjon •kan fordype seg i det ”uendelige” •plass til alle synspunkter •vanskelig å vite forfatterens bakgrunn, formål, osv. •mangel på konsistens i informasjon og presentasjon –Læreboken står som autoriteten •kjente forfattere med faglige meritter •omfattende publiseringsprosess (korrektur, faktasjekk, mm.) •innhold presentert i naturlig rekkefølge og form •valgt og godkjent av andre fagfolk

Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Hva mener vi med Internett? •Internett kan bety så mangt for mange –web-sider av forskjellig art (WWW) –alt av web, e-post, lynmeldinger, mm. –en transportmekanisme for data •Internett = web i denne sammenheng –Usenet News i stor grad erstattet av webbaserte fora –tjenester som FTP (tekstfiler) og Gopher lite brukt –mulighet til å enkelt referere til innhold –kjente og avanserte brukergrensesnitt –bedre søkeløsninger

Informasjon på Internett Utfordringer ved bruk Internett som kilde til informasjon

Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Størrelsesutfordringen •Ukjent antall websider tilgjengelig i dag –titalls milliarder (hundretalls?) websider –stadig mer informasjon på ”deep web” •Avhengig av søkemotorer for å finne informasjon –katalogtjenester blir smalere og utdaterte –vanlig at søk resulterer i millioner av websider –prisgitt søkemotorens heuristikk •Ingen har den hele og fulle oversikt –hvordan vet man at man ser ”hele bildet”? •Mer informasjon = mer støy

Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Søkeutfordringen •Brukergrensesnitt er veldig begrenset –normalt en tekstboks til søkestreng og evt. opsjoner –resultater often en flat liste med dokumenter –liten forbedring over søkegrensesnitt fra 70-tallet •Rangering av resultater avgjørende –som regel bare mulighet til se på liten andel treff –liten grad tilpasset bruker, område, historikk, mm. •Vanskelig å vite hva man skal søke på –naturlig språk vs. spørrespråk –hvordan uttrykke intensjon? –C.I.A. eller CIA? F.N., FN eller U.N.? –krever trening...

Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Søkeutfordringen (2) •Mange prøver å manipulere rangeringen –en hel bransje for å lure søkemotorer: SEO –en rekke spamteknikker (linkcluster, cloaking, osv.) i bruk –evig katt/mus lek mellom SEO og søkemotor –’miserable failure’  ’Biography of President George W. Bush’ •Resultatstørrelse er overveldende –antall treff er ofte for stort –gir ofte et ”flatt” syn på resultatene –liten mulighet til raffinering inn i ulike resultattyper –tungvint å avgjøre om et resultat er viktig eller ikke

Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Dynamisk og sårbart innhold •Alt innhold er dynamisk –innhold kan flytte seg –ingen garanti for at innholdet er det samme som i går –informasjon kan være avhengig av hvem som spør •Innholdet kan være endret av andre enn forfatter –datainnbrudd alltid en risiko for tjenester på nett –nettverkssteg mellom leser og forfatter  man-in-the-middle •Sårbart mot datatap –hva om strømmen går? –er informasjonen replikert til en redundant løsning? –særlig problematisk for mindre, ikke-kommersielle websider

Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Kildekritikk på Internett •Krever kunnskap å kunne vurdere kilden –mangler ofte nødvendig bakgrunn i en læringssituasjon –ofte vanskelig å avsløre teknisk ”juks” •Kvalitetsutseende enkelt og billig –umulig å avgjøre om seriøs institusjon eller guttestreker •Lite informasjon om forfatter/utgiver –hvilken kunnskap og erfaring har de? –hvem er de? –har de noen skjult agenda (politisk, religiøs, mm.)

Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Wikipedia som faktakilde •Started som ”dugnadsleksikon” i 2001 –trolig verdens største referansenettsted i flere språk –skrevet og redigert av brukerne –generelt godt oppslagsverk med over 1 mill artikler (engelsk) •Lite garanti for informasjonskvalitet –avhengig av brukeres selvjustis –flere eksempler på falsk informasjon •Kontroversielle tema vanskelig å håndtere –redigeringskrig mellom ulike syn –mekanismer for å låse artikler pga. uenighet –f.eks. israel/palestina, helseeffekter ved bruk av mobil, mm.

Trender på Internett Noen av trendene som påvirker informasjonsutveksling på Internett

Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Sosiale nettverkstjenester •Brukere både konsumerer og genererer innholdet –deler ofte personlige erfaringer eller opplevelser –alt fra dagbøker til reisebeskrivelser med bilder og anmeldelser •Kobler sammen brukerne –legger opp til kommunikasjon mellom brukerne –lar deg definere kontakter/venner –oppdag nye- og lær av likesinnede •En rekke populære tjenester siste par år –MySpace.com –flickr –Yahoo! Answers

Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Interaktive brukergrensesnitt •Webgrensesnitt tradisjonelt statisk –klikk-og-vent-grensesnitt –lite interaktivitet –tilbakegang i forhold til skrivebordsapplikasjoner •Stadig mer vanlig med dynamiske grensesnitt –bruk av AJAX/DHTML lar websiden oppdatere seg ”sømløst” –vanligste nettlesere støtter i dag nødvendig standarder –brukergrensesnitt på linje med skrivebordsapplikasjoner •Muliggjør samhandling med informasjonen –forenkler navigasjon i informasjon –søk mens du skriver, kontinuerlig informasjonsstrøm, osv. –eksempler er flickr, ny Yahoo! Mail, GMail, mm.

Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Wiki som publiseringsform •Websider var tradisjonelt ”ingeniørarbeid” –HTML ikke enkelt for folk flest –manuelt redigere filer på riktig plass med riktige tilganger –fokus ble ofte mer på teknisk løsning enn innhold •Wikis lar brukere enkelt lage/endre websidene –enkel syntaks for utseende  genererer innhold –sider lages og endres fra webgrensesnittet –fokus på innhold mer enn teknologi •Stadig mer vanlig som publiseringsform –gjort ”verdenskjent” gjennom Wikipedia –enklere enn tradisjonelle publiseringssystemer –mye brukt til f.eks. Open Source-prosjekter

Oppsummering

Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Søk A Søk B Søk C Søk D Læreboken organiserer kunnskap Informasjon Feilinformasjon

Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Lærebok Læreboken organiserer kunnskap Informasjon Feilinformasjon

Copyright 2006, Yahoo! Inc, All Rights Reserved Forsiktig konklusjon •Læreboken fortsatt viktig i en læringssituasjon –kildekvalitet –pedagogisk presentasjon –tilpasset mottaker •Internett viktig som supplement –”utømmelig” kilde til informasjon –kan gå dypere og bredere enn noen bok –lettere tilgjengelig enn f.eks. publikasjoner på bibliotek –ekstremt viktig med strengt kildekritikk •Internett-brukere bidrar mer med kunnskap –ikke lenger opp til enkelte forfattere/utgivere –gir tilgang til flere og mer relevante ”informasjonsenheter”

Spørsmål? Kommentarer? Enig? Uenig?