Langt igjen? Om yrkesdeltakelse, inntekt og utdanning for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse Jon Erik Finnvold, NOVA Resultater fra.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Advertisements

Et rettighetssystem ute av balanse Aksel Hatland Innledning på frokostseminar 10.September 2010.
Inkludering i skole og fritid
Litt mer om PRIMTALL.
Jan Tøssebro NTNU Samfunnsforskning
Befolkningsutvikling og arbeidsmarked Innlandet
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Likestilling og likelønn i offentlig sektor Arbeidsmiljøkonferansen 11. og 12. mars 2009 Pål Schøne Instiutt for samfunnsforskning, Oslo.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
To undersøkelser: 1.Registeranalyse: –En sammenligning av utvalg med fysisk funksjonsnedsettelse og tilfeldig befolkningsutvalg i samme alder (25-45 år.
Blir morgendagens eldre annerledes enn dagens?
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Samhandlingsreformen Utfordringer for Troms-kommunene-
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Eliteutdanninger i Norge?
Flytting i et segregert bylandskap
Hva kjennetegner ROBEK kommuner ?
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
Kjønnsforskjell i sykefravær
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
Påvirkningsfaktorer i kunnskapsgrunnlaget
Prosjekt skoleskulk Pilotprosjekt i Hedmark skoleåret
UTDANNINGSSTATISTIKK for Oppland pr. 1. okt Inkludert andre data som vedrører arbeidsstyrken. Kilde: SSB.no.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Nettverkssamling om barnefattigdom
Kommentarer til rapportene «En av flokken?» og «Langt igjen?» v. Pia Paulsrud, Utdanningsdirektoratet.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Leseferdigheten blant unge og voksne innvandrere. Hvilke utfordringer står vi overfor ? Foredrag IKVO Egil Gabrielsen.
1 Rapport fra Uførepensjonsutvalget EISS 7. juni 2007 Faksimile av forsiden.
Gullkantede stortingspensjoner Opptjenings tid? 75-årsregelen: Når stortingspolitikerens alder pluss antall år på Stortinget til sammen når 75 år Avkorting?
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Lars Østby Statistisk sentralbyrå
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Status pr august / 2.tertial Helse Midt-Norge Regionalt brukerutvalg 29. september 2014.
Hege Lundeby NTNU-samfunnsforskning/ISH, NTNU.
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Erfaringer med forebyggende helsearbeid og effekter av tiltak i bydel
ASSS Kultur, Tromsø 2 – 3. november 2010 Jan Aarak, KS
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Mål for sentraltendens:
NORSKKURS GRUPPE A.
Omstillingskonferanse Karlsøy Inge Berg Nilssen, Seniorforsker, Norut Alta: Omstillingsbehovet i Karlsøy Rapport:
INVE STORS IN AQUACULTURE INnovation in AQuaculture 1 Utviklingen i Bjugn Statistikk for 2014/15.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Knut Løyland Strukturelle endringstrekk ved etterspørsel etter utlån fra folkebibliotekene – erfaringer.
Tradisjonelle arbeidsgivere eller svak relevans i utdanningene? Hvorfor sliter realistene mer enn ingeniørene på arbeidsmarkedet? Liv Anne Støren Frokostseminar.
Sosial ulikhet på ungdomstrinnet Temaseminar om ungdomstrinnet UTDANNING november 2011 Anders Bakken, NOVA.
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Problemstillinger Hvordan har sykefraværet i privat og kommunal sektor utviklet seg? Hvilken betydning har sammensetning av arbeidsstokken, typer arbeid,
Utdanning Lister En presentasjon.
Grue - Kommunesammenslåing.
Klassereiser og utdanningens betydning
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Kompetanseutvalget (2017- )
Legemeldt sykefravær i Nordland 1. kvartal 2019
Utskrift av presentasjonen:

Langt igjen? Om yrkesdeltakelse, inntekt og utdanning for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse Jon Erik Finnvold, NOVA Resultater fra prosjektet ”Alle skal med?”, finansiert av Stiftelsen Sophies Minde, Bufdir og NOVA

Mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse vs. tilfeldig befolkningsutvalg: •Hvor mange er yrkesaktive i de to gruppene? •Hvor mye tjener de? •Hvor lang utdanning oppnår de? –Hvilken sammenheng er det mellom yrkesaktivitet/inntekt og utdanningsnivå?

Familieforhold i barndom og konsekvenser for yrkesaktivitet, inntekt og utdanning i voksen alder •Arbeidsløshet, å vokse opp hos en av foreldrene, foreldres utdanningsnivå, egenskaper ved bostedskommune •Samspills- faktorer: –Ex. Funksjonsnedsettelse og vokse opp med en av foredrene? –Ex. Funksjonsnedsettelse og foreldre med universitet/høyskoleutdanning –Ex. Funksjonsnedsettelse og bo i kommuner med generelt høyt utdanningsnivå

Statistikkgrunnlaget •Grunn- og hjelpestønadsordninga som trekkegrunnlag. Personer 0-20 år med utvalgte diagnoser pr N=2033 •Referansepopulasjon: Tilfeldig utvalg på personer 0-20 år i 1985 •Registerkoblinger: Familie- bakgrunn kommunedata etc. •Populasjonene er mellom 25 og 45 år i 2010

Hvor stor andel er yrkesaktive, egentlig? •I 2010: 36% i utvalget med fysisk funksjons- nedsettelse var yrkesaktive, mot 87% i det tilfeldige utvalget. •AKU 4 kvartal 2009 (arbeidskraftundersøkelsene): 84% sysselsatt år, 54% for funksjonshemmede •Undersøkelse basert på det danske cp-registeret (21–35 år), 29% versus 82% i referansepopulasjon

Andel som ikke var yrkesaktive i 2010

Inntekt: •Inntektsnivået er i gjennomsnitt 2/3 av det tilfeldige utvalget •Inntektsnivået for funksjonsnedsatte er ikke påvirket av alder, men øker med stigende alder for det tilfeldige utvalget

Gjennomsnittlig årlig inntekt i 2009

Samlet inntekt Tilfeldig utvalg (referansepopulasjon) og utvalg med fysisk funksjonshemming. Prosent. (N)

Høyeste fullførte utdanning i 2010 Fysisk funksjons-neds.Tilfeldig utvalg Grunnskole64%17% Videregående skole22%42% Univ/høyskole nivå I11%31% Univ/høyskole nivå I3%10% Total100% (N)(1592)(19889)

Høyeste fullførte utdanning Tilfeldig utvalg (referansepopulasjon) og utvalg med fysisk funksjonshemming. Prosent. (N)

Konsekvenser av lavt utdanningsnivå: •Regresjonsanalyse viser at.. –Halvparten av forskjellen i yrkesaktivitet og inntektsnivå mellom funksjonsnedsatte og det tilfeldige utvalget skyldes forskjellen i utdanningsnivå.

Andel som er yrkesaktive etter høyeste fullførte utdanning Fysisk funksjons nedsatt Tilfeldig utvalg Grunnskole7229 Videregående4912 Universitet/høyskole nivå I298 Universitet/høyskole nivå II226

Andel som er yrkesaktive etter høyeste fullførte utdanning 2010

Barndom, familieforhold og konsekvenser for utdanning og yrkesaktivitet i voksen alder •For begge populasjoner: –Bekrefter tidligere undersøkelser som viser at rammebetingelser i barndommen har betydning for levekår som voksen. –Særlig tydelig når det gjelder utdanning

Matteus- effekten •Det er ikke slik at funksjonsnedsettelse i kombinasjon med andre risikofaktorer gir et spesielt negativt resultat. • Ulikheter mellom de to utvalgene: –Inntekt øker ikke med alder for funksjonsnedsatte –Særlig lav sysselsettingsandel i mindre sentrale strøk for fysisk funksjonsnedsatte –Høyt utdanningsnivå i bostedskommunen har en særlig positiv effekt på funksjonsnedsattes utdanningsnivå

Andel med høyere utdanning etter mors høyeste fullførte utdanning i Tilfeldig utvalg (referansepopulasjon) og utvalg med fysisk funksjonsneds. Prosent. (N)

Andel med grunnskoleutdanning etter mors høyeste fullførte utdanning i Tilfeldig utvalg (referansepopulasjon) og utvalg med fysisk funksjonsnedsettelse. Prosent. (N)

Andel med høyere utdanning etter gjennomsnittlig utdanningsnivå i kommunen. Tilfeldig utvalg (referansepopulasjon) og utvalg med fysisk funksjonsnedsettelse. Prosent. (N)

Andel som var yrkesaktive i 2010 etter familietype i Tilfeldig utvalg (referansepopulasjon) og utvalg med fysisk funksjonsnedsettelse. Prosent. (N)

Avslutning •Økt fokus på arbeidsmarkedstiltak bra, men....Ikke på bekostning av kvalifiseringstiltak •Hvorfor kommer så få videre fra grunnskolen? •Hvordan fungerer egentlig grunnskolen for barn med fysisk funksjonsnedsettelse? – Tema for ny undersøkelse som publiseres våren 2013