NORSK LUFTFART I OMSTILLING - flysikkerhet og økonomi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Påvirkningsparadokser
Advertisements

System for kompetansekrav NRHS – møte
Seminar Vestfold 2. September 2009: EU’s helsedirektiv - konsekvenser for helsetjenestene og pasientene. Skal markedet legge premissene for helse- politikken,eller.
Luftfartstilsynet T: F: Postadresse: Postboks BODØ Besøksadresse: Sjøgata Bodø Luftfartstilsynets.
HMS-kultur Janne Lea Svensson
Kommentar på dialogmøte - Overordnede perspektiver.
1 Regulatørene kommer? direktør Willy Jensen PT-forum, 16. juni 2009 i Lillesand.
Styrearbeid i Norwegian
Den Norske Revisorforenings fagkonferanse – Geilo 1. september 2002 KAN VI STOLE PÅ DE REVIDERTE REGNSKAPENE – OG HVEM BØR TA ANSVARET FOR HVA? Kredittilsynsdirektør.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Industriledet forskning -- viktig kunnskapsbidrag eller skjult markedsføring? Sverre Mæhlum dr med Medisinsk direktør Pfizer.
Innovative offentlige anskaffelser
Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Helikoptersikkerhet.
Kampen mot sosial dumping Hva vil EUs Håndhevingsdirektiv bety? Trondheimskonferansen Trondheim, 2. februar 2014 Roar Eilertsen De Facto – Kunnskapssenter.
Den ideelle kommunesammenslåing
SOLAKONFERANSEN 2011 Restrukturering av flysikringstjenesten i Europa – hva betyr dette for Avinor? Dag Falk-Petersen 14. September 2011 Text.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Er evig vekst i luftfarten mulig?
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
CIP – Competitiveness and Innovation Programme KS 10. september 2009 Marthe Haugland.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Klimaet er i endring Pilotprosjekt - Bruk av forsikringsdata
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Utlysning EIC-tjeneste. Arbeidsmodell neste periode; Europeisk innovasjons- og markedstjeneste Marthe Haugland, Innovasjon Norge.
Trondheim 25. Januar 2013 Fagbevegelsen og EØS
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
Betydningen av uavhengige bekreftelser i et samfunnsmessig perspektiv
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Er det ”fengslende” med erfaringsoverføring i prosjekter
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Operative interaksjoner mellom safety /security fra et human factors perspektiv Solakonferansen Tirsdag Av: Kenneth Pettersen.
Luftfartstilsynet T: F: Postadresse: Postboks BODØ Besøksadresse: Sjøgata Bodø Risikostyring.
Risikostyring Nye tanker om risikostyring i norsk luftfart
Konkurransekraft vs. Sikkerhet - et enten eller to sider av samme sak? (et foredrag om utilstrekkelige kriterier for forvaltning av teknologi og storulykkesrisiko)
NOREX – nye muligheter for selskaper som vil synes sen. kommunikasjonsrådgiver Bernt Bangstad for NIRF Onsdag 20. mars 2002.
EUs energiinfrastrukturpolitikk Har konsumentene tapt og hvorfor? Per Ove Eikeland CANES-møte Polhøgda
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Konkurranse og samarbeid
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Eierstyring og lønnsomhet: Ny innsikt fra store norske selskaper Øyvind Bøhren Bernt Arne Ødegaard Institutt for finansiell økonomi Handelshøyskolen BI.
THE EFFECT OF MANAGEMENT PAY AND INCENTIVES ON LONG-TERM PERFORMANCE OF PUBLIC FIRMS Professor Trond Randøy Agder University College Presentert for styret.
SIVILØKONOM NHH NORGES LEDENDE HANDELSHØYSKOLE.
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
1.USA og integrasjon 2. Fra stagnasjon og krise via Enhetsakten til Maastricht.
FinAuts misjon I kommende strategiperiode blir regelverksutviklingen en hoveddriver for FinAuts arbeid. Målet er å dekke de kravene som settes til kompetanse.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Frihandel og proteksjonisme Proteksjonisme er det motstykket til frihandel. Proteksjonisme er bruk av toll, importkvoter og andre handelshindringer for.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Mulige konsekvenser av endringer i bransjen
Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016
Vann- og avløpsbransjens rolle i det grønne skiftet
Hvor står og går finansnæringen, og hvem bestemmer retningen?
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
FinAut setter standarden for rådgivningskompetanse i finansnæringen
Veiledningstjenester ved Legemiddelverket
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Strategiplan 2019 – 2022 For et bedre miljø og en grønnere hverdag
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Finansnæringen - samfunnets blodomløp
Får ACER mer makt fra 2020? Torbjørg Jevnaker
Utskrift av presentasjonen:

NORSK LUFTFART I OMSTILLING - flysikkerhet og økonomi Solakonferansen 17. september 2013 Torbjørn Lothe Direktør NHO Luftfart

Omstilling av luftfarten

Omstilling av luftfarten – et tilbakeblikk på hva som har skjedd? Luftfarten i etterkrigstiden Nasjonal deregulering EUs prosjekt med det indre marked EUs luftfartspakker Deregulering – reregulering Institusjonelle konsekvenser i Norge Fra nasjonalt til felles europeisk regelverk Etablering av EASA Single European Sky – Kommisjonens store luftromsprosjekt

Hva er situasjonen i dag? Fri markedsadgang og prissetting i Europa Oppmyking utenfor Europa Normer for flysikkerhet settes stort sett etter felles-europeiske krav Adgangskontroll (sertifikater mv.) etter felles-europeiske krav Tilsyn utøves nasjonalt (etter avtale) Overnasjonalt tilsyn av de europeiske luftfartsmyndighetene gjennomføres av EASA Fra styring av markedsstrukturen til regulering av ”sikkerhetsnett”

Hva er konsekvensene av fri konkurranse? Tøffere konkurranse Lavkostselskaper Nye bemannings- og organisasjonsformer Prispress Dårlig(ere) lønnsomhet Mer følsom for konjuktursvigninger Konsolidering ”One of five in 95” (Jan Carlsson) Konsekvenser for sikkerheten?

Markedssegment i 2012 i Europa Market Segment Average Daily Flights Market Share Growth on 2012 Traditional scheduled 14,355 55% -4.1% Low cost 6,537 25% 1.4% Business aviation 1,870 7% -4.0% Charter 1,414 5% 2.6% Cargo 918 4% -4.6% Other* 995 -9.6% TOTAL 26,089 100% -2.67% * Other includes also military flights Si noe om at 2012 har vært et krevende år – både for lavprisselskapene og for de tradisjonelle nettverksselskapene. Flere konkurser, herunder Malev og Spanair. I perioden Hvorfor det? Nettverksselskapene har vært nødt til å tilpasse seg et nytt landskap og foretatt grep som gjør at kanskje også avstanden mellom disse selskapsformene ikke lenger er den samme.

En industri med lite profitt IATAs spådom for 2012 når det gjelder flyselskapenes overskudd i et globalt perspektiv.

Omstilling i bransjen De omstillinger som er gjort hos nettverksselskapene vises i denne oversikten der det fremkommer at avstanden mellom kostnadsfordelen til lavprisselskapene har blitt redusert.

Flysikkerhet i et internasjonalt perspektiv - trend

Erfaringer fra USA

Flysikkerhet i fokus

Hvordan sikre høy flysikkerhet? Utgangspunkt: ”Alle” vil ha mest mulig trygghet Ansvarsdelingen for flysikkerheten er endret og tydeliggjort Myndighetene må sette riktige normer/standarder og føre tilstrekkelig tilsyn med disse Selskapene må ivareta myndighetskrav og må ha sterke incentiver for å følge normene Tilsynet må være rettet mot at selskapenes egenkontroll fungerer

Flysikkerhet i Norge Mål: Ingen flyulykker Skal ligge på nivå med de beste (tross klima og topografi) Rettferdiggjør et høyt tiltaksnivå Umulig med et matematisk jevnbyrdig risikonivå mellom ulike transportmidler

Flysikkerhet i Norge Strategier: Må være klar sammenheng mellom sikkerhetsnormer og effekt av disse (faglig sikre) Må gjennomføre mest mulig kostnadseffektive tiltak Må sikre likeverdige vilkår i samme markedsområde (må unngå import av dårlig sikkerhet) Må ha høy kompetanse hos myndigheter og selskap Må være pro-aktiv i regelverksutviklingen Må ha høy kvalitet i tilsynsvirksomheten Må sikre høy kapasitet/kompetanse i utdanningssystemet

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!