NORSK LUFTFART I OMSTILLING - flysikkerhet og økonomi Solakonferansen 17. september 2013 Torbjørn Lothe Direktør NHO Luftfart
Omstilling av luftfarten
Omstilling av luftfarten – et tilbakeblikk på hva som har skjedd? Luftfarten i etterkrigstiden Nasjonal deregulering EUs prosjekt med det indre marked EUs luftfartspakker Deregulering – reregulering Institusjonelle konsekvenser i Norge Fra nasjonalt til felles europeisk regelverk Etablering av EASA Single European Sky – Kommisjonens store luftromsprosjekt
Hva er situasjonen i dag? Fri markedsadgang og prissetting i Europa Oppmyking utenfor Europa Normer for flysikkerhet settes stort sett etter felles-europeiske krav Adgangskontroll (sertifikater mv.) etter felles-europeiske krav Tilsyn utøves nasjonalt (etter avtale) Overnasjonalt tilsyn av de europeiske luftfartsmyndighetene gjennomføres av EASA Fra styring av markedsstrukturen til regulering av ”sikkerhetsnett”
Hva er konsekvensene av fri konkurranse? Tøffere konkurranse Lavkostselskaper Nye bemannings- og organisasjonsformer Prispress Dårlig(ere) lønnsomhet Mer følsom for konjuktursvigninger Konsolidering ”One of five in 95” (Jan Carlsson) Konsekvenser for sikkerheten?
Markedssegment i 2012 i Europa Market Segment Average Daily Flights Market Share Growth on 2012 Traditional scheduled 14,355 55% -4.1% Low cost 6,537 25% 1.4% Business aviation 1,870 7% -4.0% Charter 1,414 5% 2.6% Cargo 918 4% -4.6% Other* 995 -9.6% TOTAL 26,089 100% -2.67% * Other includes also military flights Si noe om at 2012 har vært et krevende år – både for lavprisselskapene og for de tradisjonelle nettverksselskapene. Flere konkurser, herunder Malev og Spanair. I perioden Hvorfor det? Nettverksselskapene har vært nødt til å tilpasse seg et nytt landskap og foretatt grep som gjør at kanskje også avstanden mellom disse selskapsformene ikke lenger er den samme.
En industri med lite profitt IATAs spådom for 2012 når det gjelder flyselskapenes overskudd i et globalt perspektiv.
Omstilling i bransjen De omstillinger som er gjort hos nettverksselskapene vises i denne oversikten der det fremkommer at avstanden mellom kostnadsfordelen til lavprisselskapene har blitt redusert.
Flysikkerhet i et internasjonalt perspektiv - trend
Erfaringer fra USA
Flysikkerhet i fokus
Hvordan sikre høy flysikkerhet? Utgangspunkt: ”Alle” vil ha mest mulig trygghet Ansvarsdelingen for flysikkerheten er endret og tydeliggjort Myndighetene må sette riktige normer/standarder og føre tilstrekkelig tilsyn med disse Selskapene må ivareta myndighetskrav og må ha sterke incentiver for å følge normene Tilsynet må være rettet mot at selskapenes egenkontroll fungerer
Flysikkerhet i Norge Mål: Ingen flyulykker Skal ligge på nivå med de beste (tross klima og topografi) Rettferdiggjør et høyt tiltaksnivå Umulig med et matematisk jevnbyrdig risikonivå mellom ulike transportmidler
Flysikkerhet i Norge Strategier: Må være klar sammenheng mellom sikkerhetsnormer og effekt av disse (faglig sikre) Må gjennomføre mest mulig kostnadseffektive tiltak Må sikre likeverdige vilkår i samme markedsområde (må unngå import av dårlig sikkerhet) Må ha høy kompetanse hos myndigheter og selskap Må være pro-aktiv i regelverksutviklingen Må ha høy kvalitet i tilsynsvirksomheten Må sikre høy kapasitet/kompetanse i utdanningssystemet
TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!