- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Kari Pape Den gode assistenten
Samhandling.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Trygge organisasjoner
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Nettevett – utvidet versjon
Bokanmeldelser..
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
På nett med barna?.
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Hønefoss politistasjon
Nettvett.
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
Generelle tiltak og forebygging
Nettvett og ungdom Dette veit dere sikkert
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Den vanskelige samtalen
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
”Nettvett - digital mobbing”
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
Barn og Internett Fagdag med SMISO, Tromsø, 10.september 2009
Temakveld Nettvett og spill.
Kampen skole Vår visjon:
Bjørnegård skole Nettplakaten. Bjørnegård skole 1. PASSORD Gi aldri passord til venner eller andre. Det er helt privat og bare ditt. Bruk kodelås på pc,
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Velkommen til foreldremøte.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk Styrerens rolle i barnehagen (Hvis vi får tid). Hvorfor IKT i barnehagen Farene ved barn & nettbruk Nettvett.
BARNAS BARNEVERN 2020.
 Gratis råd og veiledningstjeneste  
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
ELLER. Ringe Spille Se TV You tube Ta bilde / video Kommunisere på sosiale medier GPS/kart Handle/bank tjenester Styring av strøm hus bil Nyhetsoppdatering.
Digital mobbing Frøyland ungdomskole SLT-koordinator Elizabeth Stangeland.
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Sosiale medier - Hvordan forberede de unge og oss selv til en verden på nettet?
Barn på flukt Presentasjon fra Redd Barna Norge.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
På nett med barna? Siri Wangen Vadmyra skole
Velkommen til foreldremøte på 6.trinn torsdag 24. september 2015.
Sosiale medier Film: Social media revolution 2011Film.
Et innblikk i barns nettliv Bryn skole 16./
Bli med! Barn.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
PERSONVERN Er en menneskerett Handler om menneskeverd Og om integritet
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Åkrahamn vgs 4.september 2017 Program for skolering av elevrådet
Nettvett U-18 Bodø politistasjon
Ledersamling Olweus- programmet
Lekser.
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
FORELDREKONTROLL Vet du hva dine barn surfer på, spiller eller bruker av app`r? Det er ikke lett å følge tempoet til egne barn og hva de blir utsatt for.
Utskrift av presentasjonen:

- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse

Barns digitale hverdag - Kompetanse Barns digitale hverdag Barn blir tidlig introdusert for den digitale verden Barna selv opplyser at de bruker internett til spill, sosiale medier, chatteprogram og skolearbeid. Internett er tilgjengelig hvor som helst og når som helst Barn er ofte like kompetente, om ikke mer kompetent i bruk av digitale medier som sine foreldre Denne nye hverdagen fører til nye utfordringer Hanne Svendsen- PVS kompetanse

To virkeligheter Internett- en parallell verden - Kompetanse To virkeligheter Internett- en parallell verden Barna har alltid tilgang til den virtuelle verden Er det som skjer på nettet like sant som det som skjer i den fysiske verden? I hvilken grad er barn i stand til å forstå fysiske konsekvenser av virtuelle handlinger Hanne Svendsen- PVS kompetanse

Publisering av informasjon på nett - Kompetanse Publisering av informasjon på nett Hanne Svendsen- PVS kompetanse

Publisering av informasjon på nettet - Kompetanse Publisering av informasjon på nettet Forstår foreldre de fysiske konsekvensene av virtuelle handlinger? Mammablogger- et gode eller et onde? Facebookstatuser og bildepublisering Foreldre må gå foran som et godt eksempel! Hanne Svendsen- PVS kompetanse

- Kompetanse Hanne Svendsen- PVS kompetanse

- Kompetanse Digital mobbing Innebærer mobbing, hetsing og trakassering gjennom digitale medier som for eksempel mobil og internett Kommer ofte på toppen av tradisjonell mobbing Spesielt belastende for offeret fordi det spres raskt, det er vanskelig å få stoppet, og offeret får aldri pause Hanne Svendsen- PVS kompetanse

Grooming på nett Prosess over lengre tid Hvem er offeret? kompetanse Grooming på nett Prosess over lengre tid Hvem er offeret? Tillitsforhold/avhengighetsforhold etableres med den hensikt å begå et overgrep Utveksling av informasjon, bilder, filmer etc Brukt som pressmiddel for å få offeret til å føye seg Overgrep Hanne Svendsen- PVS kompetanse

- Kompetanse Foreldrerollen Barna ser opp til sine foreldre- tenk over hva du selv publiserer av bilder og informasjon om deg og dine Snakk med barna om nettbruken på lik linje som dere snakker om skolehverdagen Dialog med barna om hva de gjør på nettet, hvilke lover og regler som gjelder og hva som er akseptabel og uakseptabel atferd Hanne Svendsen- PVS kompetanse

- kompetanse Foreldrerollen Tekniske løsninger som nettfilter- et godt redskap for å hindre tilgang til uønskede sider Foreldrene det aller beste nettfilteret- snakk med barna om kildekritikk, hva som er greit og ikke greit å gjøre på nettet, sett tydelige grenser og gi begrunnelse for disse grensene Vær en trygg, engasjert og tilgjengelig voksen Husk at den som ikke stiller spørsmål, får sjelden svar Hanne Svendsen- PVS kompetanse

Hva kan være utfordrende med å ha dialog? - kompetanse Hva kan være utfordrende med å ha dialog? Barna kan mer og er mer aktive på nett? Barn deltar i nettsamfunn som foreldrene ikke kjenner til? Retten til privatliv – hvor går grensen mellom interesse for barnas liv på nettet og ”overvåking” (snoking)? Er barnas språk og omgangsform på nettet vanskelig for foreldre å forstå (oversette/tolke)? Hanne Svendsen- PVS kompetanse

Hva kan være utfordrende med å ha dialog? - kompetanse Hva kan være utfordrende med å ha dialog? Er det for lite tid i hverdagen til å snakke om nettbruk? Det kan vanskelig for barn å fortelle; de er redde for å miste nettilgang og at foreldre blir sinte? Tekniske løsninger – ikke behov for dialog? Hanne Svendsen- PVS kompetanse

Dersom skaden allerede har skjedd..... - Kompetanse Dersom skaden allerede har skjedd..... Meld ifra! Direktelink til Kripos’ nettsider for å melde fra dersom ditt barn opplever uønskede seksuelle henvendelser fra voksne på nett. Skal finnes på alle nettsteder rettet mot barn. Hanne Svendsen- PVS kompetanse

Nyttige nettsider kompetanse www.slettmeg.no – kan gi råd og bistå med å fjerne uønskede bilder og informasjon på nett www.dubestemmer.no – nyttig informasjon for foreldre og elever på alle trinn. Tar for seg temaer som atferd på nett, digital mobbing, å legge ut informasjon og bilder på nett og overgrep. www.korspaahalsen.no – Røde Kors’ hjemmeside rettet mot barn og unge. Her kan barn finne informasjon om temaer som opptar dem, samt snakke anonymt med frivillige fra Røde Kors. www.medietilsynet.no – medietilsynets egne hjemmesider med informasjon om digital mobbing, publisering av informasjon og bilder på nett og atferd på nett. www.reddbarna.no/nettvett - Redd Barnas infosider om nettvett. Her finner dere enkle og gode nettvettregler. www.nettvett.no Hanne Svendsen- PVS kompetanse

Spørsmål til refleksjon og diskusjon kompetanse Spørsmål til refleksjon og diskusjon Hva mener dere er foreldrenes rolle i forhold til sosiale medier? Hvordan skal jeg holde meg oppdatert på de nyeste nett-trendene hos barn? Når er det greit at mitt barn får en Facebook-konto? Er det opp til hvert enkelt foreldrepar å sette grensene for hva som er greit og ugreit, eller bør vi har felles spilleregler for alle barna i klassen/trinnet? Hanne Svendsen- PVS kompetanse