Etikk i den raske nyhetshverdagen v/gen.sekr Norsk Presseforbund Kjersti Løken Stavrum.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements

Norske Redningshunder
I.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
4.14-skvadronen - rapport NRs vårmøte 2014 Onsdag 7. mai, Bergen Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Av: Kjetil Johnsen 3 venner.
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
22 tips for den faglitterære forfatteren
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Etikktest PRESSE.NO. Den store etikktesten Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær Norsk Presseforbund.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Hvordan intervjue en forsker?
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Media håndtering og kommunikasjon
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Etiske utfordringer Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup april 2010 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2010 (Redaktørdelen)
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Resultater Kundesenter
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Bokpresentasjon Bergen
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt?
Og.
4.14-skvadronens veiledning
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Idrettsrådets ansvar og rolle
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettigheter til programmer Informasjonsrett.
God morgen! Tanker etter i går?
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
Politisk påvirkning.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Utarbeidet av Sissel Vestre
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
4.14-skvadronens veiledning
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Utskrift av presentasjonen:

Etikk i den raske nyhetshverdagen v/gen.sekr Norsk Presseforbund Kjersti Løken Stavrum

4.14 Imøtegåelse • TV 2 Nyhetskanalen sendte tirsdag 21. mai 2013 et innslag i Økonominyhetene om prisutjevningsordningen for melk. Bakgrunnen for innslaget var en rapport framlagt av organisasjonen VIRKE, som et motsvar til en rapport av Statens Landbruksforvaltning høsten Innslaget hadde slik intro: «Konkurransen i meierimarkedet er blitt langt dårligere de siste årene. TINE Meierier utnytter sin rolle som regulator, slik at det små konkurrentene, Synnøve Finden og Q-Meieriene, sliter. Det er konklusjonen i en fersk rapport som ble lagt fram i dag hos hovedorganisasjonen VIRKE.» Resten av innslaget er et intervju med Harald Andersen, direktør i VIRKE. • Ok?

4.15 Tilsvar • Kanalen tilbyr innslag to dager senere for å etterkomme klagers ønske om å komme til orde • Ok?

Brudd • Utvalgets flertall kan imidlertid ikke dele TV 2s oppfatning om at det påklagede innslaget ikke utløste noen rett for TINE til samtidig imøtegåelse, plakatens punkt Selv om det er landbrukspolitiske prinsipper som kritiseres, er det TINE som konkret angripes i intervjuet med Virke-direktøren. Her framsettes det påstander som intervjueren ikke stiller spørsmål ved og som redaksjonen, ut fra rapportens innhold, var kjent med ville komme. Slik utvalget ser det, skulle det påklagede innslaget ikke vært sendt uten TINEs samtidige kommentarer. Utvalget stusser ellers over TV 2s anførsel om at det bare er uriktige påstander av faktisk art som utløse den samtidige imøtegåelsesretten. Punkt 4.14 inneholder ingen slik formulering, og er heller ikke slik å forstå. Også korrekte påstander utløser en slik rett. Utvalget tar normalt heller ikke stilling til hva som er korrekt eller ikke. TV 2 har brutt god presseskikk.

4.14 Sjekkliste • Kun sterke angrep av faktisk art, dvs. etterprøvbare beskyldninger, som utløser imøtegåelsesretten. • Den angrepne skal gis en reell mulighet til samtidig imøtegåelse. Redaksjonene skal anstrenge seg. • Den som gjør seg utilgjengelig eller ikke vil svare, mister ikke bare imøtegåelsesretten, men kan også miste tilsvarsretten. • Den angrepne skal klart og tydelig bli presentert for det konkrete innholdet i beskyldningene. • Tidligere uttalelser opphever ikke kravet til samtidighet. • Den angrepne må få en rimelig frist til å svare, og fristen må stå i forhold til påstandenes omfang. • Imøtegåelsesretten gjelder ikke bare personer, men også bedrifter, myndigheter og organisasjoner.

4.14 Sjekkliste (forts) • Det er den eller de som beskyldningene retter seg mot, som har imøtegåelsesrett, ikke dem redaksjonene mener kan uttale seg på de angrepnes vegne. • Imøtegåelsesretten kan utløses selv om den angrepne er forsøkt anonymisert. • Rettsavgjørelser utløser normalt ikke imøtegåelsesretten, men politianmeldelser gjør det. • Sterke angrep som kommer fram ved hjelp av skjult kamera/mikrofon og falsk identitet gir rett til imøtegåelse før publisering. • Medier er ikke uten imøtegåelsesrett. • Imøtegåelsen skal publiseres på samme plattform som angrepet. • Imøtegåelsesretten er i utgangspunktet sjangeruavhengig. • Mediene bør kunne dokumentere de anstrengelser man har gjort for å få den angrepne i tale.

• Synes du at saken din blir dårligere ved at den angrepne blir hørt?

Hvem betaler? Kan man takke ja til presseturer og beholde integriteten? • JA • NEI • Det kommer an på… PRESSE.NO

Hvem betaler? Testspørsmålet: • Ville vi ha skrevet om dette uansett? • Hvis svaret er ja, og vi drar på tur med en leverandør – • Er vi i stand til å behandle temaet uten å ”betale tilbake” med positiv omtale? eks. pressetur med Norwegian til et nytt reisemål?

Hvem betaler? Hva inngår i opplegget? • Blir det mer etisk dersom vi deler opp, slik at vi får med oss det som er relevant å skrive om, men avstår fra det som er opplagt smøring – f. eks. golfturen i etterkant? • JA • NEI

Hvem betaler? Blir det mer etisk dersom man forlanger å få betale, selv om man betaler en pris som ikke er reell? • JA • NEI

Hvem betaler? • Har vi en uangripelig presseetikk bare vi forteller leserne at ”denne reportasjen er tilrettelagt av Mercedes” eller ”denne artikkelen er skrevet etter en pressereise med Norwegian”? • JA • NEI

Integritet og sosiale medier • Du er en engasjert redaktør i et blad om mat. På fritiden driver du en egen privat blogg om mat, der du også har knyttet til deg noen leverandører som du selger varer fra. På Instagram er du både redaktør av matbladet og privat blogger. Det er ingen offisiell kobling. • Opptrer du etisk? • JA • NEI

Integritet og sosiale medier Bladet Sykepleien har en knyttet til seg en flink blogger utenom redaksjonen. Hun jobber i et firma som selger kurs i stressmestring. Bladet får hennes blogg gratis, mot å opplyse om at hun jobber i dette firmaet og hva slags kurs de selger. Er dette ok? • JA • NEI PRESSE.NO

Nærhet til kildene Nestleder i en kommunal organisasjon i en norsk kommune har tatt i mot noen kroner for å nevne sin kommune spesielt i en lokaliseringssak. Kommunal Rapport har saken. Bladet trykker den med kommentar fra nestlederen og hans overordnede. Bør redaktøren også varsle eierorganisajonen KS? JA NEI PRESSE.NO

Nærhet til kildene II • Magasinet for fagorganiserte kom i Dagsrevyen i september. Det ble hengt ut som et organisasjonsstyrt blad som ikke slapp borgerlige politikere til i spaltene. Eksemplet var en sak der redaksjonen ikke hadde innhentet kommentar fra de borgerlige, mens redaksjonen kunne vise til mange eksempler på at de gjør nettopp det. • Holder det? • JA • NEI

Utgivers innflytelse • Den nye lederen i en utgiverorganisasjon stiller opp til fotografering og intervju for bladet. Det blir tatt mange typer bilder. I neste utgave trykkes intervjuet, og redaktøren velger et bilde der lederen viser seg som en litt leken type. Det passer godt til temaet for intervjuet. • Lederen blir meget sur og kaller redaktøren inn på teppet; han mener bildebruken framstiller ham som useriøs. • Bør redaktøren sjekke bildevalg med et så framstående intervjuobjekt? • JA • NEI

3.3 Premisser En journalist gjør et intervju over telefon, og tar opp hele samtalen. Kan hun bruke direkte sitater fra intervjuet uten samtykke fra den intervjuede? • JA • NEI PRESSE.NO

3.3 Premisser En kilde har bedt om sitatsjekk før publisering. Journalisten sender hele intervjuet til henne, men det blir liggende i utboksen. Vaktsjefen tror alt er i orden, og saken går i trykken uten den avtalte sitatsjekken. Selv om kilden er sitert korrekt, reagerer hun sterkt på det hun mener er et overtramp. Har hun grunn til det? • JA • NEI PRESSE.NO