Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Etikkutvalg for fagskolen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Vigo Driftsorganisasjon IKS
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
UTDANNINGSPROGRAM Ytre Namdal fagskole RØRVIK
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
VURDERING.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Nasjonal standard for kodeverk i fagskolen
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
FAGSKOLEUTDANNING.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Lærersamling i Ørsta 15. – 16. august Forsiden Begrensingen til toårig er fjernet.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Rapportering til Lånekassen Fagskoler 30. og 31. januar 2013
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
Hjelpepleier/ helsefagarbeider; -veien inn i yrket og veien videre
Opptak til høyere utdanning
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Forkurs, TRES og Y-veien
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Elvy Saus På oppdrag for Nasjonalt fagskoleråd
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Realkompetansevurdering Fagdager for sekretærer og kontormedarbeidere januar 2010.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Idrettsfag Fag- og timefordeling Krav til fagsammensetning Opptakskrav til høyere utdanning mm.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Velkommen til Drømtorp vgs Samarbeidsmøte. Agenda Presentasjon av skolen Visjon/målsettinger Resultater Fag og eksamner Forventninger Konsekvenspedagogikk.
Veien videre etter VG2 Elektro.
Sagt om utdanning….
Faglig ledelse, hva er det?
Tone Milde Seniorrådgiver
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Studiespesialisering
Velkommen til møte om fagvalg
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS

Opptaksregler: •Hvorfor nasjonale opptaksregler ? •Fagskoleloven §1. Formål og virkeområde –….” Med fagskoleutdanning menes yrkesrettede utdanninger som bygger på videregående opplæring eller tilsvarende realkompetanse, og som har et omfang tilsvarende minimum et halvt studieår og maksimum to studieår. Med yrkesrettet utdanning menes utdanning som gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere generelle opplæringstiltak.”

Utdrag fra opptaksreglene: § 7 Fullført videregående opplæring/ Realkompetansevurdering Det generelle grunnlaget for opptak til ett-årig fagskole- utdanning i helse- og sosialfag er: –a) fullført og bestått videregående opplæring i HS –b) minst 1år relevant yrkespraksis etter fullført og bestått VGS –c) søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fagprøve etter opptaksfristen, kan tildeles plass på vilkår om bestått prøve. –d) det kan gjøres opptak på grunnlag av realkompetanse- vurdering. Det er opp til det enkelte studiested å fastsette regler for vurdering av realkompetanse.

Forts. utdrag fra opptaksreglene: § 8 Spesiell opptakskrav –I tillegg til det generelle kravet etter §7 a kan det gjøres opptak for søkere med en annen fullført og bestått videregående opplæring enn helse- og sosialfag. Den videregående opplæringen må være relevant for den aktuelle fagskoleutdanningen.

Dokumentasjon, fagskolepoeng og kodeverk: •Nasjonal og gjenkjennbar dokumentasjon for alle med slik fagskoleutdanning. –Vitnemål ved fullført og bestått utdanning –Kompetansebevis for bestått deler av utdanning •Inndeling i moduler, som i utgangspunktet har et ukeomfang. Dette er omregnet til fagskolepoeng. Skal si noe om en belastning i forhold til et årsverk. –1 årsverk er 60 fagskolepoeng •Kodeverk, for gjenkjennbarhet både i forhold til opptak, dokumentasjon og rapportering til andre instanser.

Retningslinjer for vurdering: Hensikten med vurdering: •Vurderingen skal fremme kontinuerlig læring og utvikling hos studentene, og med felles retningslinjer for vurdering sikres en nasjonal standard som gir studentene likeverdig og god behandling i vurderingsprosessen.

Forts. retningslinjer for vurdering: •Vurderingsformene skal være i samsvar med utdanningens mål og innhold, samt arbeids- og læringsformer. Vurderingen foretas på en slik måte at utdanningstilbyder på et sikkert grunnlag kan vurdere om studentene har tilegnet seg den kompetanse (kunnskap, ferdigheter og holdninger) som er skissert i målene for utdanningen. Studentene skal gis mulighet til å forbedre seg i løpet av studiet og derved erfare at kompetanse i én modul kan suppleres av kompetanse i en annen modul. Studentene skal også kunne reflektere over egen innsats og framgang i modulene og gjennom det oppnå en mer helhetlig forståelse.

Forts. Retningslinjer for vurdering: •Hvordan gjennomføres vurderingsprosessen: –Det skal foretas både underveisvurdering og sluttvurdering, som skal være både muntlig og skriftlig, samt være dokumentert. –Sluttvurderingen har til hensikt å dokumentere studentens kompetanse etter endt opplæring. –Det skal foretas en egen vurdering av praksisperioden innenfor de rammer som gjelder for den. –Det skal foretas en egne vurdering av avsluttende fordypningsmodul, som i hovedsak vil utgjøre den skriftlige delen av eksamen.

Hva er viktig fremover ? •Integrering av NUFHS nye rammer i eksisterende planer. •Praksis i utdanningene •Revidering og strukturering av eksisterende planer •Vurdere samfunnets behov for nye planer