Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Ungdomsundersøkelsen i Sandnes 2010 Standardrapport kjønn 1/1 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Nøkkeltall (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
Unge & Rus.
Ung i Sandnes 2010 Hverdagsliv og Psykisk Helse Masteroppgave 2012
Ung i Sandnes 2010 Ung i Sandnes. Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2010 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn:
AUDIT (alcohol use disorders identification test)
Ungdomsundersøkelsen i Sandnes 2010 Standardrapport svarfordeling 1/1 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
UNG I VESTFOLD Levekårsundersøkelse om ungdom Ungdata 2013
Hønefoss politistasjon
Organisert fritid, uorganisert fritid og mediebruk
Ungdata-undersøkelsen i Modum 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 14 – 23 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 –
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Hva er et bærekraftig lokalsamfunn?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Ungdata-undersøkelsen i Levanger 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 43 – 45 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 644 (US) / 683 (VGS)
Ungdata-undersøkelsen i Vennesla 2013 Svarfordeling (videregående skole – hele utvalget) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 45 – 48 Klassetrinn: 8.
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Ungdata-undersøkelsene i Sandnes 2010 og 2013 Standardrapport undersøkelse (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 47 – 49 (2010) /
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport kjønn (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. klasse.
Åpne spørsmål Ungdata. Hvem vil du helst bli lik når du blir stor? Ungdomsskole: 1476/1610 VGS: 721/ 775.
”Nettvett - digital mobbing”
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
Ungdata-undersøkelsen i Eigersund 2013 Nøkkeltall (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 8 – 10 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Ungdata-undersøkinga i Setesdal 2012 Nøkkeltal (ungdomsskulen) FAKTA OM UNDERSØKINGA: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Svar:
Ungdata-undersøkelsen i Agder 2016 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. trinn Antall: Svarprosent:
Ungdata-undersøkelsen i Fauske 2013 Resultater - sett i forhold til tendenser i Norge FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 14 – 18 Klassetrinn: 8. –
Ung i Sigdal 2014 Eva Linn W. Lilleheil Rosanne Kristiansen KoRus-Sør Borgestadklinikken.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 Antall:
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
UngData – Hå 2013 Høydepunkter fra ungdomsundersøkelsen Kommunestyret i Hå 14. mai 2013 Eyvind Ohm, KoRus vest Stavanger ved Rogaland A-senter.
Ungdata-undersøkinga i Time 2013 Nøkkeltal (ungdomsskulen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 11 – 16 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall:
UNGDATA - samarbeid og resultat Ingvil Grytli Folkehelsekoordinator Molde kommune.
Ungdata-undersøkelsen i Folldal 2015 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 4 – 5 Klassetrinn: 8. – 10. trinn Antall: 56.
Hva er Ungdata Randaberg den 13. april 2016Sven Gustafsson, KoRus Ungdata er et kvalitetssikret system for gjennomføring av lokale spørreskjemaundersøkelser.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport kjønn (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse +
Presentasjon av kartleggingen SLT Styringsgruppen 2/9-08 Ruskartlegging Tjøme kommune 2008.
Rusforebyggende arbeid i et læringsmiljøperspektiv Presentasjon 2. sept i Trondheim SHoT 2014.
Ungdata-undersøkelsen i Sørum 2015 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 4 – 5 Klassetrinn: 8. – 10. trinn + VG1 – VG3 Antall:
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
Ungdata-undersøkelsen 2017 i Meland
Utvalgte resultater for SVGS
Ungdata-undersøkelsen 2017 for Tyrifjord videregående skole i Hole
UNG DATA – TYRIFJORD VGS
Ungdata-undersøkelsen 2017 i Meland
Utvalgte resultater for SVGS
Ungdata-undersøkelsen i Øksnes 2015
Ungdata-undersøkelsen i Vest-Agder 2016
Ungdata-undersøkelsen i Rennesøy 2016
– kvantitativ metode & kunnskap om ungdom
Ungdata-undersøkelsen i Troms 2015
Ungdata-undersøkelsen i Fræna 2015
Ungdata-undersøkelsen 2017 for Dale vidaregåande skule
Ungdata 2016 Presentasjon på Folkehelseseminar, Tønnegarden
Ungdata-undersøkelsen 2017 for Sogndal vidaregåande skule
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Ungdata-undersøkelsen 2018 i Trøgstad
Kan foreldre påvirke ungdommers alkoholbruk?
Forebygging og helsefremming
Ungdataundersøkelsen 2019 i Aust-Agder og Vest-Agder
Ungdomsskoleelever i Agder
Presentasjon for Valler videregående
Ungdata-undersøkelsen
Utskrift av presentasjonen:

Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall: 2466 (US) / 891 (VGS) •Svarprosent: 94 (US) / 82 (VGS)

Ressurser Økonomi, bøker i hjemmet, nære relasjoner og nettverk

Familieøkonomi: Har familien din hatt god eller dårlig råd de siste to årene?

Antall bøker i hjemmet: Hvor mange bøker tror du det er hjemme hos dere?

Foreldre – kontroll og tillit: Her kommer noen utsagn om hvordan du vil beskrive ditt forhold til dine foreldre

Foreldre – innetider: Har du avtalte tider du må være hjemme om kvelden?

Jevnaldrende – faste vennskap: Når du er sammen med venner/kamerater, hvem er du som oftest sammen med?

Jevnaldrende – intimitet: Har du minst én venn som du kan stole fullstendig på og kan betro deg til om alt mulig?

Øker statusen: Øker statusen mye+øker statusen litt Minker statusen: Minker statusen mye+minker statusen litt. Jevnaldrende – status: Hva er viktig for å få status i ditt vennemiljø?

Nære relasjoner: Tenk deg at du har et personlig problem og føler deg utafor og trist. Hvem ville du snakke med, søke hjelp hos?

Skole og framtid Lekser, trivsel, skoleproblemer, mobbing og syn på framtiden

Skole - tid brukt på lekser: Hvor lang tid bruker du gjennomsnittlig per dag på lekser og annet skolearbeid (utenom skoletid)?

Skole - trivsel: Trives du på skolen?

Skole - tilfredshet med karakterer: Alt i alt, hvor fornøyd er du med de karakterene du fikk?

Skole – konflikter og problematferd: Hvor mange ganger har du vært med på, eller gjort noe av dette det siste året – de siste 12 månedene? Svaralternativet ”Ingen ganger” vises ikke i figuren

Minst ukentlig: Ja, flere ganger i uka+ja, omtrent en gang i uka. Svaralternativene ”Aldri” og ”Nesten aldri” vises ikke i figuren. Mobbing, plaging og utfrysing: Andelen som utsettes for eller deltar i plaging, trusler eller utfrysing på skolen eller i fritida

Forventninger til framtiden: Hvordan tror du din framtid vil bli?

Forventninger til framtiden - barn: Hvor mange barn tror du at du kommer til å få?

Fritid Organisert fritid, uorganisert fritid og mediebruk

Fritid – organisert: Er du, eller har du tidligere vært med i noen organisasjoner, klubber, lag eller foreninger – etter at du fylte 10 år?

Fritid – organisert: Hvor mange ganger siste måned har du vært med på aktiviteter, møter eller øvinger i følgende organisasjoner, klubber eller lag? Svaralternativet ”Ingen ganger” vises ikke i figuren

Fritid – hjemmeorientert: Her er nevnt en del aktiviteter som du kan bruke fritida di til. Tenk tilbake på siste uke, de siste 7 dager. Hvor mange ganger har du …? Svaralternativet ”Ingen ganger” vises ikke i figuren

Fritid – venneorientert: Her er nevnt en del aktiviteter som du kan bruke fritida di til. Tenk tilbake på siste uke, de siste 7 dager. Hvor mange ganger har du …? Svaralternativet ”Ingen ganger” vises ikke i figuren

Fritid – uteorientert: Her er nevnt en del aktiviteter som du kan bruke fritida di til. Tenk tilbake på siste uke, de siste 7 dager. Hvor mange ganger har du …? Svaralternativet ”Ingen ganger” vises ikke i figuren

Fritid – diverse: Her er nevnt en del aktiviteter som du kan bruke fritida di til. Tenk tilbake på siste uke, de siste 7 dager. Hvor mange ganger har du …? Svaralternativet ”Ingen ganger” vises ikke i figuren

Mer enn 3 timer: 3-4 timer+mer enn 4 timer. 1-3 timer: 1-2 timer+2-3 timer. Under én time: Mindre enn en halvtime+½-1 time. Medier – tidsbruk: Tenk på en vanlig gjennomsnittsdag. Hvor lang tid bruker du på følgende?

Medier – boklesing: Hvor mange bøker har du lest den siste måneden (ikke skolebøker)?

Helse og trivsel Psykisk helse, fysisk aktivitet, måltidsvaner og trivsel i nærmiljø

Depressivt stemningsleie og ensomhet: Har du i løpet av den siste uka vært plaget av noe av dette?

Misfornøyd: Svært misfornøyd+litt misfornøyd. Fornøyd: Svært fornøyd+litt fornøyd. Subjektiv livskvalitet: Hvor fornøyd eller misfornøyd er du med ulike sider av livet ditt?

Trivsel i nærmiljøet: Prøv å forestille deg at du en gang får barn. Kunne du tenke deg å la dine barn vokse opp i det nærmiljøet der du selv bor?

Fysisk aktivitet – andpusten og svett: Hvor ofte er du så fysisk aktiv at du blir andpusten eller svett?

Sjelden eller aldri: Sjelden+aldri. Fysisk aktivitet – treningsvaner: Hvor ofte trener du, eller driver du med følgende aktiviteter?

Måltidsvaner: Hvor ofte spiser du følgende i løpet av en uke?

Måltider i familien: Opplever du måltidene i familien som koselige eller hyggelige?

Tobakk og rusmidler Egen bruk, tilgjengelighet, regler i hjemmet og forbruk i nettverk

Tobakk og rusmidler – sigaretter: Røyker du?

Tobakk og rusmidler – snus: Bruker du snus?

Tobakk og rusmidler – alkohol: Hender det du drikker noen form for alkohol?

Tobakk og rusmidler – beruset: Hvis du tenker spesielt på de siste seks månedene, hvor mange ganger har du drukket så mye alkohol at du tydelig har kjent deg beruset?

Tobakk og rusmidler – regler for alkohol: Får du lov til å drikke alkohol av foreldrene dine?

6 ganger eller mer: 6-10 ganger+11 ganger eller mer. Svaralternativet ”Ingen ganger” vises ikke i figuren. Tobakk og rusmidler – bruk av rusmidler siste år: Hvor mange ganger har du vært med på eller gjort noe av dette det siste året – de siste 12 månedene?

Flere ganger i uka: Ja, daglig+flere ganger i uka. Tobakk og rusmidler – forbruk i nettverk: Er det noen i dine nære omgivelser som drikker alkohol?

Tobakk og rusmidler – tilgjengelighet hasj/marihuana: Har du i løpet av det siste året blitt tilbudt hasj eller marihuana?

Tobakk og rusmidler – tilgjengelighet hasj/marihuana: Hvis du ønsket å få tak i hasj eller marihuana, tror du at du ville klare å skaffe deg stoffet i løpet av to til tre dager?

Atferdsproblemer, vold og risiko Lovbrudd, kontakt med politiet og annen problematferd

Problematferd – vinning: Hvor mange ganger har du vært med på, eller gjort noe av dette det siste året – de siste 12 månedene? 6 ganger eller mer: 6-10 ganger+11 ganger eller mer. Svaralternativet ”Ingen ganger” vises ikke i figuren.

Problematferd – hærverk: Hvor mange ganger har du vært med på, eller gjort noe av dette det siste året – de siste 12 månedene? 6 ganger eller mer: 6-10 ganger+11 ganger eller mer. Svaralternativet ”Ingen ganger” vises ikke i figuren.

Problematferd – slåssing og trusler: Hvor mange ganger har du vært med på, eller gjort noe av dette det siste året – de siste 12 månedene? 6 ganger eller mer: 6-10 ganger+11 ganger eller mer. Svaralternativet ”Ingen ganger” vises ikke i figuren.

Problematferd – kontakt med politiet: Hvor mange ganger har du vært i kontakt med politiet på grunn av noe galt du hadde gjort i løpet av de siste 12 månedene?

Problematferd – trafikkforseelse: Har du noen gang blitt stoppet av politiet på grunn av en trafikkforseelse? Ungdommene kunne krysse av for flere alternativer. De som har gjort dette, er plassert i den mest alvorlige kategorien de har krysset av for.

Problematferd - vold og trusler om vold: Har du i løpet av de siste 12 månedene blitt utsatt for noe av det følgende? Svaralternativet ”Ingen ganger” vises ikke i figuren.

Tilleggsmoduler

A.3.1 Alkoholbruk: Hvilke regler har dere hjemme om ditt forhold til alkohol? Spørsmålet ble kun stilt til elever i 10. klasse.

A.3.1 Alkoholbruk: Hvor gammel var du første gang du drakk så mye som én alkoholenhet, eller én drink? Spørsmålet ble kun stilt til elever i 10. klasse.

A.3.2 Alkoholbruk: Hva er grunnen til at du aldri har drukket alkohol? (Andel ”enig”) Prosentandelen er beregnet blant de som i modul A.3.1 svarer at de aldri har drukket alkohol på spørsmål om debutalder. Spørsmålet ble kun stilt til elever i 10. klasse.

A.3.4 Alkoholrelaterte problemer: Hvor mange ganger har du gjort eller opplevd følgende i forbindelse med at du har drukket alkohol? Prosentandelen er beregnet blant de som i modul A.3.1 svarer at de har drukket alkohol på spørsmål om debutalder. Svaralternativet ”Aldri” vises ikke i figuren. Spørsmålet ble kun stilt til elever i 10. klasse.

A.8 Narkotikabruk: Har du noen gang brukt noen av følgende stoffer? Svaralternativet ”Ingen ganger” vises ikke i figuren. De som har krysset av for bruk av ”Zetacyllin” er fjernet fra analysene. Spørsmålet ble kun stilt til elever i 10. klasse.

A.8 Narkotikabruk: Andel som svarer ja på spørsmål om at de har brukt ulike medisiner uten å ha fått det fra lege Svaralternativet ”Nei” vises ikke i figuren. Spørsmålet ble kun stilt til elever i 10. klasse.

B.1 Voldsutøvere: Dersom du noen gang har blitt skadet på grunn av vold, hvem var det som gjorde det? Ungdommene kunne krysse av på flere svaralternativer om ønskelig.

C.1.1 Selvbilde: Nedenfor er noen påstander om hvor fornøyd du er med livet ditt

C.1.1 Selvbilde: Hvor godt passer følgende utsagn for deg?

C.1.2 Angst: Har du i løpet av den siste uka vært plaget av noe av dette?

Svaralternativet ”Nei” vises ikke i figuren. C.2 Selvskading: Andel som svarer ”ja” på spørsmål om selvskading/selvmord

C.4 Fysiske helseplager: Har du hatt noen av disse plagene i løpet av siste måned?

C.15 Trivsel i nærmiljø: Hvor godt trives du i nærområdet der du bor?

C.15 Trivsel i nærmiljø: Tenk på det nærområdet der du bor nå. Er du alt i alt fornøyd med å bo der, eller ville du ønske å flytte hvis du fikk anledning til det?

C.16 Trygghet i nærmiljø:

D.6 Dataspill: Hvilken tid på døgnet spiller du vanligvis dataspill?

D.6 Dataspill: Andel som svarer ja på ulike påstander om dataspill Svaralternativet ”Nei” vises ikke i figuren.

D.8 Mobbing via mobil og internett: Hvor mange ganger har du opplevd eller gjort noe av følgende i løpet av den siste måneden – siste 30 dager? Svaralternativet ”Aldri” vises ikke i figuren.

E.1 Økonomi: I hvor stor grad passer følgende utsagn eller påstander med din situasjon?

E.2 Forhold til foreldrene: Her kommer noen utsagn om hvordan du vil beskrive foreldrene dine og ditt forhold til dem

F.1 Karakterer: Hvilken karakter fikk du i norsk skriftlig ved siste karakteroppgjør (jul eller sommer)?

F.1 Karakterer: Hvilken karakter fikk du i matematikk ved siste karakteroppgjør (jul eller sommer)?

F.1 Karakterer: Hvilken karakter fikk du i engelsk skriftlig ved siste karakteroppgjør (jul eller sommer)?

F.4 Fravær og skulking: Når du skulker skolen, hvor pleier du å være?

F.4 Fravær og skulking: Når du skulker skolen, hvem pleier du å være sammen med?