Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etterprøving av Norges Banks anslag for 2008 av Bjørn E. Naug Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
Advertisements

Deltaker på sosialt nettsted Bruker du sosiale medier som for eksempel Facebook, Twitter eller LinkedIn? (Prosent av Internettbrukere) 17 Dagligbankundersøkelsen.
Litt mer om PRIMTALL.
Hvem tar opp lån – til hva, og har de råd? En analyse av gjeldsutviklingen i norske enkelthushold i 2006 Av Bjørn Helge Vatne Figurer til artikkel i Penger.
Markets for Factor Inputs
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Norges Banks utlånsundersøkelse 1. kvartal Vanlige boliglån 3) SamletFastrentelånRammelån med pant i bolig Figur 1 Etterspørsel etter lån fra husholdninger.
Hva er virkningen av reguleringer av boliglån? Bjørn Helge Vatne
Makroøkonomiske sjokk – effekter på sysselsetting og arbeidstilbud av Haakon Solheim Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
næringens samfunnsrolle
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Grunnleggende matematikk
Figurer til artikkelen
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Eksterne virkninger og offentlige goder
Figur 3.2 Faste kostnader pr. Enhet ved ulike aktivitetsnivåer
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 4. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
NHOs Kommune NM, Arbeidsmarkedsanalyse og Eksportanalyse
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Regionalt nettverk: Fersk og nyttig informasjon av Henriette Brekke og Kaj Halvorsen Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 2/09.
Norges Banks utlånsundersøkelse 4. kvartal Kilde: Norges Bank Vanlige boliglån 3) Samlet Rammelån med pant i bolig Første- hjemslån Figur 1 Etterspørsel.
Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 14. februar 2008.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 27. juni Norges Bank 2 Vekstanslag Consensus Forecasts BNP. Prosentvis vekst fra året før Kilde: Consensus.
Norges Bank 1 Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 15. februar 2007.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 25. april Norges Bank Vekstanslag Consensus Forecasts BNP. Prosentvis vekst fra året før Kilde: Consensus.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 1. juli Norges Bank 2 Foliorenten 1) 1) Tidspunktet for rentemøter er markert med kryss. Kilde: Norges Bank.
Hovedstyremøte 21. september 2005
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 20. april Norges Bank 2 Global og regional vekst – tall fra IMF Kilde: IMF.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
Årstalen 2005.
Figurer til artikkelen Utdyping om stresstesten av bankenes kapitaldekning i Finansiell stabilitet 2/2010 av Gøril Bjerkhol Havro, Cathrine Bolstad Træe.
Norges Banks utlånsundersøkelse 1. kvartal Vanlige boliglån 3) SamletFørste- hjemslån Rammelån med pant i bolig Figur 1 Etterspørsel etter lån fra.
Norges Banks utlånsundersøkelse 3. kvartal Kilde: Norges Bank Vanlige boliglån 3) SamletFastrentelånRammelån med pant i bolig Figur 1 Etterspørsel.
Norges Banks utlånsundersøkelse 4. kvartal Vanlige boliglån 3) SamletFørste- hjemslån Rammelån med pant i bolig Figur 1 Etterspørsel etter lån fra.
Norges Banks utlånsundersøkelse 2. kvartal Vanlige boliglån 3) SamletFørste- hjemslån Rammelån med pant i bolig Figur 1 Etterspørsel etter lån fra.
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
Tall og fakta 2010 Legemidler og helsetjeneste Legemiddelindustrien (LMI)
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Tall og fakta 2008 Legemidler og helsetjeneste Utarbeidet av Legemiddelindustriforeningen (LMI)
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Behov Figur 4 Behov.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Samdata 2012 Somatikk.
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Dagligbankundersøkelsen 2014
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Norges Banks utlånsundersøkelse
Økonomisk overblikk Pressekonferanse
Utskrift av presentasjonen:

Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse Av Nina Langbraaten, Einar W. Nordbø og Fredrik Wulfsberg Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 2/2008

Figur 1 Hvem fikk vi svar fra? Svarprosent etter antall ansatte Kilde: Norges Bank

Figur 2 Hvem fikk vi svar fra? Svarprosent etter næring Kilde: Norges Bank

Figur 3 Hvor er det viktigste markedet for bedriftens hovedprodukt Figur 3 Hvor er det viktigste markedet for bedriftens hovedprodukt? Fordeling av svar. Prosent Kilde: Norges Bank

Figur 4 Hvor viktig er ulike faktorer for bedriftens konkurranseevne Figur 4 Hvor viktig er ulike faktorer for bedriftens konkurranseevne? Gjennomsnittlig verdi etter faktor. Tallskala 1 (”ikke viktig”) – 4 (”svært viktig”) Kilde: Norges Bank

Figur 5 Hvor mange konkurrenter har bedriften på det norske markedet Figur 5 Hvor mange konkurrenter har bedriften på det norske markedet? Fordeling av svar. Prosent Kilde: Norges Bank

Figur 6 I hvilken grad brukes følgende prisingsmetoder i din bedrift Figur 6 I hvilken grad brukes følgende prisingsmetoder i din bedrift? Fordeling av svar. Prosent Kilde: Norges Bank

Figur 7 I hvilken grad avhenger prisen av konkurrentenes priser Figur 7 I hvilken grad avhenger prisen av konkurrentenes priser? Gjennomsnittlig verdi etter næring. Tallskala 1 (”svært liten grad”) – 4 (”svært stor grad”) Kilde: Norges Bank

Figur 8 I hvilken grad tar bedriften hensyn til følgende informasjon når prisen bestemmes? Fordeling av svar. Prosent Kilde: Norges Bank

Figur 9 I hvilken grad tar bedriften hensyn til informasjon om den fremtidige utviklingen når prisen bestemmes? Gjennomsnittlig verdi etter næring. Tallskala 1 (”svært liten grad”) – 4 (”svært stor grad”) Kilde: Norges Bank

Figur 10 I hvilken grad benytter bedriften faste regler (f. eks Figur 10 I hvilken grad benytter bedriften faste regler (f. eks. indeksering til konsumprisindeksen) når prisen bestemmes? Gjennomsnittlig verdi etter næring. Tallskala 1 (”svært liten grad”) – 4 (”svært stor grad”) Kilde: Norges Bank

Figur 11 Når endrer bedriften prisen på hovedproduktet Figur 11 Når endrer bedriften prisen på hovedproduktet? Fordeling av svar. Prosent Kilde: Norges Bank

Figur 12 Hvor ofte endres faktisk prisen på hovedproduktet Figur 12 Hvor ofte endres faktisk prisen på hovedproduktet? Og hvor hyppig vurderer bedriften å eventuelt endre prisen, uten at prisen nødvendigvis endres? Fordeling av svar. Prosent Kilde: Norges Bank

Figur 13 Hvor ofte endrer bedriftene prisene i gjennomsnitt: Fordelt etter næringer Hvert kvartal Hvert halvår Årlig Kilde: Norges Bank

Figur 14 I hvilken måned endres prisene Figur 14 I hvilken måned endres prisene? Svar fra de bedriftene som indikerte at de vanligvis endret prisen kun en gang årlig. Fordeling av svar. Prosent Kilde: Norges Bank

Figur 15 Vanligste prosentvise prisøkning og prisreduksjon Figur 15 Vanligste prosentvise prisøkning og prisreduksjon. Fordeling av svar. Prosent Kilde: Norges Bank

Figur 16 Hvilke faktorer var viktige i forbindelse med pris-økningene de siste årene. Gjennomsnittlig verdi etter faktor. Tallskala 1 (”ikke viktig”) – 4 (”svært viktig”) Kilde: Norges Bank

Figur 17 Hvor viktig var en økning i lønnskostnadene for prisøkningene de siste par årene? Gjennomsnittlig verdi etter næring. Tallskala 1 (”ikke viktig”) – 4 (”svært viktig”) Kilde: Norges Bank

Figur 18 Årsaker til prisøkningene de siste årene Figur 18 Årsaker til prisøkningene de siste årene. Økte lønnskostnader og økte leverandørpriser. Fordeling av svar. Prosent. Kilde: Norges Bank

Figur 19 Hvor viktig var en økning i leverandørenes priser for prisøkningene de siste par årene? Gjennomsnittlig verdi etter næring. Tallskala 1 (”ikke viktig”) – 4 (”svært viktig”) Kilde: Norges Bank

Figur 20 Hvor viktig var en økning i energiprisene for pris-økningene de siste par årene? Gjennomsnittlig verdi etter næring. Tallskala 1 (”ikke viktig”) – 4 (”svært viktig”) Kilde: Norges Bank

Figur 21 Hvilke faktorer var viktige i forbindelse med pris-reduksjonene de siste årene. Gjennomsnittsverdi etter faktor. Tallskala 1 (”ikke viktig”) – 4 (”svært viktig”) Kilde: Norges Bank

Figur 22 Hvor viktig var en endring i kronekursen for pris-reduksjonene de siste par årene? Gjennomsnittlig verdi for utvalgte næringer. Tallskala 1 (”ikke viktig”) – 4 (”svært viktig”) Kilde: Norges Bank

1) Et tall høyere enn null innebærer at faktoren regnes som Figur 23 Forskjell i hvilke faktorer som regnes som viktige for prisøkninger og -reduksjoner. Gjennomsnittlig verdi for pris-økninger fratrukket gjennomsnittlig verdi for prisreduksjoner. Tallskala 1 (”ikke viktig”) – 4 (”svært viktig”) 1) Etterspørsel Konkurrenters priser 1) Et tall høyere enn null innebærer at faktoren regnes som viktigere for prisøkninger enn for prisreduksjoner og omvendt Kilde: Norges Bank

Figur 24 Årsaker til prisstivheter Figur 24 Årsaker til prisstivheter. Administrative kostnader, menykostnader og attraktive priser. Fordeling av svar. Prosent Kilde: Norges Bank

Figur 25 Hvor viktig er ønsket om å opprettholde en ”attraktiv” pris som forklaring på at prisen holdes undret over tid? Gjennomsnittlig verdi etter næring. Tallskala 1 (”ikke viktig”) – 4 (”svært viktig”) Kilde: Norges Bank

Figur 26 Ulike teorier for prisstivheter. Gjennomsnittlig verdi Figur 26 Ulike teorier for prisstivheter. Gjennomsnittlig verdi. Tallskala 1 (”ikke viktig”) – 4 (”svært viktig”) Kilde: Norges Bank

Figur 27 Hvor viktig er kontrakter som forklaring på at prisen holdes undret over tid? Gjennomsnittlig verdi etter næring. Tallskala 1 (”ikke viktig”) – 4 (”svært viktig”) Kilde: Norges Bank

Appendiks

Figur A1 Andel av populasjonen som er trukket ut i utvalget etter antall ansatte. Prosent Kilde: Norges Bank