Bologna og Tuning Hvor er vi nå? George W. Francis (Bologna ekspert)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bologna-prosessen og Norges ansvar i forhold til utstedelse av DS. Hva er egentlig et Diploma Supplement – vitnemålstillegg? Seminar om Diploma Supplement.
Advertisements

IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Norwegian Ministry of the Environment Engelsk mal: StartsideHUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato,
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. ÅRETS ARRANGEMENT.
Everyone Print Kalle Snarheim.
CIP Large Scale Pilots … og litt til Et raskt overblikk NorStella 2/5/2012 Kjell Hansteen Mobil
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
Organization and board
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Bruk av MS Project 2003 Server til Målrettet prosjekt styring Ulrika Johansson, Project Manager -DNV IT Solution.
The Trondheim Toll Ring System
JCI’s glimrende lederakademi LEAD arrangeres i Molde onsdag 28. til fredag 30. september “Hovedtrener” er Fernando Sanchez-Arias, og han har med seg Marianne.
Mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 IKT og Læring og Undervisning 1/2.
The University of Oslo – Internationalization after Bologna International Education Office.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Fra ARKTRANS til et Europeisk rammeverk for intermodal transport “Common Framework” 1.
‘The High North’ A Geographical-Political Concept, with Emphasis on Marine Resources Management Odd Gunnar Skagestad Deputy Director General Bergen, 28.
Network- based Regional Specialisation in Child and Adolecent Psychiatry Making it Work Tromsø 23 september 2005 Olav Eldøen og Randi Nesje Myhr.
Diploma Supplement Ting å huske Ingenting skal fjernes fra standard oppsett Informasjon om DS skal være med på institusjonens.
International MSc in Chemical Engineering? Background –Continuing crisis in student recruitment –Desire to provide an international option, more international.
Global oppvarming Mål: Vi skal lage en enkel database med temperaturdata fra 1770 til i dag. Deretter tilby et brukergrensesnitt mot databasen.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Konsortiet. Health and Social Education - Unlimited  Kunnskapsoversettelse  Vertikalt og horisontalt  Teori til praksis til teori  Tverrprofesjonelt.
EQUASS Assurance - en fordypning ”Å dele er å forbedre”. (”To share is to improve”). ERFA-konferansen i Trondheim nov
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Yngelfôr til torsk Kan vi erstatte levendefôr med nytt formulert fôr nå? Jose Rainuzzo Seniorforsker SINTEF Fiskeri og Havbruk.
: Application from 2009 resubmitted, adapted to new organization Results known September 2011 Reorganization of Notur into kjernetjenester.
Trådløs-samling Trondheim, Gunnar Bøe.
HØGSKOLEN STORD/HAUGESUND Ask & Haugen 1 Internasjonalt samarbeid innen e-læring fører an mot en felles europeisk studiearena Towards Lisbon 2010 NVU-konferansen,
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Etelka Tamminen Dahl Nasjonalt søkerseminar 4. februar 2011
2 ECTS og DS Label Flesland Frank Moe, SIU.
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
Selbu-seminar 6 – 7 februar 2008
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
1 Infomøte 4.KomTek Hovedprofil TØ: Teleøkonomi 20.april 2010 Harald Øverby (Steinar Andresen)
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
Netværksbaserede indsatser som integreret tilgang The grass is always greener on the other side …
1 After EVISOFT in 2011 ?? Cooperating researchers for 15 years: Tore Dybå (SINTEF), Dag Sjøberg (UiO), Reidar Conradi (NTNU)
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. TEMA.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Norwegian Ministry of Labour Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg først ikon; DEPMAL – norsk. Eller velg DEPMAL– norsk.
Sikkerhetsarbeid i den nordiske fiskeflåten -Et arrangement under Norges formannskap i Nordisk Ministerråd 2012 Tromsø Trends of the fatal.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Instruksjoner for lærere & veiledere som benytter Appearance Matters treningsmoduler LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Hva skal til for å lykkes med en internasjonal forskningsavtale? Erfaringer fra arbeidet med Japan-avtalen Svein Grandum Teknologiutsending, Tokyo
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
Konverteringsnyckel, exempel
Samarbeid mellom institusjoner
SRPP Guidance in Norway
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Resultater for Rettsvitenskap &
Erasmus+: en uutnyttet ressurs på UiO?
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Kaveet Patel – Education Officer
WG Joint Inter-Change Date: Authors: Name Company
BEGYNNELSEN. BEGYNNELSEN Marian de Forest Marian de Forest was an extraordinary woman who contributed greatly to the Buffalo community. A Buffalo native,
Advising Freshmen in the Second Semester
TGr Closing Report May 2005 Date: Authors: January 2002
Developing an Educational Web Application for Student Training in Geographical Information Systems (GIS) Derek Morris Jr. , Edsel Norwood , Disaiah Bennett.
Public and Community Service Opportunities (PACS) / AmeriCorps and Volunteering ELEMENTS 22 & 23 PG
Utskrift av presentasjonen:

Bologna og Tuning Hvor er vi nå? George W. Francis (Bologna ekspert)

Bologna deklarasjon •En uvanlig politisk dokument •Forstått på mange nivåer •Brukes til justifisering av endring i utdanning •Utvikles videre 1999 Bologna 2003Berlin 2005Bergen 2007London

Bologna deklarasjon 1 Adoption of a system of easily readable and comparable degrees, also through the implementation of the Diploma Supplement, in order to promote European citizens employability and the international competitiveness of the European higher education system;

Bologna deklarasjon 2 Adoption of a system essentially based on two main cycles, undergraduate and graduate. Access to the second cycle shall require successful completion of first cycle studies, lasting a minimum of three years. The degree awarded after the first cycle shall also be relevant to the European labour market as an appropriate level of qualification. The second cycle should lead to the master and/or doctorate degree as in many European countries;

Bologna deklarasjon 3 Establishment of a system of credits - such as in the ECTS system - as a proper means of promoting the most widespread student mobility. Credits could also be acquired in non-higher education contexts, including lifelong learning, provided they are recognised by the receiving universities concerned;

Bologna deklarasjon 4 Promotion of mobility by overcoming obstacles to the effective exercise of free movement with particular attention to: –for students, access to study and training opportunities and to related services; –for teachers, researchers and administrative staff, recognition and valorisation of periods spent in a European context researching, teaching and training, without prejudicing their statutory rights;

Bologna deklarasjon 5 Promotion of European co- operation in quality assurance with a view to developing comparable criteria and methodologies;

Bologna deklarasjon 6 Promotion of the necessary European dimensions in higher education, particularly with regards to curricular development, inter-institutional co- operation, mobility schemes and integrated programmes of study, training and research.

European Higher Education Area (EHAE) •Skal femme universitetenes uavhengighet og autonomi. •Skal svare til endret sammfunnsbehov. •Skal utvikles i tråd med nyvinninger i vitenskapelig kunnskap.

The degree awarded after the first cycle shall also be relevant to the European labour market as an appropriate level of qualification. Hva slags arbeid får dagens Bachelor ? Er situasjonen tilfredsstillende? Kan innhold eller struktur forbedres? Er arbeidsmarknad klar over situasjon?

Credits could also be acquired in non-higher education contexts, including lifelong learning. Hvor langt har vi kommet med dette? Brukes eksperiensiel læring til annet enn som inngangsbillet eller opptakskrav? Hva er en ECVET?

Promotion of mobility for students, for teachers, researchers and administrative staff Lykkes vi med mobilitet? Hvordan kan den økes?

Promotion of European co-operation in quality assurance 1 Hvor langt har vi kommet med kvalitetssikring på vårt nivå? Hva er det at vi kvalitetssikrer? Hvordan påvirker kvalitetssikring miljøet rundt oss? Kvalitetssikring eller kvalitetskultur?

Quality assurance 2 •Quality assurance networks •Norge har NOKUT •Den tilsvarende Europeisk nettverk kalles ENQA, the European Association for Quality Assurance

Promotion of the necessary European dimensions in higher education Hva forstår vi med europeisk dimensjon? Hvem bruker “europeiske dimensjoner”?

Integrated programmes of study, training and research. Hva menes med dette? Hvordan engasjerer vi omverden? samfunnet lokale, regionale myndigheter industri samarbeidspartnere Erasmus Mundus.

Tuning •“Tuning” er et samarbeid i UH-sektoren som skal møte Bolognas utfordringer •Beskriver grader og kvalifikasjoner •Beskriver de spesifikke utkommer for studenten. •Beskriver ferdigheter og kompetanser ervervet under kurs/grad.

Utkommer, Ferdigheter og Kompetanser •Disse beskriver konsekvenser av å ta ett eller flere kurs. •Utkommer er vanligvis definerte for hver kursenhet. •Ferdigheter og kompetanser er ofte ervervet over flere beslektet enheter som tas samtidig eller etter hverandre.

Læringsutkommer •Disse er rettfrem uttalelser om hva studenten kan gjøre etter å ha tatt ferdig kursenhet, program og lignende. •En 5 ECTS kursenhet vil vanligvis ha 4 eller 5 klare uttalelser.

Ferdigheter og kompetenser •Ferdigheter er vanligvis praktiske •Kompetanser er ofte sammensatt og innholder praktiske og teoretiske elementer.

Kompetanser •Generiske kompetanser handler om kompetanser som er ervervet i et område men som kan anvendes i flere andre. •Spesifikk kompetanser er tett bundet til fagområdet hvor de er opparbeidet.

Initiativer fra ”Tuning ” •Gradsbeskrivelser •Validering av grader (v.h.a. institusjoner, prof.organisasjoner, o.l.) •Bruk av tematiske nettverk som premissleverandører.

Hvordan går det med oss? •Trends rapporter •NORGE ER BEST I KLASSEN

Websider Tuning Quality Assurance Trends V Trends_Report__May_10.pdf

Læringsutkommer bergen2005.no/EN/Bol_sem/Seminars/ Edi...ls_plus_ass_crit-Moon.pdf df online.bcit.ca/onlineguide/Section2/outcomes.pdf a...letodownload,10993,en.pdf