Praksisseminar for 19MAGLU5-10 Velkommen!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Advertisements

Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Velkommen! Norsk 101 (5-10 trinn).
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Samarbeidsmøte for GLSM
Samarbeidsmøte for TOS-fag Informasjon for praksissteder Pilestredet/Informasjon-for-praksissteder.
 Praksisopplæring er en obligatorisk del av studiet, og det er egne fraværsregler.  Reglementert fravær: ◦ Sykdom (egen eller barns) dokumentert.
PRAKSIS for GLU Studieåret
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Praksislærermøte GLSM-praksis
Fagrettet praksis i allmennlærerutdanningen 8. september 2009
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Praksis i studieåret 2009/2010: Trinn 2-AU
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Anne Fængsrud og Tone Sunde Nye møteplasser tilbake tilbake På skolene Profesjonsrådgiver er på skolene en halv dag pr uke i praksisperiodene. På hve –
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Ta fag fra videregående skole
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Mer praksis – bedre lærere?
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Ny veiledningsmodell for praksis
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Praksis for GLU 5-10, 2010 Camilla Wiig, HIVE. Agenda Individuelt arbeid med skjema for vurdering av praksisopplæringen 2. studieår Oppsummering Informasjon.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
EKSAMEN VGS. VG1 OG VG2 VG1 20 % av elevene trekkes ut til enten skriftlig eller muntlig eksamen i avgangsfag: Matematikk, engelsk, samfunnsfag, naturfag,
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Velkommen til Oslo Handelsgymnasium Vg1 studiespesialisering Onsdag 2. september 2015.
Velkommen til kontaktmøte Vg Skolemiljø: klassene, VIP, revy, russ, Fagvalg Vg2 Eksamensperioden Foreldre-/elevsamtale uke 5 og 6, 2016 Møte.
APALLØKKA SKOLE Ca. 400 elever, 14 klasser Tradisjonelle klasserom Kunnskapsrike lærere, gode klasseledere Kunnskapsløftet og kompetansemålene er pensum.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Velkommen til Oslo Handelsgymnasium Foreldremøte 1SEA Onsdag 2. september 2015.
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
PRAKSIS for GLU og 1-7 Studieåret dager praksis
Innhold Sak 1: Velkommen v. teamleder. Kort presentasjon av team 9
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Praksis GLU14 Praksisuker: 44 og 45.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 24. januar 2018
9/17/2018.
Velkommen til Apalløkka
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
20.august 2015 Praksismøte Grunnskolelærerutdanningen 1-7
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Vurdering Praksislærer gir veiledning og vurderer
Referat Foreldremøte høst 3.trinn
Progresjonsrapporter -utfordringer og løsninger
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Velkommen til foreldremøte
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Praksisseminar for 19MAGLU5-10 Velkommen! Fornavn Etternavn | Avdelingsnavn 24.11.2019

Program for dagen 9.15-10:00: Informasjon ved trinnlederne Sigrun Staal Hafstad orienterer kort om Prosjekt Lærerutdanningsskoler 10:15-10:45: Om skikkethet ved Karl-Arne Korseberg 10:45-11:15: Informasjon ved studieleder Jarl Hagen 11:30-12:00: Erfaringsutveksling 12:00-12:30: Lunsj 12:30-15:00: Møte mellom studenter, praksislærere og basisgruppeveiledere Fornavn Etternavn | Avdelingsnavn 24.11.2019

Praksisperioder for 19MAGLU5-10: Høst 2019: uke 42 og uke 43 88 studenter i kullet Praksisperioder for 19MAGLU5-10: Høst 2019: uke 42 og uke 43 Vår 2020: ukene 9, 10 og 11 Fornavn Etternavn | Avdelingsnavn 24.11.2019

Studentenes valgfag i 1. studieår Fagpulje 1: Norsk (25 studenter) Tysk (4 studenter) Kroppsøving (29 studenter) Naturfag (30 studenter) Fagpulje 2: Matematikk (47 studenter) Engelsk (25 studenter) Samfunnsfag (16 studenter) Fransk (1 student) Spansk Fornavn Etternavn | Avdelingsnavn 24.11.2019

Basisgruppene på 19MAGLU5-10 21 basisgrupper Hver basisgruppe har én basisgruppeveileder fra HiØ Fagpulje 1 har hovedansvar for praksis høsten 2019 Fagpulje 2 har hovedansvar for praksis våren 2020 Fornavn Etternavn | Avdelingsnavn 24.11.2019

Basisgruppeveiledere i studieåret 2019/2020 Fra norsk: Barbro Bredesen Opset Camilla Häbler Leif Erik Vold Fra tysk: Camilla Bjørke Fra kroppsøving: Birgitte Nordahl Huseby Anders Farholm Fra naturfag: Josef Thingnes Fra matematikk: Monica Nordbakke Natalia Bredrup Henrik Stigberg Fra engelsk: Lasse Ellefsen Kathrine Staksrud Fra samfunnsfag: Gitte Cecilie Motzfeldt Fornavn Etternavn | Avdelingsnavn 24.11.2019

Profesjonsdager høsten 2019 Uke 37: Om praksis Uke 38: Digital studieteknikk/litteratursøk og referanseteknikk Uke 39: Praksisseminar Uke 41: Observasjon som metode Uke 45: Presentasjon av observasjoner i praksis Fornavn Etternavn | Avdelingsnavn 24.11.2019

Plan for praksis Lenke: https://www.hiof.no/lu/studier/praksis/glu-maglu/plan-for-praksis-maglu5-10-rev-host-19.pdf Se e-post fra Åsmund Solli 1 uke observasjonspraksis, 1 uke veiledet og vurdert praksis Fornavn Etternavn | Avdelingsnavn 24.11.2019

Arbeidskrav relatert til praksis 1. studieår Høst 2019: 1. Praksisrapport etter mal inkludert refleksjon knyttet til formidlingsoppgave i praksis. (Ansvar: valgfaget – fagpulje 1) 2. Observasjonsoppgave. Muntlig presentasjon. (Ansvar: valgfaget – fagpulje 1) Vår 2020: 1. Praksisrapport etter mal. (Ansvar: valgfaget – fagpulje 2) 2. Observasjonsoppgave. Skriftlig innlevering. (Ansvar: valgfaget – fagpulje 2) Fornavn Etternavn | Avdelingsnavn 24.11.2019

Om arbeidskrav knyttet til praksis (høsten 2019) Praksisrapport etter mal (vedlegg 3 i Plan for praksis) Praksis må være gjennomført Observasjonsoppgave Observasjonsskjemaer (profesjonsdagen i uke 41) Vi gir studentene frihet når de gjelder fokusområder/observasjon, men observasjonsskjemaene skal brukes i valgfaget i pulje 1. I tillegg skal hver student også sette ned noen punkter som h*n ønsker en særlig tilbakemelding på fra praksislærer og medstudenter når studenten selv prøver seg i rollen som lærer. Observasjonene skal presenteres på profesjonsdagen i uke 45 Fornavn Etternavn | Avdelingsnavn 24.11.2019

Progresjonstrapp Fornavn Etternavn | Avdelingsnavn 24.11.2019

Om studentenes praksisrapportering Etter gjennomført praksisperiode hvert semester skal studentene levere en individuell praksisrapport etter mal. Denne praksisrapporteringen er studentens oppsummering av egne praksiserfaringer. Rapporten godkjennes av ansvarlig lærer og er tilgjengelig for aktuelle praksislærere, basisgruppeveiledere, faglærere og studieleder. (Se mal for rapportering – vedlegg 3.) Se s. 11 i Plan for praksis Fornavn Etternavn | Avdelingsnavn 24.11.2019

Karaktersetting Gjennom studiet skal studenten få en vurdering etter praksis i hvert semester bortsett fra 1. og 7. semester. I 1. semester er det to uker praksis, der den første uka er observasjonspraksis uten veiledning og den neste uka er veiledet praksis. Dette er for kort tid til å kunne gi en reell vurdering. Praksislærere som vurderer at en student har problemer med praksisgjennomføringen, gir skriftlig beskjed om dette til studieleder umiddelbart etter gjennomført praksis (eget skjema – vedlegg 4). I 7. og 10. semester er det ingen praksis Se s. 16-17 i Plan for praksis Fornavn Etternavn | Avdelingsnavn 24.11.2019

Vanskelige situasjoner underveis i praksis Det kan oppstå situasjoner som oppleves som vanskelige for praksislærer og/eller student(er). Prosedyrer i slike situasjoner er følgende: Partene informeres raskt, og det avholdes et møte umiddelbart. 18 Man prøver å løse konflikten/vanskelighetene på laveste nivå (uten rektor og studieleder). Alle som er involvert i saken deltar på møtet; student(er), praksislærer, basisgruppeveileder og eventuelt studieleder/rektor. Se s. 17-18 i Plan for praksis Fornavn Etternavn | Avdelingsnavn 24.11.2019

Fravær All praksis i grunnskolelærerutdanningene er obligatorisk, og alle praksisdager/uker må derfor gjennomføres. Ved fravær grunnet sykdom m.m., må studenten i samarbeid med praksisskolen finne tidspunkter for å ta igjen de tapte dagene. Frist for å ta igjen fravær i praksisperioden er normalt to uker etter de ordinære praksisukene eller innen en dato student, praksislærer og høgskolen er enige om. Ved stort fravær i praksis kan studenten stå i fare for ikke å få vurdert/bestått praksis. I slike tilfeller kontaktes studieleder for å avklare muligheter for å få gjennomført ny praksis. Se s. 16 i Plan for praksis Fravær i praksis skal meldes direkte til praksislærer Fornavn Etternavn | Avdelingsnavn 24.11.2019

Elevrelatert arbeid Studenten skal delta i gjennomsnitt 20 timer (klokketimer) elevrelatert arbeid pr. uke i praksisperioden. Dette kan være: Undervisning i ulike gruppevariasjoner: Alene, sammen med andre studenter eller sammen med praksislærer (to-læresystem) Observasjon Elevsamtaler Elevveiledning Vurdering av elevarbeid Tilsyn med elever i inne- og utearealer (mediatek, spisesituasjon, friminutt o.l.) Deltakelse på klassemøter/elevrådsmøter Fornavn Etternavn | Avdelingsnavn 24.11.2019

Annet relevant arbeid Studenten skal ta del i 10–13 timer arbeidsplanfestet tid (bundet tid) på praksisskolen pr. uke i praksisperioden. Dette innebærer: Gruppeveiledning med praksislærer minimum 4 timer pr. uke Skrive og ta med veiledningsgrunnlag til minst en av veiledningstimene pr. uke Individuell veiledningstime med praksislærer minimum 1 gang pr. praksisperiode Delta hver dag i oppsummering av skoledagen sammen med praksislærer Planlegging og etterarbeid sammen med praksislærer, f.eks. undervisningsøkter, arbeidsplaner, ukeplaner Delta i ulike møter, f.eks. teammøter, personalmøter, tverrfaglig samarbeid, tverretatlig samarbeid m.m. Delta i ulike former for skole–hjem-samarbeid, f.eks. oppfølging av elever, utviklingssamtaler, klasseforeldremøte Minimum én samtale med rektor i løpet av praksisåret Fornavn Etternavn | Avdelingsnavn 24.11.2019

I tillegg Utover dette må studentene påregne tid til for- og etterarbeid individuelt og i gruppe tilsvarende en normal arbeidsuke for lærere (43 timer). All undervisning må skriftliggjøres og begrunnes didaktisk med minimum skjemaet Hva-hvordan-hvorfor. Dette leveres i forkant av undervisningen til praksislærer, medstudenter og eventuelt andre som observerer undervisningen. Etter hvert som studentene får mer faglig tyngde, er det forventet at de gjennom timen/opplegget skal kunne ta hensyn til elevenes innspill og gjøre endringer underveis, som de i veiledningssamtalene begrunner faglig. Forberedelse og etterarbeid til praksisperiodene inngår ikke i de 110 fastsatte praksisdagene Fornavn Etternavn | Avdelingsnavn 24.11.2019

5. år 4. år 3. år 2. år 1. år Masterfag VIT (obl.) Praksis (2 uker, bl.a. skoleovertakelse) Masteroppgave (obl.) 4. år PED (obl.) Ingen praksis Praksis (4 uker) 3. år Fag fra pulje 1 Profesjonsdag Praksis (3 uker) Fag fra pulje 3 (30 stp.) eller Prof. Ped (30 stp.) 2. år Fag fra pulje 2 1. år Fag fra pulje 2 Profesjonsdag Praksis (2 uker)