STATUSRAPPORT F N T Overordnet status Dato: Fremdrift: Status:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Advertisements

TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
Bør flytebrygger erstatte pælebryggene i fremtiden ?? Medlemsmøte 7.april 2016.
Oppstart og avslutning av prosjekter Prosjektleder Olav Torp Ass.prosjektleder Tor Inge Johansen.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Prosjekt Etterbruk av skolebygg Felles oppstartmøte for arbeidsgruppene onsdag Agenda:  Presentasjon av organiseringa av prosjektet  Presentasjon.
Veileder for gevinstrapportering
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Fremtiden er elektrisk
Utdanningskomiteen 19. mai
Forankring Involvering Involvering Forankring Implementering
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Utlysning av studentoppgave
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
NAV-veiledere i vid. skole
Presentasjon for virksomhetens ledelse
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Målbildet Stab/støtte
UNINETT-avtalene Leverandøroppfølging BtB-prosjektet E-handel
Samlokalisering etter fusjon
Program for folkehelsearbeid i Trøndelag Planlegge tiltak
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
IT-ledernettverket 18. april 2018
Klubbutvikling oppfølging
Satsinger budsjett 2019 SG BOTT:ERP Digitaliseringsprogrammet
Digital postkasse til innbyggere
Fellesmøte lokal IT og USIT 29. november 2018
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Informasjonsmøter for ansatte
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Administrative fellesløsninger
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Utredningsgruppe samferdsel
STATUSRAPPORT F N T Overordnet status Dato: Ressurser og økonomi:
Status i IT-drift prosjektet
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
Formannskapet
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
STATUSRAPPORT Programmet
STATUSRAPPORT Programmet
STATUSRAPPORT Programmet
STATUSRAPPORT Programmet
Gevinstrealiseringsstrategi
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Delprosjekt arbeidsgiverpolitikk
Program for administrativ forbedring og digitalisering
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Programkontoret.
STATUSRAPPORT Programmet
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet
Utskrift av presentasjonen:

STATUSRAPPORT F N T Overordnet status Dato: Fremdrift: Status: IT-drift Dato: 10.05.2019 Overordnet status F Forrige N Nå T Tendens Fremdrift: Status: Prosjektet har den siste tiden jobbet med å bemanne delprosjektene innkjøp og brukerstøtte. Bemanning av disse delprosjektene har vært vanskelig da vi har etterspurt 40% av et årsverk fra enhetene. Delprosjektlederne har også brukt tid på å frigjøre seg fra arbeidsoppgaver for å kunne gjøre delprosjektlederjobben. Bemanningen er på plass for de delprosjektene. Aktiviteter i nærmeste fremtid: Planlagte vedtak mai: Prosjektmandat og delprosjektbeskrivelser. Planlagt vedtak i juni: Samlet tidsplan for prosjektet i fase 2, med detaljerte planer i delprosjektene. Kommunikasjonsaktiviteter for høsten 2019. Avhengigheter: Delprosjektet brukerstøtte har avhengigheter til andre aktiviteter/prosjekter: Tjenestekatalog Utstyrsdatabase / CMDB Erstatte dagens ticketingsystem (RT) med et mer moderne system (TOPdesk) Delprosjektet innkjøp har avhengigheter til nytt bestillings- og fakturasystem og evt. avtale om avhending av utstyr. Behov for avklaringer: Prosjektet avklarer i hvilken grad delprosjektet skal involveres i arbeidet med tjenestekatalog. CMDB-prosjektet er satt på hold grunnet ressurssituasjon Moderne ticketingsystem (TOPdesk) vil kunne gi tjenestekatalog, kunnskaps- og utstyrsbase (CMDB), samt være et system som vil sette brukere i stand til bedre å kunne hjelpe seg selv (brukernært). F N T F N T Risiko: Topp 3 Risiko for ikke å nå milepælene: Det å ikke få utvidet prosjektets tidsramme (rødt) USIT har flere ubesatte stillinger og representerer en usikkerhet for prosjektet (rødt) Prosjektet trenger ressurser fra IT-organisasjonen til planlagte aktiviter (gult) Risikoreduserende tiltak: Prosjektet utvides til 31.12.2020 Ressurser og økonomi: Status: Mangler ressurser til delprosjektene innkjøp og brukerstøtte. Ønske om utvidet levetid for prosjektet Et nytt ticketingsystem har en større anskaffelseskostnad og årlig lisenskostnad. Tiltak: F N T

STATUSRAPPORT F N T Overordnet status Dato: Fremdrift: Status: IT-drift Dato: 04.04.2019 Overordnet status F Forrige N Nå T Tendens Fremdrift: Status: Universitetsdirektør har oppnevnt ny prosjekteier, Ivar Holm. Prosjektet jobber med mandat for fase 2, og ny kommunikasjonsplan. Styringsgruppen ble 3. april forelagt for diskusjon gevinstplan og –kart. Delprosjektledere er oppnevnt og de jobber med delprosjektbeskrivelser. Samtlige dokumenter er vedtakssaker på neste styringsgruppemøte 29. april. Nytt mandat sendes til programmet for endelig vedtak. Prosjektbeskrivelsene blir en informasjonssak. Aktiviteter i nærmeste fremtid: Delprosjektetene jobber med bemanning. – Avhengigheter: Behov for avklaringer: Hvordan en gevinstplan skal formuleres slik at det blir likt alle prosjekter i programmet. Prosjekts styringsgruppeleder og avtroppede prosjekteier foreslår for programmet at prosjektet skal løpe ut 2020. F N T F N T Risiko: Topp 3 Risiko for ikke å nå milepælene: Risikoreduserende tiltak: IT-driftprosjektet møter alle IT-ansatte på IT-konferansen Ressurser og økonomi: Status: Tiltak: F N T

STATUSRAPPORT F N T Overordnet status Dato: Fremdrift: Status: IT-drift Dato: 01.03.2018 Overordnet status F Forrige N Nå T Tendens Fremdrift: Status: Prosjektbeskrivelse og kommunikasjonsplan er vedtatt av programstyret. Prosjektet med styringsgruppe har besøkt NTNU, UNIT og UNINETT. Prosjektsstyringsgruppe anbefaler for programmet at det startes med følgende delprosjekter i Fase 2: Innkjøp, brukerstøtte og drift av arbeidsstasjoner. Nettdrift anbefales tatt i linjen. Workshop har blitt i direktørnettverket med temaene innkjøp, brukerstøtte og klientdrift Aktiviteter i nærmeste fremtid: Prosjektet jobber med prosjektbeskrivelser for innkjøp (inkl. SAM), brukerstøtte og drift av arbeidsstasjoner. I tillegg skal muligheter/hindringer, fremdriftsplaner etc. beskrives for utskrift og AV-drift. Prosjektet jobber med gevinstprofiler og –kart. Prosjektet møter i IT-ledernettverket for å diskutere bemanning av delprosjektene. Avhengigheter: Prosjektet følger Masterplan for IT, og vil i fase 3 implementere relevante vedtak fra masterplanen Innkjøp er også en del av prosjektet Fellesløsninger. Prosjektene har møttes, og blitt enige om at innkjøp av IT og AV-utstyr ses på av IT-drift prosjektet. Behov for avklaringer: For innkjøp er vi avhengig av et godt samarbeid med Innkjøpsseksjonen og muligens leverandører. Brukerstøtte: Ressurstilgang og finansiering av underliggende systemer Tjenestedesign av prosesser som skal gjøres brukernære Kostnadsberegninger av alternative prosesser F N T F N T Risiko: Topp 3 Risiko for ikke å nå milepælene: Risikoreduserende tiltak: Ressurser og økonomi: Status: Prosjektet har deltakere ut Fase 1. Tiltak: Prosjektet må få avklart fremtidig form og ressurser. F N T

STATUSRAPPORT F N T Overordnet status Dato: Fremdrift: Status: IT-drift Dato: 25.01.2019 Overordnet status F Forrige N Nå T Tendens Fremdrift: Status: Prosjektet har akkurat gjennomført en workshoprunde for prosessene innkjøp, utskrift, klientdrift, brukerstøtte, nett og AV, hvor målet har vært å designe en ønsket fremtidssituasjon. Prosjektet jobber nå med en rapport på bakgrunn av det som har kommet fram i workshopene. SAM-prosjektet ble igangsatt med en workshop den 25. januar. Prosjektene har jobbet med kostnadstall fra BencHEIT for hver prosess: For UiO og for enhetene. Prosjektet forbereder studietur til NTNU, UNINETT og UNIT i Trondheim. Aktiviteter i nærmeste fremtid: Prosjektet jobber med å forberede workshop med direktør- og IT-ledernettverket i februar med tema fremtidig organisering av innkjøp og brukerstøtte Prosjektet vil jobbe med utsatt gevinstrealiseringsplan og usikkerhetsstyringsdokument, samt styringsdokument for fase 2 Avhengigheter: Prosjektet følger Masterplan for IT, og vil i fase 3 implementere relevante vedtak fra masterplanen Innkjøp er også en del av prosjektet Fellesløsninger. Prosjektene har møttes, og blitt enige om at innkjøp av IT og AV-utstyr ses på av IT-drift prosjektet. Behov for avklaringer: F N T F N T Risiko: Topp 3 Risiko for ikke å nå milepælene: Risikoreduserende tiltak: Ressurser og økonomi: Status: Tiltak: F N T

STATUSRAPPORT F N T Overordnet status Dato: Fremdrift: Status: IT-drift Dato: 14.12.2018 Overordnet status F Forrige N Nå T Tendens Fremdrift: Status: Prosjektbeskrivelse og kommunikasjonsplan er anbefalt vedtatt av prosjektstyret med små endringer. Endringene blir implementert denne uken. Workshop med prosjektgruppe og styringsgruppe om gevinstrealisering og usikkerhetsstyring Aktiviteter i nærmeste fremtid: Kostnader for hver prosess: For UiO, for USIT og for enhetene Kriterier for valg av prosesser må bearbeides Gevinstrealiseringsplan Usikkerhetsstyringsdokument Styringsdokument for fase 2 I gangsettelse av SAM: Oppstartsmøte og grovinstallasjon i midten av januar Foreberede besøket hos UNIT og NTNU (14. og 15. februar) Avhengigheter: Prosjektet følger Masterplan for IT, og vil i fase 3 implementere relevante vedtak fra masterplanen Innkjøp er også en del av prosjektet Fellesløsninger. Prosjektene har møttes, og blitt enige om at innkjøp av IT og AV-utstyr ses på av IT-drift prosjektet. Behov for avklaringer: F N T F N T Risiko: Topp 3 Risiko for ikke å nå milepælene: Risikoreduserende tiltak: Ressurser og økonomi: Status: Tiltak: F N T