Kurs i entreprenørskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SiO-Læringsmiljøs Regnskapskurs for store foreninger 1 Litt om merverdiavgift.
Advertisements

Handel, priser og forbrukerrettigheter
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Korn- og kraftforpolitikken; hvordan fungerer kornordningen
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
Merverdiavgift. Hva er merverdiavgift? Merverdiavgift er en avgift (penger) man betaler til staten ved salg av varer og tjenester Beregnes som % av salgspris.
Enkeltpersonforetak. Enkeltpersonforetak (ENK) Læringsmål: Lære om hva enkeltpersonforetak er personlig og økonomisk ansvar viktige forsikringer.
Regnskap og regnskapsrutiner
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Aksjeselskap.
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Utsatt mva Liv Kristin Rundberget Toll/Skatt-prosjektet
Samfunnsregnskap 2016 Hvilke verdier skaper Nortura for Norge?
Hvem er partnerne våre? Hvilke leverandører har vi?
Hvilke kjerneaktiviteter må vi utføre for å oppfylle verdiløftet?
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Kurs i entreprenørskap
Prosjektnavn Firmanavn Talerens navn
Markedsføringsplan Navn.
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
(Selskapsnavn) Markedsplan
Verktøy for leverandørkategorisering
Brønnbygging i Afrika.
EQS-opplæring på lync:
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Kapittel 6: Andre lønnsomhetsmetoder
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Kapittel 8 Budsjettering
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Kraljic matrise.
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
[Prosjektnavn] Evaluering
Firmanavn Forretningsplan.
Salgsopplæring Presentert av [Navn].
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Tilbud og etterspørsel
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Merverdiavgift, karakteristiske trekk
Merverdiavgift, karakteristiske trekk
Merverdiavgift, karakteristiske trekk
Vedtatt av styret i Landbrustjenester Hedemarken
Kurs i entreprenørskap
Kurs i Entreprenørskap
Enkel brukerveiledning
Kurs i Entreprenørskap
Innføring for rollen «brannmann»
Utskrift av presentasjonen:

Kurs i entreprenørskap Høsten 2017 KF Innvandrersenteret Allan Madsen

Introduksjon til import

Hvordan importere og fortolle varer Varer fra utlandet ankommer med transportør som legger varene inn på tollager når de ankommer Tolletaten har et eget toll-lager, der importerte varer ligger til de er fortollet For å få varene videre ut fra lager, må de tollekspederes

Toll-lager Lager der varer kan lagres innenfor visse tidsfrister og betingelser satt av Tolletaten Alle typer varer Vanlig lager eller utsalg på flyplass (taxfree)

Fortolling av varer Vanligvis kan speditør (en bedrift som utfører transport, toll, og lagring) fortolle varene for deg Du kan fortolle varene som bedrift selv, men da må du ha godkjenning fra Tolletaten

Avgifter og rapporter Om du importerer er du pliktig til å rapportere til Tolletaten Hovedsaklig 3 typer avgifter Toll Merverdiavgift Særavgifter MVA-registrerte bedrifter må rapportere og betale mva til Skatteetaten Tollkreditt kan innvilges hos Skatteetaten

Tollkreditt hos Skatteetaten For bedrifter som importerer varer fra utlandet Enklere å betale toll og avgifter Normalt 1 mnd betalingsfrist Merverdiavgift (mva) skal rapporteres i Altinn (mva-meldingen)

Tollbelagte varer De fleste varer er tollfrie Forenklet: Kun toll på tekstiler og næringsmidler (mat og drikke) For næringsmidler kan tollsatsene variere i løpet av året Du finner informasjon om tollsatser hos Tolletaten

Særavgifter / spesielle avgifter En særavgift er en skatt som legges på import, produksjon eller omsetning av enkelte varer. Særavgiftene betales av produsent eller importør. Hvis du ikke er registrert for den aktuelle særavgiften betaler du alle avgiftene til den som frakter varen for deg eller til Tolletaten Hvis du er registrert for den aktuelle særavgiften betaler du til Skatteetaten og rapporterer via skattemelding for særavgifter.

Særavgifter / spesielle avgifter Disse varene er det særavgift på: Drikkevarer (med og uten alkohol) Sjokolade og sukkerprodukter Sukker Tobakksvarer Kjøretøy (engangsavgift)

Frihandelsavtaler Norge har frihandelsavtaler med flere land Redusert tollsats eller tollfritak, dersom varen er omfattet Mva og særavgifter må betales uansett

Restriksjoner og forbud

Hva om varer skal returneres? Bytte av vareparti, heve/angre kjøp, eller mottatt ødelagte varer Refusjon av mva

Mer om import? Det tilbys kurs fra Tolletaten Basiskurs i tollbehandling Klassifisering av varer – tolltariffen Klassifisering av tekstiler Klassifisering av næringsmidler Mer informasjon finnes på www.toll.no og www.skatteetaten.no

Salg

Litt statistikk 44 % av oss gir opp etter 1 oppfølging på salg til en kunde 01 80 % av alle salg krever 5 oppfølginger 02

Det vil si at 44 % av oss har en 80 % sjanse for å IKKE klare å selge

Moralen er: ALLTID FØLG OPP

Salgsstrategi Hva er en salgsstrategi? Hva gjør en salgsstrategi? En plan for hvordan bedriften skal selge Hva er en salgsstrategi? Fordeler ressurser for å effektivt redusere salgskostnaden, og øke omsetningen Hva gjør en salgsstrategi? Bedriftens eier kan få mest mulig ut av salgsarbeidet Hva betyr det å bruke en salgsstrategi? Salgsstrategi

Vanlige problemer - salgsstrategi Bedriften selger dårlig 1 Lav markedsandel 2 Økende salgskostnad 3 Endringer i marked / produkt 4 Nytt produkt eller tjeneste gir ikke gode resultater 5 Nye konkurrenter 6

Hvordan lage salgsstrategi

Kundesegment og Kundeløfte Spørsmåla ein må stille seg er : For kven skapar vi verdi? Kven er våre viktigaste kundar/klientar/brukarar? Kva verdi leverar vi kunden? Kva problem for kunden er vi med å løyse? Kva jobb hjelper vi kunden å få utført? Kva kundebehov tilfredsstiller vi? Kva samling av produkt og tenester tilbyr vi i kvart segment?

Kanalar og Kunderelasjon Spørsmåla ein må stille seg er : Gjennom kva kanalar VIL kunden bli nådd? Korleis vert kundane nådd i dag? Kva kanalar fungerar best? Korleis er kanalane integrert i kundens rutinar? Kva type relasjon forventar kvart spesifikke kundesegment av vi etablerar og ivaretek med dei? Korleis er desse relasjonane integrert med resten av forretningsmodellen?

Inntektsstraum Spørsmåla ein må stille seg er : For kva verdi er kundane villige til å betale? Korleis vil dei føretrekke å gjennomføre betalinga?

Nøkkelressursar og Nøkkelaktivitetar Spørsmåla ein må stille seg er : Kva nøkkelressursar krev vårt kundeløfte/verdiløfte? Kva nøkkelaktivitetar krev vårt kundeløfte/verdiløfte?

Nøkkelsamarbeidspartnarar Spørsmåla ein må stille seg er : Kva nøkkelressursar må vi hente frå samarbeidspartnarar? Kva nøkkelaktivitetar vert utført av våre samarbeidspartnarar?

Kostnader Spørsmåla ein må stille seg er : Kva er dei viktigaste kostnadane i samband med forretningsmodellen vår? Kva nøkkelressursar er dei dyraste? Kva nøkkelaktivitetar er dei dyraste?

Navn på bedrift: Dato:

www.aksello.no/kurs