PhD on Track som nettressurs i bibliotekkurs for ph.d.-kandidater

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Advertisements

Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Søk & Skriv UHR B seminar Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo Universitetsbibilioteket.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Fram i lyset, tydeleg Åpen publisering Fagfellevurdering Forskningsformidling MiST oktober 2014 Randi Tyse Eriksen NTNU Universitetsbiblioteket.
Writing essays 24. August Eli Støa. Contents What kind of text? What are the characteristics of a good text? –Addressing a question –Using knowledge.
Emnet HUIN102 "IKT i humaniora" i et profesjonsperspektiv Carsten Jopp Seksjon for humanistisk informatikk Programmøte Språk og informasjon,
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
GLOBAL OUTREACH DAY ONE DAY ONE WORLD ONE MESSAGE.
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
On your smartphone, please either locate and bookmark in your browser orhttp://kahoot.it download the Kahoot-app from your app shop (Google.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
VeksthusDynamikk Hans R. Gislerød. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP VeksthusDynamikk 2  Først vil jeg takke for avsluttet prosjekt.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Norges miljø- og biovitenskapelige universitetTittel på presentasjon2 Masteroppgaver ved Handelshøyskolen Formaliteter, regler og tips Judith Marie Holter.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Find Fraud B4 it Finds You!
Oppfriskning av engelskferdigheter
Hilde Johannessen Universitetsbiblioteket i Agder
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
Meta-analyser og systematiske oversikter
Citations and citation databases
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
CAMPAIGNING From vision to action.
Ingerid S. Straume Akademisk Skrivesenter, UiO
Aim: What is the trig limit?
Using nursery rhymes and songs
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Citation and reference tools for your master thesis
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
Weeks 3-6 STORYLINE Nursery Health Centre.
Er han god, da vil han. Kan han så vil han
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
Mariann Løkse Universitetsbiblioteket i Tromsø
SS-generasjonen HL-senteret,
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Citations and citation databases
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Research strategy Son May 2017 Sense of urgency! Nå gjelder det!
National Academies Northstar Summer Institute
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
The Norwegian Centre for ICT in education
Karin Rydving Universitetsbiblioteket i Bergen
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

PhD on Track som nettressurs i bibliotekkurs for ph.d.-kandidater Bibliotekundervisningens fremtid – nytt fokus på metodikk og digitalisering PhD on Track som nettressurs i bibliotekkurs for ph.d.-kandidater VIRAK-konferansen for universitets- og høgskolebibliotek, Stavanger 13.-14. juni 2019 Hege Charlotte Faber, NTNU Michael Grote, UiB

Nytt fokus på metodikk og digitalisering Bibliotekets bidrag til forskningsstøtte for ph.d.-kandidater Ph.d.-kandidaters behov, våre tilbud: «Overførbare ferdigheter» i praksis Aktiv læring i bibliotekkurs E-læring – utfordringer og muligheter Digital skrivestøtte - noen eksempler fra undervisningspraksis

Hva er et bibliotek?

Ph.d.-kandidater i dag… Behov for orientering Spesialisering Tverrfaglighet Nødvendighet å prioritere Store forskjell angående metoder og arbeidsmåter Behov for orientering Behov for skreddersydde svar Behov for mer individuell oppfølging

What’s in it for me? Individuelt prosjekt i fokus Faglighet «Overførbare ferdigheter» Transfer av kunnskap – hva betyr det i praksis? Individuelt prosjekt i fokus Faglighet Matnyttighet Metodisk refleksjon

PhD day at the Mathematical and Natural Science Faculty A PhD survival camp Meet fellow PhD candidates and research support staff over coffee, lectures and discussions. We cover topics from surfing the publication tsunami to increasing your visibility. Program: What and how to search, read and cite Get access to the literature you want Research data management Writing a research paper - a survival guide Copyright and open access How you get evaluated and what you can do to improve your impact Web of Science vs Google Scholar

Aktiv læring Engasjerende Kommunikativ Prosessorientert Selvrefleksiv Betydningsfull Samarbeid og peer review Workshop Omvendt klasserom

Hvordan får vi til aktiv læring i undervisningen vår? Aktivisering https://flinga.fi/tools

Skreddersydde svar? https://tinyurl.com/phdontrack

Hvordan får vi til aktiv læring i undervisningen vår? Samarbeid og diskusjon: Omvendt klasserom

Are there any other solutions? Time for group discussion: 15 min https://www.eur.nl/en/about-eur/vision/integrity-code/dilemma-game In groups of 3: Discuss the following three situations in your group. What would you do? Are there any other solutions? Time for group discussion: 15 min

Dilemma 1

E-læring – noen stereotyper Nettbasert læring erstatter campus-undervisning. Nettbasert læring er ressursbesparende. Nettbasert læring er motiverende. Nettbasert læring har bedre læringseffekt enn vanlig campus- undervisning. Nettbasert læring har sosialt isolerende effekt. Nettbasert læring er bare en nødløsning.

E-læring og aktiv læring Samarbeid på nett: Peer reviewing

Literature review and publishing for PhD students Universitetet i Bergen, Bibliotek for humaniora Tverrfaglig kurs for kandidater fra det Humanistiske fakultet Hovedfokus søk, literaturkartlegging og akademisk skriving Vurderingsform: Skrive en literature review til egen avhandling 3+1 dagers kurs 2 uker workshop med peer-to-peer-reviews i midten av kurset

When you review texts of others, keep in mind: You are not dealing with a published text, but with a draft Have respect for the work and perspectives of others: Standards, aims, methods of reviewing literature are different from subject to subject, from dissertation to dissertation Critique should always be constructive Think positive: Focus on things that work fine and try to suggest how things might could work even better Do not try to proofread the text Less is often more: Only write down comments that you think are useful for the author Praise does not harm. Be nice.

Bibliotekenes nettverk for ph.d.-støtte Oslo, 14. juni 2017: Oppstartsmøte i forlengelsen av VIRAK-konferansen Trondheim, 12. mars 2018: «Hvordan kan ph.d.-støtte gjøres mer brukerorientert?» Tromsø, 10.-11. april 2019: «Åpnere vitenskap og sterkere ph.d.-støtte» Bergen, 29.-30. april 2020: «Digitale møte- og læringsarenaer for ph.d.-kandidater»

fjernlæring workshop omvendt klasserom samarbeid Kulturendring Virtual reality Digitale møte- og læringsarenaer for ph.d.-kandidater Bibliotekenes nettverk for ph.d.-støtte workshop Pre-conference workshop 6. november 2019 (?) Blended seminar Bergen, 29.-30. april 2020 Deling av kunnskap multimedia fjernlæring aktiv læring omvendt klasserom samarbeid Open educational resources

Interessert? Skriv en e-post til: editors@phdontrack.net