Nasjonal ramme for vindkraft

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Advertisements

Steinar Nesse, DNV Consulting (Fagrådgiver til OED)
Utfordringer i bransjen
Kommunens engasjement og kommuneplanen
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Dagens rammebetingelser for å utvikle miljøvennlig energiproduksjon
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
Energisektorens bidrag og muligheter til å nå klimamålene Steinar Bysveen Adm. dir., EBL Eneregirådet, EBL – drivkraft i utviklingen av Norge.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
FYLKESMANNEN I HEDMARK
Planstrategi som nytt verktøy
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Maridalen – gang-sykkelveg
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Norwegian Ministry of Fisheries Verdier fra havet - Norges framtid Havbrukspolitisk redegjørelse Stor oppfølgingsinnsats ”Verdensmester i rammebetingelser”
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Olje- og energidepartementet | regjeringen.no/oed Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Olje- og energidepartementet Fremtidige politiske krav til 2VK EBL Kompetanse – Samfunnsmessig nytteverdi ved bruk av 2VK 16. mars 2004 Statssekretær Øyvind.
Olje- og energidepartementetwww.regjeringen.no/oed Sigurd Tveitereid Energi- og vannressursavdelingen Olje- og energidepartementet
Kommunereform - hva skjer?
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Juridisk hjørne, naturmangfoldloven Skogfaglig samling 2011 Camilla Neiden Seniorrådgiver.
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV Innspill til planprogram Fylkesdelplan små vannkraftverk.
Foto: Bjørn Erik Olsen Gode oppstartsmeldinger Geir Davidsen, fagleder plan
Olje- og energidepartementetwww.regjeringen.no/oed Nasjonal energipolitikk i et klimaperspektiv Bente Anfinnsen, rådgiver Energi- og vannressursavdelingen,
Norges vassdrags- og energidirektorat. NVE, områdekonsesjonsordningen og avbøtende tiltak Erlend Bjerkestrand Seksjon for energikonsesjoner.
Olje- og energidepartementetwww.regjeringen.no/oed Retningslinjer for små vannkraftverk Bente Anfinnsen, rådgiver Energi- og vannressursavdelingen, OED.
Gode alene – enda bedre sammen? – sørover eller nordover? Hva med kommunens egne ansatte?
Oslo og Omland Friluftsråds arbeid for Markalov Asbjørn Olsen, generalsekretær Granavolden
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Landbruks- og matdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Landbruks- og matdepartementet ©Torbjørn Tandberg Henriette Evensen og Guro Bolstad Fagsamling,
Foto: Bjørn Erik Olsen Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover – Akvakulturloven Elisabeth Karlsen 10. mars 2015.
Høringsmøte fylkesdelplan for vindkraft i Nordland Mosjøen 4. september 2009.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Retningslinjer for planlegging og lokalisering av vindkraftanlegg Vindkraftseminar i Nordland 14. mai 2007 Jørgen Brun MD, Avd. for regional planlegging.
1 Forslaget til planprogram “Nei områder”; “… vurdering av hvilke arealer som ut fra regional hensyn ikke er egnet for etablering av vindmøller” - Alle.
Premisser for små kraftverk i Vefsnavassdraget Arne Jørgen Kjøsnes.
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV FNF AKERHUS – HVEM ER VI EGENTLIG? v/ Maria R. Tesaker Fylkeskoordinator FNF Akershus REGIONAL PLAN FOR FYSISK AKTIVITET,
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
Natur- og miljøvernstrategien for DNT
Bærekraftig samfunnsutvikling
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Ny skogbruksforskrift i Marka
Markarådet 5. mai 2015 Bjørn Bugge 2015 Markarådet Mai 2015.
Utkast til produksjonsplan/releaseplan
Gode alene – enda bedre sammen?
Faglig arena Arkivverket
Kommunedelplan for naturmangfold i Ski kommune
Norges vassdrags- og energidirektorat
Konsesjonssøknader nedleggelse dammer Nedre Romerike

Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Kapittel 6: Mål og tiltak/Sammenstille Utviklingsplan 2035
Presentasjon til møte i Haugalandet vannområdeutvalg 14
Regionreformen og samfunnsutvikling
Tilknytning av Gilja vindkraftverk til strømnettet
Velkommen til NVEs Informasjonsmøte
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonal ramme for vindkraft Anja Skiple Ibrekk Forum for natur og friluftsliv (FNF) samling, 10. april 2019

Regjerings vindkraftpolitikk (stortingsmelding om energi) "Regjeringen vil legge til rette for en langsiktig utvikling av lønnsom vindkraft i Norge." "Vindkraftanlegg er arealkrevende, og det er nødvendig med gode avveininger av viktige miljø- og samfunnshensyn. Miljøutfordringer i forbindelse med vindkraft er i stor grad knyttet til verdifulle naturtyper, fugleliv og landskap. Det kan også være utfordringer knyttet til bebyggelse, friluftsliv, forsvarsinteresser, kulturminner, samiske interesser og naturmangfold mer generelt". "Olje- og energidepartementet vil, sammen med berørte departementer, utarbeide en nasjonal ramme for konsesjonsbehandling av vindkraft."

Føringene om nasjonal ramme gitt av Stortinget (Innst Føringene om nasjonal ramme gitt av Stortinget (Innst. 401 S (2015-2016)) Komiteen mener: "viktig å legge til rette for en langsiktig utvikling av lønnsom vindkraft". "stramme inn praksis for behandling av søknader om utsatt frist for idriftsettelse" Flertall: "fornuftig å innføre en nasjonal ramme for vindkraft for å dempe konflikter, sikre at det beste vindkraftlokalitetene blir valgt og gi en forutsigbarhet for både lokalsamfunn og utbyggere." Mindretall Ap + MDG: går lengre enn de andre partiene. Samlet plan for vind- og vannkraft. (Samlet plan for vannkraft ble for øvrig lagt ned i forbindelse med samme meldingen)

Hvorfor? Nasjonalt perspektiv – mer styring på hvor vindkraft Etterspurt (ikke bare behandle en og en sak, men helhetlig forvaltning) Samle kunnskapsgrunnlaget – hva vet vi – hva trenger vi vite mer om Forutsigbarhet – utbygger, myndigheter, befolkning, andre interessenter Legge til rette for vindkraft på lengre sikt – uavhengig av hvor mye som kommer Unngå at det letes etter prosjekter i viktige (natur)områder Nett og vindkraft – bidra til koordinering Mer effektive konsesjonsprosesser - ikke konsesjonsbehandling i områder som uansett ikke vil få konsesjon (NVE 60 pst. avslått/trukket). Rydde i ubrukte konsesjoner

Etterspurt - Naturvernforbundet, DNT, WWF og NJFF: "Det foreligger i dag ingen helhetlig forvaltning som avveier og sorterer frem de utbyggingsprosjektene for fornybar energi som samlet vurdert er de beste, og hvor konsekvensene for naturmangfold og friluftsliv er vurdert ut i fra et helhetlig perspektiv. Dette krever en god dialog mellom energi- og miljøvernmyndighetene slik at målsetningene for disse to sektorene samordnes. For at ikke norsk vindkraftsatsing skal gå på bekostning av våre naturverdier må samarbeidet styrkes og kunnskapshullene i forvaltningen tettes så snart som mulig." Dagsavisen 27.02.2014

Hvorfor nå? Slutt med sertifikater – ny periode Fot i bakken – lære av perioden vi har vært gjennom med mange søknader Tenke langsiktig – danne grunnlag for videre utbygging Frist for idriftsetting går ut (2020/21) – rydde opp i konsesjoner

Alternativene til mer fornybar energi? Effektivisering Vannkraft – særlig "oppgraderinger" Havvind Solkraft Potensialet for vannkraft er begrenset Kilde: NVE

NVEs forslag – 13 områder Utgangspunktet – hele landet

Hva skal det brukes til? Konsesjonsbehandling Vesentlig mer krevende å få konsesjon i et område som ikke er utpekt. Koordinere med nett Lokalisere vindkraft slik at det ikke er nødvendig å bygge mye nytt kraftnett. Behandle frist for idriftsettelse

Konsesjonsbehandling vil bestå Konsesjonsbehandling – lokale, mer detaljerte vurderingene (avveie fordeler og ulemper). Utpekte områder – her er det fornuftig for utbygger å lete etter prosjekter. Men ingen automatikk (1/3 av NVEs forslag er i tillegg "ekskludert") Kan søke utenfor områder – men vanskeligere å få konsesjon.

Hva med de prosjektene som ligger utenfor utpekte områder? Nasjonal ramme gjelder kun for NYE prosjekter som kommer. Lovlig gitte konsesjoner består. Områder med mye vindkraft – trenger kanskje ikke mer. Samlet belastning. Nye prosjekter som er til behandling før nasjonal ramme er ferdig: Uansett få som ev. kan komme til sluttbehandling. Spørsmål fra Stortinget

Prosessen videre OED har sendt NVEs forslag på høring: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing--nves-forslag-til-en-nasjonal-ramme-for-vindkraft-pa-land/id2639213/ Høringsfrist er satt til 1. august. OED vil sammen med berørte departementer gjennomgå NVEs forslag og høringsuttalelsene før det tas endelig stilling. Oppdatering av veiledere etc.

Høringsmøter Lillestrøm 6. mai, kl. 12.00-16.00 Kristiansand 21. mai, kl. 12.00-16.00 Bergen 23. mai, kl. 12.00-16.00 Trondheim 12. juni kl. 12.00-16.00 Hammerfest 17. juni kl. 12.00-16.00 Det blir servert en enkel lunsj fra kl. 11. Påmelding til innspillsmøtene sendes på e-post senest syv dager før aktuelt møte til Heidi Lundberg: hel@oed.dep.no Dersom det er ønskelig å holde et kort innlegg, vennligst gi beskjed om dette ved påmelding.

Oppfordring Send høringsinnspill, delta på høringsmøtene Vær konstruktiv – gjerne konkret Vær saklig

Spørsmål?