Professor Kirsten Sandberg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bringe klarhet i alle relevante fakta
Advertisements

Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
JUS201 Dag
JUS201 Dag
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Prosessuell Materiell Personell
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Kurs i forvaltningsrett
Kurs i forvaltningsrett
Viktige lover og regler
Informasjonsplikt og uttalerett
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Studieadministrativt forum 26. februar 2010
JUS201 Dag
Studieadministrativ dag
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Regler om offentlighet og åpenhet
Juristetikk I Om rollemoral Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Juridisk fakultet Universitetet i Oslo
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
innholdet i enkeltvedtak
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
OPPFØLGING AV ULOVLIGE FORHOLD TVANGSMULKT - SAKSBEHANDLING
3 Marius Stub.
Rt 2004 s 1092 reinbeitedommen ”Kongen kan gjøre vedtak om at bestemte barskogstrekninger skal være fredet for reinbeiting i en viss tid, når dette anses.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
HABILITET I ET NØTTESKALL
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Professor Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, tredje og fjerde forelesning.
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Kurs i forvaltningsrett
Dag Wiese Schartum, AFIN
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Kurs i forvaltningsrett
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
5 Marius Stub.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
NMBU, 4. Oktober 2017 Advokat Karoline Hagen
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2004
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
GJENNOMGANG AV FAKOPPGAVE FORVALTNINGSRETT
Elektronisk forvaltning og jus
Fylkesmannen i Buskerud
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
3 Marius Stub.
Professor Kirsten Sandberg
Forholdet mellom tiltalebeslutning og dom
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Professor Kirsten Sandberg Alminnelige krav til saksbehandlingen: Veiledning, forhåndsvarsel, utredning og begrunnelse. Inhabilitet Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 10. januar 2019

Oversikt over forelesningen Saksbehandlingsregler – hvorfor og hvilke Forvaltningens veiledningsplikt Det kontradiktoriske prinsipp og forhåndsvarsling Utredningsplikten (sakens opplysning) Begrunnelsesplikten Inhabilitet

Læringskrav God forståelse av: Forvaltningslovens sentrale regler, særlig om anvendelsesområde, utredningsplikt, habilitet, varsling, partsoffentlighet, vedtak, underretning, begrunnelse og klage

Saksbehandlingsregler – hvorfor og hvilke

Hvorfor har vi saksbehandlingsregler? Rettssikkerhet: Unngå overgrep og vilkårlighet, sikre likhet og forutberegnelighet Sikre et forsvarlig beslutningsgrunnlag og gode avgjørelser Borgeren skal føle seg ivaretatt Befolkningens tillit til forvaltningen

Hvilke saksbehandlingsregler har vi? Forvaltningslovens saksbehandlingsregler Saksbehandlingsregler i særlover Supplerer eller gjør unntak fra forvaltningsloven Offentlighetsloven Ulovfestede saksbehandlingsprinsipper God skikk som etisk norm Forsvarlig saksbehandling som rettslig norm

Kravet til forsvarlig saksbehandling Forsvarlig saksbehandling som rettslig norm: Rt. 1994 s. 60 (New York) Rt. 2009 s. 1356 (foreldelse av moms-krav) Rt. 2015 s. 353 (skjønnsligning)

Forvaltningens veiledningsplikt

Veiledningsplikten,§ 11 – endring og rettslig plassering Omfattende endring av § 11 i 1995. Stort sett lov- festing av deler av tidligere forskrift og praksis, for å gjøre veiledningsreglene lettere tilgjengelig for allmennheten og bedre kunnskapen blant offentlige tjenestemenn Sammenheng med andre regler i fvl: § 17 om at opplysninger skal gis til en part, § 27 om underretning, § 32 siste ledd om feil ved en klage

Formål og omfang Formål: Gi parter og andre interesserte adgang til å ivareta sitt tarv i bestemte saker Hensyn: service og rettssikkerhet (Boe) Ikke bare ved enkeltvedtak Omfanget må tilpasses organets situasjon og kapasitet, § 11, 1. ledd Men også den enkeltes behov, se 4. ledd. Mer og bedre hjelp til de som har vanskelig for å klare seg selv, og ved livsviktige ytelser (Boe)

Innholdet Hva man kan søke om, fremgangsmåten, hjelp til å fylle ut skjemaer, i noen grad om rettigheter og plikter, 3. ledd Det som er nødvendig for at den enkelte skal unngå feil og forsømmelser, se 4. ledd. Men ikke rettshjelp Må tilpasses den enkeltes situasjon Overfor partene skal organet etter 2. ledd på anmodning gi veiledning om Lov og praksis Saksbehandlingsreglene Om mulig også forhold av betydning for resultatet Også uten anmodning der det er grunn til det

Det kontradiktoriske prinsipp og forhåndsvarsling

Det kontradiktoriske prinsipp Helt sentralt i kravet til prosessuell rettssikkerhet! Hva går det ut på: Begge sider skal få si sin mening I domstolene: Saksøkte i sivil sak eller tiltalte i straffesak skal ha beskjed om at sak er reist og kunne imøtegå anførsler I forvaltningen: Den private part skal ha rett til å gjøre sine interesser gjeldende i saken Må derfor varsles om at saken settes i gang, forhåndsvarsel, og få anledning til å uttale seg underveis Gjøre seg kjent med anførsler og bevis, innsyn

Hvorfor kontradiksjon? Ha mulighet til å fremme sitt syn og påvirke saken Viktig for folk å kjenne sin situasjon og evt forberede seg på endringer, innrette seg Gir forvaltningen bedre grunnlag for å treffe en avgjørelse, flere fakta og motargumenter. Dermed bedre avgjørelser Tilliten til forvaltningen

Forhåndsvarsel, forvl. § 16 Saken kan settes i gang av en annen privatperson eller det offentlige selv Varsel nødvendig for at parten skal kjenne til saken og kunne ivareta sine interesser Sentral side av det kontradiktoriske prinsipp

§ 16 (forhåndsvarsling), første ledd «Part 1 som ikke allerede ved søknad eller på annen måte har uttalt seg i saken, skal varsles før vedtak treffes og gis høve til å uttale seg innen en nærmere angitt frist. 2 … Fristen løper fra den dag varslet er avsendt, når ikke annet uttrykkelig er sagt.»

I hvilke saker skal det varsles? ”i saken”, jf. § 16 første ledd Se overskriften til kapittelet: ”saksforberedelse ved enkeltvedtak” Altså sak som kan lede frem til enkeltvedtak Rt. 1999 s. 1517 Selbusjøen Også ved forberedelse av forskrift, jf. § 37 annet ledd, jf. tredje ledd

Hvem har krav på varsel? «Part som ikke allerede ved søknad eller på annen måte har uttalt seg i saken», § 16 første punktum Altså alle som er part, men ikke nødvendig hvis selv har søkt om noe eller på annen måte har uttalt seg Barn: kan være part i en sak, men har som oftest selv ikke rett til å opptre i saken, representeres da av verge (foreldre). Likevel krav på forhåndsvarsel over 15 år, jf. 2. pkt. Hensynet til å vite hva som foregår og evt. komme med sitt syn. I barnevernssaker part fra 15 år. Andre enn parter?

Når skal varsel gis? ”før vedtak treffes”, jf § 16 Upresist Forarbeidene: På et meget tidlig stadium Sammenheng med formålet, se lovteksten: Parten skal ha mulighet til å uttale seg Forvaltningen må ha tid til å ta hans/hennes syn i betraktning og ikke ha gjort seg opp en fast mening på forhånd Altså ikke tilstrekkelig å varsle like før vedtaket skal treffes. Presisert av HR, f.eks Rt. 1977 s. 405

Frist for uttalelse ”gis høve til å uttale seg innen en nærmere angitt frist”, jf. § 16 Hvor lang frist: Viktig og vanskelig sak: Bør få god tid til å skaffe opplysninger og søke råd Parten skal på forsvarlig måte kunne ivareta sitt tarv, se 2. ledd Men avhengig av hvor mye saken haster Sjekk særlovgivningen

Forhåndsvarselets innhold, jf.§ 16 annet ledd første punktum ”gjøre greie for hva saken gjelder og ellers inneholde det som anses påkrevd for at parten på forsvarlig måte kan vareta sitt tarv” Forvaltningen kan selv forklare saken eller sende kopi av dokumenter Kommer an på saken og hva som er nødvendig for at parten skal kunne ivareta sine interesser Rt. 2002 s. 683 (Vassøy Canning) Rt. 2011 s. 1393 (vassdragsregulering) Opplyse om retten til partsinnsyn, jf §§ 18 og 19

Unntak fra plikt til forhåndsvarsel, jf. § 16 tredje ledd a) ikke praktisk mulig eller kan hindre gjennomføring b) partens adresse er ukjent og vanskelig å finne c) åpenbart unødvendig

Utredningsplikten (sakens opplysning)

Forvaltningens ansvar, forvl. § 17 Første punktum: ”Forvaltningsorganet skal påse at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes.” Svært viktig bestemmelse Gjelder klarlegging av fakta og hensyn Dette er forvaltningens ansvar! ”det inkvisitoriske prinsipp” Partene må selv bidra, ut fra sine forutsetninger. Veiledningsplikten i§ 11

Hva innebærer utredningsplikten Nøytralitet: Utrede alle sider av saken, alle interesser og hensyn Forvaltningen må dekke omkostningene ved undersøkelser Men noen lover pålegger de private en sterkere plikt til å bidra, f.eks. forurensnings-loven §§ 51 og 13 Hva skal undersøkes: Det som kreves ut fra lovens vilkår Usikre forhold f.eks. i utlendingssak, se Rt. 2011 s. 1481

Hvor grundig skal det utredes Så godt opplyst «som mulig», men avveining av sakens betydning For partene For andre privatpersoner eller offentlige interesser, f.eks. miljøhensyn opp mot: omkostninger og problemer med å få klarlagt saken tidsmomentet

Utredningsplikten – dommer Rt. 2011 s. 111 (drosjeløyve) Rt. 2009 s. 1319 (driftshjemmel til fysioterapeut) Rt. 2002 s. 683 (Vassøy Canning)

Nye opplysninger skal forelegges parten, § 17 annet ledd Forvaltningen skal informere parten av eget tiltak Vilkår: Opplysningene må dreie seg om parten eller hans virksomhet Parten må ha rett til å se dem etter § 18 jf. § 19 Opplysningene kan ha fremkommet ved forvaltningens undersøkelser eller ha kommet inn til forvaltningen på annen måte Hvorfor: Parten skal få mulighet til å uttale seg, for evt. å imøtegå opplysningene eller gi nye argumenter

Unntak fra plikten til å forelegge, § 17 annet ledd annet punktum a) Opplysningene bekreftes av partens egen fremstilling eller av fremstilling som han har kontrollert b) Rask avgjørelse påkrevd av hensyn til andre parter eller offentlige interesser c) Opplysningene har ikke avgjørende betydning for vedtaket, eller underretning unødvendig eller uhensiktsmessig ut fra hensynet til parten selv

Nye opplysninger som bør forelegges parten, § 17 fjerde ledd ”opplysninger av vesentlig betydning som det må forutsettes at de har grunnlag og interesse for å uttale seg om” Dette er opplysninger om andre forhold enn parten selv eller hans virksomhet Kan f.eks. gjelde andre parter eller ny forskning om virkningene av et forurensende tiltak eller om smittefarlige sykdommer

Begrunnelsesplikten

Hvorfor skal vedtak begrunnes Hensynet til parten: Forstå avgjørelsen, lettere å godta den Grunnlag for å vurdere klage Effektiv overprøving Veiledning for senere saker, likhet Riktige og gode forvaltningsvedtak Tillit til forvaltningen Rt. 2015 s. 1388, mindretallet: begrunnelsen skal SIKRE og VISE at forvaltningen har gjort det den skal

Når begrunnelse skal gis, § 24 Hovedregel: Enkeltvedtak skal begrunnes, samtidig som det treffes Men samtidig begrunnelse ikke nødvendig, 2. ledd der forvaltningen innvilger en søknad og ikke har grunn til å tro at noen part vil være misfornøyd fordeling av tillatelser eller andre fordeler mellom flere parter I disse tilfellene kan parten likevel kreve etterfølgende begrunnelse. Må opplyses om dette Frist: innen klagefristen (tre uker, § 29). Da løper ny klagefrist fra han/hun får begrunnelsen, § 29, 3. ledd

Når begrunnelse skal gis, § 24, forts. Ikke krav på begrunnelse der det vil røpe § 19-opplysning, jf. § 24 tredje ledd § 19 gjør unntak fra retten til partsinnsyn for visse typer opplysninger Men etter bokstav d gi begrunnelse til en representant. Muntlig er greit Heller ikke krav på etterfølgende begrunnelse i disse tilfellene

Begrunnelsens innhold, § 25 Reglene skal vises til, evt. også gjengi innholdet av dem, 1. ledd. Det skal være forståelig for parten Faktum skal nevnes, 2. ledd For at parten skal kunne sjekke at faktum er riktig gjengitt, også faktum under skjønnet Og kunne holde det opp mot regelen Strengere i EØS-retten for vedtak vedr. frihetene eller med hjemmel i gjennomførte EØS-regler Hovedhensyn ved skjønnet bør nevnes. Må vise at det er foretatt et skjønn, Rt. 2010 s. 376 Strengere krav jo mer inngripende vedtaket er, Rt. 1981 s. 745 Isene, Rt. 2000 s.1056 forkjøpsrett, Rt. 2011 s. 111 og Rt. 2014 s. 310 (drosjeløyver)

Habilitet

Hva er inhabilitet Man har et eller annet forhold til saken eller dens parter som gjør at man ikke oppfattes som nøytral Forskjellig fra korrupsjon, se straffeloven § 387 som rammer den som «for seg eller andre krever, mottar eller aksepterer et tilbud om en utilbørlig fordel i anledning av utøvelsen av stilling»

Hvorfor har vi regler om habilitet Hovedhensyn: Nøytralitet, upartiskhet Tre grunner nevnes i Rt. 1996 s. 64 Lyngør Appartementshotell: sikre korrekte avgjørelser opprettholde tilliten til forvaltningen beskytte beslutningstakerne mot at det sås tvil om deres troverdighet.

Reglenes anvendelsesområde Reglenes plassering i kap. II viser at de gjelder generelt for forvaltningens virksomhet I alle saker hvor det treffes «avgjørelse» Langt mer enn enkeltvedtak og forskrift, f.eks. avtaler, anbud, innkjøp, ansettelser mv. Gjelder også unnlatelser Ved tvil: Er det behov for habilitetsregler? Gjelder også for den som «tilrettelegger grunnlaget» for en avgjørelse, jf. § 6 første ledd. Kan oppstå enkelte gråsoner. Kan man diskutere saken med en inhabil kollega? Beror på en konkret vurdering

Hvem omfattes av reglene Forvaltningsloven § 10 Offentlige tjenestemenn (se § 2 bokstav d) Enhver annen som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan Hvem faller utenfor reglene? Forvaltningsorganer som sådan Statsråder når de opptrer som regjeringsmedlemmer, jf. forvaltningsloven § 10 Stortingsmedlemmer, jf. forvaltningsloven § 4 i.f.

Inhabilitetsgrunner Automatisk inhabilitet, fvl.§ 6 første ledd: a) Tjenestemannen er selv part b) Tjenestemannen er i slekt eller svogerskap med en part i opp- eller nedstigende linje, eller i sidelinje så nær som søsken osv. I en praktikum er det ikke nødvendig å drøfte alle grunnlagene; drøft bare det oppgaven inviterer til

Inhabilitetsgrunner, forts. Forvaltningsloven § 6 andre ledd: Sekkebestemmelse, konkret vurdering «Likeså er han ugild når andre særegne forhold foreligger som er egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet; blant annet skal legges vekt på om avgjørelsen i saken kan innebære særlig fordel, tap eller ulempe for ham selv eller noen som han har nær personlig tilknytning til.​17 Det skal også legges vekt på om ugildhetsinnsigelse er reist av en part.» Det i rødt er det sentrale, selve vilkårene Det i grønt er momenter til vurderingen

Fvl.§ 6 andre ledd «særegne forhold» Vagt, men antyder en viss terskel. Noe utover det vanlige må til Rt. 1996 s. 64 (Lyngør appartementshotell) Gjaldt gyldigheten av kommunens vedtak om skjenketid. Et av kommunestyremedlemmene hadde konkete planer om å kjøpe nabotomten til hotellet. Det rettslige spørsmålet for Høyesterett var om dette var å anse som «et særegent forhold» som gjorde medlemmet inhabil

Fvl.§ 6 andre ledd Høyesterett kom til at kommunestyremedlemmet var inhabilt: Bebyggelsen på Lyngør er tett, og mange beboere blir berørt av virksomheten på skjenkestedene. «Ulempene ved støy mv fra hotellet må likevel være særlig påtakelige for de aller nærmeste naboene, slik at de kan ha en særlig interesse i hva skjenketiden for hotellet er. Tomten som Kristiansen ønsket å bygge på, grenset til hotellet, og avstanden til hotellets uteterrasse – der det riktignok gjaldt en kortere skjenketid – var bare 10 meter. Den som eier og bor i et hus på denne tomten, må etter min mening ha en særinteresse i hotellets skjenketid.» Det skal altså noe mer til enn å bli negativt berørt

Fvl.§ 6 andre ledd «egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet» Loven krever ikke at de særegne forholdene rent faktisk vil svekke tilliten – det er tilstrekkelig at de er egnet til å gjøre det Avgjørende er hvordan situasjonen fortoner seg utad Det er uten betydning om han/hun vil klare å behandle saken upartisk eller ikke Det vesentlige er om man vanligvis må kunne regne med at det særegne forholdet i saken kan spille inn på vurderingen av saken

Fvl.§ 6 tredje ledd – avledet inhabilitet «Er den overordnede tjenestemann ugild, kan avgjørelse i saken heller ikke treffes av en direkte underordnet tjenestemann i samme forvaltningsorgan.» Begrunnes i at den underordnede er avhengig av sjefen. Gjelder ikke motsatt vei. Sjefens habilitet må vurderes etter de vanlige regler Hvis fylkesmannen er inhabil, må avgjørelsen treffes av en annen fylkesmann. Men den kan forberedes hos den opprinnelige fylkesmannen Hvis en kommunal avdelingsdirektør er inhabil, må avgjørelsen treffes av en annen avdeling

Unntak fra habilitetsreglene § 6 fjerde ledd: Unntak for kurante avgjørelser «Ugildhetsreglene får ikke anvendelse dersom det er åpenbart at tjenestemannens tilknytning til saken eller partene ikke vil kunne påvirke hans standpunkt og verken offentlige eller private interesser tilsier at han viker sete.» § 7: Foreløpige avgjørelser En inhabil tjenestemann kan behandle eller treffe foreløpig avgjørelse i en sak «dersom utsettelse ikke kan skje uten vesentlig ulempe eller skadevirkning»

Hvordan avgjøres habilitetsspørsmål Forvaltningsloven § 8 I utgangspunktet avgjør tjenestemannen selv om han er inhabil, jf. § 8 første ledd. Men avgjørelsen kan overprøves «Dersom en part krever det og det kan gjøres uten vesentlig tidsspille, eller tjenestemannen ellers selv finner grunn til det, skal han forelegge spørsmålet for sin nærmeste overordnede til avgjørelse.» I kollegiale organer treffes avgjørelsen av organet selv, uten at vedkommende medlem deltar

Virkninger av inhabilitet Inhabilitet ved saksbehandlingen er en saksbehandlingsfeil Den vil lett kunne ha virket inn på resultatet, jf. fvl. § 41, og vil i så fall kunne lede til ugyldighet etter en helhetsvurdering Rt. 1996 s. 64 Lyngør appartementshotell: HR kom til at Kristiansen var inhabil, men viste til fvl. § 41 om at vedtaket likevel er gyldig hvis det er grunn til å regne med at feilen ikke kan ha virket bestemmende på vedtakets innhold Klar stemmeovervekt 18-11 førte til at ikke ugyldig