Digitale innbyggertjenester - målbilde

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Sjeldensentre og registre Heidi Thorstensen personvernombud.
MTF Landsmøte Røros 19. mars 2012
Hovedprosjektoppgave 15E Kartlegging av nettverk for digitalt røntgensystem ved Helgelandssykehuset HF avd. Mosjøen Av Camilla Kvalfors, 3ddt.
TELEMEDISIN I REHABILITERING Bodil Helene Bach Rådgiver e-helse og telemedisin, NST Fra prosjekt til tjeneste……?
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Bakgrunn for KOLS/O2-prosjekt:
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Digital plandialog i 12-kommunesamarbeidet i Vestfold Prosjektleder Jon Arne Trollvik Hva er problemet? Hva er digital plandialog?
Orientering om automatisk tilgangsstyring
TELEMEDISIN I REHABILITERING
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Informasjonssikkerhet
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Sikker Digital Postutsendelse
Fyrtårnprosjekt Individuell Plan Kongsvinger og Eidskog Kommune i samarbeid med Sykehuset Innlandet HF Kongsvinger.
Digital postkasse: Få med innbyggerne! Felles innbyggerrettet kommunikasjon fra offentlige avsendere Februar 2015.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Kommunikasjon og dokumentasjon som forutsetning for god pasientbehandling Utfordringer i allmennlege-hverdagen Per G. Johnsen Allmennlege Director.
IT-Avdelingen Har du sett – epikrise på nett! Epikrise til pasienter i MinJournal Ingrid Heitmann, Marte.
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Pasientkommunikasjon på nye måter Sissel Jor Oslo universitetssykehus HF.
Superbrukerforum 4. juni 2014 Bjørn Egidius Helle, Leder administrative fellesfunksjoner, OSS.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! Forberedelse til forandring.
Hvordan finne ut om dokumentet er sendt elektronisk fra DocuLive: Det er viktig å velge en lege som ligger i legeregisteret. X400 sier om legen har en.
Elektroniske pleie- og omsorgsmeldinger (PLO) Avdeling for kliniske systemer.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! EPJ-prosjektet Delprosjekt Løsning Prosedyrer og brukerveiledninger
Ingen ting om meg - uten meg! 1 ​ Nasjonal informasjonskampanje -for og med helsearbeidere.
Endelig elektroniske henvisninger til OUS - men hva betyr det for oss? Hallvard Lærum, Astrid Jones Lie og Berit T Bungum.
Regionalt system for medikamentell kreftbehandling
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Romsviks DIPS-tips - og andre elektroniske snarveier
Gode alene – enda bedre sammen?
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Bygdøy skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Gevinstrealisering Erik Paulsen ASSS - 4.mai Bergen Gevinstrealisering
Hvordan gjøres dette i Gerica
Innføring av Pakkeforløp for kreft
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Rose Mari Eikås, rådgiver, seksjon for e-helse, Helse Bergen
Elektronisk henvisning
Enkel brukerveiledning
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Digital utsending av brev Presentasjon for ledelsen
Kick-off – Digitalisering av informasjon
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Innovasjonspartnerskap
Arbeidsprosesser pasientinformasjon på nett
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Enkel brukerveiledning
Prosjekt Digisos Hvordan få flere til å søke digitalt? L
Utskrift av presentasjonen:

Digital utsending av ventelistebrev Digitalisering av dagens papirvedlegg

Digitale innbyggertjenester - målbilde Helse Sør-Øst skal ta i bruk Digitale innbyggertjenester som: Understøtter den deltakende pasient Bidrar til høy kvalitet på utredningen, behandlingen og oppfølgingen som gis ved sykehusene Sikrer likeverdige tjenester til alle som mottar behandling i regionen Sikrer pasientsikkerhet og personvern Understøtter effektive arbeidsprosesser og gir bedre ressursutnyttelse og reduserte kostnader for sykehusene

OPPFØLGING OG BEHANDLING 2018 2019 2020 2021 SENERE Veikart 2018-2021 Utvide innsyn Innsyn i journal og logg Prøvesvar INNSYN Timer, dialog og informasjon om timen Behandlingsrettet dialog E-konsultasjon Behandlingsretta skjema Digitale brev Oppstart tjeneste/pilot TIMER OG ADM Behandlingsretta skjema Skjema Fase 1 (administrative) Regional tjeneste etablert Tjeneste i MinJournal erstattet OPPFØLGING OG BEHANDLING

Hvorfor sende brev digitalt? Helse Sør-Øst I dag: 3,3 millioner ventelistebrev 4,5 minutter print-pakk-send Fra 6,71 til 20 kroner i porto Over 2300 vedlegg Ved Digital utsendelse av ventelistebrev Spart tid Spart porto Brevet kommer raskere frem

Hvorfor kan vi ikke bare ha det som i dag? Høsten 2016 ble det bestemt at Helse Sør-Øst skal starte sin digitale reise for løsninger ut mot pasient. Digitale innbyggertjenester ble etablert for å modernisere pasienttjenester. Så vi står rustet til å møte morgendagens utfordringer. Høsten 2018 kan digitaliseringsarbeidet starte. Vi må digitalisere det vi har på papir. Dette for å understøtter fremtidig løsning på helsenorge.no hvor brevet ikke lenger eksisterer og all informasjon gis knyttet til timetjenesten på helsenorge.no.

Type vedlegg i dag Type Formål Informasjon Informere om diagnose, behandlingstilbud, sykehus, servicetilbud ol Skjema MRSA, Egenerklæring og sykdomsoppfølging Prøveglass   Rekvisisjoner Brosjyrer Svarkonvolutter Retur av utfylt skjema

Type informasjon til pasient Må informasjon Dette er informasjon om pasienten må få før konsultasjon for å komme riktig forberedt. Bør informasjon Nyttig informasjon som ikke er avgjørende for konsultasjonen, men som kan gis ved oppmøte eller linkes opp på nett. Kan informasjon Nyttig informasjon som ikke er avgjørende for konsultasjonen og kan oppsøkes ved nødvendig på nett.

Vedlegg/informasjon til pasient Løsningen for digital utsending av brev realiseres i ny versjon av DIPS Classic. Det er ikke støtte for å legge til vedlegg i brevet utover frase funksjonalitet som benyttes i dag. Regional prosedyre for Fraser følges slik som i dag. Dokument: Fraser, opprette, redigere og bruke fraser_BV Helse Sør‐Øst ‐ regionale dokumenter/HSØ DIPS elektronisk pasientjournal Bekymring knyttet til at fraser kan slettes. Tiltak: I ny versjon av DIPS Classic vil det komme tilgangsstyring på fraser. Dette har vi bestilt og vil bli levert sammen med løsning for digital utsending av brev. Ferdig utviklet innen 1.november 2018, kommer sammen med DIPS Classic 7.4.

Hva sender vi med brevet Prosedyre/inngrep/undersøkelse Hvordan inngrepet vil påvirke pasienten (like etter, og på sikt) Mulig risiko Viktige forberedelser Oppfølging etter behandling Skjema for informasjonsinnhenting Personopplysninger Sykehistorie/egenerklæring Praktisk informasjon Parkering Kart –veibeskrivelseEgenerklæring MRSA Forespørsel om deltakelse i studier og kvalitetsregistre

Hva vil det si å digitalisere dagens informasjon? Vi må analysere Vi må gjøre en språkvask Vi må få en godkjenning Vi må rådføre oss med riktig kompetanse Kaste det gamle dokumentet Publisere i riktig kanal

Helseforetakets hjemmeside Informasjonskilder i dag: ca. 3000 - Foldere, informasjonsark - papirbaserte Informasjon som er digitalisert som frase Hjemmesidene til helseforetakene Helsenorge.no Kvalitetssystemet(WEB) Informasjonskilder til pasientinformasjon Nasjonal helseportal Informasjon Rettigheter Diagnose +++ Selbetjeningsløsninger Nyttig informasjon om behandling Før-under-etter, samt praktisk informasjon om sykehusoppholdet HF hjemmeside HF hjemmeside HF hjemmeside HF hjemmeside HF hjemmeside HF hjemmeside HF hjemmeside Ekstern webside (Masterdata) HF hjemmeside Helseforetakets hjemmeside Eksterne Interne Fraser DIPS Classic (minimumsløsning) Kvalitetssystemet Internt Fraser benyttes for å komplementerer brevet med viktig informasjon I dag ligger det pasient informasjon her, men det er startet en oppryddingsjobb

Før – under – etter behandling Pasientportal Diagnoser Informasjon hentet fra helsenorge.no Før – under – etter behandling Timeavtaler Dialog Innsyn Pasientportal

Gevinster X = Tid som kan benyttes på andre pasientrelaterte oppgaver. 4,5 minutter Tid som kan benyttes på andre pasientrelaterte oppgaver. Brevet kommer raskere frem Sporbarhet på det digitale brevet Mer miljøvennlig Økt informasjonssikkerhet Sparte kostnader knyttet til materiell og porto X Antall brev sendt digitalt = Spart tid

Hva skal vi begynne med? Informasjon om prosjektet og verktøy for å digitalisere finner du her: http://admininfo.helse-sorost.no/digitalfornying_/Sider/Digitale- innbyggertjenester-i-Helse-Sør-Øst.aspx

Er det noe dere lurer på?