Eksempel på leiestedskalkyle

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny bane på Fart •Plassering •Type dekke •Kostnader •Finansiering Klikk når du vil gå videre!
Advertisements

1 Lokale forhandlinger 2010 NITO UiB. 2 Tall UiB beregner ca 12 millioner til lokale forhandlinger Skal fordeles på 3200 UiB-ansatte: 3750 kroner i snitt.
Norske Landbrukstenester Landbruksvikarordninga Bakgrunn  Forskrift om tilskot til landbruksvikarverksemd  Fastsett 19. oktober.
Muzzafer Marvati Brukermanualer Service og vedlikehold.
BOA-reglementet1 Tilbakemeldinger fra Riksrevisjonen Erfaringer UIT Dokument nr 1 fra Riksrevisjonen 2011 Revisjon UIT 2009 og 2011.
Leiestedsorganisering av forskningsinfrastruktur
9 prinsipper og 1 regneark:
Økonomi. Økonomi Økonomi Salgsbudsjett - Viser en oversikt over det totale salget, og hvordan dette varierer fra mnd til mnd. Budsjettet varer gjerne.
OM 11: Capacity Planning and Control
Eksempel på leiestedskalkyle
LCC Basiskurs Dette kurset er opprettet med bakgrunn i et ønske om å bidra til økt kompetanse om livssykluskostnader innen bygg, anlegg og eiendom. Difi.
Formålet med produktkalkyler
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Sjekk om din bedrift betaler for mye per kopi
Møte med NTNU 6. november Søknadsinformasjon.
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Webinar – eWorker og eMeetings
Ny likepersonsordning
Søknadsbudsjettering og rebudsjettering
Sykehuset Innlandet – økonomisk situasjon
Dialogkonferanse Ruter 26. september Parallelle rammeavtaler.
Veileder til prosjektlederrapport Restbeløp Hva gjenstår av midler på de ulike inntekts- eller kostnadspostene i prosjektet? Kostnadsposter: Sort beløp.
Eksternt finansiert virksomhet TDI-modellen EFV-V prosjektet september 2013.
Møte med NTNU 6. november Søknadsinformasjon.
Samordnet praksis for budsjettering og regnskapsføring av forsknings- og utviklingsprosjekter innen helse Presentasjon i møte for Nasjonal fagstrategisk.
Agenda: –Kort om Utdanningsdirektoratet –Rammen for møtet –Føringer i St. prp. nr. for 2009 – KOSTRA-grunnlaget 2007 – Presentasjon av satsberegningene.
Kunnskap for en bedre verden Opplæringsdag TDI og leiested 22. og 26. mai 2014 Del II Lise T. Sagdahl Andreas S. Wangen Terje Ruud.
Kunnskap for en bedre verden Budsjetteringsmal (TDI) Andreas S. Wangen Terje Ruud Børge J. Lysø.
Kunnskap for en bedre verden Opplæringsdag totalkostmodell for forskning: TDI/leiested Del I 22. og 26. mai 2014 Lise T. Sagdahl Andreas S. Wangen Terje.
1 Velkommen til opplæringsdag om leiestedsmodell!.
FORSØKSORDNING | TT- brukere med tunge funksjonshemminger.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
1 Totalkostmodell (TDI) for forskning Leiestedsmodell Prosjektøkonomer Lise T. Sagdahl Prosjektleder Rektor stab.
1 Datamaskiner Den tilbudte modellen for standard, stasjonær kontorpc vil dekke behovet til majoriteten av brukerne. Alle datamaskiner skal være ihht rammeavtalene.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Arbeidsgruppe KOSTRA IPLOS/KOSTRA Indikatorbehov.
Kapittel 11. Budsjetter Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Målerbasert avregning Effekt og erfaring. Oppsummert Installert 109 vannmålere – Majoriteten installert i vår, noen litt senere. Styret har etter beste.
BERGNINGER VEDR ARBEIDSTID BEMANNINGSPLAN AKTIV / PASSIV ÅRSVERK.
Samarbeids- og sameieavtaler mellom sykehus og universitet
IDRETTSHALLER Driftsøkonomi flerbrukshaller
Tertialrapport RD Budsjett 2014 Art Overført (IB) Bevilgning
- Gir statistikken den nødvendige informasjon for regional næringsutvikling trender FoU-utgifter - næringslivets forskerkompetanse.
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Budsjettfordelingmodell IMB
av statlig finansiering 2009.
Nye retningslinjer internfakturering
REGNSKAPSRAPPORT 2. TERTIAL 2009
Fremtidig budsjettutvikling ved UiS
Statsbudsjett 2011 Med prognose for FSG, 25. oktober 2010
Hovedrapport – erfaringer fra fjorårets rapportering og hvordan ser årets ut? Plenumsdiskusjon: Hva må til for å komme i mål til våren.
Indirekte kostnader i forskningsprosjekter
Avlastningshjemmet For Indre Østfold
Idrettens studieforbund ISF Årsberetning 2017
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Forsvarets driftsutgifter Kapittel 1720 – 1795
Kostnadsutvikling fosterhjem
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Virksomhetstilsyn av seilflyklubber
Finansiering og budsjettering
Utskrift av presentasjonen:

Eksempel på leiestedskalkyle side 1 av

Gjennomgang av case fra rapporten, kapittel 6.1 og 6.2 Viser en relativt enkel variant av et leiested: 3 utstyrsenheter Et utstyr prises særskilt Et utstyr er anskaffet med BOA midler 2 teknikere At et utstyr prises særskilt er med på å komplisere caset, men viser hvordan modellen håndterer skillet mellom inngangspris og tilleggspris.

Fremgangsmåte for å beregne pris for leiested Bestem leiesteder Finn kostnadene ved hvert enkelt leiested Finn kapasiteten ved leiestedet Beregn leiestedsprisen Beregn eventuelle tilleggspriser for særlig kostbare («røde») utstyrsenheter Beregn eventuelt pristillegg for teknisk bistand Beregn eventuelle priser for oppdrag Dokumentasjon

Avgrense leiesteder Et leiested kan avgrenses på flere måter. Et utgangspunkt er å knytte leiesteder opp mot faggrupper. Instituttleder er ansvarlig for avgrensning av leiesteder. Leiestedsansvarlig er ansvarlig for drift av leiestedene. Avgrensning av leiestedene kan endres over tid dersom det av ulike årsaker viser seg hensiktsmessig (endring i faggrupper, nytt utstyr, nytt bygg, prisstruktur, krav til oppfølging, etc).

Identifisere arealkostnader Leiestedet har 300 kvm fordelt på 4 rom. Totalareal inkluderer rommenes andel av fellesareal. Kvadratmeterprisen er hentet fra internhusleieprisen for laboratorierom. Leiestedsrom Totalareal Instrumentrom 185 Ø334 78 Ø338 106 Laboratorium 35 Ø332 Magnetrom 80 Ø340 Grand Total 300 Areal   Pris per kvm Årlig kostnad Kommentarer Bygningsavskrivninger 1 000 300 300 000 Internhusleie 1 800 540 000 Sum arealkostnader 840 000 For de leiesteder som leier bygg av Statsbygg eller av andre utleiere vil bygningsavskrivninger være inkludert som en del av husleien.

Identifisere utstyrsavskrivninger Utstyr 1 - anskaffet med boa midler – årlig avskrivning 200 000 kroner Utstyr 2 – anskaffet med bev.midler – årlig avskrivning 80 000 kroner Utstyr 3 – anskaffet med bev.midler – årlig avskrivning 1 000 000 kroner Utstyr 3 har høye avskrivningskostnader og leiestedsansvarlig velger derfor å ha egen tilleggspris for bruk av denne utstyrsenheten Avskrivninger Utstyr 1 Utstyr 2 Utstyr 3 Totalt   Bevilgningsfinansiert 80 000 1 000 000 1 080 000 Utstyr 1 er anskaffet med BOA- midler BOA finansiert 200 000 Utstyr 3 prises særskilt. Sum avskrivninger 1 280 000

Identifisere felles driftsmidler Felles driftsmilder er knyttet til de driftsmidlene som er tilgjengelig for alle brukere på leiestedet, med utgangspunkt i artsklasse 64 og 65. Leiestedsansvarlig har fordelt driftskostnadene mellom utstyrsenhetene på grunn av at utstyr 3 står for en høyere andel av kostnadene og at den skal prises særskilt. Der er kostnader til gass og serviceavtaler særskilt kostbart for utstyr 3. De øvrige felles driftskostnader er fordelt jevnt mellom utstyrsenhetene. Felles driftsmidler Utstyr 1 Utstyr 2 Utstyr 3   Serviceavtaler 25 000 100 000 150 000 Kostnadene er med bakgrunn i Gass 300 000 artsgruppe 64 og 65, og viser Kjemikalier 75 000 et gjennomsnittlig årlig nivå. Driftsmateriell 8 333 Kun kostnader på bevilgning. Sum felles driftsmidler 58 333 433 333 550 000

Identifisere teknisk støttepersonell For at leiestedet skal være klargjort for bruk trengs det to teknikere med totalt 1,2 årsverk. I tillegg til lønnskostnadene inkluderes også indirekte kostnader for arbeidsplass-sats i TDI modellen, som grunnlag for de totale kostnadene for teknisk støtte. Det er ikke foretatt noen fordeling av den tekniske støtten knyttet til de ulike utstyrsenhetene. Kostnadene fordeles likt mellom alle utstyrsenhetene. Teknisk støtte Klargjøring til bruk Lønnskostnad Indirekte kostnader   Tekniker 1 1,0 700 000 160 000 860 000 Tekniker 2 bruker i tillegg 10% Tekniker 2 0,2 172 000 av tiden til utførelse av forsøk. Sum teknisk støtte 1,2 1 032 000

Årlige leiestedskostnader Totale kostnader   Bidrag Oppdrag Sum leiestedskostnader 3 502 000 3 702 000 Forskjellen mellom kostnadsgrunnlaget for bidrag og for oppdrag skyldes at totale kostnader for oppdragsprosjekter inkluderer utstyr anskaffet gjennom BOA-prosjekter. I caset er utstyr 1 anskaffet gjennom BOA midler, og årlige avskrivningskostnader på 200 000 kroner legges til i kostnadsnivået for beregning av oppdragsprosjekter.

Vedlikeholds- og ubrukt tid Leiestedskapasitet Leiestedsansvarlig har beregnet en dimensjonert kapasitet for leiestedet: Leiestedet har åpent ordinær ukentlig arbeidstid i 44 uker i året. Ut fra kvalifiserte vurderinger av leiestedsansvarlig er vedlikeholdstid i gjennomsnitt satt til 20 % og det er beregnet 10 % ubrukt tid for utstyret. Det er beregnet lik tilgjengelig tid for alle utstyrsenhetene. Antall utstyrsenheter Åpningstid pr uke Vedlikeholds- og ubrukt tid Antall uker Tilgjengelig tid per år   Utstyr 1 37,5 30 % 44 1 155 Vedlikehold 20% og 10% ubrukt Utstyr 2 tid i gjennomsnitt. Utstyr 3 Sum 3 465

Timepris for bidragsprosjekter Kostnad Bidragskostnad 3 502 000 Fratrekk for særskilt kostbart utstyr Særskilt kostbart utstyr 1 433 333 Snitt øvrig utstyr (Kun bevilgningsfinansiert) - 80 000 Snitt øvrig drift - 58 333 Særskilt kostbart utstyr minus snitt av øvrig utstyr 1 295 000 Inngangskostnad bidragsprosjekter 2 207 000 Kostnadsgrunnlaget for inngangsprisen er beregnet ut fra totale kostnader for bidrag minus tilleggskostnadene for bruk av utstyr 3 Inngangspris Årlig kostnad   Kapasitet Timepris Bidragsprosjekter 2 207 000 / 3 465 637 Fratrukket utstyr 3 Tilleggspris for særlig kostbare utstyrsenheter Årlige tilleggs-kostnader Fratrukket snitt øvrig utstyr Kapasitet Timepris   Bidragsprosjekter 1 433 333 1 295 000 / 1 155 1 121 Gjelder for utstyr 3 Bruk av utstyrsenhet 3 blir da 637 + 1 121 = 1 758

Avanse på oppdragsprosjekter   Prosentpåslag 30 % Inkl. uforutsette hendelser I caset er det lagt inn 30 % avanse som skal dekke både fortjeneste og eventuelle uforutsette hendelser. Institusjonene kan selv vurdere om fortjenestemargin skal inkluderes i timepriser eller legges på totale prosjektkostnader for hvert prosjekt. Hvis timepriser for forskere og teknikere inkluderer denne marginen, er det naturlig at timepris for leiested gjør det samme.

Timepris for oppdragsprosjekter Kostnad Oppdragskostnad 3 702 000 Fratrekk for særskilt kostbart utstyr Særskilt kostbart utstyr 1 433 333 Snitt øvrig utstyr - 140 000 Snitt øvrig drift - 58 333 Særskilt kostbart utstyr minus snitt av øvrig utstyr 1 235 000 Inngangskostnad oppdragsprosjekter 2 467 000 Kostnadsgrunnlaget for inngangsprisen er beregnet ut fra totale kostnader for oppdrag minus tilleggskostnadene for bruk av utstyr 3 Inngangspris Årlig kostnad   Kapasitet Timepris Oppdragsprosjekter 2 467 000 / 3 465 926 Fratrukket utstyr 3 Tilleggspris for særlig kostbare utstyrsenheter Årlige tilleggs-kostnader Fratrukket snitt øvrig utstyr Kapasitet Timepris   Oppdragsprosjekter 1 433 333 1 235 000 / 1 155 1 390 Gjelder for utstyr 3 Bruk av utstyrsenhet 3 blir da 926 + 1 390 = 2 316

Bruk av teknikere Teknikerbistand Årlig kostnad   Kapasitet Timepris Bidragsprosjekter 860 000 / 1 628 528 Oppdragsprosjekter 687 Eksklusiv mva Kostnadene til teknisk støttepersonell til gjennomføring av forskningsaktiviteter skal alltid prises separat (per time) med aktuell lønnskostnad, inkl. sosiale kostnader, samt indirekte arbeidsplasskostnader (jf. TDI-modellen). Kostnadene skal divideres på timer i et normalårsverk (1628 timer i TDI-modellen). Det er lagt inn 30 % avanse på lønnskostnadene ved oppdrag.

Oppsummert Andre nøkkeltall   Total kapasitet (timer) 3 465 Teknikerårsverk 1,2 Areal (kvm) 300 Indirekte kostnader arbeidsplass 160 000 Ubrukt tid 10 % Vedlikeholdstid 20 % Åpningstid 37,5 timer pr uke Avanse på oppdrag 30 % Årlige kostnader Arealkostnad 840 000 Avskrivningskostnad utstyr 1 200 000 Avskrivningskostnad utstyr 2 80 000 Avskrivningskostnad utstyr 3 1 000 000 Serviceavtaler 150 000 Gass 300 000 Kjemikalier 75 000 Driftsmateriell 25 000 Teknisk støtte 1 032 000 Totale årlige kostnader 3 702 000 Timeprisliste Bidrag Oppdrag (ekskl. mva) Inngangspris 637 926 Teknikerbistand 528 687 Bruk av utstyr 3 1 758 2 316 Leiestedskalkylen skal sammen med grunnlagsdokumentasjonen godkjennes av instituttleder og arkiveres. Leiestedskalkylen må kunne fremvises ved en revisjon.