Tospråklige lærere i Asker Kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Brobyggere i et andrespråksprogram
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Den Norske Skolen i London
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Rolighetsmoen barnehage
Praksislærermøte GLSM-praksis
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
DEN FLERKULTURELLE SKOLEN
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Ei munter fortelling om Båtsfjordingan som ville lære mer. 
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Hvorfor foreldremedvirkning?
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Barnehagen som språkarena
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING
Lek og Læring i barnehagen
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Undersøkelsen vår 2013 Spesialundervisning. Hvem har svart? Barneskoler 22 stk Ungdomskoler 3 stk Kombinertskoler 4 stk  Ca 32 % av skolene i Bergen…..
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Jon-Håkon Schultz; An-Magritt Hauge, Harald Støre: (2002): Ingen ut av rekka går, Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Universitetsforlaget SAMTAK,
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Den felleskulturelle skolen Knut-Rune Olsen. Rasisme Magne Raundalen: Med ”modernisert rasisme” mener vi strømninger av negative holdninger i befolkningen.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 SSP 3. september 2014.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1- idrett 2. september 2014.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 2. september 2015.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 11. september 2013.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
K APITTEL 9: U TDANNING I N ORGE Hovedpunkter. ”D EN GODE SKOLE ” – HVA ER DET ? Hva er ”den gode skole”? Hvilket innhold er det viktigst at barna lærer.
Utsagn om språklæring Det er viktig å skape positiv forventning hos elevene. Vi lærer best når vi har det morsomt Hjernen vår har en ubegrenset evne til.
Kompetanse for mangfold
Skolebasert kompetanseutvikling
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Skole- hjem samarbeid.
IKT for læring Mattias Øhra.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Foreldremøte 3. september 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Rekrutteringssamling HiOA 1.februar 2017
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Tospråklige lærere i Asker Kommune Hagaløkka 2018

Hvem er tospråklige lærere ? En lærer som har samme morsmål som eleven sin, og bruker både morsmål og norsk i undervisning. En ressurs lærer med faglig og pedagogisk utdannelse både fra Norge og et annet land En lærer som har kjennskap til et annet skolesystem og kultur, samtidig kjenner norskskolen.

Hvilke oppgaver har en tospråklig lærer? Har en viktig språklig oppgave Er en viktig person for flerspråklige elevens læring, utvikling, språk, identitet, sosialisering, trivsel, m.m. Er i skolen for å hjelpe med å tilrettelegge undervisningen for flerspråklige eleven. Er et bindeledd og bro mellom skole og hjem Bidrar til at eleven forstår hva som foregår i et klasserom, både språklig, faglig og tolkning av kulturelle koder. Bistand til kartlegging, nasjonale- og statlige prøver og forberedelse til eksamen

Hvordan jobber vi? Undervisningen organiseres etter elevens behov Individuelt : en til en I små grupper I klasserom som støttelærer for eleven sin. Hva jobber vi med? Tospråklig fagstøtte med vekt på faglige begreper og forståelse av fagstoff Begrepslæring og utvide ordforrådet på både norsk og morsmål. Hjelpe eleven med å utvikle sosiale ferdigheter. Hjelpe eleven å ha et positivt forhold til sitt identitet, og være et godt forbilde.

Samarbeid Kontaktlærer Særskilt norsk lærer Tospråklig lærer