Kurs i veiprosjektering GIS - Samarbeidet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bygg møter Terreng Kjetil Gjesdal 3. September 2008.
Advertisements

Hvordan kan økt arealutnyttelse kombineres med gode bokvaliteter?
Landskapstilpasning og krav til teknisk infrastruktur
Inndeling av vegnettet
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Teknologi og samfunn 1 Fartsmodell for næringslivets transporter av Prosjektleder Dr Trude Tørset.
Trafikksikkerhetstiltak – fysiske tiltak på vegnettet
Velkommen til denne selvgående presentasjon av innsamlingssystemet
St. Edmunds vei i Ullern bydel
Seminar 3.februar 2009 Strategisk Støykartlegging og Handlingsplaner Atle Stensland, 3.februar 2009 Datterselskap av Ingemansson Technology AB Strategiske.
Velkommen til Webinar – 3D Objekt Langs Linje NP19.10 – Patrick Mc Gloin.
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Nattland skole 8.juni 2011 Informasjon om det forestående byggeprosjektet.
Krav til digitale plandata
Felles vegmodell i åpent format Utgangspunkt: –Standard krav til å utarbeide og levere 3D digital vegmodell eksisterer ikke i dag. Verken i Vegvesenets.
GIS  BIM Koordinatsystemer og georeferering
1 Oslo kommune Samferdselsetaten Veien til et digitalt grunnlag for gang- og sykkelveinett ATP-modell brukernettverk 2008, Chi Kwan Kwong, Oslo.
ATP modellen Datakvalitet – enkle kontrollrutiner.
Sykkelanalyse Groruddalen Del 2: Veitvet – Sørøst for Haugenstua.
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Sykkel og varelevering i by
Skilting og oppmerking av sykkelanlegg
Sykling mot enveiskjøring
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
E 16 / Rv. 2 Kongevegen – Tjernsbergs veg v/ prosjektleder Amund Sjøvik Norsenga bru.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Produktspesifikasjoner - Plandata
2008 INF3400 Grunnleggende digital CMOS MOS transistor i tverrsnitt Halvleder Silisum:pn overgang:
Geografiske informasjonssystem - en definisjon Et geografisk informasjonssystem (GIS) kan defineres som et system basert på datateknologi, for innsamling,
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
KOLUMBUS AS Rogaland kollektivtrafikk FKF nedlagt pr
Bruk av salt i vinterdrifta Bruk av salt i vinterdrifta november 2015 Dagens praksis og erfaring med ny vinterdriftsstandard Hågen Ven Statens vegvesen.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Roboter og matematikk!. beregne omkretsen på forskjellige hjul lage en testbane etter oppgitte mål beskrive en sammenheng med hjulenes omkrets, og kjørt.
Bokmål mal: Startside Alternativ 1 Kommunal- og moderniseringsdepartementet Hilde Johansen Bakken Oslo 31. mars 2016 Digitalisering på arealplanområdet.
Nye norske vegnormaler Harald Norem, NTNU Standardvalg Tverrprofiler Dimensjonerende hastighet.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
FREDRIKSTAD KOMMUNE Digitale reguleringsplaner Per Henning Bjerva.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Tilbyderkonferanse Ikke-akutt pasienttransport for Helse Stavanger HF.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Rv. 4 Mohagen-Lygna Nytt kryss Lygna og akselerasjons- og retardasjonsfelt Mohagen.
Tilbudskonferanse Rv 23 Linnes - E18. Planområdet Rv. 23 binder sammen E6 i Akershus og E18 i Buskerud Hovedinnfartsåren mot Drammen fra Røyken og Hurum.
Fv. 409 Marisberg, rundkjøring og atkomstvei til nytt boligfelt.
KRAFT OG BEVEGELSE Fysikk.
Steinar Berntsen ViaNova Plan og Trafikk AS
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Kart og Kompasskurs DNT Oslo og Omegn 2.mars 2017
Trafikkanalyse : Veiobjekter med trafikkmengde
Vinterdrift av kommunale veier
Fv. 704 Prosjektet Referansegruppemøte
Harmonisering Vbase og Vegnett
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
PROSJEKT E6 ARNKVERN-MOELV Informasjonsskriv Uke 7 og
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
SVMF årsmøte Malmø 18 november 2016
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Dagens tekst Adm Underveisevaluering – frist
Arbeidsopplegg for Region vest
Etterarbeid – Et luftig oppdrag
GIS – samarbeidet Demo av veiprosjektering i Gemini Terreng
Kurs i vegprosjektering 29/
- IF Frøy G
Lag en 3D-stjernemodell
Utskrift av presentasjonen:

Kurs i veiprosjektering GIS - Samarbeidet Presentert av: Kristin Lysebo ViaNova Systems AS 29.november 2005

Veiteori – program for kurset Hvilke objekt inngår i en vei Prosjektering av en vei Konstruksjon av kryss Dataflyt mellom arealplanlegger og vegplanlegger og konsulent Når søke hjelp – hvordan søke hjelp Trafikkanalyse

Veiteori - veiledere og normaler Hvilke regelverk har du? Miljøverndepartementets veileder for: Reguleringsplan Bebyggelsesplan Vegnormalene http://www.vegvesen.no/vegnormaler/ Under håndbøker finner du blant annet: 017: Veg- og gateutforming 018: Vegbygging 233: Sykkelhåndboka Rundkjøringer Evt. kommunal standard for veier f.eks. Kommunalteknisk veinorm for Nordjæren (kommunene Randaberg, Sandnes, Sola og Stavanger)

Veiteori - dimensjoneringsgrunnlag Dimensjonerende fart / fartsgrense Dimensjonerende fart velges ut fra vegens funksjon og områdetype, og bør tilsvare fartsnivået, eller den hastighet som 85% av trafikantene overholder. Dimensjonerende fart er dermed ikke det samme som fartsgrensen. I spredt bebyggelse bør dimensjonerende fart være 10-20 km/t over ønsket fartsgrense, men den kan settes lavere i vanskelig terreng eller på veger med lite trafikk. I tettbygd strøk må det ikke velges lavere dimensjonerende fart enn aktuell fartsgrense, helst bør dimensjonerende fart være minimium 10 km/t over fartsgrensen.

Veiteori - dimensjoneringsgrunnlag ÅDT Årsdøgnstrafikk ÅDT er trafikkmengden pr. år dividert med 365 Trafikkens sammensetning Andelen tunge kjøretøy oppgis vanligvis som en prosent av ÅDT. Denne andelen på riksveger er vanligvis 10-15%. Fordeling på kjøreretning Trafikkens fordeling på kjøreretning i dimensjonerende time er av interesse ved planlegging av kryss, stigninger m.m. Hvis egne analyser ikke kan gjennomføres, kan 2/3 fordeling anslås.

Veiteori - dimensjoneringsgrunnlag Dimensjonerende kjøretøy P: personbil LL: liten lastebil L: lastebil B: buss ST: semitrailer VT: vogntog

Veiteori - dimensjoneringsgrunnlag Dimensjonerende kjøremåte Kjøremåte A Kjøremåte B Ikke behøve å rygge Kan behøve å rygge Kun bruke egen kjørebane Bruke annen kjørebane Holde 15km/t i kryss Mindre enn 15km/t i kryss Holde dim. fart Kjøre saktere enn dim.fart

Veiteori - standardklasse Valg av standardklasse Valg av standardklasse er utgangspunktet for planlegging og bygging av veger. Valg av standardklasse av henger av vegens funksjon, og av omgivelsene som vegen føres fram gjennom, med andre ord av vegtypen og områdetypen. 12 standardklasser er definert

Veiteori - standardklasse Områdetyper Spredt bebyggelse Middels spredt bebyggelse Tett bebyggelse Type veg Hovedveg Samleveg Adkomstveg Gang- og sykkelveg

Veiteori - standardklasse Hovedveger Hovedveger skal dekke behovet for transport mellom distrikter, områder og bydeler. Antallet avkjørsler skal være begrenset. Hovedveger kan utformes som: Motorveg klasse A (fire felt) Motorveg klasse B Avkjørselsfri hovedveg Avkjørselsregulert hovedveg Motorveg klasse A har midtdeler, planskilte kryss og ikke avkjørsler. Motorveg klasse B har ikke avkjørsler.

Veiteori - standardklasse Samleveger Samleveger er forbindelsesveger innenfor distrikter, områder og bydeler. Avkjørsel til samleveger kan tillates i visse tilfeller. Samleveger forbinder adkomstvegene med hovedvegene, og har en oppsamlings- og fordelingsfunksjon. Industriadkomster utformes som samleveger. Samleveger utformes som avkjørselsfrie samleveger eller avkjørselsregulerte samleveger.

Veiteori - standardklasse Adkomstveger Adkomstverger har primært adkomstfunksjon. Det kan være adkomst til boliger, forretninger o.l. Industriadkomster utformes som samleveger. Sambruk (blanding av biler, syklister og fotgjengere) kan være aktuelt på deler av adkomstvegnettet. Blandingen skal skje slik at de myke trafikanter blir prioritert. Gang-/sykkelveger Gang-/sykkelveger er forbeholdt fotgjengere og syklister.

Veiteori - standardklasse

Veiteori - geometri Horisontalgeometri En horisontallinje (senterlinje) består av 3 typer elementer: Rettlinje Sirkelbue (radius) – styres av standardklassen for vegen Klotoide (overgangskurve) – styres av radius og standardklasse for vegen I kommunalteknisk sammenheng er det vanlig å bruke kun rettlinjer og sirkelbuer

Lovlige kombinasjoner: Veiteori – geometri Lovlige kombinasjoner: Rettlinje – kurve eller kurve – rettlinje Kurve – kurve (i motsatt retning) Kurve – kurve (i samme regning) Ikke lovlig kombinasjon: Rettlinje - Rettlinje

Veiteori - geometri Horisontalgeometri: Det er viktig å konstruere senterlinjen som en sammenhengende linje med tangering mellom elementene: Riktig: Feil:

Veiteori - geometri Problemet blir enda større når disse linjene brukes som utgangspunkt for parallelle linjer, f.eks kjørebanekant eller skulderkant. Blå linje er tegnet senterlinje Gul linje er beregnet senterlinje

Veiteori - geometri Vertikalgeometri Vertikalgeometrien bygges opp av rettlinjer og sirkelbuer som tangerer hverandre Viktig å følge reglene for maksimal stigning i forhold til standardklassen for vegen Viktig å bruke riktige radius på sirkelbuene i forhold til standardklassen for vegen

Veiteori – geometri Romkurver: Kombinasjon av horisontal- og vertikalgeometri Unngå: Tilsteb:

Veiteori – tverrprofil og linjeføringsverdier Tverrprofilet Eksempel S2 veg Linjeføringsverdier

Veiteori - vegoverflaten Kjørebane Skulder Grøft Skjæring Fylling

Veiteori - overbygning Lagene nedover i vegkroppen Tykkelsen på disse lagene styres blant annet av trafikkmengde, type kjøretøy, underbygning, hvor i landet man er

Overhøyde- / tverrfallsoppbygging Veiteori - vegkroppen Breddeutvidelse Ekstra vegbredde i kurvene Denne beregnes basert på dimensjonerende kjøretøy og radius samt vegklasse Eks: Dimensjonerende kjøretøy LL, standardklasse S2 og radius 50 gir en breddeutvidelse på: 40 cm Overhøyde- / tverrfallsoppbygging Helning av vegbanen i kurver Styres av standardklasse, dimensjonerende hastighet og radius på kurven

Veiteori - skråningsutslag Opptegning av vegen i plan med beregnet skjæring- og fyllingsutslag

Veiteori – kryss / avkjørsler T-kryss X-kryss Rundkjøring

Veiteori - trafikkanalyse Type kryss Avhengig av standardklasse Trafikkmengde Enplanskryss Planskilt Kryss består av: Ledeøyer Midtdeler Svingefelt Hjørneavrunding

Veiteori – sikt i kryss Siktkrav i kryss Kryss L1 = 1,5 x Ls L2 ≥ 10 m Avkjørsler   L1  = 1,2 x Ls L2  ≥  4 m LS = stoppsikt

Veiteori – sporingskurver kurver som beskriver breddebehovet som et kjøretøy vil ha ved kjøring i kurver Viktig å kontrollere kryss og avkjørsler etter konstruksjon  

Veiteori - dataflyt Dataflyt mellom arealplanlegger og veiplanlegger / konsulent og entreprenør Hvilke data skal Arealplanleggeren anskaffe? Kart på SOSI-format Koordinatriktige data! (VELDIG VIKTIG!) Arealplanlegger tegner opp senterlinjene og får vegplanlegger til å beregne disse Vegplanlegger kan så beregne vertikalgeometri for vegen og beregne skråningsutslag som leveres til arealplanlegger Hvilke data skal Arealplanleggeren levere videre? Alle! Levere digitalt Tegninger SOSI filer

Søke hjelp Veiteori – søke hjelp Når søke hjelp? Hvordan søke hjelp? Case: Prosjektert senterlinje (horisontal plan) – ønsker hjelp til beregning av vertikalkuravtur, skråningsutslag. Hvordan bestille oppdrag fra vegkonsulent? Hva skal man forvente i retur (tegninger og digitale data)? Hva kan du gjøre selv, hva må du ha hjelp til.