Fagfornyelsen Hva skal fornyes og hvorfor

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Advertisements

• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
Videregående opplæring Forberedelse til utdanningsmessa
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
FORELDREMØTE 10. TRINN 6. september 2016 Inger Line Hvaal Rådgiver, Karuss skole.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
VELKOMMEN til informasjonsmøte om videregående opplæring
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
FORELDREMØTE 10. TRINN 15. SEPTEMBER 2015 Om arbeidsuka Om Yrkesvalgmessa Om videregående opplæring Inger Line Hvaal Rådgiver, Karuss skole.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
FORELDREMØTE 9. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
V IDEREGÅENDE OPPLÆRING F ORBEREDELSE TIL UTDANNINGSMESSA Felles for skolene i Tromsø, Balsfjord og Karlsøy kommune Skoleåret 2015/2016.
Videregående opplæring i Follo
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Fagforbundet Vest-Agder
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Rådgiver Marianne Stray Aas
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
Informasjon om videregående skole 2018
NY STRUKTUR.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Fagfornyinga Innleiing på samling for Utdanningsforbundet og KS i Trøndelag 16.mars 2018 Av Torbjørn Ryssevik, spesialrådgjevar i Utdanningsforbundet.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Fagfornyelsen Vi skal fornye læreplanene ved å gjøre dem mer relevante for framtiden. Fagene skal få mer relevant innhold, tydeligere prioriteringer.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
NY STRUKTUR.
Læreplanarbeid yrkesfag
2.FREMMEDSPRÅK /FORDYPNING NIVÅ 1
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Arbeid med overordnet del
Nå er de revidert!.
Nå er vi spente!.
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Læreplan i samisk som førstespråk
FORELDREMØTE 10. TRINN 17.september 2019
Ida Large og Beate Tislevoll, Udir
Utskrift av presentasjonen:

Fagfornyelsen Hva skal fornyes og hvorfor Overordnet del og sentrale begrep Siste nytt og muligheter for innspill Strukturendringer i YF Noen dilemmaer Liedutvalget – fersk NOU Opplæringslovutvalget Karrierenettverk Tønsberg, 12.12.18 Lise Vestby, VFK

Fagfornyelsen Formålet med å fornye Kunnskapsløftet er å gjøre barn og unge bedre i stand til å møte og finne løsninger på dagens og fremtidens utfordringer. Elever og lærlinger skal utvikle relevant kompetanse og gode verdier og holdninger som har betydning for den enkelte, i et samfunn preget av større kompleksitet, stort mangfold og rask endring

Hvorfor fagfornyelse Mange elever har for svakt faglig utbytte Det er ikke god nok sammenheng mellom de ulike delene av læreplanverket Læreplanene er for omfattende Samfunnet endres, da må også utdanningssystemet følge med Kunnskapsminister Røe Isaksen Høringskonferanse april 2016

Hva fornyes? Innholdsdel: Strukturdel: Hele læreplanverket med Generell del (Nå: Overordnet del) Prinsipper for opplæringen (i overordnet del) Læreplanene for fag For alle fag i grunnskolen For fellesfagene i vgo, flere programfag og på sikt også de øvrige Alle programfagene på YF Strukturdel: Endringer i yrkesfaglig tilbudsstruktur Endring i fagstruktur norsk og engelsk for YF

Hovedprinsippene i KL-06 ligger fast fortsatt kompetansemål - men fornyet kompetansebegrep de grunnleggende ferdighetene beholdes - men er videreutviklet prinsipper som tilpasset opplæring og elevmedvirkning er fortsatt viktige - for læreplaner, vurdering og for opplæringspraksis

Hovedelementer i innholdsreformen Prioritering – progresjon - sammenheng Mer relevant og framtidsrettet innhold i fagene Tydeligere prioriteringer gjennom vekt på kjerneelementer - dybdelæring Bedre sammenheng i fag og mellom fagene Progresjonen i elevenes læring skal bli tydeligere i læreplanene Tre tverrfaglige emner: «demokrati og medborgerskap», «bærekraftig utvikling» og «folkehelse og livsmestring» integreres i fag der det er relevant Verdigrunnlaget i overordnet del skal synliggjøres i læreplanene Kritisk tenking og refleksjon skal vektlegges Teknologi, kreativitet, innovasjon- og entrerprenørskapskompetanse skal vektlegges De praktiske og estetiske fagene skal styrkes

Hvorfor strukturendringer i YF Merkbar økt interesse for høyere akademisk utdanning – gir nedgang i antall elever som går ut i arbeidslivet med fagbrev Hvordan heve yrkesfagenes status og egenverdi? Liberalisering av arbeidsmarkedet – gir økt tilgang på billig, ufaglært arbeidskraft Hvordan sikre verdien av fagkompetanse

Ny struktur i yrkesfagene Bygg- og anleggsteknikk Elektro Helse- og oppvekst Naturbruk Restaurant og matfag Teknikk og industriell produksjon Design og tradisjonshåndverk IKT og medieproduksjon Salg, service og reiseliv Frisør, blomster og interiørdesign

Innspillsmulighet YF LINK

Overordnet del - dybdelæring …. handler både om kvaliteten på læreprosessen og kvaliteten på elevenes læringsutbytte, dvs både hvordan læringen skjer og hva eleven lærer Metodikk VFL Utbytte

Og elevens læringsutbytte var…..

Kompetansebegrepet Nå: KL06 Kompetanse defineres som evnen til å løse oppgaver og mestre komplekse utfordringer. Elevene viser kompetanse i konkrete situasjoner ved å bruke kunnskaper og ferdigheter til å løse oppgaver. 2020: Fagfornyelsen Kompetanse er å tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning.

WYTIWYG

Læreplanutviklingen Læreplanene FOR FELLESFAGENE 30% YRKESRETTES YF PROGRAMFAG forslag juni 2019

Søker personer til nye læreplangrupper 19 programfag innenfor musikk, dans og drama medier og kommunikasjon kunst, design og arkitektur idrettsfag Se info og skjema: HER Frist 7. januar

Høringssvar Ranvik u.sk, Sandefjord

Samtidig…..

Lied-utvalget Offentlig, regjeringsoppnevnt utvalg Skal se på hele videregående opplæring; innhold og struktur

NOU 2018:15 Kvalifisert, forberedt og motivert Svakhet: overgang ungdomsskole/vg og innad i vg Bør det være krav om kompetanse fra grunnskole før vg? Bør få hjelp til å kvalifisere seg for neste steg i vg-løpet Vgo for likt ungdomsskolen Større mulighet for fordypning for ST for å spisse kompetansen og utvikle identitet knyttet til studier/yrker Større yrkesrelevants for fellesfagene (mer enn fagfornyelsen?) Skal vi ha alle fellesfagene? Hvor mange? Hva skal være felles for hvem? Hva er relevant innhold? Tilbudsstrukturen For liten fleksibilitet fra ST til YF Signaleffekt av mange tilbud som leder bort fra YF For utydelige krav til generell studiekompetanse

Lied-utvalgets delrapport forts Generell studiekompetanse Får elevene de kvalifikasjonene de trenger for å være studieforberedte? Studieforberedt ved krav om karakter eller fordypning?  Og skal man skille mellom ulike typer studiekompetanse og adgang til videre studier? Økt gjennomføring Har vi systemer/strukturer som godt nok ivaretar elever som er nær ved å fullføre og bestå? Skal vi fortsatt ha en fagopplæringsmodell som forutsetter opplæring i bedrift når mange ikke får læreplass? Lavere gjennomføring for min.språklige elever til tross for tiltak og utvidede rettigheter.

Ny opplæringslov desember 2019 www.opplaringslovutvalget.no Regjeringsoppnevnt utvalg leverer innstilling desember 2019 www.opplaringslovutvalget.no

Ny opplæringslov - innstilling 1. desember 2019 opplaringslovutvalget Ny opplæringslov - innstilling 1. desember 2019 opplaringslovutvalget.no .no

Ser de til hverandre

Tanker om fremtiden… Fremtiden skal ikke være en fest for de spesielt interesserte! Derfor må fremtidens opplæring sørge for at alle deltar aktivt i den teknologiske utviklingen og kan ta den i bruk på en klok og kritisk måte. Fremtiden blir tverrfaglig. De som skal skape fremtidens arbeidsplasser må ha mer enn ett bein å stå på – hvem er morgendagens gründere? Derfor må vi slutte med faglig silo-tenkning. Det viktigste vi kan lære barna våre er å jobbe tverrfaglig, i samarbeid, med å løse problemer uten fasitsvar. Teknologien er et verktøy for dette, og koding bare en liten del av det. Elevenes evne til samarbeid og selvregulering blir viktigere Digital teknologi har endret de aller fleste fagfelt – men ikke utdanningens innhold. Både innholdet i fagene og arbeidsmåter må endre seg som følge av digital teknologi 25.10.|8 Innspill til Lied-utvalget

Spørsmål?

Følg med på: https://www.udir.no/fagfornyelsen http://udirbloggen.no/fagfornyelsen/ https://www.udir.no/laring-og- trivsel/lareplanverket/fagfornyelsen/ filmer-om-fagfornyelsen/ Retningslinjer for utforming av Læreplaner https://www.opplaringslovutvalget.no/ http://www.liedutvalget.no/ Utdanningsdirektoratet udir

Mer om fagfornyelsen i VFK Portalen – «Aktuelt»/ «Siste nytt» Portalen med visning «Fagfornyelsen» Ved spørsmål, ideer, synspunkt: lisev@vfk.no 