Fagfornyelsen Hva skal fornyes og hvorfor Overordnet del og sentrale begrep Siste nytt og muligheter for innspill Strukturendringer i YF Noen dilemmaer Liedutvalget – fersk NOU Opplæringslovutvalget Karrierenettverk Tønsberg, 12.12.18 Lise Vestby, VFK
Fagfornyelsen Formålet med å fornye Kunnskapsløftet er å gjøre barn og unge bedre i stand til å møte og finne løsninger på dagens og fremtidens utfordringer. Elever og lærlinger skal utvikle relevant kompetanse og gode verdier og holdninger som har betydning for den enkelte, i et samfunn preget av større kompleksitet, stort mangfold og rask endring
Hvorfor fagfornyelse Mange elever har for svakt faglig utbytte Det er ikke god nok sammenheng mellom de ulike delene av læreplanverket Læreplanene er for omfattende Samfunnet endres, da må også utdanningssystemet følge med Kunnskapsminister Røe Isaksen Høringskonferanse april 2016
Hva fornyes? Innholdsdel: Strukturdel: Hele læreplanverket med Generell del (Nå: Overordnet del) Prinsipper for opplæringen (i overordnet del) Læreplanene for fag For alle fag i grunnskolen For fellesfagene i vgo, flere programfag og på sikt også de øvrige Alle programfagene på YF Strukturdel: Endringer i yrkesfaglig tilbudsstruktur Endring i fagstruktur norsk og engelsk for YF
Hovedprinsippene i KL-06 ligger fast fortsatt kompetansemål - men fornyet kompetansebegrep de grunnleggende ferdighetene beholdes - men er videreutviklet prinsipper som tilpasset opplæring og elevmedvirkning er fortsatt viktige - for læreplaner, vurdering og for opplæringspraksis
Hovedelementer i innholdsreformen Prioritering – progresjon - sammenheng Mer relevant og framtidsrettet innhold i fagene Tydeligere prioriteringer gjennom vekt på kjerneelementer - dybdelæring Bedre sammenheng i fag og mellom fagene Progresjonen i elevenes læring skal bli tydeligere i læreplanene Tre tverrfaglige emner: «demokrati og medborgerskap», «bærekraftig utvikling» og «folkehelse og livsmestring» integreres i fag der det er relevant Verdigrunnlaget i overordnet del skal synliggjøres i læreplanene Kritisk tenking og refleksjon skal vektlegges Teknologi, kreativitet, innovasjon- og entrerprenørskapskompetanse skal vektlegges De praktiske og estetiske fagene skal styrkes
Hvorfor strukturendringer i YF Merkbar økt interesse for høyere akademisk utdanning – gir nedgang i antall elever som går ut i arbeidslivet med fagbrev Hvordan heve yrkesfagenes status og egenverdi? Liberalisering av arbeidsmarkedet – gir økt tilgang på billig, ufaglært arbeidskraft Hvordan sikre verdien av fagkompetanse
Ny struktur i yrkesfagene Bygg- og anleggsteknikk Elektro Helse- og oppvekst Naturbruk Restaurant og matfag Teknikk og industriell produksjon Design og tradisjonshåndverk IKT og medieproduksjon Salg, service og reiseliv Frisør, blomster og interiørdesign
Innspillsmulighet YF LINK
Overordnet del - dybdelæring …. handler både om kvaliteten på læreprosessen og kvaliteten på elevenes læringsutbytte, dvs både hvordan læringen skjer og hva eleven lærer Metodikk VFL Utbytte
Og elevens læringsutbytte var…..
Kompetansebegrepet Nå: KL06 Kompetanse defineres som evnen til å løse oppgaver og mestre komplekse utfordringer. Elevene viser kompetanse i konkrete situasjoner ved å bruke kunnskaper og ferdigheter til å løse oppgaver. 2020: Fagfornyelsen Kompetanse er å tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning.
WYTIWYG
Læreplanutviklingen Læreplanene FOR FELLESFAGENE 30% YRKESRETTES YF PROGRAMFAG forslag juni 2019
Søker personer til nye læreplangrupper 19 programfag innenfor musikk, dans og drama medier og kommunikasjon kunst, design og arkitektur idrettsfag Se info og skjema: HER Frist 7. januar
Høringssvar Ranvik u.sk, Sandefjord
Samtidig…..
Lied-utvalget Offentlig, regjeringsoppnevnt utvalg Skal se på hele videregående opplæring; innhold og struktur
NOU 2018:15 Kvalifisert, forberedt og motivert Svakhet: overgang ungdomsskole/vg og innad i vg Bør det være krav om kompetanse fra grunnskole før vg? Bør få hjelp til å kvalifisere seg for neste steg i vg-løpet Vgo for likt ungdomsskolen Større mulighet for fordypning for ST for å spisse kompetansen og utvikle identitet knyttet til studier/yrker Større yrkesrelevants for fellesfagene (mer enn fagfornyelsen?) Skal vi ha alle fellesfagene? Hvor mange? Hva skal være felles for hvem? Hva er relevant innhold? Tilbudsstrukturen For liten fleksibilitet fra ST til YF Signaleffekt av mange tilbud som leder bort fra YF For utydelige krav til generell studiekompetanse
Lied-utvalgets delrapport forts Generell studiekompetanse Får elevene de kvalifikasjonene de trenger for å være studieforberedte? Studieforberedt ved krav om karakter eller fordypning? Og skal man skille mellom ulike typer studiekompetanse og adgang til videre studier? Økt gjennomføring Har vi systemer/strukturer som godt nok ivaretar elever som er nær ved å fullføre og bestå? Skal vi fortsatt ha en fagopplæringsmodell som forutsetter opplæring i bedrift når mange ikke får læreplass? Lavere gjennomføring for min.språklige elever til tross for tiltak og utvidede rettigheter.
Ny opplæringslov desember 2019 www.opplaringslovutvalget.no Regjeringsoppnevnt utvalg leverer innstilling desember 2019 www.opplaringslovutvalget.no
Ny opplæringslov - innstilling 1. desember 2019 opplaringslovutvalget Ny opplæringslov - innstilling 1. desember 2019 opplaringslovutvalget.no .no
Ser de til hverandre
Tanker om fremtiden… Fremtiden skal ikke være en fest for de spesielt interesserte! Derfor må fremtidens opplæring sørge for at alle deltar aktivt i den teknologiske utviklingen og kan ta den i bruk på en klok og kritisk måte. Fremtiden blir tverrfaglig. De som skal skape fremtidens arbeidsplasser må ha mer enn ett bein å stå på – hvem er morgendagens gründere? Derfor må vi slutte med faglig silo-tenkning. Det viktigste vi kan lære barna våre er å jobbe tverrfaglig, i samarbeid, med å løse problemer uten fasitsvar. Teknologien er et verktøy for dette, og koding bare en liten del av det. Elevenes evne til samarbeid og selvregulering blir viktigere Digital teknologi har endret de aller fleste fagfelt – men ikke utdanningens innhold. Både innholdet i fagene og arbeidsmåter må endre seg som følge av digital teknologi 25.10.|8 Innspill til Lied-utvalget
Spørsmål?
Følg med på: https://www.udir.no/fagfornyelsen http://udirbloggen.no/fagfornyelsen/ https://www.udir.no/laring-og- trivsel/lareplanverket/fagfornyelsen/ filmer-om-fagfornyelsen/ Retningslinjer for utforming av Læreplaner https://www.opplaringslovutvalget.no/ http://www.liedutvalget.no/ Utdanningsdirektoratet udir
Mer om fagfornyelsen i VFK Portalen – «Aktuelt»/ «Siste nytt» Portalen med visning «Fagfornyelsen» Ved spørsmål, ideer, synspunkt: lisev@vfk.no