Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Advertisements

UNGDOM – en risikosportutøver i trafikken !?
Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?
:49 Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2015 – Antall respondenter Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2015 N Næringsalliansen643.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2013 © TNS Radiolyttingen i Norge.
Befolkningsundersøkelse om ulike boligspørsmål Undersøkelsen er gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat juni 2014.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
KOSTRA-skjema 13, Kommunale boliger Ny-utvikling av skjemaet – hvorfor og hvordan?
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
De Facto Framtida for AFP Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund Tirsdag 23/10 – 2007 Stein Stugu.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Prognoser for arbeidsmarkedet i Oppland i NAV, Side 2 Prognose: Arbeidsledighet i konklusjon: Antall registrerte helt ledige i.
Trafikkulykker i Nordland Innlegg på Fylkestinget Stokmarknes, 20. april 2010 Trond Harborg.
Størst prosentvekst og gode utsikter
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
Holdninger til helseforsikring
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
Alkoholbruk blant unge i Agder
Senter for økonomisk forskning, Rambøll Management Consulting,
INFORMASJON OM BARNEVERN
Forbruker og finanstrender 2017
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Rapport: Å ville utvikle skolen
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Leverandørutvikling i sjømatnæringen
Velkommen til August 2017.
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Familiesegmentet Tele2
Rekruttering og deltakelse i korps
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Kristiansand kommune ASSS-samlingen A. Stangenes.
Valgfag innsats for andre
Sammendrag Radioåret 2017 var preget av overgangen fra FM til DAB+, og i desember 2017 gikk de siste nasjonale FM-kanalene av lufta. Gjennomsnittlig daglig.
Margrethe Helgebostad
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
Verktøy for leverandørkategorisering
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
Innlegg på driftssjefkonferansen 2008
Medlemsmøte Harstad Caravanklubb
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
Boligsameier som ikke er seksjonerte - rett til å kreve seksjonering
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Veileder – NAV Loppa Veileder 100% fast stilling
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Informasjon til berørte kommuner Sikkerhet - trusselbilde
Stortings- og idrettsvalget 2017
Innspill til programrådsmøte
Kandidatundersøkelsen 2018
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Kompetanse Pasientsikkerhet Styring og ledelse
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Gjennomføring etter 5 år
NY STRUKTUR.
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Orientering HOV 4. juni 2019.
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
Utskrift av presentasjonen:

Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019

2018 Til tross for at vegdirektøren i juli uttrykte bekymring for MC ulykkene, ble 2018 et år med en sterk reduksjon av drepte motorsyklister. Dette til tross for at været var svært motorsykkelvennlig. Mye tyder på mange kilometer med motorsykkelkjøring, altså høy eksponering. Trafikksikkerhetskonferansen 2019

Antall drepte 2005 - 2018 Ett år med få drepte er for lite til å få tillit til at vi vil få en varig nedgang. Sett i et lengre perspektiv, så ser vi en god nedgang, men vi har over en del år sett at antall drepte har stabilisert seg rundt 20 drepte hvert år. Det er en utfordring at det ser krevende ut å komme idere ned. Trafikksikkerhetskonferansen 2019

Drepte og hardt skadde på MC og moped 2008-2017 Vi ser den samme tendensen til at tallene ser ut til å stabilisere seg når vi tar med de hardt skadde. Det er et betydelig antall drepte og hardt skadde i forhold til det tansportarbeidet tohjulinger utgjør. (2-3%) Trafikksikkerhetskonferansen 2019

Andel motorsyklister av alle drepte og hardt skadde Med tanke på transportarbeidet, så blir andelen av motorsyklister blant alle drepte og hardt skadde, krevende for oss motorsyklister å forsvare. Det var for øvrig vegdirektørens budskap i juli, at bekymringen var knyttet til at motorsyklistene var en for stor andel av alle drepte. Trafikksikkerhetskonferansen 2019

Risiko for å bli drept eller hardt skadd pr mill Risiko for å bli drept eller hardt skadd pr mill. kjøretøykilometer - MC og moped Mål om at det som et gjennomsnitt for perioden 2018-2021 maksimalt skal være 0,082 dr og hs MC- og mopedførere per mill. kjørte kilometer. Vi må gjøre et stykke arbeid for å ha håp om å nå våre egne mål- Trafikksikkerhetskonferansen 2019

Alder-Tung MC Trafikksikkerhetskonferansen 2019 Vi har sett en økning i gjennomsnitts alder på de drepte og hardt skadde. Økningen etter 2010 gjelder særlig aldersgruppene 55 – 64 år og 45 – 55 år. For de øvrige aldersgruppene er antall drepte og hardt skadde redusert også etter 2010. Tidligere var det flest yngre førere som var utsatte, mens nå er de eldste aldersgruppene mest utsatt. Det er en utfordring som vi må ha med i arbeidet med tiltak. Trafikksikkerhetskonferansen 2019

Førerkort klasse A Noe kan forklares med at den største gruppen med MC førerkort (ca 60%) er mellom 40 og 70 år og som må antas å være de som kjører MC. Det er uansett med som en utfordring i det videre arbeidet. Trafikksikkerhetskonferansen 2019

Ulykkestyper – utvikling over tid Drepte og hardt skadde på tung motorsykkel fordelt på uhellstyper 2008 – 2017. Utforkjøring fremstår som en annen tydelig utfordring, da det er økende andel av de alvorlige ulykkene. Trafikksikkerhetskonferansen 2019

Videre arbeid! Studere 33 utforkjøringsulykker 2015-2017 (dødsulykker) Se på tilsvarende ulykker med hardt skadde Vurdere nye tiltak i samarbeid med relevante samarbeidspartnere: Utrykningspolitiet NMCU NAF KNA ATL og Trafikkforum MCF Hva gjør vi. Vi tar den økende andelen utforkjøringsulykkene på alvor og studerer de ulykkene spesielt, for å se etter felles trekk som kan gi grunnlag for målrettede tiltak. For å komme enda nærmere årsaken til alvorlige ulykker, har samferdselsdepartementet bedt om en nærmere undersøkelse av utforkjøringsulykkene med hardt skadde. Det er et mål å få til intervju med en del av gruppen. Vi ønsker å mønstre til dugnad blant alle aktører som kan forventes å ha noe å bidra med i trafikksikkerhetsarbeidet for motorsykkel. Vi må sammen bidra til tiltak og gjennomføring av tiltakene. Trafikksikkerhetskonferansen 2019

Takk for oppmerksomheten Det er i hovedsak ikke kjøretøyet og vegen, men føreren som bestemmer risikoen når man kjører motorsykkel Trafikksikkerhetskonferansen 2019