Forslag til ny IFRS-tilpasset årsregnskapsforskrift Informasjonsmøte i Statistisk sentralbyrå 2017 Gunnar Almklov.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
AKTUELT FRA KREDITTILSYNET - regnskaps- og revisjonsområdet Anne Merethe Bellamy.
Advertisements

Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning. Bakgrunn: ”Arbeidsgruppe for fagskolestatistikk”, høringsrunde knyttet til denne og Prop. 1 S ( )
KONTOER REGNSKAP BUDSJETT BALANSE OG ÅPNINGS BALANSE
§ 8-1. Hva som kan deles ut som utbytte
Regnskapsregler overformynderiene Kurs i vergemålsloven 20. okt 2010 Daglig leder Inge Storås.
Finansregnskap Torsdag
Årsregnskap Varige driftsmidler Nedskrivning og reversering
Innføring i årsregnskap Regulering av årsregnskapet
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Figurer til artikkelen Utdypning av stresstestene i Finansiell stabilitet 2/11 Av Rønnaug Melle Johansen og Knut Kolvig i Penger og Kreditt 3/11.
Utlån til publikum - markedsandeler. Resultat i prosent av gjennomsnittlig forvaltningskapital (resultat før og etter tap og nedskrivninger) 0,00% 0,50%
ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? v/ avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy DnR-dagen.
Nyheter for banker Regnskapsområdet og tilhørende fagområder Høstkonferansen 2009 Harstad Kulturhus, 21. september Kari Fallmyr.
Aktuelt fra Kredittilsynet v/Anne Merethe Bellamy 23. september 2008.
NORSK REGNSKAPSREGULERING OG IFRS Lovendringer 2004/ Innst. O. Nr. 17 ( ) Vedtatt desember 2004 Om lov om endringer i lov 17. Juli 1998.
Transportvedtekt oppdateres:
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
IASB- tilpasning i Norge
Finansdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
KomRev Trøndelag IKS Dokumentasjon av balansen Bokføringsloven §11, forskriftens kapitel 6 Ved utarbeidelse av årsregnskap skal det foreligge dokumentasjon.
KONTOER REGNSKAP BUDSJETT BALANSE OG ÅPNINGS BALANSE
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
NORGE OG ESA Finansnæringens perspektiv Norsk forening for europarett 24. november 2014 Idar Kreutzer, adm.dir i Finans Norge.
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Nordea Bank Norge Q januar Nordea Bank Norge – 4.kvartal 2011 Beste totalbank, god kundetilfredshet og høy lojalitet. Nordea har klatret.
1 Regnskap Nordea Bank Norge ASA 3. kvartal Nordea Bank Norge Finansuroen har hatt begrenset effekt for resultatregnskapet så langt i år Totale inntekter.
Nordea i Norge Q Gunn Wærsted Nordea Bank Norge i 1. kvartal 2008 Totale inntekter økt med 9 % til NOK millioner (1 914 mill sammenlignet.
Nordea Bank Norge Nordea Bank Norge 3. kvartal 2009.
Forslag til endring av vedtektene Grendelaget Nordre Finstad 1 Arnulf lothe 11. nov Til behandling på ekstraordinær generalforsamling 11. november.
SpareBank 1 Lom og Skjåk Kapitalmarkedsdag Oslo 21. august 2013 Arne Henning Falkenhaug Administrerende Banksjef.
Arbeids- og sosialdepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Velg ASD mal ENGELSK under ”oppsett”. Tilpasning av regelverk for sykepenger/foreldrepenger.
| Tilpasning av IPLOS til ny helse- og omsorgstjenestelov Helsedirektoratet v/Mette Grimeland.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
H E L G E L A N D – D E R D U H Ø R E R H J E M M E HELGELAND SPAREBANK Foreløpig årsregnskap 2005 Oslo, februar 2006.
Finansdepartementet Statssekretær Tore Vamraak 19. oktober 2016 Statsbudsjettet 2017 og boligmarkedet.
Nordea Bank Norge 4. kvartal Gunn Wærsteds kommentarer til årsregnskapet: ”Nordeas vekststrategi har gitt nok et sterkt kvartal. Driftsresultatet.
1 Resultatfremgang for Nordea Bank Norge i 1. halvår 2005 Driftsresultat før tap på utlån opp 21 % til NOK millioner (1 329) Resultat etter skatter.
Hovedtrekk Stor aktivitet privat God fart på næring
Medlemsmøte DNA 07. mai 2009 Erik Myhre, Kredittilsynet
Økonomistyring Årsregnskapet – en grunnleggende innføring
Forslag til ny IFRS-tilpasset årsregnskapsforskrift Informasjonsmøte i Statistisk sentralbyrå 2017 Gunnar Almklov.
Frode Askjem (Stadsbygd Sparebank) – representant for Eika-bankene
Saker som tilsynet jobber med av interesse for medlemmer av DNA
FORARBEIDER NOU 1995:30 OT.PRP.42 ( ) INNST. O. 61 ( )
HELGELAND SPAREBANK STATUS PR. 3. KVARTAL 2005 Oslo, oktober 2005
SPAREBANKEN VESTFOLD REGNSKAPS PRESENTASJON PR
Nordea Bank Norge Q april 2012.
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Nye retningslinjer internfakturering
IASB- tilpasning i Norge
Den fremtidige strukturen i finansnæringen
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Frode Askjem (Stadsbygd Sparebank) – representant for Eika-bankene
MIFID II – Status EU, EØS og Norge
Mal kontoplan for pensjonskasser
Regnskapsføring av finansielle instrumenter i pensjonskasser
RISØRKONFERANSEN 14.mars 2013
IASB- tilpasning i Norge
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
Før 1976/77 Skatteregler var også regnskapsregler
Standardisering av IT-virksomheten
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
IASB- tilpasning i Norge
IASB- tilpasning i Norge
Finansregnskap Kontantstrømoppstilling (2) Direkte og indirekte metode TK-Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Utskrift av presentasjonen:

Forslag til ny IFRS-tilpasset årsregnskapsforskrift Informasjonsmøte i Statistisk sentralbyrå 2017 Gunnar Almklov

Nye regnskapsregler for unoterte banker Bakgrunn Dagens årsregnskapsforskrift er gammel (1998) og er bygget på bankregnskapsdirektivet fra 1986 Finanstilsynet lagde høringsnotat om regnskapsforskrift tilpasset IFRS i 2012 (datert 28.03.2012) Ble ikke vedtatt Fikk oppdrag fra Finansdepartementet (brev 17.11.2015) Utarbeide nytt høringsnotat når IFRS 9 er EU-godkjent En sentral vurdering er om det skal utarbeides en oppdatert utlånsforskrift eller om IFRS 9 skal gjelde direkte Er sendt til Fin.dep., men ikke sendt på høring ennå Foreslått implementering er f.o.m. 2019 IFRS 9 foreslås å gjelde direkte

Nye regnskapsregler for unoterte banker (forts) Bakgrunn for IFRS-tilpasning Sammenlignbarhet noterte/unoterte banker Standardisering Bl.a. standardiserte oppstillingsplaner (for unoterte banker) Generelt ønsker både analytikere og offentlige myndigheter (Skatt, FT, SSB, Brønnøysund) standardisering Behovet for lettelser fra IFRS for mindre banker på notene (siden de har begrensende ressurser) Tilgjengelig regelverk med begrenset vedlikeholdsbehov for Finanstilsynet ved endringer i IFRS

Nye regnskapsregler for unoterte banker (forts) Hovedalternativer for IFRS-tilpasning IFRS på sentrale områder, regnskapslovens ordinære regler på mindre sentrale områder, standardiserte oppstillingsplaner (Forslaget fra 2012) IFRS med spesifikk regulering av lettelser og standardiserte oppstillingsplaner (Årets forslag)

Nye regnskapsregler for unoterte banker (forts) Vurderingsregler (innregning og måling) Tapsregler i IFRS 9 IFRS 9 Se høring om EBA-veiledning - http://www.eba.europa.eu/-/eba-publishes-final-guidelines-on-credit-institutions-credit-risk-management-practices-and-accounting-for-expected-credit-losses Andre regler i IFRS 9 Virkelig verdi/fraregning/sikring Viktig standard – ikke identifisert behov for lettelser Overordnet gjennomgang av andre relevante standarder Ikke identifisert behov for lettelser Mange standarder er normalt ikke relevante for banker Ikke nødvendig med unntak fra disse standardene

Nye regnskapsregler unoterte banker (forts) Oppstillingsplaner Standardiserte oppstillingsplaner utgangspunkt i høringsnotat fra 2012 justert for nye/endrede krav i IFRS Resultatføring av tap – samme plassering som i gjeldende forskrift Noteopplysninger Lettelser aktuelt – identifisert noen områder, herunder fra opplysningskrav om virkelig verdi Foreslått ikrafttredelse f.o.m. 2019

Fra forslaget til oppstillingsplan for unoterte banker – Rentenetto

Fra forslaget til oppstillingsplan for unoterte banker – Kredittap 6.66.3.50.11/21 Utlån som er balanseført. Konstaterte tap på utlån til virkelig verdi/amortisert kost Her føres kredittap på utlån når tapet er konstatert og utlånet er fraregnet i balansen. Konstaterte tap på utlån til virkelig verdi føres på post 6.66.3.50.11, mens konstaterte tap på utlån til amortisert kost føres på post 6.66.3.50.21. 6.66.3.50.19/29 Utlån som er balanseført. Øvrige kredittap på utlån til virkelig verdi/amortisert kost Her føres kredittap på utlån som ikke er fraregnet i balansen, herunder endring i tapsnedskrivninger på utlån vurdert til amortisert kost og verdiendringer som følge av endring i kredittrisiko på utlån vurdert til virkelig verdi. Innbetalinger på tidligere konstaterte tap føres også her. Øvrige kredittap på utlån til virkelig verdi føres på post 6.66.3.50.19, mens øvrige kredittap på utlån til amortisert kost føres på post 6.66.3.50.29.

Fra forslaget til oppstillingsplan for unoterte banker – Andre inntekter og kostnader Jf. i §5-7 i forskriftsforslaget

Fra forslaget til oppstillingsplan for unoterte banker – Utlån og fordringer Skiller ikke lenger på forskjellige utlånstyper i oppstillingsplanen

Fra forslaget til oppstillingsplan for unoterte banker – Innskudd, innlån og VP-lån