Rådgivningstjenesten for Barnehage- og skoleanlegg Trond Storaker 18. mars 2015 17.01.2019 Trond Storaker
Rådgivningstjenesten for Barnehage- og skoleanlegg Et verktøy å starte med, når man ønsker å bedre inneklimaet i barnehager og skoler. 17.01.2019 Trond Storaker
Rådgivningstjenesten består av 3 hoveddeler: Nettressurs Svartjeneste Nasjonal konferanse 17.01.2019
Begrepsavklaring Rådgivningstjenesten for barnehage- og skoleanlegg er primært rettet mot beslutningstakere i kommunene. Hensikten er å øke kommunenes bestillerkompetanse. Det er viktig at kommunene som eier, bruker, forvalter og byggherre har kunnskap om materialer og løsninger som er holdbare over tid slik at kommunen ikke bruker unødvendig ressurser på vedlikehold, rehabilitering og ombygging av sine barnehager og skoler. Rådgivningstjenesten for barnehage- og skoleanlegg skal imidlertid også være en tjeneste for alle andre som søker informasjon om barnehage- og skoleanlegg. 17.01.2019
Nettsted - Adresse http://www.skoleanlegg.utdanningsdirektoratet.no/ 17.01.2019
Svartjenesten (1) Svartjenesten er opprettet for at nettstedets brukere skal kunne få svar på faglige spørsmål knyttet til utvikling av barnehage- og skoleanlegg. Tjenesten er ment som et supplement til nettportalen. 17.01.2019
Svartjenesten (2) Svartjenesten er en førstelinjetjeneste. Det legges vekt på snarest mulig å etablere en dialog mellom rådgiver og bruker slik at problemstillinger blir avklart og rådgiver kan gi råd om den videre fremgangsmåte, om ikke fullstendig svar kan gis ved første samtale. 17.01.2019
Svartjenesten (3) Du kan enten henvende deg ved å sende e-post til espen.storstrand@norconsult.com eller Siv.Stavem@norconsult.com eller ringe telefon 55548317 eller 45401288 17.01.2019
Større fokus på inneklima og helse Det primære innholdet i Rådgivningstjenesten for barnehage- og skoleanlegg vil fortsatt være utforming av bygningsmassen. Imidlertid ønsker man å sette et større fokus på inneklimaet både i barnehagene og i skolene. 17.01.2019
Tiltak for bedre inneklima (temaer fra nettportalen) Radon målinger i skoler og barnehager Hva er inneklima Symptomer på dårlig inneklima Kartlegging av inneklima Noen risikofaktorer Tiltak for bedre inneklima 17.01.2019
Miljørettet helsevern og godkjenning av skoler og barnehager På oppdrag fra Rådgivningstjenesten for barnehage- og skoleanlegg, har Tone Sollien fra Saga Corporate Advisors AS utarbeidet en rapport som belyser kommunenes praksis for godkjenning av skoler og barnehager samt arbeid med miljørettet helsevern i virksomhetene, se nettstedet: http://www.skoleanlegg.utdanningsdirektoratet.no/id/2344 17.01.2019
Krafttak for et bedre miljø i skolen – Hva skal til for å få alle skolene godkjent? Et landsomfattende kursprogram som tar sikte på å styrke det miljørettede helsevernet i skolen er kommet godt i gang i løpet av 2014. Det er Helsedirektoratet, sammen med Utdanningsdirektoratet og Arbeidstilsynet som har utarbeidet kursrekken og som står ansvarlig for gjennomføringen. Se nettsiden: http://www.skoleanlegg.utdanningsdirektoratet.no/id/2489.0 Direktoratet for Byggkvalitet er nå også med i Krafttaket. 17.01.2019
Tilknytning til OECD I 2015 vurderes Norsk medlemskap i Centre for effective learning environment (CELE) tilknyttet OECD. Det er Rådgivningstjenesten (representert ved Norconsult), KS og Utdanningsdirektoratet som blir kontaktene i Norge. Medlemskap vil bl.a. gi tilgang til OECD sine verktøy for utvikling av fysisk læringsmiljø i barnehager og skoler, samt gi mulighet til selv å spille inn bestillinger til temaer som er aktuelle i et norsk perspektiv. 17.01.2019
Rådgivningstjenesten i framtiden Rådgivningstjenesten vil i løpet av året få en oppdatering (redesign av nettressursen, severbytte , osv). Kanskje ressursen vil endre navn og kalles: Rådgivningstjenesten for fysisk læringsmiljø? Vi vil se på mulighetene for at representanter fra Norconsult vil kunne delta på samlingene i trinn 2 i Krafttiltaket. De vil da kunne presentere nettressursen og vise praktiske videosnutter på hvorledes man kan utbedre problemer med f eks fukt, råte, dårlige lyd og lys forhold, luftkvalitet, ventilasjonssystemer, osv. 17.01.2019
Clever Classrooms Professor Peter Barrett ved University of Salford i Manchester har ferdigstilt resultatene fra sin forskning om bygningsmassen til skolene sett i relasjon til læringsutbytte, se: http://ow.ly/Jz2vV Skolens fysiske utforming forklarer om lag 16 % av variasjonene i læringsutbytte. Utformingen av klasserommene har mer å si enn selve utformingen av bygningene. Godt inneklima (lysforhold, luftkvalitet, fukt og ventilasjon) er av de faktorer som har betydning. 17.01.2019
Det fysiske læringsmiljøet - historisk oversikt På 80-tallet: Datarom, i dag er det sjelden med datarom På 80- og 90-tallet: Arealer til SFO, i dag sambruk skole og SFO I 1997: 6-åringene inn i skolen, lekeareal, nå benyttes til annet Midt på 1990: Vestibyler i byskolene, et sikkerhetstiltak Etter 2000-årsskiftet: Større garderober, ren og skitten sone, «sokkeskoler» Kantiner sentralt i samlingsarenaer, fokus på kosthold, Uteareal med fokus på helse, forebygge overvekt Større kontorplasser for lærere Skolebygg som lokale kulturhus om ettermiddagen Desentraliserte toaletter 17.01.2019
Det fysiske læringsmiljøet - trender i dag Flere grupperom for undervisning og elevsamtaler Fleksibilitet i rommenes størrelse, foldevegger med høye lyd krav Innvendige glassvegger, sosial kontroll og kontakt samt dagslys inn i ellers mørke kjernearealer i bygningene. 17.01.2019