Rådgivningstjenesten for Barnehage- og skoleanlegg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Noen utfordringer for skolene
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Elevenes arbeidsmiljø – sett i lys av «mobbe-dommen» Arild Rekve Oppvekstdirektør.
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Hva er Fretex ?.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Tilstandsrapporter for 11 av byens skoler
Arbeidsmiljø i hjemmetjenesten Sandefjord 8.Mars 2007
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Miljørettet helsevern - hvordan kan helse- og avfallsetater i kommunene samarbeide Arild Øien Rådgiver i Helsedepartementet.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
LP og evidens i undervisningen
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Inneklima i skolen! KS Hordaland Trond Hofvind.
Velkommen Folkemøte – skole
Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Hva skal til for å få alle skolene godkjent?
Gullkorn fra barnemunn
Foto: Geir Hageskal Fysisk miljø- Bygningstatus MILJØENHETEN sept 2014 – Rolf Erik Hoaas.
Gjennomgang av miljørettet helsevern
FYSISK MILJØ I SKOLEN Hva kan vi gjøre for å oppfylle dagens krav? Oslo 21. Oktober 2014 Norsk Forum for Bedre Innemiljø for Barn (NFBIB) v/Tore Andersen,
Velkommen til Tastarustå skole
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
IK Bygg, et verktøy for kommunene
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Overskrift her Tekst, figur, bilder etc.. Kommunens ansvar Helsestasjoner Skolehelsetjeneste Allmennlegetjenesten Pleie/omsorgstjeneste Miljørettet helsevern.
Studenttilfredshetsundersøkelsen 2013 Høgskolen i Sør-Trøndelag og Norfakta Markedsanalyse.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 6 – Prosessbeskrivelse Aktivitetsskolen.
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
Skole med flerbrukshall og kulturdel Bruttoareal: m 2 (Fortsatt kan det bli små endringer) 1.
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Lokalmedisinske sentra –SSB Et kartleggingsprosjekt med statistikk for øyet.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Resultater fra delprosjekt 1:
Utforming av skolebygg
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
Kvalitet, risiko og avvik
Møte 7.juni 2017 Få input til hvordan det nye Vidarheim skal være- tekniske krav Fortelle om prosessen og hva som er gjort så langt. Saken sendes på høring.
Aspåsen skole og Bodø kulturskole Foreldremøte
Miljørettet helsevern
Hvorfor en tilsynsdugnad for barns skolemiljø
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Tilsyn med Inneklima i skoler og barnehager
«Bare bok gjør ingen klok»
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Ved fylkeslege Petter Schou
Plan for bruk av skoleplattformen
Kort om Realfagsløyper
System for godt læringsmiljø
Veiledning og veiledere
Høyenhall skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Norsk Fosterhjemsforening <fylke>
Elevenes rettigheter og plikter
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
«Alle med» Skåredalen skole
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Rådgivningstjenesten for Barnehage- og skoleanlegg Trond Storaker 18. mars 2015 17.01.2019 Trond Storaker

Rådgivningstjenesten for Barnehage- og skoleanlegg Et verktøy å starte med, når man ønsker å bedre inneklimaet i barnehager og skoler. 17.01.2019 Trond Storaker

Rådgivningstjenesten består av 3 hoveddeler: Nettressurs Svartjeneste Nasjonal konferanse 17.01.2019

Begrepsavklaring Rådgivningstjenesten for barnehage- og skoleanlegg er primært rettet mot beslutningstakere i kommunene. Hensikten er å øke kommunenes bestillerkompetanse. Det er viktig at kommunene som eier, bruker, forvalter og byggherre har kunnskap om materialer og løsninger som er holdbare over tid slik at kommunen ikke bruker unødvendig ressurser på vedlikehold, rehabilitering og ombygging av sine barnehager og skoler. Rådgivningstjenesten for barnehage- og skoleanlegg skal imidlertid også være en tjeneste for alle andre som søker informasjon om barnehage- og skoleanlegg. 17.01.2019

Nettsted - Adresse http://www.skoleanlegg.utdanningsdirektoratet.no/ 17.01.2019

Svartjenesten (1) Svartjenesten er opprettet for at nettstedets brukere skal kunne få svar på faglige spørsmål knyttet til utvikling av barnehage- og skoleanlegg. Tjenesten er ment som et supplement til nettportalen. 17.01.2019

Svartjenesten (2) Svartjenesten er en førstelinjetjeneste. Det legges vekt på snarest mulig å etablere en dialog mellom rådgiver og bruker slik at problemstillinger blir avklart og rådgiver kan gi råd om den videre fremgangsmåte, om ikke fullstendig svar kan gis ved første samtale. 17.01.2019

Svartjenesten (3) Du kan enten henvende deg ved å sende e-post til espen.storstrand@norconsult.com eller Siv.Stavem@norconsult.com eller ringe telefon 55548317 eller 45401288 17.01.2019

Større fokus på inneklima og helse Det primære innholdet i Rådgivningstjenesten for barnehage- og skoleanlegg vil fortsatt være utforming av bygningsmassen. Imidlertid ønsker man å sette et større fokus på inneklimaet både i barnehagene og i skolene. 17.01.2019

Tiltak for bedre inneklima (temaer fra nettportalen) Radon målinger i skoler og barnehager Hva er inneklima Symptomer på dårlig inneklima Kartlegging av inneklima Noen risikofaktorer Tiltak for bedre inneklima 17.01.2019

Miljørettet helsevern og godkjenning av skoler og barnehager På oppdrag fra Rådgivningstjenesten for barnehage- og skoleanlegg, har Tone Sollien fra Saga Corporate Advisors AS utarbeidet en rapport som belyser kommunenes praksis for godkjenning av skoler og barnehager samt arbeid med miljørettet helsevern i virksomhetene, se nettstedet: http://www.skoleanlegg.utdanningsdirektoratet.no/id/2344 17.01.2019

Krafttak for et bedre miljø i skolen – Hva skal til for å få alle skolene godkjent? Et landsomfattende kursprogram som tar sikte på å styrke det miljørettede helsevernet i skolen er kommet godt i gang i løpet av 2014. Det er Helsedirektoratet, sammen med Utdanningsdirektoratet og Arbeidstilsynet som har utarbeidet kursrekken og som står ansvarlig for gjennomføringen. Se nettsiden: http://www.skoleanlegg.utdanningsdirektoratet.no/id/2489.0 Direktoratet for Byggkvalitet er nå også med i Krafttaket. 17.01.2019

Tilknytning til OECD I 2015 vurderes Norsk medlemskap i Centre for effective learning environment (CELE) tilknyttet OECD. Det er Rådgivningstjenesten (representert ved Norconsult), KS og Utdanningsdirektoratet som blir kontaktene i Norge. Medlemskap vil bl.a. gi tilgang til OECD sine verktøy for utvikling av fysisk læringsmiljø i barnehager og skoler, samt gi mulighet til selv å spille inn bestillinger til temaer som er aktuelle i et norsk perspektiv. 17.01.2019

Rådgivningstjenesten i framtiden Rådgivningstjenesten vil i løpet av året få en oppdatering (redesign av nettressursen, severbytte , osv). Kanskje ressursen vil endre navn og kalles: Rådgivningstjenesten for fysisk læringsmiljø? Vi vil se på mulighetene for at representanter fra Norconsult vil kunne delta på samlingene i trinn 2 i Krafttiltaket. De vil da kunne presentere nettressursen og vise praktiske videosnutter på hvorledes man kan utbedre problemer med f eks fukt, råte, dårlige lyd og lys forhold, luftkvalitet, ventilasjonssystemer, osv. 17.01.2019

Clever Classrooms Professor Peter Barrett ved University of Salford i Manchester har ferdigstilt resultatene fra sin forskning om bygningsmassen til skolene sett i relasjon til læringsutbytte, se: http://ow.ly/Jz2vV Skolens fysiske utforming forklarer om lag 16 % av variasjonene i læringsutbytte. Utformingen av klasserommene har mer å si enn selve utformingen av bygningene. Godt inneklima (lysforhold, luftkvalitet, fukt og ventilasjon) er av de faktorer som har betydning. 17.01.2019

Det fysiske læringsmiljøet - historisk oversikt På 80-tallet: Datarom, i dag er det sjelden med datarom På 80- og 90-tallet: Arealer til SFO, i dag sambruk skole og SFO I 1997: 6-åringene inn i skolen, lekeareal, nå benyttes til annet Midt på 1990: Vestibyler i byskolene, et sikkerhetstiltak Etter 2000-årsskiftet: Større garderober, ren og skitten sone, «sokkeskoler» Kantiner sentralt i samlingsarenaer, fokus på kosthold, Uteareal med fokus på helse, forebygge overvekt Større kontorplasser for lærere Skolebygg som lokale kulturhus om ettermiddagen Desentraliserte toaletter 17.01.2019

Det fysiske læringsmiljøet - trender i dag Flere grupperom for undervisning og elevsamtaler Fleksibilitet i rommenes størrelse, foldevegger med høye lyd krav Innvendige glassvegger, sosial kontroll og kontakt samt dagslys inn i ellers mørke kjernearealer i bygningene. 17.01.2019