FIBER og OTT – Et marked i endring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fastpris  Forutsigbare kostnader hver måned  Fleksible abonnement tilpasset bruk  Gratis internringing  Ring uten tillegg i Norden  Markedets laveste.
Advertisements

Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
#ksindeks Header: Relation 1 Internal/Identier/File name
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Business Intelligence og Big Data i FINN.no
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
Presentasjon per januar 2014
NVU-konferansen 2005 Kommersielle faktorer ved utvikling av et e-læringsprodukt eks GPS Learning.
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Forretningsideer & Markedsanalyser
HFS/TBS 23.juni 2000 Pressefrokost bredbånd Telenor Expo, 29. juni 2000.
Resultat Q Pressekonferanse Bergen 5. mai 2004.
Teknologi-camp for jenter
1 Byzantine angrep på trådløse ad hoc nettverk Tord Ingolf Reistad Stipendiat på Telematikk, NTNU Norsk kryptoseminar 2004 NTNU.
JORDEN RUNDT PÅ 97 DAGER AC INPUT TOO HIGH, PLEASE TURN OFF THE TELEVISION!
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført.
Undersøkelse om Top Temps markedsposisjon 2008 Gjennomført for: Top Temp Gjennomført av: Synovate Februar 2008.
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
1 Interkodex forhandler MARS Del 1 Nyheter, praktiskinfo, trender.
Internett Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar
Se opp for halen!. Tenker vi på brukeren? Studie: Hvilke egenskaper (oppgaver) er viktigst? 93 valgmuligheter Uansett oppdeling «super task» – 12%
Temakveld Nettvett og spill.
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Skadberg Sør HDI / Bredbånd: Kr. 322,- pr. mnd.. HDI / Bredbånd 3500 kbps / 1000 kbps Vår nyeste dekoder, klar for HD-sendinger, integrert modem og videoleie.
E-handel i Norge – en sammenligning med resten av verden
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Det Norske forsikringsmarkedet
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
Hva er IKT? n Om begrepet IKT n Hvilke tilbydere er i markedet –nettilbydere og tjenestetilbydere n Om nett og infrastruktur –tjenestenett, stamnett, aksessnett.
IKT - Inndeling i tre lag Anvendelser Program og utstyr Infrastruktur Teletjenester og båndbredde, nettverk, kommunikasjonsplattform Programvare, PC, telefon,
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Dokumentasjon om lokalavisas.
# Mobilitet Morten Torp Avis Budget Group Norway Sales & Marketing Director Ruters strategi­dokument M2016 tar steget fra kollektiv­trafikkstrategi til.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
Vi distribuerer gratis aviser! Gratisaviser går ikke inn under uadressert reklame. Snitt i Oslo på de som har reservert seg mot uadressert reklame.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
Hvordan ta betalt på nett? Henrik Begby Andersen.
DET NORSKE FORSIKRINGSMARKEDET BI 21. September Direktør Leif Osland, Finans Norge.
Vi lever lenger…… Hva betyr det for pensjonsordningene?
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
Hvor går utviklingen? Håvard Grjotheim. Et skifte.…
Dette er Altibox.
Dette er Altibox.
Margrethe Helgebostad
Om undersøkelsen E-handelsundersøkelsen er gjennomført for andre gang.
Torodd Jensen Norwegian Water Resources and Energy Directorate (NVE)
Fjes til Fjes innsamling Røde Kors
Hva viser Mytos egentlig?
The Norwegian Hydrografic Pilot
Norsk Finansbarometer 2016
IoT i smarthus: Paradigmeskifte i 2017
Kommunikasjon og rekruttering
Sparebankforeningens årsmøte 2006 Pressekonferanse Oslo Adm
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Ketil Melhus Datatjenesten AS
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Håndtering av telekommunikasjon (kap. 6)
SMART kapp iQ er den eneste Ultra HD-skjermen på markedet som også fungerer som et digitalt og interaktivt whiteboard. Med kapp iQ kan man samarbeide,
NRK Norges viktigste kilde
Forbruker- & Finanstrender 2018
Brand First gir dokumentasjon av alle enheter og Total Brand Footprint for nettsteder i F&M CATI Innføring av Brand First i F&M CATI fra 2018 som muliggjør.
Utskrift av presentasjonen:

FIBER og OTT – Et marked i endring Nina Vesterby

Noen spådommer går skikkelig «på trynet» Jeg har reist på kryss og tvers i dette landet, og har snakket med de mest fremtredende forretningsmenn. Jeg kan forsikre dere med den høyest mulige autoritet at dette med databehandling er bare et påfunn som ikke vil vare året ut Sjefsredaktør i business books - 1957 «Leksikon på papir har uovertrufne egenskaper fordi det er for hånden, raskt, smidig og effektivt. Datamaskinen er i denne sammenhengen håpløst gammeldags» «Leif Osvold 1998» «Aldri i livet om Iphone noen gang vil få betydelige markedsandeler» «steve ballmer 2007» «Det eneste som kunne få nettet til å ligne et massemedium er å få internett i stua via TV’en» «Leif Osvold 1999» Ingen aktører kommer til å tjene penger på nettet «Leif Osvold 1996» ,

Andre var kanskje bare litt tidlig ute?

I USA er markedet i sterk endring Kilde: Alcatel lucent Bell labs 2012

Vi bruker TV annerledes enn før - verden Content on the go: Mer enn 30 % bruker mobilen hver dag til å se you tube Ericsson consumer insight summary report september 2014 – undersøkelse blant 23 land NPS er +39 for OTT og +12 for lineær TV

Lineær TV er ikke død Kilde: Mediedøgnet 2013 IPSOS MMI

Men døende Kilde: Advantedge

http://www.dn.no/etterBors/2014/09/29/2158/Medier/syv-av-tte-dropper-tv

Bare 4 av 10 tenåringer ser tradisjonelle TV sendinger daglig Generation on Demand Bare 4 av 10 tenåringer ser tradisjonelle TV sendinger daglig Venter ikke på noe Tolererer ikke reklame Trykker på tv skjermen 11 åringer ser «bare» you tube Kilde Norsk gallup

Fra flow til on Demand Abonnement - streaming

Samtidig øker kostnadene for å se TV Kostnad TV pr time 21 % økning 2011 2012 2013 13 % økning

Hjemme hos Markedssjefen i Broadnet Kuttet lineær TV Plomberte TV Bruker kun nettbaserte tjenester Sparer kr 506,- per mnd.

Strømmetjenester tar av Norges nest største kommersielle kanal! Kilde: Measured among internet users – TNS Gallup. In total 2176 CAWI interviews with Norwegian people aged 15+

Store sportshendelser driver båndbredde

Datatrafikken i nettet vokser Forventet IP trafikk utvikling i Vest Europa PetaByte per month 20,000 +18% p.a. 15,000 Video Web traffic and other Consumer data 10,000 Business 5,000 2013 14 15 16 17 2018

Båndbreddebehovet øker ved UHD 80 Mb? 20 Mb 8 Mb Kilde ericsson og NPT 43 % mener 4K tv er viktig

Medieverden er i en tydelig endring Internett TV vokser fortere enn kabel TV gjorde i sine glansdager Aggregatorene går en utfordrende fremtid i møte De unge driver endringen i markedet, teknologien muliggjør 35 000 husholdninger i Norge har ikke TV pakker – tilsvarende tall i USA er 7 millioner

Hva må vi møte fremtiden med? Den beste teknologien – på kundens premisser