FIBER og OTT – Et marked i endring Nina Vesterby
Noen spådommer går skikkelig «på trynet» Jeg har reist på kryss og tvers i dette landet, og har snakket med de mest fremtredende forretningsmenn. Jeg kan forsikre dere med den høyest mulige autoritet at dette med databehandling er bare et påfunn som ikke vil vare året ut Sjefsredaktør i business books - 1957 «Leksikon på papir har uovertrufne egenskaper fordi det er for hånden, raskt, smidig og effektivt. Datamaskinen er i denne sammenhengen håpløst gammeldags» «Leif Osvold 1998» «Aldri i livet om Iphone noen gang vil få betydelige markedsandeler» «steve ballmer 2007» «Det eneste som kunne få nettet til å ligne et massemedium er å få internett i stua via TV’en» «Leif Osvold 1999» Ingen aktører kommer til å tjene penger på nettet «Leif Osvold 1996» ,
Andre var kanskje bare litt tidlig ute?
I USA er markedet i sterk endring Kilde: Alcatel lucent Bell labs 2012
Vi bruker TV annerledes enn før - verden Content on the go: Mer enn 30 % bruker mobilen hver dag til å se you tube Ericsson consumer insight summary report september 2014 – undersøkelse blant 23 land NPS er +39 for OTT og +12 for lineær TV
Lineær TV er ikke død Kilde: Mediedøgnet 2013 IPSOS MMI
Men døende Kilde: Advantedge
http://www.dn.no/etterBors/2014/09/29/2158/Medier/syv-av-tte-dropper-tv
Bare 4 av 10 tenåringer ser tradisjonelle TV sendinger daglig Generation on Demand Bare 4 av 10 tenåringer ser tradisjonelle TV sendinger daglig Venter ikke på noe Tolererer ikke reklame Trykker på tv skjermen 11 åringer ser «bare» you tube Kilde Norsk gallup
Fra flow til on Demand Abonnement - streaming
Samtidig øker kostnadene for å se TV Kostnad TV pr time 21 % økning 2011 2012 2013 13 % økning
Hjemme hos Markedssjefen i Broadnet Kuttet lineær TV Plomberte TV Bruker kun nettbaserte tjenester Sparer kr 506,- per mnd.
Strømmetjenester tar av Norges nest største kommersielle kanal! Kilde: Measured among internet users – TNS Gallup. In total 2176 CAWI interviews with Norwegian people aged 15+
Store sportshendelser driver båndbredde
Datatrafikken i nettet vokser Forventet IP trafikk utvikling i Vest Europa PetaByte per month 20,000 +18% p.a. 15,000 Video Web traffic and other Consumer data 10,000 Business 5,000 2013 14 15 16 17 2018
Båndbreddebehovet øker ved UHD 80 Mb? 20 Mb 8 Mb Kilde ericsson og NPT 43 % mener 4K tv er viktig
Medieverden er i en tydelig endring Internett TV vokser fortere enn kabel TV gjorde i sine glansdager Aggregatorene går en utfordrende fremtid i møte De unge driver endringen i markedet, teknologien muliggjør 35 000 husholdninger i Norge har ikke TV pakker – tilsvarende tall i USA er 7 millioner
Hva må vi møte fremtiden med? Den beste teknologien – på kundens premisser