Fylkesmannen i Buskerud

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Advokat Øyvind Renslo, KS
Tidsfrister i planleggingen
Prosessuell Materiell Personell
Viktige lover og regler
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Krav til Universell utforming i ny plan- og bygningslov og byggteknisk forskrift Marita Grande.
BEHANDLING AV BYGGESØKNADER I MARKA
Samspill mellom de nye plantypene
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Reguleringsplaner.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
1 Ketil Krogstad, KRD BE-dagene 2005, Storefjell Tidsfrister en liten oppklaring.
Ansvarlig søkers oppgaver og funksjon Byggesaksseminar
Opplæringspakken for barnerepresentantene Juridisk forankring av hensynet til barn og unge.
Regler om offentlighet og åpenhet
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Fjernvarmedagene 2009 Tilknytningsplikt til fjernvarmeanlegg Forholdet til anskaffelsesreglene Advokat Marco Lilli - Kluge Advokatfirma DA.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Søkerkurs for tiltakshaver Tirsdag  Går du med byggeplaner til sommeren? Vi inviterer til et enkelt ”søkerkurs” på ca 2,5 timer 20. mars og.
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
3 Marius Stub.
PLAN OG BYGNINGSLOVEN LOVEN HAR BESTEMMELSER OM Arealformål
En detaljreguleringsplan blir til.
Rt 2004 s 1092 reinbeitedommen ”Kongen kan gjøre vedtak om at bestemte barskogstrekninger skal være fredet for reinbeiting i en viss tid, når dette anses.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Privatrettslige forhold
Rundskriv, ressursar og rettleiing til ny plan- og bygningslov
Dårlig luftkvalitet, en utfordring for helse- myndighetene Bedre byluft forum 28. april 2011 Anders Smith, seniorrådgiver/lege.
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Vannskuterforvaltning KS
Bevaring og kassasjon Statusrapport Norge
Dispensasjonspraksis i Tromsø kommune
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Journalføring.
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
5 Marius Stub.
Gjennomføringsplan.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Massehåndtering og kulturminner
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Ny plan- og bygningslov
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Seksjon byggesak.
UU og Fylkesmannens rolle
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Driveplikt etter jordloven § 8 - Leie av jord
3 Marius Stub.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Fylkesmannen i Buskerud Dispensasjon – pbl. §7 Fylkesmannen i Buskerud Utgangspunktet når bygningsmyndighetene skal avgjøre byggesøknader er jo at tiltaket må være i samsvar med plan- og bygningsloven. Men det er i loven åpnet for at det likevel kan gis tillatelser hvor tiltaket er i strid med plan- og bygningslovgivningen. Og hjemmelen for dette finnes i bestemmelsene om dispensasjon i loven §7. Ingebjørg Haug 02.01.2019

Hva er en dispensasjon? Unntak i et enkelt tilfelle til å fravike bestemmelser, plan Ikke varig endring av den aktuelle bestemmelse. En dispensasjon fra en reguleringsplan medfører altså ikke en endring av planen. Med dispensasjon i plan- og bygningslovens forstand menes tillatelse til i enkelttilfeller til å fravike bestemmelser/ planer gitt i medhold av loven til gunst for søker. Dispensasjonen innebærer at tiltaket, til tross for at det er i strid med med plan- og bygningslovgivningen, likevel er lovlig så langt dispensasjonen rekker. Gir altså ikke hjemmel til å fastsette generelle unntak fra lov, vedtekt eller plan. En dispensasjon i en plansak innebærer derfor kun et unntak fra planen i et enkelt tilfelle, men planen som sådan blir uendret. En dispensasjon fra en reguleringsplan medfører altså ikke en endring av planen. Endring av planen må skje etter bestemmelsene om reguleringsendring. 02.01.2019

Hvem kan treffe vedtak om dispensasjon Kommunen som kan treffe vedtak om dispensasjon Ved dispensasjon fra plan er myndigheten lagt til det faste utvalg for plansaker Dispensasjonskompetansen kan delegeres Det er altså kommunene som innehar dispensasjonskompetansen. Hvorvidt kompetansen til å dispensere burde ligge hos andre har ofte vært oppe til diskusjon, særlig i tilknytning til utbygging i strandsonen. I det nylig fremlagte planlovforslaget videreføres prinsippet om at det er kommunen som innehar dispensasjonskompetansen, men det åpnes for at myndighet i spesielle tilfelle kan flyttes fra kommunen til regionalt eller statlig organ. (strandsonen, fjellområder) 02.01.2019

Hva kan det gis dispensasjon fra? Plan- og bygningslovens materielle bestemmelser Kommunale vedtekter Arealplaner ( kommuneplan, reguleringsplan, bebyggelsesplan) Hva kan det så gis dispensasjon fra? Plan- og bygningslovens materielle bestemmelser ( f.eks avstandskravet til nabogrense i pbl. §70) Kan ikke dispensere fra saksbehandlingsreglene. Fremgår ikke direkte av loven i dag, men i det ny lovforslaget er det gitt en uttrykkelig bestemmelse om dette. 2)Kommunale vedtekter 3) Arealdisponeringsplaner Kommuneplan, reguleringsplan, bebyggelsesplan. Bestemmelser til planen er å anse som en del av planen og det kan også dispenseres fra disse. 02.01.2019

Når kan det dispenseres? Pbl. §7 første ledd første setning: ”Når særlige grunner foreligger, kan kommunen, dersom ikke annet er fastsatt i vedkommende bestemmelse, etter søknad gi varig eller midlertidig dispensasjon fra bestemmelser i denne lov, vedtekt eller forskrift.” Når kan det så dispenseres? Hjemmelsgrunnlaget er plan- og bygningsloven §7 første ledd første setning (som har slik ordlyd): ”Når særlige grunner foreligger, kan kommunen, dersom ikke annet er fastsatt i vedkommende bestemmelse, etter søknad gi varig eller midlertidig dispensasjon fra bestemmelser i denne lov, vedtekt eller forskrift.” Etter denne bestemmelsen kan kommunen, dersom ikke annet er fastsatt, dispensere fra bestemmelser i loven, vedtekt areldel til kommuneplan, reguleringsplan og bebyggelsesplan når det foreligger særlige grunner. 02.01.2019

Hva ligger i lovvilkåret ”særlige grunner” Utgangspunktet for vurderingen må tas i den bestemmelsen det er aktuelt å fravike Dispensasjonssøkerens interesser må settes opp mot hensyn bak den aktuelle bestemmelsen. Hva ligger i lovvilkåret særlige grunner 02.01.2019

Fort. ”særlige grunner” Det er søkeren som må påvise at de grunner som skal begrunne at lovens normalløsning skal fravikes. Dispensasjonsmyndigheten må vurdere om det er påvist spesifiserte klare grunner av en slik karakter og som har en slik tyngde at de kan slå igjennom overfor de hensyn bestemmelsen var ment å ivareta. 02.01.2019

Fort. ”særlige grunner” Styrken i de hensyn som skal ivaretas vil stå sentralt. Er den enkelte bestemmelse bærer av viktige nasjonale hensyn, skal det mer til for å tillate dispensasjon enn om det gjelder detaljpregede forhold. Etter dette vil styrken i de hensyn som skal ivaretas i den enkelte bestemmelse stå sentral. Er den enkelte bestemmelse bærer av viktige nasjonale hensyn(f. Eks byggeforbudet i strandsonen) etter plan- og bygningsloven, skal det mer til for å tillate dispensasjon enn om det gjelder mer detaljpregede forhold. 02.01.2019

Fort. ”særlige grunner” Individuelle forhold knyttet til søkerens person: Tillegges vanligvis ikke avgjørende vekt Vektleggingen av forhold knyttet til søkers person: Arv og skifte vil ikke være et relevant hensyn ved behandling av en fradelingssak Men: rampe for rullestorbruker : kan være relevant forhold til dispensasjon fra avstandskravet til nabogrense. 02.01.2019

Saksbehandling Krav om søknad Ved dispensasjon fra plan: Statlig sektormyndighet og fylkeskommunen skal være gitt mulighet til å uttale seg. Begrunnelse 02.01.2019