Lav rente – en gjeldsfelle

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Overskudd i kommunene Sammendrag av prosjekt utført for KS.
Advertisements

Forsterket levealdersjustering i offentlig tjenestepensjon Pensjonsseminaret 13. januar 2014 LO i Oslo/Forsvar offentlig pensjon Jan Mønnesland, pensjonsutvalget.
Del 2: Personlig økonomi.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
2009 Finanspolitiske rådets rapport noen kommentarer Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 12. mai 2009.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Del 2: Personlig økonomi.
Finanskrisa og kommuneøkonomien- hvordan er situasjonen for kommunene nå? Per Richard Johansen, Vårkonferansen i ST, 10. juni 2009.
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Finansrådgiver Steinar Olsen Høgskolen i Oslo 30. januar 2007 Kommunal finansforvaltning.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Kommuneproposisjonen 2013 RNB 2012 Onsdag 9. mai 2012.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Hvordan sikre trygge og attraktive rammevilkår for en økt pensjonssparing? ved direktør Bjørn Skogstad Aamo, Kredittilsynet FNHs årskonferanse 2003.
Frederic Ottesen 23. september 2011
Fra byggeboom til byggedepresjon på rekordtid….. Norske Rørleggerbedrifters Landsforening 15. oktober 2008 Fra byggeboom til byggedepresjon på rekordtid…..
Utfordringer for kommunesektoren
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
RNB 2010/Kommuneproposisjonen Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 5/10-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
Utfordringer i en økonomisk nedgangstid – konsultasjoner med staten
Per Richard Johansen, Strategikonferanse Sør-Trøndelag, 29. januar
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Status 2014 og Handlingsprogram
Kommunesektorens rolle i motkonjunkturpolitikken Per Richard Johansen, Rådmannslandsmøtet 13. mai 2009.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
RNB-Kommuneprop 2011 Rune Bye KS. Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
Kommunene og norsk økonomi 1/2015
Norsk økonomi og utfordringer for kommunesektoren ASSS-møte Tromsø, 16. september 2010.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 11/5-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
1 Statsbudsjettet 2011 Adm dir Sigrun Vågeng Bodø
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 06. januar 2016 Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
YS Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
1 Budsjettforslag 2009 Fylkesrådsleder Odd Eriksen Pressekonferanse 11.november.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 7. januar 2016.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Pensjon. Pensjonspremie Pensjonspremien føres i driftsregnskapet Beregnes i prosent av den enkeltes lønn %-satsen har gått gradvis ned siden
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Finansdepartementet Statssekretær Tore Vamraak 19. oktober 2016 Statsbudsjettet 2017 og boligmarkedet.
Sammendrag av prosjekt utført for KS
Demografikostnader Luster kommune ( )
Presentasjon av ECON-rapport 75/02
Rådmannens budsjettfremlegg
Hva betyr rentefallet for kommunesektoren økonomi?
Markedsrapport November 2017
Markedsrapport November 2017
Sammendrag av prosjekt utført for KS
Hva betyr rentefallet for kommunesektoren økonomi?
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Stabsdirektør Inger Vold Zapffe
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Sunnfjord kommune ØKONOMiPLANLEGGiNG Økonomisk situasjon for kommunane
Kommunene og norsk økonomi
Landkreditt og avlingsskade 21.august
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Norge - en oljenasjon i solnedgang?
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Utskrift av presentasjonen:

Lav rente – en gjeldsfelle Kommunene og norsk økonomi 2/2014 Per Richard Johansen, ASSS-møte 25/9-14 Lav rente – en gjeldsfelle

Etter et hvileskjær har veksten i norsk økonomi igjen tatt seg opp

Det synes som om det amerikanske boligmarkedet fortsatt er på vei opp – det er bra for Europa

Ny utfordring for norsk økonomi – oljeprisen faller, oljeinvesteringene på vei ned

Neppe særlige vekstimpulser på rentesiden – av de tre vekstdriverne er bare finanspolitikken igjen

Færre drivere, likevel ventes god vekst framover, drevet av privat konsum og fastlandsinvesteringer

Sterkest produksjons- og sysselsettingsvekst rundt Oslo og kysten fra Agder til Trøndelag

Økt arbeidsinnvandring – styres delvis av den økonomiske utvikling i Norge

Kommunene – befolkningsvekst og stort vedlikeholds-etterslep ga høye investeringer og sterk gjeldsvekst Som følge av sterk befolkningsvekst på toppen av behovet for å ta igjen et stor vedlikeholdsetterslep, har investeringene vokst sterkt. Sterkere enn inntektsveksten. Dermed har en økende andel av investeringene måttet bli lånefinansiert, og gjelda som andel av inntekt har økt til et nivå vi ikke finner maken til de siste 30 årene. Kommunesektoren sårbar for renteøkning En økt rente på 1 prosentpoeng gir netto 1 ¼ mrd kr i økte utgifter

Etter noen år med vekstpause har investeringene i kommunesektoren tatt seg opp på ny

Svakere inntektsvekst – nto driftsresultat for svakt selv i forhold til en normalt investeringsnivå

Skattesvikt, for første gang på mange år Skattesvikt i kr basert på august-tall Ift NB2014 Ift RNB2014 Kommuner 2,2 mrd 1,2 mrd Fylkeskommuner 0,4 mrd 0,1 mrd

Kommunesektoren øker fortsatt gjelda mest – lave renter gjør gjeld billig

Gjeldsfella

Når renta reduseres øker gjelda Anta at kommunene har et mål om at rentekostnadene skal utgjøre en viss andel av inntektene (kan evt inkludere avdrag i regnestykket) En rentenedgang betyr at rentebelastningen synker tillater økte låneopptak og investeringer og økt gjeldsnivå (jf effekten av rentenedgang på boligmarkedet) rentebelastningen kan likevel bli lavere enn før rentenedgangen Den økte gjelda fører gradvis til økt rentebelastning når rentebelastningen har kommet opp til målet, stanser låneopptaket opp og gjeldsnivået stabiliseres Anta at rentene da stiger tilbake til utgangsnivået da vil rentebelastningen øke med utgangspunkt i det nye gjeldsnivået, det gir en rentebelastning over målet gjelda må bygges ned igjen, nedbetaling av lån må forseres, andre utgifter må kuttes

Når renta reduseres blir pensjon dyrere, kan ikke dette samlet gi uendrede kostnader? Lavere avkastning gjør at reguleringspremien må øke Econ påpekte i sin tid at økningen i pensjonsutgiftene ved en rentenedgang om lag motsvarte nedgangen i renteutgiftene Men om vi har en langvarig periode med lav rente, må vi vente at gjeldsgraden øker, jf forrige foil Ordningen med premieavvik skyver for øvrig de økte pensjonskostnadene ut i tid, slik at det ikke blir noe tilbakespill fra økte pensjonskostnader til redusert gjeldsgrad

Et stilisert eksempel på effekten av en periode med lav rente som fører til økt gjeldsgrad

Konklusjon: Pensjon og gjeld er ikke komplementære Lav rente fører til at gjelda øker, slik at når renta vender tilbake til utgangsnivået så har rentebelastning økt i forhold til målet Lav rente fører ikke til at forpliktelsene i pensjonssystemet reduseres, i så fall først med virkning på veldig lang sikt Pensjonssystemet er statisk, gjeldstilpasningen er dynamisk Staten har så langt beregnet og dekket de økte pensjonskostnadene det er ikke noe tilsvarende opplegg for økte rentekostnader Jo lengre periode med lav rente, jo større sannsynlighet for å havne i gjeldsfella flere tilpasser seg «den nye normalen», som egentlig er unormal