Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1 USITs allmøte 10.12.15 Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Evaluering av USITs organisering Bakgrunn USIT 3.0 ble implementert i 2013 Etter snart tre år ønskes det å vurdere om organiseringen fungerer i samråd med intensjonene Andre krav/behov USIT 3.1 01.01.2019
Formål Evaluere om mål for ny organisering i USIT 3.0 er oppnådd/på vei til å oppnås Evaluere om planlagt organisering og fordeling av arbeidsoppgaver er implementert ihht. plan i USIT 3.0 Evaluere om dagens organisering tilrettelegger for å nå USITs viktigste strategiske prioriteringer: Forskning og utdanning først Cloud og BYOD er modellen Tjenestekvalitet, brukeropplevelse og sikkerhet er kriteriene 01.01.2019
Kriterier for ny organisasjon i USIT 3.0 Kunde- og brukerorientering Ivareta USITs rolle (medansvar for UiOs mål og bidra på alle plan i UiOs virksomhet) Tydeliggjøre oppdragsvirksomheten Styrket samhandling Ledelseskraft (strategisk styring og gjennomføringsevne) Effektive beslutninger Samordning Gode stabs- og støttefunksjoner Balanse mellom høyde og bredde i strukturen Medarbeiderutvikling 01.01.2019
Strategiske prioriteringer Strategi 2020, SAB-rapporten og UiOs årsplan USITs strategiske prioriteringer er utledet fra disse: Forskning og utdanning først Forskningens og utdanningens behov og universitets ambisjoner for kvalitet i denne virksomheten trumfer Cloud og BYOD er modellen Skybasert tjenestetilrettelegging og –leveranse Tilrettelegge tilgang til tjenester fra brukernes eget utstyr Tjenestekvalitet, brukeropplevelse og sikkerhet er kriteriene Tjenestekvalitet (inkludert kapasitet, stabilitet og tilgjengelighet) som imøtekommer brukernes behov Brukergrensesnitt og brukeropplevelse uten plunder og heft Imøtekomme krav i lov- og regelverk og IT-sikkerhetshåndboka 01.01.2019
Skisse prosjektplan Fase 1, desember: Definere/utarbeide prosjektmandat og etablere prosjektet ihht. prosjektguide Etablere prosjektgruppe Fase 2, januar/februar: Kartlegging og informasjonsinnhenting Beslutte fremgangsmåte og metodikk, operasjonalisere Gjennomføre informasjonsinnhenting Fase 3, februar/mars: Gjennomføre analyser/vurderinger av informasjon fra kartleggingen Hva fungerer bra Hva har forbedringspotensial Prosjektgruppa kan levere anbefalinger og foreslå endringer. Eventuelle forslag vil ikke være forpliktende for IT-direktørens beslutning om videre arbeid. Levere rapport 22. mars 2016 01.01.2019
Skisse til organisering av arbeidet Oppdragsgiver: IT-direktøren Styringsgruppe: IT-direktørens ledergruppe og en fra tjenestemannsorganisasjonene Prosjektleder: Stabsdirektør Prosjektkoordinator: Seksjonssjef SIS Prosjektgruppe: To/tre fra UAV To/tre fra Drift En fra SST En ekstern prosessmedarbeider (konsulent/rådgiver) 01.01.2019
Informasjon Tillitsvalgte 4. desember Allmøte 10. desember Styringsgruppemøte ca hver 14. dag Referat fra styringsgruppemøtene vil være åpent for alle USITs medarbeidere Informasjon til tjenestemannsorganisasjonene på de ordinære månedlige møtene Informasjon på USITs allmøter, månedlig Informasjon til USITs seksjonssjefer, månedlig 01.01.2019
Innspill Foreløpig et utkast til mandat Innspill per mail kan gis til Liv-Marit og Lill Mandatet vedtas 18. desember 01.01.2019