Plurel: Område 1 og 2 En innledning om premisser og struktur Trygve E. Wyller, Det teologiske fakultet ©2008
Fase 1: Innsamling og fokusering Høsten 2007/Vinteren 2008: Fakultetene arbeider med forslag til ulike tverrfakultære innspill til prosess Faglig prioritering Forskningskomiteen fremhever 5 områder med best kvalitet basert på eksisterende kompetanse Det utvikles en 5-6 siders tekst om hvert godkjent område med vedlegg om de sterke forskningsprosjektene, relevante forskere og deling i 3 områder som plasserer Presenteres for Universitetsstyre og dekanmøter
Fase 2: Universitetetsstyret 15.9: Vedtak Det opprettes 6 nye tverrfakultære områder Religion i det pluralistiske samfunnet- PLUREL Kulturell transformasjon – KULTRANS Demokrati Oppvekst i kunnskapssamfunnet Life Science Miljø og energi
Fase 3. Programplan innen 15.11. Forankret i vedtatte hovedprinsipper for organisering, ledelse og finansiering av de tverrfakultære områdene ( Universitetsstyret 9.9.08): Hovedansvaret for realiseringen tilligger fakultetene For hvert område utarbeides en programplan For hvert område utpekes en faglig leder For hvert område etableres et Advisory Board som gir råd om programplan og faglig videreutvikling Områdene skal evalueres etter en periode Minst to fakulteter skal forplikte seg økonomisk, fra og med budsjettet for 2009 Evnen til å tiltrekke seg ekstern finansiering vektlegges Der fakultetenes økonomiske innsats har et nivå som gjør det naturlig, bør det tilrettelegges for konkurranse om midler til forskningsaktivitet
Programplanskisse 3 siders dokument: Faglige mål og innhold Organisering Budsjett og finansiering Leveres innen 15.11, for vedtak i Universitetsstyret 25.11. Milepælsgjennomgang i dekanmøte 29.10, med vekt på grenseflater mellom områdene og finansiering
Plurel: 3 områder (med tre forskningsspørsmål) 1 Religionsmøter i tradisjonelle og i moderne samfunn 2 Religiøsitet og kulturell hukommelse 3 Religion, sekularitet og normativitet
Interimstyret inntil 15.11. Prof. Terje Stordalen godkjent som Faglig leder Interimstyret møtes 28.10 og 4.11. for å skrive programplan Det må utvikles styringssystemer – styre, områdeledere, relasjonen til vertsfakultetet etc
Utfordringer nå: 1. Klare grenseflater mellom de 3 områdene. 2. Inntil 15.11: Opprettholde områdene og utvikle en noe tydeligere faglig fokusering. To plan: Inne i områdene og mellom områdene (Plurel som helhet) I dag: Møte med interesserte forskere i 1 og 2. Område 3 har hatt møte og lager workshop i januar Plurel må ha en skriftlig melding om deltakelse: ikke til et bestemt område, men til Plurel som helhet. Det lages en mal for dette