Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Advertisements

Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Seminar om nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning – internt seminar UiT h Førsteamanuensis Marit Allern, ILP, HSL-FAK.
Prosjekt: Presentasjon Av Elin Blikra
Jonas Bakken EdTech, UiO,
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
FORMATIV VURDERING.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Effect of computerised evidence based guidelines on management of asthma and angina in adults in primary care: cluster randomised controlled trial Martin.
Nettverkskonferansen 2007 Marte Bratseth Johansen
NY BACHELOR STRUKTUR: HVORDAN LØSE SAMFUNNS DEL AV LØPET FREDAG 26 SEPTEMBER, 2014 Frode Steen.
HVORDAN ENGASJERE STUDENTENE ved bruk av IKT? Nina Ronæs Tromsø, 17. september Nina Ronæs © BI.
Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Network group for Quality Development.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
Erfaring med ulike evalueringsmetoder Tanja Storsul UiOs evalueringsseminar 23. april 2007.
Educational quality in musikdidaktik in the Nordic countries – a bottom up study Cecilia Ferm, UPC, Stockholms Universitet Geir Johansen, Norges musikkhøgskole.
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
COTS Software Evaluation and Integration Issues Håkon Solberg Karl Morten Dahl.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Building Employer Expectations into programme changes R van Loon Portfolio Director Medical Engineering Associate Professor.
Spesialundervisning – en rettferdig praksis? Betydningen av sosiodemografiske faktorer for vedtak Marianne Nilsen Kvande NTNU Samfunnsforskning Besøksadresse:
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
1 Berit Kjeldstad Prorektor utdanning og læringskvalitet ”From Brick to Click University” Hvor står utdanning ? Utfordringer Muligheter.
EQUIS akkreditering - bibliotekets rolle. Agenda Hva/Hvorfor EQUIS? Prosessen Bibliotekets rolle.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
2-IT Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Letizia Jaccheri (inst.leder) Trond Aalberg (SPR) Guttorm Sindre.
1 Klimapsykologi – hvorfor det er så vanskelig å gjøre det riktige Christian A. Klöckner.
Bruk av kriterier i vurdering LUT VÅREN 2011 Line Wittek
Utdanningskonferanse Medisin 1.Juni Alta 2016 Innlegg og diskusjon- studiedekanmøte Tromsø 30.oktober 2015 Anita Iversen, 2015.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
NY VRI Nina og Ingvild.
Kunnskapsbygging og strategi for evaluering Ida Lindkvist og Anette Wilhelmsen Evalueringsavdelingen 07. June 2017.
Effektiv undervisning
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
Meta-analyser og systematiske oversikter
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Emneevaluering Høsten 2010.
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Relevant questions for the Reference Group
Kvalitetsarbeid i Haldens kommunale barnehager betyr ALLE MED!
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Miljø for Masteroppgaven?
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
The Harvard System of Referencing
Digitale ressurser og dybdelæring i matematikk B – Samarbeid
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Sensorveiledninger på MN
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre

Referansegrupper (NTNU web)

Referansegrupper (NTNU web)

Utfordringer med referansegrupper Særlig i heterogene klasser Begrenset representativitet Særlig i store klasser Lite kontakt utenfor undervisningssituasjonen Urealistisk for ref.gr. å ha løpende kontakt med alle Altfor krevende for et ubetalt verv Må evt. lage spørreundersøkelser Men da kunne fagstaben like godt ha laget disse Indirekte kommunikasjon Tidsforsinkelser, økt potensial for misforståelser Gammeldags i en tid da man lett kan innhente tilbakemelding fra hele klassen elektronisk Tendens til undervisningsfokus

Kvalitetsarbeid, hvilket fokus? Figur tilpasset fra Gynnild (2014): Fokus: Undervisning 4 1 Fokus: Kvalitets-forbedring Fokus: Kvalitets-sikring 3 2 Fokus: Læring

Læringsfokus betyr... Fokus på hva studentene gjør Mer enn hva faglæreren gjør Hva skulle studentene ha lært? Ved slutten av kurset Eller på et gitt stadium i semesteret Hva har de lært, er det noe gap? Må se bak karakterstatistikken, på hvert læringsutbytte På hvilke utbytter er det størst gap? Hvorfor? Kvalitet (eller manglende sådan) på undervisningen kan være relevant å diskutere også her men da som forklaring på gap i læring, ikke i seg selv

Fokus på forbedring av læring Hvordan få til dette med referansegrupper? Forbedring underveis i semesteret, eller for neste år? Noen forslag: Siste referansegruppe etter sensur Plenumsseanse i stedet for første møte Hyppigere og lettere tilbakemelding Test studentenes læring flere ganger underveis Ikke overlesse ref.gr. med datainnsamling Bruk dem heller som hjelp til å tolke data og foreslå tiltak Maler for referansegrupperapporter bør ikke struktureres etter undervisningsaktiviteter men etter læringsutbytter og hvilke av disse som er forventet oppnådd når

Supplement og alternativ Andre metoder Spørreundersøkelser Fokusgrupper (Schaathun & Schaathun, 2014) Lapper med 3 positive og 3 negative (Stålhane et al., 2012) Plenum i auditoriet Informasjonsfangst direkte i hver læringsaktivitet Hvilke aktiviteter studentene gjør, hvor mye tid de bruker Hvordan de presterer (selv-tester, øvinger, …) Tilbakemeldinger om hvordan de opplever aktiviteter og læringsressurser

Referanser Gynnild, V. From ‘quality assurance'to ‘quality enhancement’: Addressing the transition from ‘teaching’to ‘learning’in engineeering education. in iCEER2014-International Conference on Engineering Education and Research, McMaster University, Hamilton, Ontario, Canada. 2014. Gynnild, V., Kvalitetssystemet i praksis: Ressurser på avveie? Uniped, 2014. 37(03): p. 4-22. Edström, K., Doing course evaluation as if learning matters most. Higher education research & development, 2008. 27(2): p. 95-106. Biggs, J., The reflective institution: Assuring and enhancing the quality of teaching and learning. Higher Education, 2001. 41(3): p. 221-238. Biggs, J., Constructive alignment in university teaching. HERDSA Review of higher education, 2014. 1(1): p. 5-22. Bunce, L., A. Baird, and S.E. Jones, The student-as-consumer approach in higher education and its effects on academic performance. Studies in Higher Education, 2017. 42(11): p. 1958-1978. Schaathun, W.A. and H.G. Schaathun. Dypevaluering av studentenes læring – Er fokusgrupper svaret? in Norsk Informatikkonferanse (NIK). 2015. Bibsys OJS. Stålhane, T., S.E. Bratsberg, and R. Midtstraum. Course improvement the TQM way. in Norsk Informatikkonferanse (NIK). 2012. Bodø: Tapir. Taras, M., Assessment–summative and formative–some theoretical reflections. British journal of educational studies, 2005. 53(4): p. 466-478.