Utredning av brannordning for Nye Asker kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Brann og redning 2011 Gardermoen 21. september Utvalgsleder Erling Lae 1.
Advertisements

Interkommunalt brannvesen for Sunnhordland og Nord-Rogaland
Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Karmøy brann- og redningsvesen
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
Sektorutvalg Levekår 3. juni ABV IKS - økonomi Totalbudsjett ca 97 mill. kr. Bærum sin andel 67%. Brannordningen regulerer innsatsområde. Dimensjonering.
ØABV 2012  7 kommuner. Areal km2  Ca innbyggere  8 brannstasjoner  ”Driftsavstander” opptil 60 km  64 heltidsansatte  125-deltids brannmannskaper.
8. september 2014Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS etablert
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Ny ishall på Risenga Rådmannens innledning til formannskapet
Hvordan få til både verdiskapning og gode opplæringsløp? - Erfaringer fra Bamble kommune Heidi Solstad Glittum Rådgiver personal- og organisasjonsutvikling.
Spredning av kommunale boliger En studie av politikk og resultater i Oslo kommune MASTEROPPGAVE I SAMFUNNSGEOGRAFI RAGNHILD ERTSHUS.
Utredning om regionalt brannvern Felles formannskapsmøte 30. august 2007.
Kommunereform Kommunereform: 1.Utredningene 2.Våler kommunes vedtak 3.Nabopratene 4.Status 5.Økonomi ved å stå alene 6.Utfordringer og fordeler ved å stå.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Tilstede med glede ØKT GRUNNBEMANNING OG ANSVARLIGGJORTE MEDARBEIDERE FOR ØKT NÆRVÆR Januar 2014 – desember 2015.
Det medisinske fakultet Økonomi ved DMF: O-Sak Økonomisjef DMF Knut Arne Kissten Controller Børre Flovik Controller Raimond Klein Hofmejier.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Inntekter i 2017 Nominell vekst i frie inntekter: 2 % (gjennomsnittet for Nord-Trøndelag 1,8 %) Reell vekst i frie inntekter: -0,5 % (deflator 2,5 %)
Brannstudien 1 1. Brannstudien - grunnlaget 2  428 kommuner brann- og redningsvesen ‒ > 620 brannstasjoner ‒ 264 brannsjefer (2/3 deltid) ‒ 10.
Veileder for gevinstrapportering
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
Andøy kommune Pleie og omsorg
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Glåmdal brannvesen IKS
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Rammefinansiering av barnehager
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Eiermøte Aurskog-Høland kommunestyre
ROS-analyse.
«Å bygge nye Asker kommune»
”Grenselaust samarbeid”
Utvikling av Hias Miljøpartner AS
Handlingsplan og Budsjett 2017
Organisasjonsendring Hjemmetjenesten 2017
KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Legevakt i Røros, Os og Holtålen (ROH) og ambulanser
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Rammefinansiering av barnehager
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
NYE ASKER KOMMUNE TJENESTEPENSJON FRA
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Akershus fylkeskommune
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Overordnede HMS satsningsområder Overordnede IA mål
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Målbildet Stab/støtte
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Gjennomgang sentraladministrasjonen
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Informasjon om IUA-region
Undervisning og barnehage
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Høstrapport – tall og statistikk
Finansiering og budsjettering
Utskrift av presentasjonen:

Utredning av brannordning for Nye Asker kommune Oppsummering 26.12.2018

Fire alternativer Røyken brann- og redningstjeneste (RBR) og Hurum brannvesen (HBV) slås sammen med Asker og Bærum brannvesen (ABBV) Det etableres et eget brannvesen for nye Asker kommune(uten Bærum kommune) Eget brannvesen for Bærum kommune Samarbeid mellom eget brannvesen for Bærum kommune og Oslo kommune, Brann- og redningsetaten

Beregning av økonomiske konsekvenser bygger på følgende forutsetninger KOSTRA-tall for 2016 publisert pr 15.3.2017 gir et korrekt bilde av kommunenes netto driftsutgifter til beredskap og forebygging av brann og andre ulykker Det gjennomføres ikke vesentlige endringer i brannvesenenes drift fram til 1.1.2020 Kostnadene mellom kommunene fordeles etter folketall

Kommunenes netto driftsutgifter i dag Kilde: KOSTRA 2016, pr 15.3.2017

Brannvesenene i Røyken og Hurum slås sammen med ABBV Organisasjonsmodell: IKS Befolkningsprognose – innbyggere totalt Befolkningsprognose – innbyggere i tettsteder

Brannvesenene i Røyken og Hurum slås sammen med ABBV - dimensjonering Beredskap og dimensjonering i dag ABBV har i dag fire vaktlag (fire stasjoner) Røyken brann og redning har ett vaktlag (en stasjon) Hurum har deltidsbrannvesen Beredskap og dimensjonering for fremtiden Inntil innbyggertallet passerer 240 000 er det krav om fire vaktlag (heltid) Krav til innsatstid tilsier imidlertid at det fortsatt må være 5 vaktlag (heltid) i det nye brannvesenet Deltidsbrannvesenet på Tofte må opprettholdes for å dekke beredskapen i tettstedene Tofte, Klokkerstua, Holmsbu, Filtvet

Konsekvenser bemanning Ledelse Bruker åtte årsverk i dag Vil kunne reduseres med inntil 3,5 årsverk . Forebygging av brann og ulykker Bemanningen i dag er 21 årsverk Bemanningen må øke i takt med befolkningsutviklingen Feiing Små endringer Beredskap mot brann og ulykker Vaktlagene ved Tofte brannstasjon forutsettes å være den samme som i dag ABBV og RBR har samme grunnbemanning Bemanning ved sykdom og hendelser dekkes på ulik måte. Bør være ensartet praksis Tankbil og lift foreslås dekket på samme måte. Dagstillinger beredskap kan reduseres noe - antakelig med ett årsverk Må drøfte behov hvordan overbefalsvakt beredskap skal løses i ny modell. Funksjonen må antakelig styrkes, men har ikke lagt inn kostnadstall for dette Administrasjon I dag brukes det om lag 8,2 årsverk til administrasjon Har regnet med at ressursbruken kan reduseres til 7 årsverk eller mindre Utstyr Har ikke lagt inn kostnader til nytt utstyr

Økonomiske konsekvenser - kostnadsnivå Et interkommunalt samarbeid mellom nye Asker kommune og Bærum kommune vil kreve mindre ressurser til: Ledelse Administrasjon Dagberedskap Alt i alt vil derfor det samlede kostnadsnivået i 2020 være omtrent 4,6 mill. kroner lavere sammenliknet med en situasjon der man fortsetter med de samme brannvesenene som i dag

Økonomiske konsekvenser – for kommunene Fortsatt interkommunalt samarbeid mellom nye Asker kommune og Bærum kommune gir ulikt utslag for hver av kommunene dersom utgiftene fortsatt skal fordeles etter folketall Bærum kommune vil få økte utgifter med om lag 4,6 mill. kroner pr år, mens nye Asker kommune vil få redusert sine utgifter med 9,2 mill. kroner pr år.

Administrative konsekvenser Lønns- og pensjonsavtaler må harmoniseres Feiertjenestene må harmoniseres når det gjelder hyppighet for feiing og tilsyn, samt gebyrnivå for feiertjenestene Skifte av tilknytning til 110-sentral for dagens RBR og HBV Avklare tilhørighet til interkommunalt utvalg mot akuttforurensing Omstillingskostnader – oppbygging av felles kultur

Eget brannvesen for Nye Asker kommune Organisasjonsform: Kommunal virksomhet Befolkningsprognoser - tettsteder

Eget brannvesen for Nye Asker kommune - dimensjonering Beredskap og dimensjonering: Pr i dag har Asker og Røyken to heltidsvaktlag Når folketallet i tettsteder overstiger 100.000 innbyggere vil det være behov for tre vaktlag Befolkningsprognosene tilsier at dette først vil inntreffe etter 2040 (Asker og Røyken) Krav til innsatstid tilsier at det fortsatt må være deltidsbrannvesen på Tofte Modellen bygger dermed på forutsetningen om at brannvesenet i Nye Asker vil bestå av Brannstasjon i Asker Brannstasjon i Røyken Brannstasjon på Tofte

Konsekvenser bemanning Ledelse I dag betaler Asker, Røyken og Hurum for 5,3 årsverk til ledelse Behov for ledelse i nytt brannvesen er 3,5 årsverk Innsparing på 1,8 årsverk Forebygging av brann og ulykker Kommunenes andel av bemanningen i dag er ni årsverk I 2020 må bemanningen økes med 1 årsverk Feiing Små endringer Beredskap mot brann og ulykker Kommunens utgifter til finansiering av vaktlagene vil bli redusert Har antatt at bemanningen ved brannstasjonen på Tofte opprettholdes på samme nivå Har forutsatt en grunnbemanning på 40 årsverk inklusiv reservestyrke. Betaler i dag for 46,4 årsverk. Innsparing på 6,4 årsverk Tankbil og lift. Pr i dag betaler Asker 2,7 årsverk til tankbil og liftvakt. I nytt brannvesen må bemanningen styrkes med 1,4 årsverk Dagstillinger beredskap. Kommunen finansierer tre årsverk. Har ikke forutsatt noen endringer i denne bemanning Må drøfte behov hvordan overbefalsvakt beredskap skal løses i ny modell. Har ikke lagt inn økte kostnader

Konsekvenser - bemanning Administrasjon Kommunene betaler for ca. 4,6 årsverk Har forutsatt innsparing på 0,5 årsverk Utstyr Har ikke lagt inn behov for utstyrsfinansiering

Konsekvenser – økonomi Med utgangspunkt i de forutsetningene som er nevnt ovenfor vil nye Asker kommune ha lavere utgifter til brannvesen Sammenliknet med dagens utgiftsnivå Innsparingen er beregnet å være på om lag 6,2 mill. kroner Kostnadsreduksjonen har sammenheng med Innsparing til ledelse og administrasjon Lavere utgifter til beredskap fordi man vil betale «mindre for Asker brannstasjon» enn i dag.

Administrative konsekvenser Lønns- og pensjonsavtaler må harmoniseres Feiertjenestene må harmoniseres når det gjelder hyppighet for feiing og tilsyn, samt gebyrnivå for feiertjenestene Skifte av tilknytning til 110-sentral for dagens RBR og HBV Omkostninger knyttet til oppløsning av IKSet Omstillingskostnader – etablering av felles kultur

Bærum kommune etablerer eget brannvesen Organisasjonsform: Kommunal virksomhet Beredskap og dimensjonering Kommunen vil i overskuelig framtid ha behov for tre vaktlag, slik som i dag Det er først når folketallet passerer 170 000 at det vil være behov for fire vaktlag

Bærum kommune etablerer eget brannvesen Ledelse Det forutsettes at det vil være behov for 3,5 årsverk til ledelse Brannsjef, leder for beredskap, NK beredskap, leder forebyggende/varabrannsjef Bærum kommune betaler i dag for 2,3 årsverk Ledelsesfunksjonen må altså styrkes med 1,2 årsverk Forebyggende brann I 2020 vil det være behov for 13 årsverk til forebyggende ABBV har i dag 18 årsverk. Bærum betaler for 12 årsverk Funksjonen må økes med ett årsverk Feiertjenester Feiertjenester vil fortsatt være satt ut til private Kommunen må sette av ressurser til oppfølging av feiertjenester Stillingen er selvfinansierende

Bærum kommune etablerer eget brannvesen Bemanning beredskap Brannstasjonene forutsettes å ha samme bemanning som i dag 12 utrykningsledere 36 konstabler Fraværsreserve på 12 konstabler Bærum kommune betaler i dag for 10,7 årsverk utrykningsledere 32,2 årsverk konstabler 10,7 årsverk konstabler i fraværsreserven Dette betyr at kommunen vil få økte utgifter knyttet til økt bemanning av vaktlagene Til sammen 6,4 årsverk

Bærum kommune etablerer eget brannvesen Beredskap Tankbil og lift Det forutsettes at det må vær tre tankbilvakter og tre liftbilvakter Bærum kommune betaler i dag for 5,4 årsverk I et nytt brannvesen for Bærum må kommunen bære utgiftene for 6 årsverk Utgiftene kan reduseres dersom det inngås avtale med nye Asker brannvesen Dagberedskap Vi har lagt til grunn at det vil være behov for ett årsverk til drift og vedlikehold av verksteder, ett årsverk til drift og vedlikehold av stasjoner og ett årsverk IKT-utvikling Kommunen betaler i dag for 2 årsverk I det nye brannvesenet vil det dermed være behov for å øke bemanningen med ett årsverk Administrasjon Under forutsetning at behovet for administrasjon vil være omtrent det samme pr ansatt i Bærum brannvesen som i ABBV vil det kreve 4,4 årsverk i administrasjon. Bærum betaler i dag for 3,8 årsverk Det vil derfor være behov for å betale for 0,6 årsverk i tillegg til dagens løsning I

Bærum kommune etablerer eget brannvesen Økonomiske konsekvenser Gitt de forutsetningene som er beskrevet ovenfor vil eget brannvesen for Bærum kommune kunne kommunen om lag 8 mill. kroner mer enn i dag Økte utgifter til ledelse og vaktlag er de viktigste grunnene til at Bærum kommune vil få en dyrere brannordning

Samarbeid mellom Bærum brannvesen og Oslo brann og redningsetat Innebærer ikke sammenslåing Utgiftsøkning som Bærum kommune vil få – ved å etablere eget brannvesen – kan reduseres noe gjennom samarbeid med Oslo brann og redningsetat Aktuelt samarbeid kan være: Beredskapen på Fornebu kan dekkes fra Smestad brannstasjon Båt og båtutstyr Lagring av akutt forurensingsutstyr Samarbeidsløsningene vil imidlertid ikke kunne kompensere for de økte utgiftene som oppstår pga. at Bærum kommune etablerer eget brannvesen

Oppsummert I tabellen nedenfor har vi oppsummert de økonomiske konsekvensene for kommunene ved de ulike modellene Tabellen viser anslag for netto driftsutgifter i 2020 Hovedbildet er at nye Asker kommune kommer bedre ut – enn i dagens løsning - i de modellene som er aktuelle for kommunen Bærum kommune kommer dårligere ut enn i dagens løsning – uansett hvilken modell som velges