25. desember 2018
Digitalisering – tverrpolitisk satsning
Digitalt førstevalg ”Digital kommunikasjon skal være den primære kanalen for dialogen mellom innbyggere og offentlige virksomheter, og mellom næringsliv og offentlige virksomheter” (fra regjeringens strategi for fornying av offentlig sektor 2007 Difi rapport 2011:3 – Digitalt førstevalg – kartlegging av hindringer og muligheter)
Digitalt førstevalg krever samordning Individuelt tilpasset kommunikasjon – på tvers av etater Tjenester som krever samhandling med flere etater – f.eks gjennom å hente informasjon fra andre virksomheter for å presentere det som en tjeneste. Individuelt tilpasset kommunikasjon Tjenester som tilbyr brukere å legge inn og hente ut informasjon. Tjenesten er knyttet til kommunens interne IT-systemer. Nytteverdi (internt og eksternt) Kommunikasjon innrettet etter målgrupper Informasjon og enkle interaktive tjenester innen spesifikke tjenester Enkel informasjon på internett Generell informasjon om kommunen og våre tjenester. Kompleksitet og kostnad
IKT i sektorene - eksempler IKT i oppvekst/utdanning Helse og omsorg – mestrings- og trygghetsteknologi
Gjenbruk og felleskomponenter