Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Digitalisering sett fra en rådmanns ståsted

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Digitalisering sett fra en rådmanns ståsted"— Utskrift av presentasjonen:

1 Digitalisering sett fra en rådmanns ståsted
Stig Roald Amundsen Rådmann i Selbu kommune DiguT’s strategigruppe Visjon DiguT fungerer som en permanent organisering som bidrar til kontinuitet i den digitale utviklingen i kommunene i et koordinert Trøndelag. Mål DiguT skal være bindeledd mellom KS Digitalisering og kommunene i Trøndelag formidle føringer fra KS Digitalisering til kommunene i Trøndelag holde oversikt over digitaliseringsprosjekter i Trøndelag som har allmenn interesse etablere egnede digitale arenaer for informasjonsdeling og samhandling regionalt formidle ønsker fra kommunene i Trøndelag til KS Digitalisering følge opp prosjekter i kommunene i Trøndelag som er initiert gjennom DiguT sørge for at erfaringer fra prosjektene deles med øvrige av landets kommuner via arenaer etablert av KS Digitalisering sørge for at erfaringer fra prosjekter i fylkeskommunal regi deles med landets øvrige kommuner og fylkeskommuner via regionale arenaer og arenaer etablert av KS Digitalisering tilby kompetansehevende tiltak til kommunene på digitalisering i henhold til nasjonale føringer koordinere kompetansehevende tiltak regionalt, sørge for at det som er av nasjonal interesse formidles til de øvrige av landets kommuner via arenaer etablert av KS Digitalisering

2 Litt om hvorfor rådmenn bør gi digitalisering økt oppmerksomhet
Eller…… Litt om hvorfor rådmenn bør gi digitalisering økt oppmerksomhet

3 Norge er en sinke ift digitalisering (Arendalsuka), omskifting av klodens operativsystem. N
orske ledere undervurderer kraften i den teknologiske utviklingen som kommer Berører ikke oss. Norge er likevel moden.... Men går for seint (produktivitetskomiteen) stort uutnyttet potensial

4

5 Riksrevisjonen Kommunene har i liten grad digitalisert sine tjenester !

6 Kommunene tilbyr ikke offentlige digitale tjenester til innbyggere og næringsliv i tråd med Stortingets mål. Kartlegging av 19 tjenester i 261 kommuner viser at det tilbys digitalt førstevalg for 27 prosent av tjenestene på områdene oppvekst og utdanning, helse og velferd, og plan, bygg og geodata.

7 Arbeidet med digitalisering av kommunale tjenester har vesentlige hindringer
Mange kommuner har ikke tilstrekkelig kompetanse Digitalisering har for høye kostnader til at den blir prioritert. Et flertall av kommunene oppgir at de ikke arbeider systematisk med å realisere gevinster av digitalisering Tre typer kommuner: –De som får ting til å skje –Registrerer at noe skjer –Har det skjedd noe? •De færreste har både god nok kompetanse OG kapasitet. •Vi er lett bytte for leverandører, og setter ikke premisser for utviklingen.

8 Vi er da i gang….. og flere kommer til.
•Marked og behov er der: økende antall eldre og økonomisk effekt for kommunene. •Mange aktører, gir uoversiktlig bilde. •De færreste har både god nok kompetanse OG kapasitet. •Vi er lett bytte for leverandører, og setter ikke premisser for utviklingen.

9 Infrastruktur er viktig!! Økt digitalisering krever robuste løsninger
Må få på plass neste steg - den nasjonale digitale infrastrukturen Se for deg en Nasjonal Transportplan for digital kommunikasjon Nødvendig for å få til en enhetlig offentlig sektor Mange som samarbeider = plattformen, mål gi et godt bilde av at det faktisk er mye handling, og at det fortsatt trengs mye handling Utdrag fra digital Agenda, større omtale av kommunesektoren en forrige melding....men fortsatt for lite. FIKS (felles integrasjonsplattform kommunal sektor) Kommunal Felleskomponent, svarut, voldsom økning i antall forsendelser Stjørdal kommune Nina Fossbakken, hvordan bruker vi fiks. Alt for lite folk alt for mye å gjøre, da må vi digitalisere/effektivisere dok hittil i år, har spart ca kr til nå. Svarut koblet mot SDP, Svar inn, eDialog. Ikke vær redd for å dele (DDT snakker om hun, var bra men nedlagt) . Ikke problematisere for mye, gjør det så enkelt som mulig. Vi må øke den digitale kompetansen, strategier må til, fellesløsninger må etterspørres DIFI s nasjonale fellesløsninger (felleskomponenter for hele Off sektor). Enorm samordningsutfordring, noen bruker ID porten, andre KRR, tredje Digital post og andre esignering..... Stor økning i bruk da!!! Ny Meldingsutveksling løsninga er oppe å går hos piloter, (adresseringstjeneste og formidlingstjeneste(r) i sentrum mellom offentlig avsender og innbygger/virksomhet) Men digitalisering handler om mye mer enn IKT !!

10 Infrastruktur er viktig!! Økt digitalisering krever robuste løsninger
Må få på plass neste steg - den nasjonale digitale infrastrukturen Se for deg en Nasjonal Transportplan for digital kommunikasjon Nødvendig for å få til en enhetlig offentlig sektor Mange som samarbeider = plattformen, mål gi et godt bilde av at det faktisk er mye handling, og at det fortsatt trengs mye handling Utdrag fra digital Agenda, større omtale av kommunesektoren en forrige melding....men fortsatt for lite. FIKS (felles integrasjonsplattform kommunal sektor) Kommunal Felleskomponent, svarut, voldsom økning i antall forsendelser Stjørdal kommune Nina Fossbakken, hvordan bruker vi fiks. Alt for lite folk alt for mye å gjøre, da må vi digitalisere/effektivisere dok hittil i år, har spart ca kr til nå. Svarut koblet mot SDP, Svar inn, eDialog. Ikke vær redd for å dele (DDT snakker om hun, var bra men nedlagt) . Ikke problematisere for mye, gjør det så enkelt som mulig. Vi må øke den digitale kompetansen, strategier må til, fellesløsninger må etterspørres DIFI s nasjonale fellesløsninger (felleskomponenter for hele Off sektor). Enorm samordningsutfordring, noen bruker ID porten, andre KRR, tredje Digital post og andre esignering..... Stor økning i bruk da!!! Ny Meldingsutveksling løsninga er oppe å går hos piloter, (adresseringstjeneste og formidlingstjeneste(r) i sentrum mellom offentlig avsender og innbygger/virksomhet) Men digitalisering handler om mye mer enn IKT !!

11 Digitalisering skal gi konkrete gevinster ift det kommunen driver med
Felles digitaliseringsplattform Mange som samarbeider = plattformen, mål gi et godt bilde av at det faktisk er mye handling, og at det fortsatt trengs mye handling Utdrag fra digital Agenda, større omtale av kommunesektoren en forrige melding....men fortsatt for lite. FIKS (felles integrasjonsplattform kommunal sektor) Kommunal Felleskomponent, svarut, voldsom økning i antall forsendelser Stjørdal kommune Nina Fossbakken, hvordan bruker vi fiks. Alt for lite folk alt for mye å gjøre, da må vi digitalisere/effektivisere dok hittil i år, har spart ca kr til nå. Svarut koblet mot SDP, Svar inn, eDialog. Ikke vær redd for å dele. Ikke problematisere for mye, gjør det så enkelt som mulig. Vi må øke den digitale kompetansen, strategier må til, fellesløsninger må etterspørres. DIFI s nasjonale fellesløsninger (felleskomponenter for hele Off sektor). Enorm samordningsutfordring, noen bruker ID porten, andre KRR, tredje Digital post og andre esignering..... Stor økning i bruk da!!! Ny Meldingsutveksling løsninga er oppe å går hos piloter, (adresseringstjeneste og formidlingstjeneste(r) i sentrum mellom offentlig avsender og innbygger/virksomhet) Ikke et mål, men virkemiddel. •Kommune er folk som tar seg av folk. Siden 1837. Ressurser dreies over dette. Hvorfor? Effektivisere arbeidsprosesser internt Tilbudet til befolkningen – krav og behov øker raskere enn tilgangen til ressurser øker «Digitalt førstevalg» skal være regelen og ikke unntaket Digitalisering handler om mye mer enn IKT!!!

12

13 Andre eksempler ift gevinster…..
Prosessanalyse av søknad om ambulerende skjenkebevilling i Arendal viste at elektronisk søknadsprosess kunne redusere kostnadene med 90% og behandlingstiden gikk ned fra 14 til 2 dager Fra rapporten «Helse Norge mot 2030»: Hvis 1 av 4 eldre flyttes til en mindre krevende omsorgssektor ved hjelp av nye hjelpemidler, vil det kunne frigjøres opptil årsverk i 2030. KL i Danmark har regnet ut at danske kommuner kan spare 2 mrd.kr. pr år eller ca. 365 kr. pr. innb. fra 2015 gjennom økt digitalisering

14 Viktig å huske på at realisering av gevinster ved IKT-investering tar tid!

15

16

17

18 Kommunal digitaliseringsstrategi
Trenger kommunen dette? Bidra til å sett fokus på de viktigste målsettingene for bruk av IKT IKT brukes med sikte på: bedre tjenester mer effektiv forvaltning enklere innsyn økt brukermedvirking Husk: Skal gi konkrete gevinster!! Eksempler på mål i en digitaliseringsstrategi Strategisk IKT-ledelse Kommunen har ledere som ser sammenheng mellom tjenesteproduksjon og teknologibruk, og bruker dette til tjenesteutvikling Kommunen har IKT-strategi og handlingsplan knyttet til organisasjonens overordnede planer og tjenesteområdenes behov Kommunen har tilgang på relevante digitale styringsdata Kommunen har kartlagt IKT-systemer og tilhørende arbeidsprosesser, og besluttet hvilke system som må skiftes ut og arbeidsprosesser som må legges om Kommunen og fylkeskommuner har realisert gevinster ved å bruke IKT effektivt til å jobbe på nye måter JA! I en eller annen form trenger kommunen en digitaliseringsstrategi! Må forankres hos ledelsen!

19 Innspill til KS fra rådmenn i DiguT
KS bør prioritere å utforme en digitaliseringsstrategi som først og fremst har kommuneledelsene som målgruppe! Det største og viktigste potensialet for digitalisering i kommunene ligger i det å klare å engasjere kommuneledelsen i kommunene Vesentlig å gi ledelsesnivået i kommunene en praktisk rettet veiledning i å organisere og systematisere det fortløpende arbeidet med utvikling og gevinstrealisering. gode eksempler anbefalt beste praksis-standard. Det er viktig å være bevisst dette, slik at man ikke ender med et dokument som er glitrende – men som først og fremst blir myntet på ildsjelene som allerede brenner for digitalisering.

20


Laste ned ppt "Digitalisering sett fra en rådmanns ståsted"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google