Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling Februar 2011 Kirsten Petersen, avdeling eHelse.
Legekontor NAV Apotek Sykehus Elektronisk meldingsutveksling vil bidra til bedre samhandling gjennom tilgang til relevant informasjon NAV Legekontor Apotek sykmelding resepter Konsultasjon, medisinering Pleie- og omsorg henvisninger, epikriser … Oppfølging av pasienter, epikriser Sykehus 25.12.2018 |
Trafikkregler for samhandling Nasjonal samhandlingsarkitektur Teknologi Forvaltningsoppgaver Organisasjon Rutiner 25.12.2018 |
Gjensidig tillit i samhandlingskjeden Det må sikres at alle parter som kommuniserer elektronisk med hverandre har: Klarhet i hvilket ansvar de har knyttet til innføring og forvaltning av samhandlingsløsninger (klare ansvarsforhold) Elektronisk samhandling i henhold til gjeldende krav til informasjonssikkerhet 25.12.2018 |
Mange krav - mange ulike steder Lov- og regelverk Norm for informasjonssikkerhet (Normen) med egen veileder og sjekkliste for legekontor Sjekkliste for avvikling av papir Sjekkliste for testing av elektroniske meldinger mellom virksomheter ELIN-a; krav til fullverdig samhandlingsaktør ”Det moderne IT-legekontor” - minstekrav Diverse samhandlingsavtaler mellom aktørene (eks. fra Helse Vest) Kundeavtale med Norsk Helsenett Anbefalinger fra KITH … 25.12.2018 |
Mandat I regi av Nasjonalt meldingsløft igangsettes et arbeid med sikte på å utarbeide minstekrav til elektronisk meldingsutveksling (Styringsgruppen 19. mai 2010) 25.12.2018 |
Arbeidsgruppe Anne Bjørlykke, Helse Vest IKT Kirsti Pedersen, Oslo kommune Annebeth Askevold, KITH Camilla Glasø, Norsk Helsenett SF Kirsten Petersen, Helsedirektoratet Darlén Gjølstad, Helsedirektoratet 25.12.2018 |
Formål og virkeområde Formålet med minstekravene er å sikre at elektronisk kommunikasjon av helse- og personopplysninger skal skje på en sikker og forsvarlig måte. Det må sikres at opplysningene kommer fram til riktig mottaker. Minstekravene henvender seg til alle virksomheter som behandler helse- og personopplysninger og som har etablert elektronisk meldingsutveksling med andre aktører. 25.12.2018 |
Minstekrav - eksempel Funksjonelle krav Tekniske krav Lovverk Overvåking av meldingstrafikk Rutiner for avvikshåndtering Brukerstøtte Tekniske krav Vedtatte meldingsversjoner Transport- og applikasjonskvittering Digitale sertifikat Lovverk Norm for informasjonssikkerhet 25.12.2018 |
. 25.12.2018 |
. 25.12.2018 |
Videre prosess Minstekravene er nå til høring internt i Meldingsløftets organisasjon Legges frem for styringsgruppen Nasjonalt meldingsløft den 24.2 Ekstern høring etter det 25.12.2018 |
Forvaltning av minstekravene Kundeavtale Norsk Helsenett Revidere avtalen – innarbeide kravene i avtalen, ev. vedlegg til avtalen Normen – Faktaark 16 og Veileder 25.12.2018 |