Grunnlovens grenseland Energiunionen og grunnloven

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
Advertisements

Avslutning av arbeidsforhold på grunn av langvarig sykefravær
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Innføring offentlig rett – EU og EØS
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Ytringsfrihet for offentlig ansatte og offentlige organer Advokat (H), Dr. juris Kyrre Eggen Oslo, 14. oktober 2015.
Tillitsvalgtes ved under omstilling Sørmarka 20. april 2016 Thomas Sandvik.
1 MENTOR: May-Britt Hägg Professor v/ Inst. Kjemisk prosessteknologi Forskningsfelt: Gassrensing, membraner / materialteknologi Første kvinne utdannet.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
Kommunalt selvstyre Kommunalrett valgfag Hvorfor kommunalt selvstyre? Demokrati –Deltakelse i valg og mellom valg lede kommunen, åpenhet, medvirkningsordninger.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Erfaringer med byparlamentarisme i Tromsø Grete Theodorsen, leder Utdanningsforbundet Tromsø
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
§12 i vannforskriften
Kommunereformen – status
Inger-Johanne Sand, IOR Våren 2017
Innsyn og adgangsbegresning
Personvern, plikt og rett
Nytt personvernregelverk fra EU
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
INFORMASJON OM BARNEVERN
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Systemavgrensing og aktøranalyse
Rettssystemet Noen grunnleggende begreper Ulike former for rett
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Introduksjon til EØS-retten
Evaluering av ”Fritt Fram”
Hvordan få til gode samarbeidsavtaler?
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Rettssystemet Noen grunnleggende begreper Ulike former for rett
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Forelesning i statsrett - Dag 1 Vår 2017 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Den lovgivende makten i Norge
Forelesninger i statsrett Dag 3 Den utøvende makt – Konge og regjering Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet,
NYE ASKER KOMMUNE TJENESTEPENSJON FRA
WTO 149 land er medlemmer, de fleste fattige U-land
Fornying av kraftleidningen Dale – Fosse – Kaldestad - Hodnaberg
EUs energiunion og EUs byrå for samarbeid mellom energiregulerings-myndighetene, ACER (Agency for the Cooperation of Energy Regulators) Faglig seminar.
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Organiseringen av staten 28. februar 2018
LIONS CLUB KOLSÅS - RYKKINN
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Årsmøte 2018 Quality Alexandra Hotel 14. – 15. mars
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Naturmangfold i internasjonalt farvann
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning (herunder om fullt automatiserte avgjørelser) Dag Wiese Schartum.
Hovedpunkter i EUs klima- og energipolitikk fra
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Prosjekt ¨redde¨ Buskerud`s flaggskip
Hjelmengutvalget og privatisering av offentlig sektor
Gjennomgang av fakultetsoppgave 10. mai 2019
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Grunnlovens grenseland Energiunionen og grunnloven Faglig seminar om EUs energiunion og ACER 21. Februar 2018 Professor Halvard Haukeland Fredriksen

Bakgrunn: EUs «agencyfication» Stø kurs i retning av stadig mer rettslig forpliktende samarbeid mellom nasjonale tilsynsmyndigheter Ofte institusjonalisert i form av nettverk under ledelse av egne EU-byråer og/eller Kommisjonen I økende grad ledsaget av krav til de nasjonale tilsynsmyndighetenes uavhengighet fra medlemsstatenes politiske myndigheter EU-byråene utrustes med beslutningsmyndighet Primært overfor nasjonale myndigheter, men i en del tilfeller også overfor private rettssubjekter En «vinn/vinn»-utvikling for EU, som også stort sett støttes av EUs medlemsstater («pooling of resources») 25.12.2018 Universitetet i Bergen

EUs «agencyfication» som utfordring for EØS-avtalen Status quo ikke noe reelt alternativ Fortsatt nasjonal håndhevelse ikke noe alternativ: EFTA-statene må enten henge med på utviklingen eller hoppe av Fremstøt for å sikre EFTA-statenes representanter stemmerett i EU-byråene kontant avvist av EU Også varianter av begrenset stemmerett i saker som gjelder EFTA-statene Grunnloven § 115 tillater bare myndighetsoverføring til internasjonale sammenslutninger som Norge er tilsluttet eller slutter seg til 25.12.2018 Universitetet i Bergen

EUs «agencyfication» som utfordring for EØS-avtalen «Løsningene»: Folkerettslige lovnader om nasjonale kopier av vedtak fra EU-byråer/Kommisjonen Folkerettslige lovnader om nasjonale kopier av vedtak fra ESA Et uskrevet unntak for myndighetsoverføring som vurderes som «lite inngripende» Enten til EU-byråer/Kommisjonen eller til ESA («kopivedtak») I tilfeller hvor myndighetsoverføringen er inngripende: Overnasjonale kopivedtak fra ESA med direkte virkning i norsk rett (Grl. § 115) 25.12.2018 Universitetet i Bergen

Konkret om ACER Lagt opp til variant 2) EFTAs overvåkningsorgan gis kompetanse til å fatte vedtak på EØS/EFTA-siden i tilfeller hvor ACER kan fatte slikt vedtak i EU. Vedtaket skal rettes mot statlige myndigheter. Lovavdelingens opprinnelige vurdering: Vedtakene vil ikke ha direkte internrettslig virkning i Norge, noe som videre betyr at det ikke foreligger myndighetsoverføring i Grunnlovens forstand. Men: Vedtakene adresseres til den nye Reguleringsenheten for Energi (RME), som skal være helt uavhengig av regjeringen RMEs plikt til å iverksette ESAs «kopivedtak» vil fremgå av norsk lov Det samme vil regjeringens plikt til ikke å legge seg opp i RMEs virksomhet → Overføring av instruksjonsmyndighet og internrettslig virkning 25.12.2018 Universitetet i Bergen

Konkret om ACER Ny vurdering fra Lovavdelingen på trappene Mulig løsning: «lite inngripende»-vurdering Underliggende problem: «salamiproblemet» 25.12.2018 Universitetet i Bergen

Bør Grunnloven § 115 endres? Sondringen mellom folkerettslig og internrettslig virkning fremstår som temmelig foreldet Endring av Grunnloven § 115 ble foreslått av Europautredningen, men deretter lagt bort Politisk svært sensitivt Rettslig sterkt ønskelig med en avklaring 25.12.2018 Universitetet i Bergen

Universitetet i Bergen