Forprosjekt Finnmarksmodell barnevernet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Samhandlingsreformen St.melding 47
Karriereveiledning Strukturen i Finnmark. Fylkespartnerskapet for karriereveiledning Formålet er å etablere forpliktende partnerskap på regionalt nivå.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Side 1Navn på seminar / Botilbud til unge som er utsatte for tvangsekteskap eller trusler om tvangsgifte Handlingsplanen mot tvangsekteskap,
Sammen om psykisk helse- og rusarbeid Seniorrådgiver Tine Sveen, Helsedirektoratet.
Statens Barnehus Tromsø. Målsetting Hovedmålsettingen med etableringen av barnehus Bedre barns rettssikkerhet. Sikre samordning av tilbudet (strafferettslig.
Kommunereformen HTV-konferanse 26. april KMD - egen hjemmeside Milepæler – prosess med 2 løp
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Kommunereform Telemark: KS’ rolle Jan Erik Innvær, KS BTV.
Roller i arbeidslivet Arbeidsgiver Arbeidstaker Verneombud Arbeidsmiljøutvalg Bedriftshelsetjeneste ml?tid=207363http://
Psykologen i et kommunalt landskap Refleksjoner etter to års arbeid med psykologer i kommune ne Faglig rådgiver Ellen Hoxmark.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Helse- og omsorgsdepartementet Oppfølging av HelseOmsorg21 med fokus på kunnskaps- og.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
Sammenhengen mellom; regional plan for vannforvaltning og regionalt overvåkningsprogram! Presentasjon - Seminar om overvåkning av vannmiljø, 9. februar.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
Landsdelssamlinga for Statped og PPT i Nord Norge Ta ufordringen!
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Asker velferdslab Komite Helse og omsorg
Boligrådgiver Larvik kommune.
”Grenselaust samarbeid”
Samhandlingsreformen – St. meld nr 47 ( )
Bærekraftig samfunnsutvikling
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Familieråd En for alle, alle for en
SAMHANDLINGSREFORMEN Rett behandling - til rett tid - på rett sted
Bærekraftig samfunnsutvikling
1.Norsk nettverk for oppvekstkomuner
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Strategi for Nord universitet 2020
Sak 7 - Workshop om Helhetlig behandling av post – hva ønsker Tjenesteeierne  Spørsmål fra Gruppe
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
BTI-handlingsveileder barnehage
MÅL FOR ARBEIDSGRUPPENS ARBEID
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
FoU KS - Mangfold i ledelse Helle Sekkesæter, Christian Skattum Asplan Viak Anette Thiis Evensen, Kulturell Dialog Undersøkelsen er gjennomført i.
Gudbrandsdalsmøte 2017 By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og verdiskaping.
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Data om kommunal innsats innen PSYKISK HELSEARBEID og RUS
Strategisk plan Forebyggende arbeid barn og unge
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Fritidserklæring - Fra ord til handling
Gode venner som hjelper andre
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Norsk Fosterhjemsforenings 35 års jubileum
Barn som kommer alene til Norge – under 15 år
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
We serve.
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Fylkesmannens oppgaver LIS 1 og LIS 3
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Programkontoret.
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Forprosjekt Finnmarksmodell barnevernet Felles samling Fylkesmannen i Finnmark og KS Finnmark 5. april 2018 OSO- barnevern 12.april 2018

RU-Finnmark: vedtak 17.1.18. Anbefaling om samarbeidet i barnevernet i Finnmark. Fra 16 til 6 barnevernsenheter: Vest Finnmark barnevern- Alta, Loppa og Hasvik Hammerfest barnevern- Kvalsund og Hammerfest Indre Finnmark barnevern- Kautokeino og Karasjok Midt-Finnmark barnevern- Porsanger, Måsøy, Nordkapp og Lebesby/Gamvik Nord-Varanger barnevern- Berlevåg/Båtsfjord, Vardø, Vadsø, Nesseby/Tana Sør-Varanger barnevern- Sør-Varanger

Hovedprosjektet – vedtak 1. mars i RU-Finnmark Rådmannsutvalget i KS Finnmark ønsker å videreføre barnevernsprosjektet Finnmarksmodellen i ett år fra avslutning av forprosjektet forutsatt at prosjektet finansieres med midler fra Fylkesmannen i Finnmark. KS Finnmark skal gjennom prosjektet være en utviklingspartner for de medlemmene som ønsker dette. Hovedoppgavene vil være å bistå ved etablering av akuttberedskap i barnevernet i Finnmark og ved etablering av kommunesamarbeid.

Utgangspunktet for KS som utviklingspartner Arbeidet er strategisk viktig for kommunesektoren Har en definert utfordring eller mål Skal føre til læring og/eller endring i kommunene Har relevans for mange kommuner

Fremdrift Rådmannsutvalget i KS Finnmark anbefaler at barnevernsprosjektet Finnmarksmodellen bygger videre arbeid på forslaget. KS er en arbeidsgiverorganisasjon som tilrettelegger for sine medlemmer, og kan ikke forplikte eller instruere den enkelte kommune, kun anbefale. Ingenting er fastlåst, og vi er åpne for at det finnes flere gode løsninger.

Utviklingspartner ift akuttberedskapen KS kan tilby veiledning for etablering av bærekraftig akuttberedskap. KS kan bidra til å samordne akuttberedskapen og dele erfaringer.

Status pr. i dag Kartlagt status, behov og muligheter for nye løsninger for barnevernet i Finnmark. Dokumentert arbeidet i en rapport. Forankring i rådmannsutvalget, som vil ta en aktiv rolle i den videre prosessen med etablering av formelle samarbeid mellom kommunene.

Noen resultater: Tiltakene i kompetansestrategien samsvarer med kompetansen som etterspørres i kommunene i Finnmark. Tema er bl.a. undersøkelses – og tiltaksarbeid, medvirkning og samarbeid med barn og barnets familie og nettverk og kunnskap om traumesensitiv tilnærming i arbeid med barn og unge. En del av programmet er rettet spesielt mot lederne.

Hva må til for å rekruttere/beholde personell i barneverntjenestene? Tydelig ledelse. Samarbeid mellom ledernivåene. Tilstrekkelig bemanning. Utviklingsmuligheter, tilgang til veiledning og kompetanse. Godt arbeidsmiljø og samarbeid med andre interne og eksterne tjenester. Heve statusen i det kommunale barnevernet gjennom annerkjennelse for det arbeidet som gjøres.

Sikre tilstrekkelig kapasitet Foreta en kartlegging i tjenesten ift. oppgaver og bemanning. Planlegge og iverksette tiltak for å stabilisere tjenesten og å forebygge negativ utvikling. Styrke bemanningen ut i fra at det skal være en døgnkontinuerlig beredskapstjeneste fra 01.01.19. Vurdere behov for ekstern veiledning. Inngå samarbeidsavtaler med nærliggende kommuner. Tilføre ressurser og kompetanse dersom kommunene skal ha større tiltaksansvar. Endringer forventes i 2020.

Fremover: Etablere kontakt med aktuelle kommuner Samarbeid med fylkesmannen Videre samarbeidsmåter og prioriteringer? Hva ønsker kommunene? Ta utgangspunkt i de enkelte kommuners behov og ønsker om samarbeid. Sees i sammenheng med kompetansestrategien 2018-2024.

2018-2024 Kommunene forpliktes gjennom et større ansvar for tiltakene for barn og unge i egen kommune Kostbare plasseringstiltak uten refusjonsordninger kan medføre en utvikling der kommunene velger lokale løsninger Krav til tverrfaglig samarbeid i kommunene for å lykkes med oppgaven Tidlig innsats for å forebygge og forhindre negativ utvikling Kommunene må styrke arbeidet rundt implementeringen av familieråd- Lovpålagt?

forts. 2018-2024 Kompetanseheving på alle nivå, som følge av nasjonale føringer. Kommunene ansvarlig gjøres gjennom et større ansvar for barn og unges helse og utvikling i egen kommune. Sørge for finansiering på alle nivå. Oversikt over tilskudd, midler mm. Være frempå og ta ansvaret. Følger det med øremerkede midler og flere stillinger til barnevernet?