Kapittel 8 Just in Time og beholdningskontroll

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Stock Optimiser Beslutningsstøtteverktøy for optimalt reservedelslager
Advertisements

Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Optimal produkttilgjengelighet I
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
Standardisert arbeid.
“Value Stream Mapping”
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
SCM10: Managing Economies of Scale - Cycle Inventory
Produktvalg Læringsmål:
OM 11: Capacity Planning and Control
Grunnleggende prinsipper for ABC-kalkyler
Yield Management.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Formålet med produktkalkyler
Formålet med produktkalkyler
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Kapittel 6: Lagermodeller
Kapittel 8 - Utskiftingskalkyler
Kapittel 6: Lagermodeller
1 4 March 2010 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 22: Ytelsesforvaltning TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2010 Anders Christensen,
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Lager Akkumulering av transformerte input-ressurser (materiale, informasjon, kunder) i transformeringssystemet Lager er også nødvendig når tidspunkt for.
OM 08: Process Technology
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Leveransen Den siste barriere. Personer og samspill fremfor prosesser og verktøy Programvare som virker fremfor omfattende dokumentasjon Samarbeid med.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Verdikjedeanalyser av sjømat og kjøttprodukter
Kapittel 12 – Noen begreper
Forelesningsnotat 7 OEE/TAK
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Lean ledelse Kundeverdi, verdistrøm og kontinuerlig forbedring.
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Læreboken Kapittel 1.2 Modul I Kvalitetsledelse
BUS240 1 Typer av prosessteknologi Teknologi (maskiner og utstyr) for å produsere og levere varer og tjenester Prosessteknologi for transformasjonen 
OM 11: Capacity Planning and Control
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Kalkulering Formål med kalkyle Kostnadsstruktur Kalkulasjonsmetode.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
© Cappelen Akademisk Forlag Kapittel 3 Budsjettering av kontantoverskuddene for investeringer.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Bonus systemer/ prestasjonsbasert lønn. Litt om meg selv  Siviløkonom  48 år  Siste 10 år ledet mellomstore handelsselskaper ► Erfaring med ulike bonussystemer,
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Veileder for gevinstrapportering
Litt om bedriftens kostnader
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
Statnett og prosumenter
Kapittel 7 Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
Kapittel 7 Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
Kapittel 8 - Utskiftingskalkyler
Kapittel 8 - Utskiftingskalkyler
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Kapittel 14 Produktvalg Læringsmål:
Kapittel 14 Driftsregnskapet basert på normalkalkulasjon
Kapittel 7 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Når bør inntektene registreres?
Formålet med produktkalkyler
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Endelig kartlegging av nåsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 8 Just in Time og beholdningskontroll Læringsmål Prinsipper og målsettinger med Just in Time De fem tidselementene JIT og produktkalkulasjon, herunder ”Backflush Costing” JIT i handels- og tjenesteytende bedrifter JIT-basert innkjøp Optimal bestillingsmengde – tabellarisk og ved hjelp av formel Bestillingspunktmetoden Kapittel 8

Just in Time-filosifien (JIT) Toyota Motors Company utviklet rundt 1980 en del nye tanker rundt material-og produksjonsstyring Var opptatt av å fjerne alle former for sløsing Sløsing defineres som alt over minimumsnivået nødvendig for å kunne produsere Kapittel 8

JIT idag Beskriver et produksjonssystem kjennetegnet av små seriestørrelser minimale lagerbeholdninger korte omstillingstider høy kvalitet på produktene Siktemålet er å fremskaffe riktig produkt, i riktig mengde, i riktig kvalitet, levert på riktig sted til riktig tid Kapittel 8

Tilvirkningsprosessen i en industrivirksomhet kjennetegnes av fem tidselementer Virkelig foredlingstid Kontrolltid Intern transporttid Ventetid Lagringstid Kapittel 8

JIT-filosofiens elementer Lagerbeholdningene skal holdes på et minimum JIT utvikler et “sugsystem” Fleksible produksjonsansatte Ansatte må kunne utføre mange arbeidsoperasjoner Sikter mot null feil Produktivitet og kvalitet forbedres Kapittel 8

Tradisjonell fabrikk-layout. Kapittel 8

JITs sugsystem Kapittel 8

Eksempel på produksjonscelle Råmaterialer på JIT-basis Ferdige produkter eller komponenter Operatør/ robot CNC Maskin Kapittel 8

JIT og produktkalkulasjon Direkte lønn Direkte materialer Andre variable kostn. Direkte faste kostn. + Fordelte indir. kostn. Produksjons- celle Produkt enhets- kostnader Kontrollkostnader Kostnader forbundet med interntransport Kostnader forbundet med ventetid/mellomlagring Lagringskostnader Elimineres eller reduseres til absolutt minimum Gjenværende fordeles iht. fordelings- grunnlag Kapittel 8

JIT og kostnadsstandarder Mange bedrifter beholder deler av standardkostsystemet når JIT innføres: Materialstandarden beholdes, mens direkte lønn inkluderes i en tilvirkningsstandard Tilvirkningsstandarden omfatter direkte lønn og andre tilvirkningskostnader som kan knyttes direkte til f.eks. produksjonscellen Kapittel 8

Etterskuddsvis kostnadstilordning (”Backflush Costing”) I JIT-miljøer kan den løpende kalkulasjonen gjennom driftsregnskapet forenkles Tilvirkningstiden (gjennomløpstiden) er ofte svært kort og det er ikke lenger behov for å registrere Varer i arbeid og kanskje heller ikke Råvarebeholdninger Inngang ferdigvarelager eller salgstidspunktet signaliserer tidspunktet for kostnadsføringen på det enkelte produkt Kapittel 8

JIT i handels- og tjenesteytende bedrifter JITs grunnleggende elementer kan også nyttiggjøres i handels-og tjenesteytende bedrifter I prinsippet kan vi eliminere alle aktiviteter som med sitt bortfall ikke medfører at varene eller tjenestene får redusert kvalitet Kapittel 8

Innkjøp basert på JIT Varene skal leveres like før de benyttes Antall leverandører reduseres til noen få, og det inngås langsiktige leveranseavtaler Kvalitetskontrollen reduseres til et minimum Betaling skjer samlet for alle leveransene gjennom en uke eller måned Kapittel 8

Ulemper med JIT En kjede blir samlet aldri sterkere enn det svakeste ledd JIT-leveranser kan medføre at transport-kapasiteten ikke utnyttes fullt ut økt godstransport krever økt areal og forårsaker økt forurensning JIT kan ikke benyttes av alle, spesielt første produsentledd i verdikjeden Kapittel 8

Kaizen Kaizen = japansk for “kontinuerlige forbedringer” Eksempel En tilvirkningsbedrift bygger inn kontinuerlig forbedring på 4% årlig.Forbedringen skal bygges inn med 1% per kvartal. Standard lønnskost per enhet 1. kvartal 20x2 var kr 400 per enhet. Hva blir standardene i de etterfølgende kvartaler? Kapittel 8

Kvalitetsforbedringer i en lønnsomhetssammenheng Kapittel 8

LEAN (1) Et samlebegrep for en styringsfilosofi og et sett med verktøy og metoder som går ut på å redusere sløsing med ressursene i arbeidet med å skap størst mulig kundeverdier eller brukertilfredshet LEAN er en videreføring av Just in Time – filosofien Omfatter hele verdikjeden Kapittel 8

LEAN (2) Peker på 7 ulike former for sløsing: Feilproduksjon Overproduksjon Unødvendig transport Venting Unødvendig lagerhold Unødvendige bevegelser Uhensiktsmessige prosesser Kapittel 8

Kostnader knyttet til lagerhold Ordrekostnader Det det koster å foreta selve innkjøpet (tidsbruk, reiser, telefoner, etc) Lagringskostnader Kostnadene knyttet til selve lagerholdet (areal, drift av lageret, håndtering, rentekostnader) Kvalitetskostnader Svinn, skjult feilproduksjon grunnet store lagre Kostnader forbundet ved ikke å kunne levere Ikke synlige kostnader som tap på aktuelle og mulige fremtidige leveranser Kapittel 8

Hva er optimal innkjøpsmengde? I prinsippet to alternativer: 1 Kjøpe ofte og i små partier Konsekvens: Høye ordrekostnader, men lave lagringskostnader 2 Kjøpe sjelden og i store partier Konsekvens: Lave ordrekostnader, men høye lagringskostnader Utfordringen blir å optimalisere forholdet mellom de to! Kapittel 8

Optimal bestillingsmengde ved hjelp av Wilsons formel Q = Total forbruk av enheter per periode C = Lagrings-kostnader per periode P = ordrekostnad Kapittel 8

Bestillingspunkt Når et visst minimumsnivå uttrykt i enheter av den enkelte vare nås, “signaliseres” det at ny bestilling må foretas Bestillingspunkt faststettes på basis av 1 Den optimale bestillingsmengde 2 Ledetiden 3 Det gjennomsnittlige vareforbruk i ledetiden Bestillingspunkt = Ledetiden x gj.snittlig daglig (ukentlig) forbruk Kapittel 8

Optimalt bestillingspunkt Kapittel 8