Elisabeth Platou Avdelingsdirektør Strategikontoret

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Husbankens virkemidler – en innføring og oversikt
Advertisements

Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning
KOMMUNALE BOLIGADMINISTRASJONERS LANDSRÅD Med fokus på boligpolitikk og boligsosialt arbeid.
Husbanken – Klar til å bistå kommunene Geir Barvik Administrerende direktør.
1 Løser Statsråd Erna Solberg, Bolig 2004, Løser boligmeldingen boligproblemene i Oslo-regionen?
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Skjema 13 Kommunalt disponerte boenheter og boligvirkemidler.
Anne-Gro Rolland Husbanken Region vest
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2013 © TNS Radiolyttingen i Norge.
Høringsforslag - revidert inntektssystem Gardermoen, 11. februar 2016.
Boligpolitikk – med fokus på boligmelding Av Christian Hellevang, KS.
Kartlegging av bostedsløse 2012 Møte med Husbankens satsingskommuner region øst Norsk institutt for by- og regionforskn ing Katja Johannessen.
«Fra ny forskrift til ny praksis» Hva er god startlånpraksis nå? Kim Christian Astrup.
Skap verdier av dine ideer !. Ny søknadsfrist ! For å være garantert at søknaden blir behandlet innen årets utgang må den sendes innen 1. september.
De Facto Framtida for AFP Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund Tirsdag 23/10 – 2007 Stein Stugu.
Pensjonsreformen og AFP Statssekretær Jan-Erik Støstad YS’ AFP-seminar 23. oktober 2007.
Boligkontoret Startlån. Søknadsprosess Hvor henter vi kundene fra? –Markedsføring gjennom lokal avis Større pågang –Kommunale boliger Ved fornyelse av.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
De Facto AFP NTL Forskningsinstitutter Roar Eilertsen De Facto
FAGFORBUNDET Vest-Agder Pensjonskommisjonens innstilling "Modernisert folketrygd - bærekraftig pensjon for framtida" Hva betyr det for oss og.
Ett års gratis husleie Dette klippet er hentet fra en annonse i Bergens Tidende januar Anta: Årlig leie er kr pr. kvadratmeter dersom leietaker.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
1 1 IPLOS KOSTRA arbeidsgruppe 09. april 2011 Bjørn Gabrielsen.
Boliglån 101 Et boliglån gir deg muligheten til å kjøpe eneboligen du alltid har drømt om. Før du kommer så langt så er en en del ting du må sette deg.
Spillemidler til idrettsanlegg
Rammefinansiering av barnehager
Orientering eldrerådet
Handlingsplan og Budsjett 2017
KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015
Råd for personer med nedsatt funksjonsevne
Ny alderspensjon i folketrygden
Har du lave inntekter og høye boutgifter?
Hadsel Eiendom KF Leie-til-eie.
BUDSJETT 2017.
Sosiale ytelser/goder (tilpasset Finans Norge-bedrifter)
Konsekvensjustert budsjett 2018 Status/utfordring
Boliglån ? Har du boliglån? (n=1001)
Rammefinansiering av barnehager
Verdiskapingsevne i norske storbyregioner
Topplederne i kommunesektoren
Budsjett- og økonomiplan
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Presentere meg Finansiering av utleieboliger
Helhetlig boligpolitisk innsats
Velkommen til bostøttesamling i Lillestrøm
Nytt investeringstilskudd til omsorgsboliger og sykehjem
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Budsjett og økonomiplan
Den fremtidige strukturen i finansnæringen
Startlån – åpner muligheter for flere til å eie egen bolig
Uførereformen: Hva skjedde?
ØKONOMIDELEN 1P KOMPETANSEMÅL:
Tilbud til YS medlemmer
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Husbanken i omstilling - fra boligbank til velferdsetat og kompetansesenter Adm. Dir. Geir Barvik.
Utredning av brannordning for Nye Asker kommune
Ny uførepensjon Erik Orskaug, sjeføkonom i Unio
Boligpolitikkens rolle i fattigdomsbekjempelsen
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Trine Melheim, juridisk seksjon
Husbankens boligpolitiske utfordringer
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Takk for invitasjon, jeg heter……og er avd.dir p strat.kont……..
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
Finansiering og budsjettering
Utskrift av presentasjonen:

Elisabeth Platou Avdelingsdirektør Strategikontoret Endringer i og forventede konsekvenser av den nye bostøtten - hovedprinsippene Frokostseminar Region Øst 27.januar 2009 Elisabeth Platou Avdelingsdirektør Strategikontoret

En forbedret og forenklet bostøtte En styrket og forbedret bostøtte må sees i sammenheng med de boligpolitiske målsettingene om å redusere tallet på vanskeligstilte på boligmarkedet og bekjempe bostedsløshet Ordningen rettet inn mot de som har høye boutgifter og lave inntekter – fortsatt streng behovsprøving

En forbedret og forenklet bostøtte Klar målsetting om at søkerne skal behandles likt Klar målsetting om å få en forenkling av regelverket Klar målsetting at ordningen skal vær enkel å administrere

Hva skjer videre: Str. prp ble lagt fram 07.november 08, åpen høring i Stortinget 14.januar 2009 – behandles våren 2009. Statsbudsjettet for 2009 innebærer en økning på 300 mill kroner til bostøtte Utarbeide forskrift/retningslinje ,veileder, implementere nytt regelverk i systemet, info mot brukere, kommuner, organisasjoner våren 2009 Ikrafttredelse 01.07.2009, første utbetaling etter ny ordning august 2009 …. Hvis alt går etter planen

En forbedret og forenklet bostøtte Konsekvenser Den nye bostøtten bygger på de samme grunnprinsippene som den gamle: Støtten blir bestemt ut i fra størrelsen på boutgiften og inntekten – bostøtten øker når boutgiften øker og reduseres når inntekten øker En nedre og en øvre grense - egenandel og et øvre boutgiftstak

En forbedret og forenklet bostøtte Konsekvenser Grunnprinsippet er at de som har lavest inntekt og høyest boutgift får mest bostøtte Ordningen blir mer treffsikker ift de som har de største behovene Endringene skjer gjennom økte boutgiftstak Endring i minste egenandel og minsteutbetaling Lave boutgifter blir mindre kompensert

En forbedret og forenklet bostøtte Konsekvenser Utregningsgrunnlaget for bostøtten er bedre tilpasset de reelle utgiftene og inntektene til husstandene Der det er felleskostnadene legges disse til grunn Der det ikke er felleskostnader gjelder følgende: Alle alders -uføre –og etterlattepensjonister får oppvarming dekket gjennom en sjablong - kr 6000 pr år Drift, vedlikehold og forsikring – sjablong - 12000 pr år Kommunale avgifter beregnes for hver kommune iht sjablong Skatt på eiendom og festeavgift – faktiske kostnader

En forbedret og forenklet bostøtte Konsekvenser Renter, avdrag og vanlige gebyrer på boliglån inngår i boutgiftene Skjerper kontrollen - krav om at lånet faktisk går til boligformål Inntekt ved skattefri utleie legges til inntekten

En forbedret og forenklet bostøtte Konsekvenser Alle kan få bostøtte, unntak studenter og militære Fjerner krav om inntektskilde (lønn- trygd) Fjerner krav om at boligen må være over 40 kvm og ha eget kjøkken, soverom Fjerner krav om finansiering gjennom Husbanken Innebærer ca 40 000 nye husstander blir inkludert i ordningen Unntak for de som ikke var omfattet av boligkravene før 01.07.09 – gjelder alders, uføre og og etterlattepensjonister med inntekt under minstepensjon + 30 % Boligen skal være godkjent som helårsbolig Selvstendig enhet med egen inngang Muligheter for hvile og lage mat Eget bad og toalett

En forbedret og forenklet bostøtte - Økning i inntektsgrensen – tabell -grenser utenfor pressområder ( årlig inntekt i kr) 1 pers 2 pers 3 pers 4 pers NYE 178 000 200 000 220 000 245 000 NÅ 163 000 174 000 182 000 194 000

En forbedret og forenklet bostøtte – boutgiftstak utenfor pressområder 1 pers 2 pers 3 pers 4 pers NYE 61 000 64 000 67 000 70 000 NÅ 55 000 59 000

En forbedret og forenklet bostøtte – boutgiftstak pressområder Pressområdene: + 20 000 kr: Oslo ( 5000 kr mindre enn i dag) + 15 000 kr: Bergen, Trondheim, Tromsø, Stavanger, Bærum + 10 000 kr: Kr.sand, Skedsmo, Frogn, Lørenskog, Oppegård, Asker, Nesodden, Sola, Sandnes

En forbedret og forenklet bostøtte- formue Liknet verdi av egen bolig opp til 500 000 kr blir skjermet Fribeløp på 250 000 kr for alle leietakere 16 % netto lignet formue over fribeløpene blir lagt til inntekten

En forbedret og forenklet bostøtte- unge uføre Enklere regler Fremdeles høyere utmåling enn andre Skal ikke komme dårligere ut som følge av endrete særregler - kompensasjonsordning for de som er inne i ordningen– ikke avklart Men dersom de får noe lavere utbetaling som følge av generelle endringer i modellen, eks formuesreglene, så skal dette ikke kompenseres

En forbedret og forenklet bostøtte- pensjonister Utgjør i dag ca 65 % av bostøttemottakerne Alle får støtte til oppvarming Flere får bostøtte som følge av endrede krav (eks boligkravene) Boligformuen blir skjermet opp til 500 000 kr Trygdeoppgjøret skal ikke gi uønskede reduksjoner i bostøtte – er ikke avklart

Beregning av bostøtten Prinsippet er: Bostøtte = dekningsprosent * boutgift (opp til et øvre tak) – reduksjon ift inntekt Dagens dekningsprosenten opprettholdes: 70 % og 80% for kommunalt disponerte boliger Minste utbetaling settes til 300 kr pr mnd

Egenandel av boutgiften En minste egenandelen på 15 000 kr legges til grunn likt for alle For inntekter over 90 000 kr kommer i tillegg et påslag på 17 % av den delen av inntekten som overstiger 90 000 kr For inntekter over 131 000 kr kommer i tillegg et progressivt toppledd, som beregnes av hele inntekten Det regnes 0.3 prosent av inntekt på 131 001 kr, som øker med 0.3 prosentpoeng for hver 1000 kr i økt inntekt

Inntekten korrigert for husstandsstørrelse Inntekten blir korrigert ift husstandens størrelse Husstandens inntekt blir dividert på husstanden sin sum av personvektene Første person har en vekt på 1, deretter 0.1 for hver person (1 – 1.1 – 1.2 – 1.3)

Utregning av bostøtte for 1 pers utenfor pressområder, kr per år Inntekt mellom 90 000 og 131 000 15 000+17% av inntekten over 90 000 . Eksempel: Inntekt 120 000 kr Egenandel = 15 000+17%(120 000-90 000) = 15 000+5 100 = 20 100 Inntekt over 131 000 15 000 + 17% av inntekten over 90 000 + hele inntekten x (0,3 % per 1000 over 131 000) Eksempel: Inntekt 150 000 kr. 19 000 over grensen på 131 000. Prosentsats= 0,3 x 19 = 5,7 Egenandel = 15 000 + 17% x 60 000(differansen 90 000 og 150 000)) + 150 000 x 5,7% = 15 000 + 10 200 + 8 550 = 33 750

Beregning av bostøtte for 1 og 2 pers husstander for landet utenom storbyene, kr per år

Et par eksempler Barnløse uten trygd og en inntekt på 100 000 kr: I dag ikke bostøtte, vil få 31 000kr Familie på 4 med 150 000 kr i inntekt: Bostøtten vil øke fra 25 000 kr til 35 000 kr Familie på 4 med 200 000 kr i inntekt: Får ikke bostøtte i dag, vil få 22 000 kr

En forbedret og forenklet bostøtte Ny bostøtte er viktig Bostøtten vil sikre flere utleieboliger Må sees i samspill med startlån og boligtilskudd Jobbe videre for ytterligere forbedringer ift virkemiddelpakken