Overgang for elever med spesielle behov Presentasjon på Foreldrekonferanse 26.10.2014 Ragnvald Riis 21.09.2018
Kort om Hå kommune Ca 1200 barnehagebarn 19 barnehager (15 kommunale, 4 private) Nær 2700 elever (10 kommunale skoler, 1 privat) 4 ungdomsskolekretser (bygder) PPT med 11,5 fagstillinger Vekt på felles, kommunale strukturer Nært samarbeid mellom skoler/barnehager og barnevern/familiesenter Tett samarbeid mellom de 4 Jærkommunene (som har nær 75 000 innb) Ragnvald Riis 21.09.2018
Når skoletoget ruller inn på stasjonen…. Ragnvald Riis 21.09.2018
Barn med spesielle behov Tilpassa opplæring eller spesialundervisning? Elever som ikke får tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen har rett til spesialundervisning. Dette er en mer omfattende form for tilpasset opplæring. (Udir) Spesialundervisning er først og fremst et juridisk begrep PPT sin rolle Sakkyndighetsarbeid (observasjon – dialog – vurdering - tilråding) Delta i utforming av tiltak Dialog (foresatte – barnehage/skole) Evaluering av tiltak og videre planer (sammen med foresatte og barnehage/skole) Ragnvald Riis 21.09.2018
Generelt om overganger Hva er det viktig å sikre ved overgangene For barnet? For foreldre / foresatte? For barnehagen / skolen? Å begynne på skolen / ungdomsskolen / videregående skole er ikke «begynneropplæring» Det aller meste av dette blir ivaretatt gjennom de faste møtepunkt og samhandlingsmønstrene som er etablert Det kan trenges noen ekstra systemer for barn med spesielle behov (skreddersøm) Ragnvald Riis 21.09.2018
Ta barneperspektivet: Det er hardt å være barn. De første årene skal man lære å snakke og gå. Og når man endelig har lært det, får man beskjed om å holde munn og sitte stille. Ragnvald Riis 21.09.2018
Eksempel fra Varhaug Barnehage - Skole De 4 barnehagene i bygda og Varhaug skole (1-7 trinn)har 4 møter årlig. Her er styrer, pedagogiske ledere for de eldste barna, rektor, lagleder og kommende kontaktlærere og skolens barnevernspedagog med. Opplegg for overgang Basisgrupper Skoleklubb Behov for spesielle tiltak? Varhauglinja Ragnvald Riis 21.09.2018
Eksempel fra Varhaug Ragnvald Riis 21.09.2018
Eksempel fra Varhaug Barnehage - Skole Foreldremøte i barnehagen ved oppstart av barnehageåret (om året som kommer og overgang til skole) Foreldremøte på skolen i november der skolen orienterer om skolen og opplegg for vinter/vår. Litt om skolen Om SFO og div praktisk informasjon (organisering, skyss, kantine…) Forventningsdokumentet Om skoleklubb Ragnvald Riis 21.09.2018
Ragnvald Riis 21.09.2018
Eksempel fra Varhaug Barnehage - Skole Skoleklubb (for alle som skal begynne på skolen i august) - Fra kommunale og private barnehager - Hjemmeværende 16 dager fra kl 0830 til 1100, fra februar til juni Møter i basisgruppene, med kontaktlæreren de får fra høsten av Trekantsamtale (sammen om oppvekst) i april/mai Læringsbok (brukes aktivt ved overgangene) Ragnvald Riis 21.09.2018
Læringsbok er et praktisk instrument for Planlegging Informasjon Dokumentasjon Oppfølging Refleksjon Samtale Vurdering av læring og utvikling Ragnvald Riis 21.09.2018
Læringsbok - foreldreperspektivet Læringsbok som grunnlag for og reiskap i dialogen mellom hjem og barnehage/skole Styrke foreldrene sin mulighet til å involvere seg og støtte opp under læringsarbeidet til barna sine Ragnvald Riis 21.09.2018
Skoleklubb - eksempel fra Varhaug Ragnvald Riis 21.09.2018
Skoleklubb - eksempel fra Varhaug Ragnvald Riis 21.09.2018
Eksempel fra Varhaug Barnetrinn – Ungdomstrinn «Overføringsmøte» i januar Ungdomsskolelærerne besøker 7. klassingene Basisgrupper for u-trinn klar før påske (lærerne på barneskolen setter opp) 7. klasseelevene på besøk på ungdomsskolen (1/2 – 1 dag) – møter kontaktlærer Trekantsamtale april/mai (Sammen om oppvekst) – elevene er med Overføring av digital læringsbok på «It`s learning» (tilganger mm) Første elevsamtale på ungdomsskolen med utgangspunkt i læringsbok fra barneskolen Evalueringsmøte barneskole – ungdomsskole, oktober Ragnvald Riis 21.09.2018
Tiltak særskilt for foresatte til barn med spesielle behov: Ansvarsgruppe skolen er med i siste barnehageår Ungdomsskolen med siste halvår på barnetrinn Egne møter (etter behov) ped.leder – PPT – kontaktlærer Kan handle om enkeltelever eller barne-/klassemiljø PPT gjør ny sakkyndig vurdering ved overgangene Foreldreveiledning («Saman om god oppvekst») Ragnvald Riis 21.09.2018
Ragnvald Riis 21.09.2018