Administrasjon og ledelse og organisasjon og ledelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige prinsipper i offentlige anskaffelser - Crash-kurs i regelverket Honne, v/ innkjøpsrådgiver Kristin Bjerkli.
Advertisements

Tilbyder konferanse Utvidelse av kjøleanlegg
Offentlige anskaffelser 7 Avslutning av konkurranser
Innkjøp ved Universitetet i Agder
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Valgsystem 2007 Anbudskonkurransen Innspill fra Trondheim kommune
Av advokat Hanne S. Torkelsen
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Fagforum for infrastruktur i Grenland
RAMMEAVTALER Innlegg på fagseminar: Valg av reklamebyrå
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser høst 2014
Veileder for energisparingskontrakter Marianne H. Dragsten Mobil
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2014 Førstelektor Ingun Sletnes.
Evaluering av kompetanse og personlig egnethet som tildelingskriterium
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
IT-utstyr 2015 Tilbudskonferanse Agenda for møte Presentasjon av prosjektgruppa Kort gjennomgang av de mest relevante punkter i konkurransegrunnlag.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Rådgivertjenester til Bergen kommune Tilbyderkonferanse 24. september 2015, kl
Åpen anbudskonkurranse EØS Vinterdriftstjenester til Bergen kommune Tilbyderkonferanse kl
Anbudskonferanse Rammeavtale for kjøp av Konsulenttjenester - IKT kl Fylkeshuset, Erling Skakkes gt 14 Møterom Kobberkis 5 etg.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike delene av anskaffelsesforskriften Administrasjon og ledelse og.
Konsulent for utvikling av kriteriesett med veiledning for miljøtilpassede innkjøp til bygg og anlegg Tilbudskonferanse 12. oktober Viel Sørensen, Seniorrådgiver.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Åpen anbudskonkurranse NOR Rammeavtale for kjøp av Taktekker- og blikkenslagerarbeider Tilbudskonferanse 6. april 2016, kl
Innkjøp fra A til Å Hva gjør vi fra vi lager et konkurransegrunnlag til vi evaluerer og avslutter en anskaffelsesprosess? Ser spesielt på forbedringspunkter.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
© Bergen kommune Tilbudskonferanse Mellomlederutdanning Program: Seniorrådgiver Ole Vorland : BHI – kompetansestrategi Rådgiver Harald Pedersen:
LEVERANDØRSEMINAR RfD Clarion Collection Hotell Tollboden, Drammen Agenda 9:30-9:35 Velkommen v/RfD 9:35-9:55 Overordnet presentasjon, visjon.
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser høst 2015 Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes.
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – 4x4 Pickup patruljebil, varebil og personbil DL nr:
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – produksjon og levering av blanketter Ref
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Kjøkkeninnredning til Bergen kommune Tilbudskonferanse 13. mai 2015, kl
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Rørinspeksjon Tilbudskonferanse 5. april 2016, kl
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale blomster(2) Tilbyderkonferanse torsdag 15.januar kl
Offentlige anskaffelser 7 A vslutning av konkurranser Endringer i kontrakten og oppsigelse Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Offentlige anskaffelser 13 Oppsummering høst 2016
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Anskaffelse av uniformsprodukter
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Offentlige anskaffelser 10 Rammeavtaler
Offentlige anskaffelser
Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Offentlige anskaffelser Gjennomføring av konkurranser høst 2017
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Offentlige anskaffelser Rammeavtaler
Offentlige anskaffelser Sentrale spørsmål i emnet
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Lovens formål Utlagt på Fobe`s nettsider: Forfatter: Knut A. Olsen
Utskrift av presentasjonen:

Administrasjon og ledelse og organisasjon og ledelse Dosent Ingun Sletnes Offentlige anskaffelser 5 Konkurransegrunnlag. Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier og krav til ytelsen. Administrasjon og ledelse og organisasjon og ledelse

Konkurransegrunnlag 1 Hva er et konkurransegrunnlag? Se definisjon i foa § 4-2 Hjemmel: foa § 8-4 i del II og kapittel 14 i del III, se særlig foa § 14-1 Enklere regler etter del II Konkurransegrunnlag er nødvendig om ikke anskaffelsen fullt ut kan beskrives i kunngjøringen Skal være tilgjengelig fra kunngjøringen Skal angi hva som skal anskaffes og kravene til spesifikasjon av ytelsen Skal angi kontraktsvilkårene Skal angi hvorvidt det skal inngås en rammeavtale Skal angi reglene for konkurransen, innholdet under dette punktet er nærmere beskrevet i del III foa § 14-1 (3) d) Skal angi krav til forespørsler og tilbud Skal inneholde andre opplysninger av betydning

Konkurransegrunnlag 2 Oppdragsgiver har risikoen for uklarheter i konkurransegrunnlaget, se foa § 14-1 (5) – nytt at dette er regulert i foa Krav til klarhet og forutberegnelighet, jf. loa § 4 Frist for spørsmål om konkurransegrunnlaget Sammenhengen mellom leverandørkrav, kravspesifikasjonen og tildelingskriteriene Konkurransegrunnlaget skal sammen med kunngjøringen gi konkurransevilkårene (sammen med anskaffelsesregelverket) Det anbefales gjerne at opplysningene i kunngjøringen også tas inn i konkurransegrunnlaget

Endringer i konkurransegrunnlaget Forskjellige regler i del II og del III Adgang til å foreta endringer i konkurransegrunnlaget frem til signering av kontrakt for konkurranser som går etter del II – se foa § 8-4 (4) – forutsetning ikke vesentlig endring En viss adgang til å foreta rettelser, suppleringer og endringer i konkurransegrunnlaget før tilbudsfristen løper ut etter del III, se foa § 14-2 – forutsetning ikke vesentlig endring

Leverandørkrav (kvalifikasjonskrav) Leverandør- kvalifikasjoner vil si krav til leverandørens egnethet, er minstekrav i utgangspunktet Formålet med leverandørkravene er å sikre at leverandøren kan gjennomføre kontrakten Må i utgangspunktet og prinsipielt skilles fra tildelingskriteriene som gjelder kravene til selve tilbudet To vurderingstemaer Kvalifikasjons- spørsmålet Tildelings spørsmålet Overlapp?

Kvalifikasjonskrav Hjemmel foa § 8-7 (del II) og kapittel 16 i del III Formålet med kvalifikasjonskrav Ikke plikt til å stille kvalifikasjonskrav, jf. foa §§ 8-7 (1) og 16-1 (1) Må i realiteten stille kvalifikasjonskrav ved begrenset tilbudskonkurranse etter del II og ved begrenset anbudskonkurranse, forhandlet konkurranse, konkurranse preget dialog og konkurranse om innovasjonspartnerskap etter del III Kvalifikasjonskravene skal angis i anskaffelsesdokumentene etter del II, jf. foa § 8-7, se definisjon av anskaffelsesdokumentene i foa § 4-2 b) Kvalifikasjonskravene skal som hovedregel angis i kunngjøringen etter del III, jf. foa § 16-1 (3) Kvalifikasjonskravene kan utdypes i konkurransegrunnlaget Kravene som stilles er bindende for oppdragsgiver Leverandøren har rett til å støtte seg på andre virksomheters kapasitet hvis konkurransen går etter del III, jf. foa § 16-10 (1) Det er gitt nærmere regler om denne retten i foa §§ 16-10 og 16-11 En del av kommunen

Hvilke kvalifikasjonskrav kan stilles? 1 Hjemmel foa § 8-7 (del II) og foa §§ 16-1, 16-2, 16-3, 16-5 og 16-8, se også særregelen i foa § 16-9 (del III) Hovedregelen er gitt i foa § 8-7 (del II) og foa §16-1(del III) Merk at reglene nå er utformet ganske forskjellig i del II og del III, etter anskaffelsesforskriften av 2006 var reglene mye likere Etter del III kan det nå bare stilles krav til registrering, autorisasjoner, økonomisk og finansiell kapasitet og tekniske og faglige kvalifikasjoner Etter del II ikke så strengt Krav til registrering Krav til finansiell og økonomisk stilling; - krav til egenkapital, sikkerhetsstillelse, forsikringer, årlig omsetning, krav til at virksomhetens forpliktelser ikke overstiger et visst nivå etc. - Det er nytt etter del III at det er satt et tak på hvilke krav oppdragsgiver kan stille til størrelse på omsetning, normalt ikke over to ganger kontraktens verdi, se foa § 16-3 (1) a) - ikke noe slikt tak regulert i del II Krav til tekniske og faglige kvalifikasjoner Slike kvalifikasjoner i del III vurderes ut fra kompetanse, effektivitet, erfaring og pålitelighet, se foa § 16-5 (2) (begrenset anvendelsesområde når det gjelder varekontrakter) En del av kommunen

Hvilke kvalifikasjonskrav kan stilles? 2 Kvalifikasjonskrav skal - ha tilknytning til kontrakten, altså være egnet til å bedømme om en leverandør kan oppfylle kontrakten - være forholdsmessige - skal være relevante – betydning? Skal ikke være diskriminerende på grunnlag av lokal eller nasjonal tilhørighet – dette framgår ikke lenger eksplisitt av foa, men av likebehandlingsprinsippet i loa § 4 Skal være objektive og ikke i strid med grunnleggende krav Det stilles også et krav til klarhet Skjønnsrommet for oppdragsgiver er stort innenfor rammene, men merk at de er absolutte når en først har valgt kvalifikasjonskrav En del av kommunen

Dokumentasjon av leverandørkravene ved anskaffelser som går etter del II Oppdragsgiver skal angi dokumentasjonskravene i anskaffelsesdokumentene ved anskaffelser som reguleres i del II, jf. foa § 8-7 (3) Kravene til dokumentasjon av leverandørkrav etter del II må være forholdsmessige Oppdragsgiver kan kreve at leverandørene leverer en egenerklæring som foreløpig dokumentasjon i stedet for å kreve full dokumentasjon jf. foa § 8-10 (1) – i så fall er hovedregelen at oppdragsgiver må kreve at den valgte leverandøren leverer full dokumentasjon av leverandørkravene før kontrakt tildeles Oppdragsgiver kan nøye seg med egenerklæring i stedet for å kreve dokumentasjon jf. foa § 8-10 (3), må i så fall angis i anskaffelsesdokumentene En del av kommunen

Dokumentasjon av leverandørkravene ved anskaffelser som går etter del III Regler om dokumentasjon av leverandørenes finansielle og økonomiske kapasitet er gitt i foa § 16-3 - foa § 16-3 er ikke uttømmende Regler om dokumentasjon av leverandørenes tekniske og faglige kvalifikasjoner er gitt i foa § 16-6 - foa § 16-6 er uttømmende - merk at det er til dels forskjellige regler avhengig av om det anskaffes varer, tjenester eller bygge- og anleggsarbeid Ofte blandes leverandørkrav og dokumentasjonskrav i praksis, det er imidlertid viktig å skille mellom de to typene krav En del av kommunen

Støtte fra andre virksomheter og deltakelse i felleskap – særlige regler i del III En leverandør har etter foa § 16-10 rett til å støtte seg på andre virksomheter for å oppfylle leverandørkravene, jf. foa § 16-10 (1) Dokumentasjon og kontroll, jf. (2) og (3) Konsernforhold Oppdragsgiver kan kreve solidaransvar, jf. (4) – hva er det? Når oppdragsgiver støtter seg på andre virksomheter for å oppfylle kravet til utdanning eller faglige kvalifikasjoner eller kravene til relevant faglig erfaring skal virksomheter som utfører slike tjeneste- eller bygge- og anleggskontrakter utføre det arbeidet som krever slike kvalifikasjoner, jf. (5), kan stille krav til deltakelse etter nr. (6) Fellesskap En del av kommunen

Egenerklæring etter del III På bakgrunn av nytt EU-direktiv er det innført regler om at oppdragsgiver alltid skal fylle ut et europeisk egenerklæringsskjema, en ESPD-erklæring Leverandørene skal alltid skal levere egenerklæring som bevis på at de oppfyller kvalifikasjonskrav som skal dokumenteres, jf. foa § 17-1 (2). Oppdragsgiver kan på et hvert trinn etter de nye reglene be om dokumentasjon hvis det er nødvendig, jf. foa § 17-1 (3) Oppdragsgiver skal som hovedregel be om slik dokumentasjon fra den leverandøren oppdragsgiver har til hensikt å tildele kontrakt, jf. foa § 17-1 (5) Offisielle lister over godkjente leverandører - sertifisering De nye dokumentasjonsreglene knyttet til bruk av egenerklæringer mv. er gitt for å spare ressurser En del av kommunen

Skatteattest Det er gitt regler om skatteattest i foa § 7-2 (fellesbestemmelse som gjelder anskaffelser både etter del I, del II og del III) Oppdragsgiver skal stille krav om skatteattest for anskaffelser med en kontraktsverdi over kr. 500 000 ekskl. mva Plikten gjelder bare i forhold til norske leverandører Slikt krav kan ikke stilles til utenlandske leverandører hvis det kommer i strid med likebehandlingsprinsippet i loa § 4 Dokumentasjonskravene gjelder både mva og skatt Kan ikke være eldre enn 6 mnd. Særlig regel for bygge- og anleggskontrakter Utvidet skatteattest En del av kommunen

Evaluering av leverandører Evaluering av leverandørene skal skje ved alle konkurranseformer Leverandører som ikke tilfredsstiller minstekrav satt til leverandøren skal avvises, jf. foa §§ 9-5 (1) a) og 24-2(1) a) Kan ikke blande inn tilbudet i vurderingen av leverandørkravene I en åpen tilbudskonkurranse (del II) og i en åpen anbudskonkurranse (del III) kan alle levere tilbud I en åpen anbudskonkurranse skal alle som tilfredsstiller leverandørkravene være med videre. Ved bruk av åpen tilbudskonkurranse vil en se på tilbudene til de leverandørene som tilfredsstiller minstekravene I det ny EU-direktivet ble det åpnet for at oppdragsgiver ved en åpen anbudskonkurranse først kan vurdere tilbudene for deretter å se om leverandøren som har levert dette tilfredsstiller minstekravene satt til deltakelse i konkurransen. Begrunnelse ressursbesparende. Slik ordning er innført se foa § 23-1 (2) Evalueringen skal være saklig Kan kun bygge på dokumentasjon som er etterspurt Må kunne dokumentere hvordan evalueringen har skjedd Kvalifiseringsverktøy En del av kommunen

Utvelgelse av leverandører der konkurransen skal begrenses I en begrenset tilbudskonkurranse etter del II og ved begrenset anbudskonkurranse, konkurranse med forhandlinger mv. etter del III kan det fastsettes en nedre, eventuelt en øvre grense, for antall leverandører som inviteres til å gi tilbud, jf. foa §§ 8-9 (1) og 16-12 (1) Den nedre grensen er 3 etter del II, jf. foa § 8-9 (3) Den nedre grensen er 5 ved begrensede anbudskonkurranser etter del III, 3 ved de øvrige konkurranseformer, jf. foa § 16-12 (3) Hvorfor nedre grense og eventuell øvre grense? Utvelgelseskriteriene skal være objektive og ikke diskriminerende, jf. foa §§ 8-9 (2) og 16-12 (2) og skal normalt fremgå av kunngjøringen etter del III Må benytte de kriteriene som er angitt Må dokumentere hvordan utvelgelse skjer En del av kommunen

Utvelgelseskriterier Hvem tilfredsstiller kvalifikasjonskriteriene best (veileder) Hva gir best konkurransedynamikk (veileder) Loddtrekning (veileder) – begrenset adgang til å benytte dette kriteriet Annet? En del av kommunen

Kravspesifikasjoner Reguleres i foa §§ 8-5 og i kapittel 15 i del III Mer detaljerte krav i del III (EØS) Oppdragsgiver skal angi kravene som stilles til egenskapene til det som skal anskaffes, jf. foa §§ 8-5 (1) og foa § 15-1 (1) Kravene skal ha tilknytning til leveransen og være forholdsmessige, jf. foa §§ 8-5 (2) og 15-1 (2) Kravene kan omfatte alle faser av et produkts livssyklus selv om slike faktorer ikke påvirker produktets egenskaper jf.§§ 8-5 (2) og § 15-1 (2), dette er nytt Oppdragsgiver kan som hovedregel ikke vise til bestemte fabrikater, varemerker, etc., jf. foa §§ 8-5 (3) og 15-1 (4) Det er gitt regler om merkeordninger i foa §§ 8-6 og 15-3, foa § 15-3 er mer detaljert Presentasjonens tittel 20.09.2018

Nærmere om kravspesifikasjoner for anskaffelser etter del III Kravene skal som hovedregel beskrives som et ytelseskrav (behovskrav) eller et funksjonskrav, inkludert miljøegenskaper (en åpen spesifikasjon), eller som tekniske spesifikasjoner i form av standarder, eller som en kombinasjon av disse, se foa § 15-1 (4) Se eksempler i Difis veileder på ytelses- og funksjonsspesifikasjoner s. 7-9. Minstekrav i form av ytelses- eller funksjonskrav kombineres gjerne med tildelingskrav Plikt til å ta hensyn til universell utforming etter foa § 15-2 Leverandøren vil normalt kunne dokumentere at de tekniske kravspesifikasjonene oppfylles på annen måte enn angitt av oppdragsgiver, jf. uttrykket «eller tilsvarende» i foa Merkeordninger Presentasjonens tittel 20.09.2018