Professor Tor Egil Førland, UiO

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Institusjonelt samarbeid om mastergradsutdanning (privat/ statlig) 19. Oktober 2009 Aleksander Nikolic Organisasjons – og kvalitetssjef.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Et forslag til en alternativ framgangsmåte for å vurdere karakterbruken i universitets- og høgskolesektoren Innlegg på seminar Universitets- og høgskolerådet.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Arbeidet i referansepanelet for rettsvitenskap Finn Arnesen, professor dr. juris.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Erfaringer med bestått/ikke bestått •Eksempel 1 –Individuell oppgave tidlig i studiet •Eksempel 2 –Gruppeoppgave sent i studiet.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv Eksamensrelatert stoff
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Student- og lærerevalueringer av emner Øyvin Ytreberg 2011.
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
Karakterer – hva gjør de i andre land? Noen eksempler
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Publiseringssituasjonen ved HF Publiseringsanalysen 2010 Denne analysen gir en oversikt over publiseringssituasjonen ved HF i Den peker.
Evalueringsseminar HiN Bodø Erfaringer fra sensor Geir Refsdal ”Drift og vedlikehold av veger og gater” sensurert: DVVG2005, DVVG2006 og DVVG2007.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet Tilsynssensorordning på Det matematisk-naturvitenksapelige fakultet Annik M. Myhre.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Russetid Eksamen Vitnemål Skoleåret Viktige datoer og perioder: 13. mai til 21. juni: Eksamensperiode 18.mai: Siste ordinære skoledag for Vg3.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Generelle karakterbeskrivelser og nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk: sammenheng eller motsetning? UHRs karakterseminar 28. oktober 2009 seniorrådgiver.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
-Ein tydeleg medspelar Vurdering Samling for fagnettverksleiara 28. april 2016.
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Karakterundersøkelser for realfag og teknologi 2015 Bachelor i ingeniørfag, Bachelor i realfag og Master i realfag Ved studiesjef Arvid Aanstad NT-fak/
SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:
Kunnskap for en bedre verden Karakterundersøkelse for masterutdanning i teknologi 2015 Ø. Gregersen, G.Ø. Kløkstad, S. Hervik, H.E. Plesser og I. Pettersen.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Karakterrapport for 2015 Juridiske fag Bestillingen fra UHR: «….Når det gjelder juridiske fag, har det vært stilt spørsmål om bruken av karakterskalaen.
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Erfaringer som Skyggesensur ved ISP
Opptakskrav til master i pedagogikk
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
Det nasjonale karaktersystemet
Tor Egil Førland, leder for Nasjonalt fagråd i historie
Karin Helle og Gro Beate Vige
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Lambertseter Klageadgang på eksamen og standpunkt – frister våren 2018 Basert på forskrift til opplæringsloven kap 5 Spørsmål kan rettes til: Studieleder.
Brukerundersøkelse, vår 2017
Kvalifikasjonsrammeverk og karakterskala: sammenheng eller motsetning?
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Progresjonsrapporter -utfordringer og løsninger
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Automatisk tilbakemelding og sensorveiledning
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Sensorveiledninger på MN
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Hva er saken? Vi ser for ofte at legeattester leveres de siste dagene før innlevering av masteroppgave og ber om forlenget frist med uker eller måneder.
Forkurs i matematikk for opptak til lærerutdanning
Utskrift av presentasjonen:

Professor Tor Egil Førland, UiO Nytt karaktersystem, gammel karakterkultur: HFs tiltak for å få sensorene til å bruke skalaen riktig Professor Tor Egil Førland, UiO

Våren 2004 Studiedekanen på karaktermøter på alle instituttene (12) Karakterstatistikk fra høsten 2003 for alle fag (60-70) Det nasjonale HF-fakultetsledelsesmøtets ”felles forståelse” av 3.03.04 spredt til alle fagmiljøene Departementets brev av 10.05.04 og rektors utfyllende notat av samme dato spredt til alle fagmiljøene Institutt for arkeologi, konservering og historiske studier (IAKH) 16.09.2018

HF-fakultetsledelsesmøtets ”felles forståelse” 3.03.04 ”Vurderingen av eksamensbesvarelsene skal ta sitt utgangspunkt i de fagspesifikke kvalitative beskrivelsene.” ”C skal være gjennomsnittskarakter. Karakterene A og E skal skaleres på tvers av institusjonene.” ”Karakterene A (’fremragende’) og B (’meget godt’) skal på mastergradsnivå brukes til å kreditere prestasjoner som viser klart forskertalent, uten at karakteren C skal utelukke kandidater for rekrutteringsstipend.” ”Kvantitative vurderingene [sic] skal gjøres i ettertid og være justerende.” Institutt for arkeologi, konservering og historiske studier (IAKH) 16.09.2018

Departementets brev 10.05.04 (1) ”Karaktersettingen skal ta utgangspunkt i den verbale beskrivelse som er gitt av prestasjoner på de enkelte nivåene, der karakteren C skal gi uttrykk for en jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder og karakteren A for en fremragende prestasjon som klart utmerker seg. […] Kravene vil naturlig stige fra lavere til høyere studienivå. Det eksisterer […] ingen forhåndsgitt fordeling av karakterer som noe eksamens- eller studiekull skal ’presses’ inn i.” 3. ”Den enkelte student skal i utgangspunktet vurderes opp mot hele skalaen, uansett nivå (bachelor/master) og seleksjonsprosess, for å skjelne gode fra mindre gode prestasjoner og rangere studentene innbyrdes.” Institutt for arkeologi, konservering og historiske studier (IAKH) 16.09.2018

Departementets brev 10.05.04 (2) ”Når disse prinsipper legges til grunn, er det departementets oppfatning at det norske karaktersystemet vil være i tråd med ECTS-systemets karaktersystem, slik at det generelt ikke vil være nødvendig å oversette norske karakterer til ECTS.” ”Under møtet [med rektorene] var det enighet om at Diploma Supplement i større grad kan benyttes til å gi informasjon om det norske karaktersystemet og om opptakskrav etc. til det enkelte studium, som studentens karakterer så må forstås i lys av.” ”Det er særlig viktig at referansepanelene arbeider for å motvirke inflasjon i bruken av de beste karakterene.” Institutt for arkeologi, konservering og historiske studier (IAKH) 16.09.2018

UiO-rektors utfyllende notat 10.05.04 3. ”Den graderte skalaen skal brukes til å gi et differensiert mål for forskjeller i prestasjonsnivå, altså til å rangere studentene innbyrdes. I det daglige arbeid skal referanserammen for denne rangeringen være populasjonen av studenter på det aktuelle studiet og studienivå ved den enkelte institusjon […]. Hele skalaen kommer i prinsippet til anvendelse på alle studienivåer.” 4. ”For store populasjoner skal karakteren C stå for det en forventer som en jevnt god prestasjon på det aktuelle studienivå av en student med middels gode kvalifikasjoner. For slike populasjoner bør man altså kunne forvente at C blir gjennomsnittlig ståkarakter.” Institutt for arkeologi, konservering og historiske studier (IAKH) 16.09.2018

HFs retningslinjer: Tiltak før sensur 1. ”Minst en gang hvert år holdes et karaktermøte med alle lærere på faget for å diskutere forrige semesters karakterstatistikk, karakterbruken ved andre institusjoner som tilbyr faget, og omtalen av fagets emner i forrige tilsynssensorrapport.” 2. ”Alle eksamensoppgaver vurderes av andre vitenskapelige ansatte før de gis til studentene. Instituttet avgjør om vurderingen skal gjøres av undervisningskoordinator, tilsynssensor, ekstra intern eller ekstern bedømmersensor eller av en lærergruppe.” 4. ”Alle sensorer får tilsendt nasjonale og fagspesifikke karakterbeskrivelser.” Institutt for arkeologi, konservering og historiske studier (IAKH) 16.09.2018

HFs retningslinjer: Tiltak under sensur (1) ”Som hovedregel brukes det én intern bedømmersensor med følgende unntak: a) Muntlig eksamen: Det brukes to interne sensorer, ettersom studentene ikke kan klage på sensur. b) Masteroppgaver: Det brukes ekstern sensor i tillegg til intern sensor […]. Ved uenighet om karakter brukes intern oppmann. Merk at kandidatens veileder verken kan være intern sensor eller oppmann.” ”For alle emner utnevnes det en ekstra bedømmersensor.” ”I emner med bokstavkarakterskala får den ekstra bedømmersensoren tilsendt til sensur alle besvarelser som sensor har vurdert til E og F samt minst to andre besvarelser, gjerne besvarelser som sensor har funnet vanskelig å vurdere." Institutt for arkeologi, konservering og historiske studier (IAKH) 16.09.2018

HFs retningslinjer: Tiltak under sensur (2) 4. ”I særlige tilfeller kan instituttleder bestemme at alle besvarelser i et emne skal sendes til ekstra bedømmersensor.” 6. ”Ved uenighet om karakter fattes den endelige avgjørelsen av den ordinære sensoren. Uenigheten rapporteres til tilsynssensor sammen med den omstridte besvarelsen for omtale i den årlige rapporten som tilsynssensor leverer til instituttet.” Institutt for arkeologi, konservering og historiske studier (IAKH) 16.09.2018

Tilsynssensorer ved HF (ca 50) ”I forbindelse med periodisk evaluering av emner [ca annethvert år for hvert emne] skal tilsynssensor vurdere et utvalg aktuelle studentprestasjoner. Med mindre særlige hensyn tilsier noe annet, følges fakultetets retningslinjer for utvelgelse av besvarelser som sendes til ekstra bedømmersensor: - For emner med bokstavkarakterskala: Alle besvarelser som sensor har vurdert til E og F samt minst to andre besvarelser, gjerne besvarelser som sensor har funnet vanskelig å vurdere. Dersom ingen besvarelser er vurdert til E, sendes alle besvarelser vurdert til D.” Institutt for arkeologi, konservering og historiske studier (IAKH) 16.09.2018

Karakterfordeling for HF lavere grad høsten 2005 i prosent Institutt for arkeologi, konservering og historiske studier (IAKH) 16.09.2018

Karakterfordeling for HF høyere grad høsten 2005 i prosent Institutt for arkeologi, konservering og historiske studier (IAKH) 16.09.2018

Hvorfor innfris ikke forventningene til KD, UiO og HF på høyere grad? Sensorene vil ikke gi studenter som har fått C eller bedre på lavere grad, dårligere karakterer på høyere grad. Veilederne anbefaler ikke masterstudentene å levere oppgaven før de mener den holder akseptabelt nivå, dvs C eller bedre. Sensorene holder fast ved en gammel hovedfagskarakterkultur der gjennomsnittskarakteren var ca 2,2 og nesten ingen fikk dårligere enn laud (2,5). Ledelsen har ikke villet ta i bruk virkemidler som er sterke nok til at karakterkulturen blir endret – Siden det eneste virkemidlet som finnes, er å gå over til dikotom skala (Bestått / Ikke bestått), og da mister man mulighetene til å differensiere mellom bestått-kandidatene. Institutt for arkeologi, konservering og historiske studier (IAKH) 16.09.2018

Konsekvenser på musikkvitenskap ved UiO ”De eksterne søkerne konkurrerer nå om plassene [på master i musikkvitenskap ved HF] utelukkende på bakgrunn av karakterer fra de eksterne institusjonene, og det er dessverre svært tydelig at mange av disse institusjonene bruker karakterskalaen på en annen måte enn UiO gjør. […] Ved Institutt for musikkvitenskap er karakteren C ansett som en god karakter, og det er derfor problematisk at mange av de gode, interne søkerne […] ikke når opp i konkurransen med de eksterne søkerne.” (Brev fra Program for musikkvitenskap til HF 28.08.06.) Institutt for arkeologi, konservering og historiske studier (IAKH) 16.09.2018

Konsekvenser på kunsthistorie ved UiO ”[M]ellom 70 og 80 % av oppgavene vurderes som fremragende (A) eller meget gode (B). For studenter som har […] lest avhandlingene til medstudenter, er det svært overraskende at nivået på kunsthistoriestudenter skulle være 20-30 % høyere enn nivået til gjenomsnittsstudenten på HF.Særlig vanskelig er det å tro på en slik kunsthistorisk genialitet, når ferdige kunsthistoriestudenter i svært liten grad har klart å nå frem i konkurransen om fellesfakultære PhD-stipendier. […] Slik systemet praktiseres i dag, er mellom 70 og 80 % av studentene sikret en meget god karakter. Dette bidrar til at karakteren ikke lenger gir potensielle arbeidsgivere noen god indikasjon på studentenes akademiske ferdigheter.” (Brev fra fagutvalget på Kunsthistorie til instituttledelsen 28.08.06) Institutt for arkeologi, konservering og historiske studier (IAKH) 16.09.2018

Hva må gjøres? Løsningen som ikke virker Ledelsen på alle nivåer må insistere på at karakterforventningene oppfylles også på høyere grad: C må være gjennomsnittskarakter. A skal bare gis til ca 10 % av studentene. Dersom karakterforventningene i et emne ikke oppfylles, må bokstavkarakterskalaen byttes ut med dikotom skala i dette emnet. Institutt for arkeologi, konservering og historiske studier (IAKH) 16.09.2018

Hvorfor virker ikke dette? Ledelsen – på tilstrekkelig mange læresteder og på tilstrekkelig mange nivåer – vil ikke bruke den makt som er nødvendig for å få det norske systemet i tråd med ECTS-systemet. Tar du karakterillusjonen (forestillingen om at han er bedre enn gjennomsnittet) fra en gjennomsnitts høyeregradsstudent (som i dag får gjennomsnittskarakteren B), tar du livslykken fra både ham og veilederen hans. Institutt for arkeologi, konservering og historiske studier (IAKH) 16.09.2018

Hva må gjøres? En løsning som kanskje virker Bytt ut symbolene på høyere grad slik at det ser ut som om karakterskalaen er en annen enn på lavere grad, ved I, II, III, IV, V, (VI) eller A, A-, B, B-, C, [D, E,] (F) Institutt for arkeologi, konservering og historiske studier (IAKH) 16.09.2018

Institutt for arkeologi, konservering og historiske studier (IAKH) 16.09.2018