ALLE SKAL UT.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
Advertisements

NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Gjøvik – Trondheim – Ålesund Forslag til faglig organisering av nye NTNU Presentasjon av forslaget fra Gruppe for faglig organisering, nov Oppdatert.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 18. mars Jon Holm.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG. Fokus på studentutveksling/mobilitet – orientering til utdanningsutvalget Ingeborg Olaug Kamsvåg.
Evaluering av samfunnsvitenskap Hvem skal med? Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Eilif Hugo Hansen: Hvor mange studieprogram trenger vi?
Denne informasjonen gjelder for
Undervisnings- og vurderingsformer
Det nye forbrukerstyrte Reiselivet
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
Kommunikasjonsstrategi
Informasjonsmøte november 2016
Kvalifikasjonsrammeverket
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Orientering om søkertall
Hvordan få til gode samarbeidsavtaler?
Statssekretær Jens Revold
Ny studietilsynsforskrift - NOKUT
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Hjertelig velkommen til utdanningsseminar for Nord 2017
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Strategi for Nord universitet 2020
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
Studiebarometeret
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Studier i UK Rådgiverseminar Nøtterøy videregående skole
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
VELKOMMEN TIL INFOMØTE OM UTVEKSLING
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UTVEKSLING
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Idrettsfag (IF) Kunst, design og arkitektur (KD)
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
FoU KS - Mangfold i ledelse Helle Sekkesæter, Christian Skattum Asplan Viak Anette Thiis Evensen, Kulturell Dialog Undersøkelsen er gjennomført i.
En vei videre. Universitet i Stavangers erfaringer med ordningen som åpner for at fagskolestudenter fortsetter inn i et bachelorprogram Kjell Kåre Fjelde.
Utdanningskvalitet-ny modell og nye trender Dr
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Internasjonalisering ved Handelshøgskolen
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag v/Bente Aina
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Framtidig satsing på DUÅ
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
VELKOMMEN TIL INFOMØTE OM UTVEKSLING
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag
Internasjonalisering - Utdanningsseminaret Mosjøen 2018
Internasjonalisering
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UTVEKSLING
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap (KBM)
Noragric studier (de rare engelske studiene)
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Indikatorrapporten Bibliometriske indikatorer og metode Dag W. Aksnes
Hvordan lykkes med utveksling?
EpN – pilot på MN Marte Øvstetun Seksjon for digitale tjenester
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Resultat fra hovedopptaket for NTNU Samordna opptak 2019
Utskrift av presentasjonen:

ALLE SKAL UT

Overordnet: NTNU ligger godt an:

Faktiske tall Institusjonsnavn 2013 2014 2015 2016 2017 Totalt Nord universitet 73 44 Norges miljø- og biovitenskapelige universitet 129 168 180 93 Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet 928 1 000 995 1 247 1 022 Universitetet for miljø- og biovitenskap 153 Universitetet i Agder 339 356 382 403 140 Universitetet i Bergen 758 684 649 741 338 Universitetet i Nordland 67 71 55 Universitetet i Oslo 957 918 892 1 071 465 Universitetet i Stavanger 183 165 214 224 Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet 232 175 220 81 Sum 3 617 3 498 3 535 4 159 2 227

Det humanistiske fakultet 103 86 89 73 66 Fakultetsnavn 2012 2013 2014 2015 2016 Totalt Det humanistiske fakultet 103 86 89 73 66 Fakultet for arkitektur og design 43 39 40 31 36 Fakultet for fysikk, informatikk og matematikk 1 Fakultet for helse- og sosialvitenskap 52 Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk 124 155 184 209 174 Fakultet for ingeniørvitenskap 277 288 315 341 Fakultet for lærer- og tolkeutdanning 16 Fakultet for medisin og helsevitenskap 50 34 53 42 32 Fakultet for naturvitenskap 125 107 113 112 101 Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap 242 229 227 197 250 Fakultet for teknologi 35 Handelshøyskolen i Trondheim 60 NTNU (uspesifisert underenhet) 6 15 28 NTNU i Gjøvik NTNU i Ålesund Sum 964 928 1 000 995 1 247

2016: Spørreundersøkelse om utreisende studenter og informasjon fra NTNU

Tilrettelegging studieprogram Totalt sett så ser studentene ut til å være fornøyd med tilrettelegningen. 88% er delvis eller helt enig i at studieprogrammet legger til rette for utveksling. De fleste studieprogram har et «vindu» i studieforløpet som gir studentene mulighet å dra på utveksling, men det er fortsatt studier som vanskeliggjør dette. Vi har, i tillegg til fakultetsfordelingen, også sett nærmere på fordelingen mellom alle studieprogrammene og vi ser da at tallene dessverre blir så små at det vanskelig å dra konklusjon utfra disse resultatene.

Studieprogram: Sier de: Reis ut? Totalt sett så ser studentene ut til å være fornøyd med tilrettelegningen. 88% er delvis eller helt enig i at studieprogrammet legger til rette for utveksling. De fleste studieprogram har et «vindu» i studieforløpet som gir studentene mulighet å dra på utveksling, men det er fortsatt studier som vanskeliggjør dette. Vi har, i tillegg til fakultetsfordelingen, også sett nærmere på fordelingen mellom alle studieprogrammene og vi ser da at tallene dessverre blir så små at det vanskelig å dra konklusjon utfra disse resultatene.

Ny Tilsynsforskrift: Krav til studieprogram Studietilbudet skal ha ordninger for internasjonalisering som er tilpasset studietilbudets nivå, omfang og egenart. Studietilbud som fører fram til en grad, skal ha ordninger for internasjonal studentutveksling. Innholdet i utvekslingen skal være faglig relevant.

Krav til fagmiljø Fagmiljøet tilknyttet studietilbud som fører fram til en grad, skal delta aktivt i nasjonale og internasjonale samarbeid og nettverk som er relevante for studietilbudet.

Krav til studietilbudet Bestemmelsen innebærer at institusjonen skal sikre at studenter ved alle studietilbud som fører fram til en grad, kan tilbys utvekslingsopphold gjennom oppdaterte og bindende avtaler, og at relevansen av utvekslingsoppholdet er sikret av studietilbudets fagmiljø.

NOKUT: Hva menes med avtaler: I merknaden til § 2-2 (8) står følgende: «(8) Bestemmelsen innebærer at institusjonen skal sikre at studenter ved alle studietilbud som fører fram til en grad, kan tilbys utvekslingsopphold gjennom oppdaterte og bindende avtaler, og at relevansen av utvekslingsoppholdet er sikret av studietilbudets fagmiljø». https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-02-07-137?q=studietilsynsforskriften   I veiledningen om akkreditering av studietilbud står det litt mer: «Kravet om å tilby studentutveksling gjelder for alle gradsgivende studietilbud (høgskolekandidat, bachelor, master og ph.d). Kravet gjelder ikke for kortere studier. I de tilfellene der flere korte studietilbud kan settes sammen til et gradsstudium, gjelder kravet til at det skal finnes utvekslingsavtaler som er faglig relevante for studietilbudet som helhet. Det er ikke et krav om at avtalene skal være på studietilbudsnivå. Avtalene kan være på institusjon/fakultet/institutt-nivå eller lignende, så lenge de er relevante. Det er ingen krav til lengde på utvekslingen.

Fra Back-packing til All inclusive

IKKE NYTT: Tiltak (Handlingsplan 2014-2017): NTNUs studieprogrammer skal identifisere ett semester eller ett år i studieløpet der det er tilrettelagt for internasjonal studentutveksling. NTNUs studieprogrammer skal sette mål for økt utgående studentmobilitet. Studieprogrammene skal legge til rette for at studentutveksling kan foregå som del av samarbeidsavtaler og identifisere et utvalg samarbeidsinstitusjoner som det inngås avtaler om utveksling med.

Hvor er vi: Nesten alle studieprogram har et utvekslingsvindu «En del» har knyttet anbefalte avtaleuniversiteter De færreste studieprogram har mål for antall utreisende studenter Få fagmiljø har faglig relevante utvekslingsavtaler (publisert) Mange studenter reiser på «back packing» (hvorfor ikke?) Tungvint prosess før utreise Avbefaling

Jeg har en drøm: Studentene må søke om å bli hjemme!!

LÆRINGSUTBYTTE Den internasjonal dimensjonen kunne være en del av læringsutbyttebeskrivelsen? (Dannelsesperspektivet) «Siv.Ing»: Ha et internasjonalt perspektiv på sin profesjon og kunne utvikle evne til internasjonal orientering og samhandling «Resten»: Ingenting

Hva må vi gjøre? Hvert studieprogram må gå gjennom sine internasjonale kontakter Plukke ut et visst antall institusjoner de ønsker at studentene skal reise til Inngå (eller videreutvikle) forpliktende samarbeid med disse rundt utveksling. Godkjenne utvekslingsopphold: Å forhåndsgodkjenne hele fagpakker, er en utfordring, fagene er i stadig endring. En mer generell «godkjenning» av nivå og omfang vil kunne være nok, spesielt dersom fagmiljøene ved de to institusjonene kjenner hverandre godt. Dette vil lette prosessen for mange av våre utvekslingsstudenter og dermed øke antallet NTNU studenter som reiser på utveksling. Double degree Publisere dette i studieprogrambeskrivelsene

Hva må vi gjøre? Studieprogrammene må ta mer ansvar, dog ikke alene: Inngå faglig relevante avtaler med samarbeidsinstitusjoner Informere ALLE om utvekslingsmuligheter Veilede studentene i forhold til utvekslingsopphold Forenkle godkjenningsarbeidet (hvor strenge/fleksible skal man være i forhold til hjemlig pensum?) Studieprogram(vei) ledernes «kompetanse» må heves: det er her jobben starter, våre fremste endringsagenter