Innlegg Dialogmøte: Buddy Mobility

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dialogkonferanse spesialtransport 2014
Advertisements

Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Sidespor din personlige forteller på toget • Vi kommer fra prosjektet Kultur- og naturreise et tverrfaglig innovasjonsprosjekt med Kartverket, Kulturrådet,
Scansis AS sin visjon er å ”skape samhold og aktivitet for alle”.
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
Fremtidens Transportbehov
Valg av boplass? Vi valgte Den Franske Rivieraen – bl.a. fordi….. • Behagelig klima vår og høst, • Fastlands-Europa – kan nås på alternative måter, • Norsk.
RT – flis i Norge Bjørn Arild Thon Ragn-Sells AS Ikke søppel!
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Transport og transportutfordringer
BIT-Møbel.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Kombitransport på jernbane – nå og i fremtiden
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Fortidens løsninger !. Nettverk - skisse og datasimulering Forklaring : •Sirklene viser forholdet mellom til/fra trafikk ved stasjoner •Tykkelsen på strekene.
EIT Oppgavetekst ” mulighet for tilgang på offentlige tjenester gjennom nye kanaler (tilknyttet trådløse Trondheim)” Vår problemstilling - Skissere en.
Hvorfor velger Smith sjøveien?
Møte om samkjøring 4. januar
Eksempel 4: Smart transport
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Workshop 5: Mobilt Ole Kristian Måge Marit Dalseg.
TØI-rapport nr 761/2005 Nils Vibe, Øystein Engebretsen og Nils Fearnley: Persontransport i norske byområder Samferdselsdepartementets Program for overordnet.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Bærekraftig transport: Fysisk planlegging, livsstil eller teknologi?
Kristiansand Samkjøring i Bergensområdet Bytransport på en fornybar måte. Arild Eggen Prosjektleder.
Energisystemet 2050 Klima  Global oppvarming -> ekstremvær  Kulde i nordområdene Demografi -økonomi  Befolkningsvekst mot 7 mill  Sentralisering og.
Rammeavtale avvikskjøring for Trikk og T-bane Atle Rønning, Adm direktør
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
LINK MOBILITY LINK Mobility er den største tilbyderen av verdiøkende mobile tjenester i det nordiske markedet. LINK Mobility leverer komplette løsninger.
DIALOGKONFERANSEN TIL RUTER Olav Madland, Acando 1.
IRIS MARIE BORVIK Transport. Foredragets innhold Problemstilling Reiseliv og transport Utslipp fra transportmidler Buss – fordeler og ulemper Tog – fordeler.
Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet
Energibruk til transport
Markedsleder i Norge på elektriske busser
Dette er Altibox.
Selvkjørende minibusser Oslo
DriveNow Company Profile
Kommunemøter RPBA - om RTP
3er-vant NFF TFK.
Hva er Nettverk for grønn mobilitet?
Prosjektutløsende behov
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
Presis, ofte og behagelig
IT-arkitektur – leveransemodell
Ruters dialogkonferanse 12. februar 2018
Bertel O. Steen – Dialogkonferanse Ruter –
Smart Sarpsborg Smart City Sarpsborg Digitalisering Innovasjonsprogram.
SammeVei - bare raskere
Dialogkonferanse Kombinert mobilitet
Bildeling og bærekraftig mobilitet
Dialogkonferanse om fremtidens mobilitetsmarked
Mindre utslipp og smarte logistikkløsninger.
Trondheim sentrum fram mot 2040
Kommunikasjon og mediehåndtering
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Dialogkonferanse kombinert mobilitet (MaaS)
EUROPEISKMOBILITETSUKE
Kostnadsdrivere i kollektivtransporten
Klimapraten 2019 Presentere deg selv og klimapraten2019.
Utskrift av presentasjonen:

Innlegg Dialogmøte: Buddy Mobility Dialogmøte i regi av Ruter og Kolombus

Buddy Mobility’s syn på Kombinert Mobilitet Digitalisering gir muligheter for en sømløs mobilitet som tjeneste (MaaS). Sammenkoblede operatører Autonome kjøretøy Smarte ruter Smart betaling On demand mobilitet Integrasjonsmuligheter med andre smart-by-komponenter.

Dagens mobilitet som tjeneste (MaaS): Buss, tog, trikk og bane er sammenkoblet til en viss grad gjennom Ruter, Kolombus, ATB, NSB og liknende. Taxi er frittstående og premium priset. Prosjekt med sammenkobling til annen kollektivtransport på gang i Trondheim. Mobilitet av varer B2C er frittstående. Ingen integrasjon.

Morgendagens mobilitet som en tjeneste Buss, tog, trikk og bane enda bedre sammenkoblet Autonome busser kan muligjøre “rullende fortau” i boligstrøk med smarte ruter for first mile/last mile transport. Også sammenkoblet til øvrige transportmidler. Individuell transport (A til C via B). Små selvkjørende “Pods” for individuelle transportbehov. Taxi - premiumsegment? Alt på en platform via kollektivtransporttilbyderen.

Integrert smågods og persontransport Nevnte pods kan levere smågods eller gjøre andre jobber mellom rushtidene som transport av eldre eller levere post eller matvarer B2B. Pods kan motta leveranser av post, pakker eller matvarer før de plukker opp de som skal har bestilt transport. Pods kan kjøre til og fra fritidsaktiviteter og frakte mennesker hjem fra byen i helgen. Økende intelligens vil øke muligheter for integrasjon med andre typer mobilitetstjenester.

Hva gjør Buddy Mobility i dette landskapet? Utvikler Pods. Robuste kjøretøy for høy utnyttelsesgrad med robuste vedlikeholdsløsninger. De må være billige og driftssikre nok til å gi lave priser pr km. Jobber med en standard kjøretøyplatform og kundetilpassede topper. Jobber med partnerskap for å muliggjøre flere dimensjoner i smart-by-perspektivet. Dette kan være batterimagasiner for lokal strømnettsforsterkning og oppgradering/utvikling av veiinfrastruktur for å tilføre teknologi til byen og gjøre inntreden lettere for andre autonome kjøretøy. Mer teknologi i veien og mindre i kjøretøyet. Ønsker å jobbe på lag med myndigheter for å sikre samfunnsnyttig bruk av data. Ønsker å gi Norge AS en mulighet til å kapitalisere på elbil-satsningen

Buddy Mobility om 10 år Den foretrukne mobilitetsplatformen for kollektivtransport og godstransport uten at folk nødvendigvis har noe sterkt forhold til Buddy Mobility. Pit-stop-utbyttbare topper på Podene for å sikre høy utnyttelsesgrad og lave priser pr km. Betjening av flere kundesegmenter i løpet av samme dag. Har fratatt mennesker i byer behovet for privat bil Flåter i flere byer i Norge og Europa Klar med en dreiebok for hvordan andre byer i andre verdensdeler kan implementere en smartby-løsning der mobilitet, logistikk og samarbeid er nøkkelen.