Hvordan står det til med folkehelsen i kommunene i NG?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Advertisements

Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Nøkkeltall (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
Ung i Sandnes 2010 Ung i Sandnes. Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2010 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn:
Hva er et bærekraftig lokalsamfunn?
Kommunelegemøte 2014 Folkehelsearbeidet
Ungdata-undersøkelsen i Levanger 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 43 – 45 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 644 (US) / 683 (VGS)
Ungdata-undersøkelsen i Vennesla 2013 Svarfordeling (videregående skole – hele utvalget) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 45 – 48 Klassetrinn: 8.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
Ungdata-undersøkelsene i Sandnes 2010 og 2013 Standardrapport undersøkelse (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 47 – 49 (2010) /
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport kjønn (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. klasse.
Kultur og samarbeid Kultur i strategisk folkehelsearbeid Deltakelse og opplevelse.
Ungdata-undersøkelsen i Eigersund 2013 Nøkkeltall (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 8 – 10 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
Levekår og helse i Bergen
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Barn og unge med funksjonsnedsettelser- En folkehelse utfordring? Nick Williams,
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?
Ungdata-undersøkelsen i Agder 2016 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. trinn Antall: Svarprosent:
Ungdata-undersøkelsen i Fauske 2013 Resultater - sett i forhold til tendenser i Norge FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 14 – 18 Klassetrinn: 8. –
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 Antall:
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
UngData – Hå 2013 Høydepunkter fra ungdomsundersøkelsen Kommunestyret i Hå 14. mai 2013 Eyvind Ohm, KoRus vest Stavanger ved Rogaland A-senter.
Mulighetenes Oppland Oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer som grunnlag Folkehelseloven stiller krav til fylkeskommuner og kommuner om å.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Folkehelseinstituttet som støttespiller for kommuner og fylkeskommuner innen helseovervåking – hva tilbys? Else-Karin Grøholt Avdelingsdirektør Folkehelseinstituttet.
Ungdata-undersøkelsen i Folldal 2015 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 4 – 5 Klassetrinn: 8. – 10. trinn Antall: 56.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport kjønn (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse +
HVORDAN HAR VI DET I FAUSKE? Folkehelserådgiver Irene Larssen 1.
Ungdata-undersøkelsen i Sørum 2015 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 4 – 5 Klassetrinn: 8. – 10. trinn + VG1 – VG3 Antall:
Utvalgte resultater for SVGS
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Ungdata-undersøkelsen 2017 for Tyrifjord videregående skole i Hole
Alkoholbruk blant unge i Agder
Overordnede strategier v/folkehelserådgiver Gun Kleve
Ungdata-undersøkelsen 2017 i Meland
Hovedmomenter i forslagene til tiltak:
Helsesøster Revheim skole
Utvalgte resultater for SVGS
Ungdata-undersøkelsen i Øksnes 2015
Ungdata-undersøkelsen i Vest-Agder 2016
Ungdata-undersøkelsen i Rennesøy 2016
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Ungdata-undersøkelsen i Troms 2015
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Ungdata-undersøkelsen i Fræna 2015
Kapittel 1 Helse og sykdom
Trygt og godt skolemiljø
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
HMS © Caritas Norge..
Ungdata 2016 Presentasjon på Folkehelseseminar, Tønnegarden
Psykisk helse -Psykososialt team
Velkommen til foreldremøte om skolemiljø 8. trinn
Ungdata-undersøkelsen 2018 i Trøgstad
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
Trude Senneseth, psykologspesialist / FJELL KOMMUNE
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
Presentasjon for Valler videregående
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Ungdata-undersøkelsen
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan står det til med folkehelsen i kommunene i NG? NGLMS.no / samfunnsmedisin og folkehelse / folkehelseoversikter og statistikk FHI.no – hent folkehelseprofil

Folkehelsearbeid Samfunnets innsats for å påvirke faktorer som fremmer befolkningens helse og trivsel forebygger sykdom, skade eller lidelse …og arbeid for en jevnere fordeling av faktorer som påvirker helsen Innsats som bidrar til å utvikle gode lokalsamfunn!  

Folkehelse – utfordringer og påvirkningsfaktorer Befolkningssammensetning Befolkningsendringer. Befolkningsframskriving. Etnisitet. Personer som bor alene. Botid. Oppvekst- og levekårsforhold Boforhold. Arbeidsforhold. Personlig økonomi. Sosialhjelpsmottakere. Arbeidsledighet. Sykefravær. Uføretrygd. Utdanningsnivå. Frafall skole. Separasjoner. Barnevern. Fysisk, biologisk, kjemisk og sosialt miljø Tilbud i nærområdet. Tilrettelegging. Støy. Drikkevannskvalitet. Krenkende adferd. Sosial støtte. Skader og ulykker Sykehusinnleggelser etter ulykker – hodeskader og hoftebrudd. Trafikkulykker. Vold. Helserelatert atferd Deltakelse aktiviteter. Skjermtid. Tid på lekser. Fysisk aktivitet. Kosthold. Røyk/ snus. Rusmidler. Helsetilstand Livskvalitet og begrensninger. Levealder. Diabetes. Hjerte- og karsykdommer. Lungesykdommer. Smerter. Muskel- skjelettplager. Søvnproblemer. Psykiske lidelser. Smittsomme sykdommer. Antibiotikabruk. Kreft. Tannhelse. + alle tiltak og ressurser i kommunen

Utdrag folkehelseutfordringer Ungdommens opplevelse av lokalmiljøet Deltakelse i fritidsorganisasjoner (ungdom) Lavinntekthusholdninger Sosialhjelpsmottakere Psykiske plager og lidelser Sosialt støtte – ensomhet Krenkende adferd - opplevelse av mobbing ungdom Vold i nære relasjoner Undersøkelser og tiltak barnevern Ev. kreft og smitte / antibiotika Hovedutfordringer i kommunene

Lokalmiljø – ungdommens opplevelse

Deltakelse fritidsorganisasjoner 63 % av ungdom på 8. - 10. trinn hadde vært med på totalt fem eller flere aktiviteter i fritidsorganisasjoner over en måned. (65 % i Norge) (Noe høyere i Lesja og Skjåk, noe lavere i Sel) Idrettslag, fritidshus/ungdomshus, religiøs forening, korps, kor, orkester, kulturskole/musikkskole mm.

Lavinntekthusholdninger: Alle aldre 2015 / EU 60 / 2230 personer Dovre 342 / Lesja 239 / Skjåk 202 / Lom 230 / Vågå 437 / Sel 780

Lavinntekthusholdninger: 0-17 år 2015, EU 60, 496 barn og unge Dovre 67 / Lesja 65 / Skjåk* 38 / Lom 46 / Vågå 100 / Sel 180 Barn og ungdommer i lavinntektsfamilier opplever sin helse som dårligere enn barn og ungdommer flest gjør.

Sosialhjelpsmottakere, alle aldre Sosialhjelpsmottakere med forsørgerplikt for barn under 18 år: Lesja færre enn 5/ Dovre 18 / Sel 65 / Vågå 37 / Lom 12 / Skjåk 13

Psykiske plager og lidelser 2014-2016: Bruk av antidepressiva / antipsykotika: 1277 personer Lesja 89 / Dovre 204 / Sel 440 / Vågå 232 / Lom 173 / Skjåk 139 Ungdata 2015: 10 % depressivt stemningsleie

Psykiske plager og lidelser Bruk av sovemidler / beroligende, 2014-2016: 1416 personer Lesja 149/ Dovre 232 / Sel 495 / Vågå 281 / Lom 117 / Skjåk 142 Hos lege, 2013-2015: 2081 personer

Sosial støtte - ensomhet UNGDATA , regionale tall, 8. – 10. trinn Hadde helt sikkert / trodde de hadde minst en venn som de kunne stole fullstendig på og betro seg til om alt mulig: 92% Trodde ikke / hadde ingen de ville kalle venner: 8 % Plaget av ensomhet («ganske mye plaget» / «veldig mye plaget» siste uke): 16 %

Krenkende adferd ungdom, 7. trinn Lesja 0 / Dovre 0 / Sel 5,2 % / Vågå - / Lom 0 / Skjåk 0 Opplevd mobbing 2-3 ganger i måneden elller oftere

Vold i nære relasjoner UNGDATA , regionale tall 8.-10. trinn Slått av en voksen i familien en - flere ganger: 14 % Slått av en voksen i familien mer enn 10 ganger: 2 % Sa ikke fra til noen: 86 % De som sa fra, sa fra til foreldre/ foresatte, venner, helsesøster eller nære slektninger Opplevde å bli tatt på alvor: 75 % (alle jentene) Den de sa fra til gjorde noe: 86 % (alle jentene)

Barnevern – undersøkelser eller tiltak

Sykdommer - kreft Kreft: 131 nye tilfeller årlig gj.snitt 2006-2015 Stort sett økende i kommunene

Smitte og antibiotikaresistens Antibiotika, 2015: 5317 resepter

Hovedutfordringer / satsingsområder Utdanning og arbeidsplasser: «For alle» Barns oppvekstsvilkår inkludert foreldrerollen: «Styrke, trygghet, mulighet for deltakelse» Lav inntekt og sosiale forskjeller: «Utdanning, sikre inkludering» Frafall videregående: «Tidlig innsats - samhandling» Økning i andel med minoritetsbakgrunn – innvandring: «Inkludering - integrering» Fysisk aktivitet: «Inkluderende - tilgjengelig» Sosiale møteplasser: «Uorganisert - tilgjengelig» Psykiske plager/lidelser: «Styrke - mestring» Psykososialt miljø: «Sosial inkludering» Omdømme og holdninger: «Respekt» Antall innbyggere og aldersfordeling: «God helse lengst mulig»