Kjeden som redder liv. Forventninger til Brannvesenet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kan brannvesenet bidra med - før, under og etter en brann?
Advertisements

Brannvern for hjemmeboende eldre og funksjonshemmede
Interkommunalt brannvesen for Sunnhordland og Nord-Rogaland
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
”Øvelse Frøya” Evaluering
Bakgrunn: -Kommuneoverlege i Nes kommune siden -93
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Karmøy brann- og redningsvesen
eksempler på HMS-faktorer:
Oslo politidistrikt PRESENTASJON AV LRS.
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Brannsjefkonferansen 2005, Levanger – Orienteringer - Hans Kr. Madsen Brannsjefkonferansen Nytt.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
FOBE Brannsikkerhet i omsorgsboliger Rødøy
| Forsøksordning med aktivitetsbasert finansiering av sykestuene i Finnmark Møte i Lakselv 19. januar 2009.
Nordmøre og Romsdal politidistrikt - Felles operativ enhet HMS-konferansen 2007 Redningstjeneste – innledning til beredskapsfilm.
ØABV 2012  7 kommuner. Areal km2  Ca innbyggere  8 brannstasjoner  ”Driftsavstander” opptil 60 km  64 heltidsansatte  125-deltids brannmannskaper.
Redningsinnsats til sjøs (RITS), norsk løsning
Nordredkonferansen 2012 Erfaringer
Terrorangrepene 22.juli 2011 Forberedelser Innsats Oppfølging.
(Ansatt i annen avdeling)
8. september 2014Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS etablert
Prehospitalt Har anestesisykepleieren sin plass her?
Litt om å være forberedt Litt om hva Redningstjenesten kan gjøre for deg Litt om hva du kan gjøre for Redningstjenesten Frode Iversen Redningsleder Hovedredningssentralen.
Sanitetsforeningens omsorgsberedskap på oppdrag!
Generell brannforebygging Erik Markhus og Ragnhild Ø. Mortensen
Samfunnets generelle sårbarhet og beredskap
Arbeidsmiljøet for ansatte
Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1 Informasjonsmøte 2. mai /2242 Rammeavtale konsulenttjenester Gunhild Rui, leder i enhet for.
§ 11. Brannvesenets oppgaver Brannvesenet skal: a)gjennomføre informasjons- og motivasjonstiltak i kommunen om fare for brann, farer ved brann, brannverntiltak.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Fagforbundets Årskonferanse brann veien mot ny utdanning Avdelingsleder Arnstein Pedersen, Kompetanseenheten/Brann,
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Statusinformasjon til Aurskog-Høland kommunestyre Jan Gaute Bjerke Brann- og redningssjef.
Fjellheim barnehage Førskolegruppen. FØRSKOLEGRUPPEN Siste år før skolestart setter vi av tre formiddager i uken til førskolebarna, der de jobber med.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.
Brannstudien 1 1. Brannstudien - grunnlaget 2  428 kommuner brann- og redningsvesen ‒ > 620 brannstasjoner ‒ 264 brannsjefer (2/3 deltid) ‒ 10.
Kommunal beredskapsplikt
Glåmdal brannvesen IKS
Eiermøte Aurskog-Høland kommunestyre
Framtidens brann- og redningsvesen
Ambulansebestilling Bruk av ambulanse
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Nasjonalt seminar for beredskap mot akutt forurensning 2017
Ny fagutdanning brann og redning, - ivaretakelse av akutt forurensning
Fjellheim barnehage Førskolegruppen.
Klar til å yte førstehjelp Klar til å stabilisere situasjonen
Livreddende førstehjelp
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Modell av ferdig bygg Strategisamlinga
Hensynssoner rundt Borregaard
Helse Nord-Trøndelag HF Klinikk for prehospitale tjenester
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Utredning av brannordning for Nye Asker kommune
Valdres Brann- og redningstjeneste IKS
BehovET for høyderedskap på Øvre Romerike
BRANNSIKKERHET VED ARRANGEMENTER.
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Kommunal beredskap mot akutt forurensning
Bedre samarbeid: Utprøving av ny beredskapsmodell med organisering av stedlig akuttmedisinsk kompetanse i Snåsa? Helse Nord-Trøndelag HF Klinikk for.
14 dagers frist for manuelle oppdrag
Hva finnes i BRIS om brannhendelser i bygg
SENJA BRANN & REDNING Presentasjon 8 mai 2019.
Tjenesteyting i en brytningstid
Utskrift av presentasjonen:

Kjeden som redder liv. Forventninger til Brannvesenet Statens Hus 8. juni 2017 Johan Uthus Brann og Redningssjef Fosen Brann og Redningstjeneste IKS

Politiets oppgaver (jfr Brannlov § 12) Brannvesenets innsats Alle ledd er like viktige og nødvendige for at kjeden skal fungere. Brannvesenet er ofte første ledd i kjeden og skal da ivareta: Politiets oppgaver (jfr Brannlov § 12) Brannvesenets innsats Livreddende innsats

FOSEN BRANN OG REDNINGSTJENESTE Representant for et brannvesen i Distrikts Norge Fosen Brann og Redningstjeneste -Interkommunale Selskap (FBRT) Etablert i 2011 Eies av kommunene Ørland, Bjugn, Åfjord og Roan Ivaretar kravene i Brannvernloven på vegne av kommunene Andre oppgaver etter egne avtaler, herunder feiing av ildsteder. 6 heltidsansatte 65 deltidsansatte brannmannskaper

Presentasjon Brannstasjoner : Brekstad Botngård Årnes Roan (MDVPA) Storfosna Ørland hovedflystasjon (samarbeidsavtale) Botngård Lysøysund (MDVPA) Årnes Stokksund (MDVPA) Roan (MDVPA)

BRANNVESENETS PRIMÆROPPGAVER IHT LOVGIVNINGEN Brannvernlovens § 11 Brannvesenet skal: a) gjennomføre informasjons- og motivasjonstiltak i kommunen om fare for brann, farer ved brann, brannverntiltak og opptreden i tilfelle av brann og andre akutte ulykker b) gjennomføre brannforebyggende tilsyn c) gjennomføre ulykkesforebyggende oppgaver i forbindelse med håndtering av farlig stoff og ved transport av farlig gods på veg og jernbane d) utføre nærmere bestemte forebyggende og beredskapsmessige oppgaver i krigs- og krisesituasjoner e) være innsatsstyrke ved brann f) være innsatsstyrke ved andre akutte ulykker der det er bestemt med grunnlag i kommunens risiko- og sårbarhetsanalyse g) etter anmodning yte innsats ved brann og ulykker i sjøområder innenfor eller utenfor den norske territorialgrensen sørge for feiing og tilsyn med fyringsanlegg. Kommunen kan legge andre oppgaver til brannvesenet så langt dette ikke svekker brannvesenets gjennomføring av oppgavene i første ledd.

Kompetanse Mannskap ved brannstasjonene har utvidet kunnskap om livreddende førstehjelp gjennom sin utdanning som brannkonstabler. Grunnleggende HLR Hjertestarter Årlige repetisjonskurs TAS 1, TAS 2, TAS 3 Utvidet førstehjelp i Mens Du Venter På Ambulansen grunnkurs Årlige repetisjonskurs MDVPA

TAS 2 på Brekstad

TAS 3 i Roan

Samarbeidsavtaler Mens Du Venter På Ambulansen Samarbeidsavtaler Mens Du Venter På Ambulansen Roan og Bessaker mars 2012 Lysøysund Mars 2012 Stokksund mars 2015 Roan og Åfjord (grunnkurs 2016)

Utrykninger Medisinsk Bistand MDVPA 2012 2013 2014 2015 Medisinsk bistand 10 16 25 17 Roan 9 8 11 6 Bjugn 7 Åfjord 1 5 3 Ørland 2016 43 12 19 11 1

Motivasjonsfaktorer Brannmannskaper ofte første nødetat på stedet God basiskunnskap om førstehjelp Trygghet for mannskapet i situasjonen Gode tilbakemeldinger fra pårørende «noen kommer for å gjøre en innsats»

Erfaringer og ……. MDVPA skal være basert på frivillighet fra mannskapet og fundamentert på motivasjon og interesse Avveining mht å unngå sammenblanding med ambulansetjenesten. Veldig oppmerksom på om vår innsats bidrar til å redusere ambulansetilbudet i kommunen, hvis dette skjer medfører dette at vi må si opp avtalen med SNLA. Følsom på om våre mannskaper blir «utnyttet» (bære og trøste-oppgaver) Fortsettelse av avtale avhenger av årlig oppfølgningskurs fra SNLA

BETRAKTNINGER Fremtida vil kreve at brannkonstabelen også har utvidet kunnskap om førstehjelp Brannvesenet vil fortsatt være hurtig (den første) på uhellsstedet. Økt aktivitet = økt kostnad for deltidsbrannvesen Hver utrykning koster i snitt ca kr 5000 Kostnad i 2016 til medisinsk bistand : kr 200 000 Hvem betaler regninga? Kommune eller stat/fylkeskommune ? Et nasjonalt tema både i Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap og Kommunenes Sentralforbud, Drift/Brann

Tema for avklaring Hva forventes av brannvesenet ? Er brannvesenets rolle ønskelig ? Er brannvesenets innsats nødvendig og hvorfor ? Er brannvesenets kompetanse tilfredsstillende ? Skal kommunen/brannvesenet betale for akutte helseoppdrag ? Hvordan få forståelse for at brannvesenets innsats må begrenses til livreddende oppdrag ?